Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

SoBo, hyggelig å følge arbeidet ditt. Bare å være enig om at du slår alt og alle i nøyaktighet og pertentlighet. Godt det er en hobby, så man ikke teller antall timer, det gir lav timelønn. Blir utrolig fint og jeg fortsetter å ta av meg hatten for ditt kunnskapsnivå. Du overgår de fleste allrounderne. Flott dokumentasjon.

La merke til en ting du har gule lapper etter lakkeringen, skaffet du nye etiketter og merker eller dekket du disse før lakkeringen? Mine ble borte når jeg lakkerte for to år siden og har ikke brydd meg med å skaffe nye, men ser veldig bra ut ser jeg nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-27

 

Hender jeg ser gjennom denne tråden både til tips og insprasjon  :smiley:  I linken over har du bilde av fester til davit i badeplattform, jeg tenker på "boltene" med innvendig og utvendig gjenger.

Er dette noe som er å få kjøpt? eller har du laget disse også SoBo? frykter det siste..

Jeg skal ha jolla lenger utfra båten, altså større overheng og er redd de festene jeg har er litt spinkle.. må uansett flytte fester fra luka i badeplattform der de står nå.

Se gjerne bilde:

https://baatplassen.no/i/topic/123189-hva-heter-disse-festene-hvor-kj%C3%B8pe/

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbakemelding Jori.  Bra det er en hobby ja og at å arbeide for seg selv er gratis  :giggle:

Jeg maskerte merkene på motorene før lakkering. Ble OK det.

 

 

 

 

Hei Førstefender.

Det er greit å ha jolla litt ifra akterspeilet. Da har man gangpassasje på innsiden.

Kjekt når man bakker inn i båsen eller gjesteplass med jolla på.

Det blir naturlig nok mer belastning på innfesting og stag slik. En annen ting å tenke på er at man har 

nok høyde ifra vannet og jolla der bak. Drar jo opp litt sjø før den "slipper"

Hos meg er det nesten i laveste laget. Tror du har plattingsen noe høyere på din.

Boltene ja, de er home made og holder jolle og påhengs med glans (ca 112kg)  Avstanden mellom festene er nok noe større hos meg           (mellom ytre og indre)

 

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er gangpassasje på innsiden jeg er på jakt etter, jeg vil kunne gå rund båten uten å måtte klatre over jolla. Har en kran bak der, innfelt i akterspeilet, som løfter 200 ++kg.

Sånn som det er nå står jolla helt inn på plattform, med "tyngde punkt" nesten rett over fester. Ved å øke overheng bak vil kreftene begynne og virke på hengslene til luka som festene står i idag, det vil ikke fungere etter første møte med litt sjø eller normalt bruk.

 

Så tanken er å løfte jolla ut av vannet og "slide" på davitene og sette jolla nedpå,  mulig jeg skal "stjele" patenten din for det bakerste festet, føles litt tryggere når det blir skrudd fast.

Hvor fant du "bolten" som har innvendig og utvendig gjenger?

Link to post
Share on other sites

Det innvendige gjengepartiet, er to muttere sveiset sammen. På toppen påsveiset den tynne blanke skiva.

Så er de utvendige gjengene en bit av en gjengestang. Skrudd litt inn i de innv.gjengene og sveiset fast.

Dersom du får en god del overheng på daviten, ville jeg hatt det sterkeste feste innerst (mot akterspeilet) 

på badeplattformen. Her vil kreftene virke oppover. Husk stoor skive på undersiden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Måtte ta en god pause ifra båten. Ble maaange timer med oppussing av motorrom og motorer.

Har ikke gjort noe mer enn å koble til drivstoffslanger. Resten av oppkobling og oppretting blir ikke gjort før etter Jul 

en gang. Dog ikke helt "prosjektløs", alltid litt å pusle med. Bordet er tatt hjem og skal få puss og flere lag med lakk.

Instrumentpanelet det samme. Har også demontert dash bulben. Dette fordi coatinga aldri ble skikkelig gjennomherdet.

 

Ikke helt alene. Godt å ha noen store og sterke rundt seg.

 

bilde

 

Hadde heldigvis montert denne med tanke på at den skulle kunne taes av igjen.

(Var dog fuget/limt fast)

Ser man nøye etter ser en at noe har skjedd med coatinga/lakken.

Små porer i lakken.

 

bilde

 

Ikke noe kjapp jobb da lakken ikke er skikkelig hard.

 

bilde

 

Ca. fire timer seinere. Slipt tilbake til steinalderen.

Snart klart for å sprøyte på ny topcoat.

 

bilde

 

 

   FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser super godt ud SoBo, og tillykke med det "nye" motorrum - det ser fantastisk ud :thumbsup: . Lidt spændt på dit instrument panel og hvordan det kommer til at se ud. Det er også et af de projekter der skal laves denne vinter på Nidelv´en.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takk for det dere.   :smiley:   Instrumentpanelet blir slik som det var pam.

Det var lakken på selve "bulben" den jeg har pusset ned igjen ( på bildene over),

som skal lakkes på  nytt.

Både "bulben" og panelet var en av fjordårets prosjekter  :smiley:

Det blir spennende å se hvordan instrumentpanelet blir på Nidelven, pam

 

Det var slik:

 

bilde

 

Ble slik, amerikansk valnøtt:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for det boble, ble rimelig fornøyd med dash. bli ny prosjektet. Bare jeg får lakket "bulben" på  ny nå

så  :thumbsup:

Litt førjulspussel blir det dog tid til. Har limt sammen noen "fliser" av valnøtt som har blitt epoxybehandlet og lakket.

Bordet har også fått esånn ca. 3/4 liter med lakk på seg.

 

Disse småbitene skal brukes i motorrommet. 

 

bilde

 

Som fester for brannslukkingsapparat. Blir vel bedre enn rusten-rød?

 

bilde

 

Ferdig mattet før lakk.

 

bilde

 

Tre strøk seinere.

 

bilde

 

Da er det bare å vente på at lakken blir hjennomherdet, så man kan "finslipe" og maskinpolere.

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

Hej SoBo, tak for billederne af styrepladsen, så dem jo sidste år, men godt at få dem genopfrisket. Det er en afdæmpet men meget elegant opgradering du har lavet :thumbsup: Top US$$

God inspiration.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Gøy at dere blir inspirert.  :smiley:

 

De superstore utskeielsene kan man ikke skryte på seg, men noe har man da fått gjort.

Dash "bulben" har fått 3 lag med topcoat. Har slipt imellom laga. Så har jeg lagt på to lag med 

billakk.  Ser nå ut som jeg har fått en hardt og godt toppsjikt. 

 

Bordet har også blitt lakket. Ble 4 sprøyteomganger. Det har så tørket i ca 3 uker før vannsliping og glansing.

Alt dette er egentlig en "reprise" fra i fjord vinter  :smiley:

 

Dashen sprøtet med topcoat.

 

bilde

 

Og mattet ned. Klart for nytt strøk. Noen lurer nok på hvorfor ikke bare la det være topcoat som yttersjikt.

Problemet er fargen. Bortimot umulig å få topcoat (gelcoat) i samme farge som resten av styreplassen.

 

bilde

 

Her er billakk kommet på, mangler nå bare noe folie mot refleksjon.

 

bilde

 

Vannsliping med 1000 korning før glansing.

Får da tatt slipt vekk støv og porer i lakken.

 

bilde

 

 Brukte grov, medium og fin rubbing før polish.

Her et par kjemikalier.

 

bilde

 

Etter noen runder med maskin. ( satte en teip for lettere å se)

 

bilde

 

 

Ferdig:

 

bilde

 

 

bilde

 

Neste nå på nyåret blir da å prøve å få gjort noe arbeider i motorrommet.

Oppkobling og oppretting må til. 

Fortsatt God Jul til alle der ute  :santa:    :santcheer1:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

 

Fy søren det blei ett blankt bord ?

 

Ja fin glans i dette boble65  :smiley:

 

 

 

mycket jobb blir det. tycker allt ser toppen bra ut bara att kämpa på :)

 

Takk for det Scand29bal. Nå blir det flere småprosjekter fremover.

 

 

Du leverer og leverer, du SoBo!

Jeg hadde håpet at Miss Bianca og du kunne få velfortjente hederpriser i år, for innsats som båtentusiast! Ingen båt hadde fortjent en vimpel bedre enn Miss Bianca!

"Yellow" og jeg ønsker deg et riktig godt nytt båtår!

 

Takk Zitt.  I allefall gøy å bli nominert som båtentusiast. 

Regner med at både du og Yellow gleder dere til nye turer og skal hilse så mye tilbake ifra Miss Bianca.

 

 

 

imponert sobo, blir flott:)

 

Takk for det jcjohansen.

 

 

 

Da var jeg så smått kommet igang igjen med "damen"

Fått "justert inn" BB maskin og  montert volvo "kondom" på SB aksel.

 

I og med nye motorlabber, måtte motoren opp både foran og bak.

Litt til siden, mest fremme. Da skal vi være godt innafor 1 tidel.

Sjekk og finretting skal dog gjøres når skuta flyter.

 

bilde

 

Da var "flexkobling" tilbake og alt boltet ihop.

Tilogmed husket jordledning.

 

bilde

 

Nye rustfrie gjengestenger til fastskruing av motorlabb. (de gamle var av svartstål)

Muttere er også låst med blå locktite.

 

 

 

bilde

 

SB aksel også fått "volvokondom" montert. Da er det "dryppfrie" pakkbokser på begge sider.

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

Tack Scand29bal. Ja girkassa er ZF IRM 220A som du sier.

Har ikke byttet eksoskrøka.  Disse er laget av rustfritt materiale.

Har kun sveiset den ene flensen til røret. Flensen var skrudd på røret 

og ikke helt tett i gjengepartiet. Hvordan går det med deg og motorbytte ?

Link to post
Share on other sites

Hej. En tanke med avgaskrökarna som jag tänkte att jag ska göra på min motor är att sätta ett stag från motorn som hjälper till att hålla uppe vikten av avgasslang samt att när man startar motorn så rycker den till lite och det vill lägga belastning på avgaskrök. har hört att dom har gått rakt av vid avgasslangen då dom börjar bli lite till åren. Men om du har rostfria är det antaligen inte nödvändigt.

 

Jo då det går framåt med motorbytet. mycket att räkna på vinklar och annat för att göra det så enkelt som möjligt när man väl lyfter i motorn. men det skall nog bli bra tillslut. jag har beställt det jag behöver tex duplex axel, ljuddämpare sjövatten filter m.m. Så jäkla kallt i göteborg nu bara :( 

 

Riktigt fint soffbord du har stora tummen upp på det :) ( du har inga småbarn eller? ;) )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...