Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Blir spennende å se 61`an på plass i balticen. Har tenkt samme tanke som deg, med å avlaste vekta på eksosrør/slanger.

 

 

 

 
Riktigt fint soffbord du har stora tummen upp på det :) ( du har inga småbarn eller? ;) )

 

Takk  :smiley:   Mine småbarn har blitt store og har flyttet ut  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Stadig noen ideer som farer gjennom et forvirret   :wink: hode.

Laget meg en "plugg" av papp og tape. Dette skal det bli to av

og de er speilvendt av hverandre.

En på hver side lengst bak i båten, har med eksos å gjøre.

 

Papp og klar tape skulptur.

 

bilde

 

 

Så har`n blitt omslynget av polyester og duk.

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

Nå ja....... Gøy å følge med på alle dine ideer å prosjekter. Du holder en veldig høy standard på det du utfører.   Nå som tantene i kjelleren har blitt fornøyd, så kribler det sikkert i fingrene etter nye oppgaver !

 Eller var det styren abstinensen som ble for stor........ :wink:

 

Lykke til med prosjekt: eksos ett eller annet  :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

 

Nå ja....... Gøy å følge med på alle dine ideer å prosjekter. Du holder en veldig høy standard på det du utfører.   Nå som tantene i kjelleren har blitt fornøyd, så kribler det sikkert i fingrene etter nye oppgaver !

 Eller var det styren abstinensen som ble for stor........  :wink:

 

Lykke til med prosjekt: eksos ett eller annet   :smiley:

 

Takk Knude, flott tilbakemelding fra en båtbygger  :smiley:

Er nå litt igjen på tantene,  men får håpe de blir fornøyd da.

Styren abstinens, He he . Moro sånn på hobbybasis.

 

 

 

Hvilke størrelse er det på akslingen dine, trodde det ikke fantes kondom til tomme akslinger

 

Joda nor star 290, det får man .  http://www.volvopentashop.com/GwenMarine/en-GB/Details/AccessoriesCatalog/3891?path=1532%2F3667%2F3891

Akslingene mine er på 11/2 tomme

 

 

 

For h.... SoBo, får jo lyst til motor projekt selv når jeg ser hvad du får til ?

 

Takk for det pam. Er bare å sette igang. Moro med motorprosjekter også  :smiley:

 

 

Litt støpearbeid i dag også. Speilvendten har blitt til.

 

bilde

 

Laget også en plate av 3 lag 300g matte, som skal brukes senere i dette prosjektet.

 

bilde

 

Er vel på tide å "røpe" hva jeg driver å suser med.

Eksosutløpa der bak ligger rett under vannlinja.

Når man ligger på brygga og motorene går, blir vannet kastet opp.

Blir bokstavelig talt våt på beina når man passerer eksosutløpet.

 

bilde

 

Tenkte da å endre litt på dette, med denne.

Alt er bare grovt foreløpig.

 

 

 

bilde

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

Mye fine prosjekter du har undeholdt oss med her, men har en liten kommentar til de nye eksosforlengerene dine:

 

En venn gjorde noe lignende nettop grunnet spruten, men han forlenget eksosutløpet med eksosslanger som stod skrått ned i vannet. Dette virket mot sin hensikt siden det faktisk ble mer sprut av at det ble mer vann over utløpet. Han endte opp med å montere  horisontale syrefaste "flaps" som ble bøyd 35 grader noen cm på hver side litt over vannlinja. Da ble spruten bare tvunget ned i vannet igjen.

Link to post
Share on other sites

Mye fine prosjekter du har undeholdt oss med her, men har en liten kommentar til de nye eksosforlengerene dine:

 

En venn gjorde noe lignende nettop grunnet spruten, men han forlenget eksosutløpet med eksosslanger som stod skrått ned i vannet. Dette virket mot sin hensikt siden det faktisk ble mer sprut av at det ble mer vann over utløpet. Han endte opp med å montere  horisontale syrefaste "flaps" som ble bøyd 35 grader noen cm på hver side litt over vannlinja. Da ble spruten bare tvunget ned i vannet igjen.

Hei Big Horn du har vel ikke mulighet til og få tak i et bilde av den greia kameraten din gjorde på sin båt :smiley:

 

Sobo må bare ta av meg hatten for din kreativitet. Må bare lese tråden din om igjen og om igjen får liksom ikke nok.  Nå tror jeg at Sobo vil ha noe bedring av vannsprut opp på brygga og dermed slippe å bli våt på beina. Mine utløp går rett ut på siden . Men mitt problem er ikke bare at en blir våt på bena men hele brygga over til nabobåten blir sprøytet ned av vannspruten :giggle:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

 

 

En venn gjorde noe lignende nettop grunnet spruten, men han forlenget eksosutløpet med eksosslanger som stod skrått ned i vannet. Dette virket mot sin hensikt siden det faktisk ble mer sprut av at det ble mer vann over utløpet. Han endte opp med å montere  horisontale syrefaste "flaps" som ble bøyd 35 grader noen cm på hver side litt over vannlinja. Da ble spruten bare tvunget ned i vannet igjen.

