SoBo Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2013 Dersom dette er med shunt, skal kabelen fra batterilader til batteri kobles "inn"og "ut" på de store tilkoblingene på shunten. (ledningen må kappes og shunten imellom)På de små tilkoblingene på shunten skal det kobles ledning som trekkes frem til instrumentet. Utover det skal nok instrumentet ha en 12V tilførsel. Det blir fire ledninger på instrumentsiden. Har ikke koblet opp dette selv enda, men det er mulig du må trekke to ledninger bak til batt.lader. (vet ikke hvor de originale ledningene til ampermeteret ender) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maija27 Svart 12.Mai.2013 Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 Ok og takk ! Da får jeg se nærmere på det når instrumentet ankommer. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2013 (redigert) Da har jeg bestilt komplett nytt gassanlegg ombord. Hadde lekkasje på anlegget når jeg brukte båten sist. Da det meste av dette er like gammelt som båten selv, ble beslutningen tatt. Det blir nytt kobberrør, ny lekkasjetester, ny stengeventil, slanger nye og jeg vil montere en slik Truma magnetventil så nært flaska som mulig ( da kan jeg slå av og på gassen med en bryter, f.eks. montert ved pantry) FF... Redigert 12.Mai.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 13.Mai.2013 Del på Facebook Svart 13.Mai.2013 Flere spennende prosjekter fra den karen. Gleder meg!! Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 22.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2013 Da var jeg i gang med nytt gassopplegg. Her gamle deler til styrbord og nye til babord. Har fått lagt nytt kobberrør, fra pantry ut til gasskassa. Koblet stengeventil i skapet ved komfyr, slangestusser og slange til komfyr. Viktig å huske støttehylser inne i kobberrøret når man skal koble innpå fittings. Har også kjøpt ny komfyr, så da blir alt nytt fra A til Å. Gammel ildsted. Nytt ildsted. Neste blir å koble opp lekkasje glasset, montere Trumaventilen, klamre stripse og fuge rundt hull i gasskassa. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 (redigert) Da er alt gassgreiene koblet opp. Fått montert bryterpanelet til stengeventilen. Bryter panelet er plassert rett i nærheten av koken, lett tilgjengelig (det er også lys i bryteren som indikerer når ventilen er åpen) Her er ser vi gassventilen koblet rett på regulatoren. Måtte skjøte kabelen mellom bryter og ventil. den var ikke stort lenger enn 1,5m. Alle (nye og gamle) hull i gasskassa ble fuget igjen. ( også rundt kobberrør og kabel) FF... Redigert 23.Mai.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Polarn Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Mye skal du ha for den gamle ovnen din da? Ble pent med den nye Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
SoBo Svart 23.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 Hmm. der var du ca. 5 timer for sent ute. Har kjørt den på "skroten" i kveld dessverre Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Polarn Svart 23.Mai.2013 Del på Facebook Svart 23.Mai.2013 neeeeiiiii Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fjord28cs Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Hei takk for en nyttig og interresant tråd. Ble spessielt inspirert av Jula downlights, fikk tak i den siste pakka på Jula i Skien, mulig andre har trigget på samme ide'en siden de plutselig ble utsolgt. Skrudde ned mørke mahoganyfiner platene i taket, trakk de med lys skai, monterte downlights og forpigg og dekksalongen ble lys og trivelige. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 24.Mai.2013 Del på Facebook Svart 24.Mai.2013 Da er alt gassgreiene koblet opp. Fått montert bryterpanelet til stengeventilen. Bryter panelet er plassert rett i nærheten av koken, lett tilgjengelig (det er også lys i bryteren som indikerer når ventilen er åpen) Flott installasjon SoBo!!! Veldig smart med Truma bryteren. Lærte noe i dag også. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
maija27 Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 Har fått det nye amp til batt lader. For meg ser det ut for at jeg kan koble det rett inn på de gamle ledningene og i tilleg gi inst strøm. Venter til Sobo har sett på sitt. Virker som ha har mer peil enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 (redigert) Hei takk for en nyttig og interresant tråd. Ble spessielt inspirert av Jula downlights Ja Fjord28cs er fine de små LED puckene. Ble et meget fint tak. Her er en liten duppedings som jeg koblet opp mod LED puckene i targaen. En fjernkontroll med dimming. Tok strøm ut ifra regulatoren til solpanela (har utgang for forbruk), inn på elektronikkboksen (med sikring i mellom) og videre ut til LED`a. Slapp da å trekke nye ledninger og montere bryter i daschen. Har fått det nye amp til batt lader. For meg ser det ut for at jeg kan koble det rett inn på de gamle ledningene og i tilleg gi inst strøm Har enda ikke tittet så mye på amp.opplegget, men størrelsene på ledningene på det gamle sier meg at den måler via shunt den også. Veldig smart med Truma bryteren. Lærte noe i dag også. Det heter seg vel at gassen skal stenges etter bruk (hver gang) og da er det kjekt å kunne stenge så nære gassflaska som mulig. Lettvint er det også. Redigert 26.Mai.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 26.Mai.2013 Del på Facebook Svart 26.Mai.2013 ut lit. Her er en liten duppedings som jeg koblet opp mod LED puckene i targaen. En fjernkontroll med dimming. Tok strøm ut ifra regulatoren til solpanela (har utgang for forbruk), inn på elektronikkboksen (med sikring i mellom) og videre ut til LED`a. Slapp da å trekke nye ledninger og montere bryter i daschen. Hmmm. Hvor fant du den duppedingesen da? Har lagt opp en kurs til led lamper ute der taket på NW er dratt ut litt. Hadde vært flott å styre de med fjernkontroll. Ser ut til at det er av og på bryter også. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Hel riktig, det er av og på bryter også. Har kjøpt disse borte i østen. F.eks. her: http://www.aliexpress.com/item/Wireless-Remote-Light-LED-Dimmer-Brightness-Controller-DC-12V/855205208.html Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 (redigert) Satt i ny akkumulatortank, den gamle hadde revnet i toppen. Lurte litt på dette da ferskvannsanlegget ble tømt før båten ble satt på land. ( ikke frostspreng) Mulig det er trykket i seg selv som har tatt knekken på den ?? Heldigvis er det stengekran på slangen inn til tanken så man fortsatt kunne bruke anlegget. Tok også ned leselampene da disse var blitt stygge etter åras løp. Lampene er av messing og ble pusset med sandpapir, avfettet og lakket med klarlakk. Pusset bare "en" vei for ikke å få pussestriper på kryss og tvers. Resultatet ble noe som ligner på børstet messing. Før. Etter. FF... Redigert 29.Mai.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Polarn Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Stilig Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Antilia Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Strøkent og oppfinnsomt SoBo!!! Ble jo som nye. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Bateman Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Fortsetter du med dette tempoet må vi andre si opp både jobb og famile for å holde tritt!! ;-) Mye bra tips! Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
SoBo Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Fortsetter du med dette tempoet må vi andre si opp både jobb og famile for å holde tritt!! Vi rekker også å bruke båten en god del vi. Ellers ikke allverden som skjer. Har fått lakket litt treverk i forbindelse med nedgang til salong. Har også montert en "håndrekke" innvendig på targaen, for å noe å klore seg fast i ved inn/ut-stiging. God årgang med og uten tak. Morgen stemning på Kråka i Bamble, med Jomfruland langt i det fjerne. Ett til fra Kråka, in the morning. FF.... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maija27 Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Håndtaket på targaen , der var jeg før deg gitt ! Savnet det. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Håndtaket på targaen , der var jeg før deg gitt Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 la merke til bordplata di, bildet med håndrekka. Har du laga den selv, eller er det kjøpings? Har selv på trappene å lage meg ny bordplate i cockpit. Har i dag en enkelt plate på 40x100 cm, men vil lage foldebord på 30x90 med foldeklaffer på 15 cm hver, som gir 60x90. Er på utkikk etter slike hengsler du har, som er flush. Alternativet er å gå for enkel løsning med å kjøpe ferdig fra biltema, men blir det like høy? -neppe. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 (redigert) Bordet stod i båten da vi kjøpte den. Har bare lakket det. (2-komp) Ligner veldig på dette bordet på "tema" http://www.biltema.no/no/Bat/Teak/Ovrig/Bordplate-250611/, bare vårt har tre hengsler på hver side. