Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Båtpenger har vinger ja.... :giggle:  Jeg har ikke begynt å bestill ennå... og listen er laaaaang hehe 

Men jeg er meget interessert i motorisolasjon. Har tenkt å bygge solseng/soffa over motoren.. så vill gjerne ha det så stille som mulig.

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra SoBo jeg byttet begge mine kjølerør fra sjøvans pumpen, teringen var som hos deg. Alt av pakninger på alle vekslere og intercoolere er også byttet. Ja blir veldig spennende og følge med på støydempingen.tenke på og legge dobbelt under luker hos meg..kan ta en del støy iom at det er litt vanskelig og tette luken helt 100%.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ja det blir bra å ta en sjekk på varmeveksler og A-kjøler Bergstad.

Håper på en  bedring på lyden jeg og Levi og Fortego.

 

Du nevnte på det med feste av motorlabber i vangene Levi. Hos deg som det er drev, er det ikke noe "trusting" på labbene.

Du kan bruke franske treskruer, eller du kan støpe fast en plate som du borer og gjenger opp og skrur i.

 

Litt mekanisk i dag. Fått byttet simmering på veiva i front på den ene motoren.

 

Deler har det også dukket opp. Bestilt i går, på plass i dag.

 

bilde

 

Reimhjul av.

 

bilde

 

Så må senterbolten av og "bosset" må trekkes av med avtrekker.

 

bilde

 

Gammel pakning av og ny på plass.

 

bilde

 

Benyttet da sjansen til å stelle pent med viberasjonsdemperen/reimhjulet.

Grunnet og la på volvogrønn på baksiden.

 

bilde

 

bilde

 

En avfetting/vask på registerdekselet bak reimhjulet, før alt ble montert tilbake på plass.

 

bilde

 

 

  FF...

Link to post
Share on other sites

Ja det blir bra å ta en sjekk på varmeveksler og A-kjøler Bergstad.

Håper på en  bedring på lyden jeg og Levi og Fortego.

 

Du nevnte på det med feste av motorlabber i vangene Levi. Hos deg som det er drev, er det ikke noe "trusting" på labbene.

Du kan bruke franske treskruer, eller du kan støpe fast en plate som du borer og gjenger opp og skrur i.

 

  FF...

 

 

Jeg skal bygge alt nytt, så planlegger å få isolert godt. 

Når jeg først har alt ute så tror jeg at jeg støper en plate... liker ikke tanken på skruer ned i vangen, som har kryssfiner kjerne...

Link to post
Share on other sites

Takk for det dere  :smiley:  Og velkommen til båtplassen Janne.

 

Kommet litt videre med tantene.  Samme operasjon med bytte av simmering på veiv også

utført på den andre maskinen. Pusset litt lakkslipp og rust bak startere på begge motorer.

Peilepinnerør og flens også fått en shine og primer. Den ene starteren har også fått litt stell.

 

Det har også dukket  opp en stabel med motorromsisolasjon,  så nok å ta seg til.

 

 

bilde

 

Litt puss og flekking.

 

bilde

 

Sånn for moroskyld, tok å parkerte en 41 motor ved siden av 61 motoren.

Begge står stablet like høyt over gulvet.  Litt forskjell på størrelsen der ja.

Er noen i tvil : 41`eren nærmest  :giggle:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Litt fremgang etter jobben i dag. Begge girkassene av og simmeringer der bak byttet.

 

Girbox av.

 

bilde

 

Demperplate og svinghjul demontert.

Helt tørt og fint bak her, ikke noe oljesvetting.

 

bilde

 

Gammel tetting ute og ny på plass

 

bilde

 

Her er delene på plass igjen. Ser nesten ut som om dette ble montert igår,

ikke for 24 år siden. Bra også på den andre motoren bortsett fra litt mer støv.

 

bilde

 

Tilbakeatt satt.

 

bilde

 

Litt puss og grunning av deler blir tatt underveis.

 

bilde

 

Neste på programmet nå er å ta av bunnpannene for bytte av punnpannepakninger.

 

 

  FF...

Link to post
Share on other sites

Vel du setter vedlikehold til et nytt nivå.. enten det gjelder mekanisk, sveising, sying, snekring eller plastarbeid!  For nesten litt dårlig samvittighet for den skuta jeg har ;)

Gjør mye vedlikehold selv, men ikke på dette nivået, utrolig moro og følge utviklingen på din Princess :smiley:

Link to post
Share on other sites

Alltid interessant å se innom denne tråden SoBo.  Dette blir bra. !    :smiley:  Skal si du er allsidig.

 Jeg er egentlig mest imponert over dine sy kunnskaper,men det er kanskje fordi det er lengst unna mine kunnskaper og nesten helt ukjent. (Tror jeg må melde meg på et nettkurs på Bp neste vinter   :yesnod: )

 

Lykke til videre med opp pussing av motor rommet !

 

Knude 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Gøy at dere følger med. Har alltid puslet med alt mulig, er nok derfor jeg har blitt litt allsidig???

 

Førstefender: Ikke bare vedlikehold dette, også en hobby vetu.  :yesnod:

 

Knude:   kjørte Tromøysundet i sommer. Fikk da øye på skipet ditt. Kjørte litt nærmere og er meget imponert over

ditt arbeid. Og størrelsen på skuta.  :thumbsup:

 

Zitt og LeviCorsair. Signert utgave kommer i posten, så fort den er ferdig skrevet  :giggle:

 

nimba: Veldig greit å få maskinene ut for en sjekk. Ikke like lett å få oversikt over svetting i et trangt motorrom.

 

Har hatt en runde i "hobbyrommet" i dag også. Har hatt bunnpanna av SB maskin, for bytte av pakning.

Pluss litt pussing og grunning.

 

Bunnpanna ute. Enkel og grei jobb, men motoren må henge.

 

bilde

 

Ikkeno slam og griseri nedi her. Bare å tørke reint med et par filler.

Ikke blikk panne her. Tykk aluminium.

 

bilde

 

Slik ser det ut oppi her. "dusjhode" vi ser nederst i bildet, er "oljesugerøret" med sil.

Røret ender i oljepumpa (utenfor bildet) Så har vi veiva rett oppider.

 

bilde

 

 

 

Litt reingjøring og avfetting så på med ny pakning.

 

bilde

 

Etter at bunnpanna var tilbake på plass, ble det litt puss, montering av småting ( peilepinnerør, blendeflens og starter) og priming.

 

bilde

 

bilde

 

 

  FF...

Link to post
Share on other sites

Ikke fred å få.   :smiley:

Dagens runde inneholdt syrevask av kjølere på BB motor, med tapping og spyling av ferskvannskretsen.

Byttet også bunnpannepakning på SB maskin.

 

Slik så det ut under lokket på varmeveksler og likens på aftercooler.

 

bilde

 

 

Etter syrevask.

 

bilde

 

Siden jeg skulle bytte pakninger på kjøler og flushe ferskvannsiden tok jeg ut hele kjøleregisteret.

Ikke fin farge på kjølevæska her.

 

bilde

 

Her spyler jeg ifra "ekspansjonstank" og ut igjennom kjølerhus.

Brunt.

 

bilde

 

Registeret vasket og renset Lokka til kjølere også syrevasket og pusset.

Nye pakninger klare bortsett fra O-ringene som skal være i bunn, mellom

register og hus. Glemte disse, må få bestilt litt fort.

 

bilde

 

 

  FF...

Link to post
Share on other sites

Flott jobb du gjør SoBo. Ingen tvil om at dine maskiner vil holde i mange år til. Kjølerne dine så ikke så værst ut heller Det vil jo alltid være litt avleiringer av oljedamp fra veivhusventilasjonen. Mine så mye værre ut selv om det er bare to år siden jeg hadde dem ute. Gleder meg til fortsettelsen☺

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid- blir inspirert av dette!

 

Hva slags forarbeid/avfetting/sliping gjør du på maskinene før du grunner? Hva slags grunning bruker du? Mine maskiner er sprayet med CRC marine om vinteren, og krever noe forarbeid før Volvo lakken. Resultat: problemet er utsatt, selvom lakken har vært innkjøpt et par år.

 

Men når jeg ser disse resultatene må jeg jo bare ta meg selv i nakken...

Link to post
Share on other sites

Takk for det bergstad og nordan family 27.  Ja aftercooleren var litt "sauset" ifra oljedampen.

Den har ligget i bløtt i diesel og blitt vasket med sterk såpe. Ble så meget bedre.

 

nordan family 27 jeg bruker slike grove stålbørste rondeller til vinkelsliper og drill.

Avfetter med aceton og grunnet med biltema sin grunning.

 

bilde

 

bilde

 

Har begynt med å sette sammen kjølere igjen. Her ser vi tæring på gammelt rør som går fra impellerpumpa og inn på 

kjøler. Greit å få byttet.

 

bilde

 

Burde vært slik.

 

bilde

 

Isammensatt.

 

bilde

 

Så har jeg hatt en runde i motorrommet. Isolering, klamring og nye slanger.

 

Godt igang med lydisoleringen. Bruker "sølvteip" i alle skjøter.

 

bilde

 

Klamring av nye drivstoffslanger og el-ledninger.

Drivstoffslanger godkjent for bruk i båt.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Mesteparten av isolasjonen på plass. Nye vannslanger til sjøvannsiden også.

Begynner nesten å bli litt "hjemmekoselig" nedi her nå  :yesnod:

 

bilde

 

 

   FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...