 

Kan godt tenkes du har rett  Big Horn. At det vil bli bobler og bevegelse i vannet er sikkert. 

Får jeg derimot stoppet / begrenset spruten opp sideveis bil jeg fornøyd. Vi får prøve å se.

Slike flaps som du beskriver er helt sikkert effektive, men de vil bli godt synlige og mindre pent her tror jeg.

 

 

 

Sobo må bare ta av meg hatten for din kreativitet. Må bare lese tråden din om igjen og om igjen får liksom ikke nok.  Nå tror jeg at Sobo vil ha noe bedring av vannsprut opp på brygga og dermed slippe å bli våt på beina. Mine utløp går rett ut på siden . Men mitt problem er ikke bare at en blir våt på bena men hele brygga over til nabobåten blir sprøytet ned av vannspruten  :giggle:

 

He he ja du må ikke la båten din gå lenge på tomgang da Bergstad. Spesielt dersom det er jollenabo du har, for 

da synker den vel  :giggle:

 

 

Litt skruing og litt "klipp og lim"  i helgen.

Har fått rettet opp SB tante også nå. 

Så nå har begge forbindelse med det våte element.

Har også koblet opp igjen elektrisk på startere og huket på gearwire igjen.

 

bilde

 

bilde

 

Ifra klipp og lim avdelingen:

Skåret til og laget krage/flens til eksosstussene.

Så limt delene sammen.

 

bilde

bilde

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne eksosen har jeg ved et par tidligere anledninger lastet opp bilde av en P388 som førte eksosen ned under vann rett foran trimflapsene, dvs under skroget. Jeg klarer ikke å finne de bildene nå av en eller annen grunn.

 

Jeg har selv eksosstøvler som leder eksosen ned. Det bobler mye, så tørr på bena blir man ikke på hjørnet bak der. Har sett noen som forlenger med syrefast rør og en svak sving - der sildrer og renner vannet pent ut.

 

Blir spennende å høre om dine erfaringer med denne løsningen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

 

Har sett noen som forlenger med syrefast rør og en svak sving - der sildrer og renner vannet pent ut.

 

Det hadde kanskje vært det beste nordan family 27, men det ville ikke blitt noe pent bak der.

Mye pga at badeplattformen ikke er like brei som akterspeilet.

 

 

Må bare si at jeg er imponert... my inspirasjon å hente her SoBo

 

 

Det er bra Levi  :smiley:

 

Litt videre på eksosstussene.  Sparklet, pusset og coatet . Like før de kan monteres nå.

 

bilde

 

Pussing og litt mer "finsparkling"

Trenger egentlig ikke være hundre detta, da det kommer under vann.

 

bilde

 

Så laget jeg litt "fortykket" topcoat som ble kostet på.

Litt lett puss gjenstår.

 

bilde

 

Jeg laget også noen nye fester til brannslukker`ne i motorrommet.

Nå er de på plass.

 

bilde

 

bilde

 

Har også fått montert tilbake eksosben, gasswire, kjølevann inn på motorer.

Mangler nå å få "huket" på slanger til v.vannbereder og koble opp dynamoer.

Pluss litt lakk og flekking.

 

Et innside bildet. Tatt ifra lukene i stikkabinen.

 

bilde

 

 

   FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nye slanger fra motor til vv tank på plass. Ledninger til dynamoer det samme.

Har også fått på plass det meste av varmluftslanger m/isolasjon (fra webasto) igjen.

Motorlabbene har fått seg et strøk med gummilakk/plastdip. Har et inntrykk av at galvaniseringa 

på disse er sånn så som så.

 

bilde

 

Sort gummilakk.

 

bilde

 

Har så smått begynt med et treprosjekt igjen. Blir i to treslag: kvistfri eik og valnøtt.

Limt sammen noen eikestaver på ca 10mm

Ledetråd:  Fra det indre mørket mot lyset og omvendt.

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

 

 

Den var lett, SoBo, det er til dørken(parkett) fra mørket der fremme og ut i lyset!  :giggle:

 

Du er inne på noe Zitt, men ikke helt riktig.

 

 

 

Må si du er meget flink ? vil også ha så stor båt kjekt og ha nok skrutvinger.. ?

 

Takk for det boble. Du gjør et flott arbeid du også  :smiley:

Ikke mine tvinger disse, står på jobben med dette.

 

Eksosutløpa er nå kommet på plass, skrudd og fuget.

Det flate partiet ligger flush langs skutesiden. 

 

bilde

 

bilde

 

Har også montert nye lamper i motorrommet.

Type LED 3W. Gammel.

 

bilde

 

Og ny:

 

bilde

 

Hmm. ble lys jo ???

 

bilde

 

Litt nytt ifra snekkerverkstedet. De laminerte eikestavene har blitt delt opp

og fått pålimt litt nytt.

 

bilde

 

Midt del tilskåret:

 

bilde

 

Tvingene nødvendig når man skal lage omramming:

 

bilde

 

bilde

 

 

   FF...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...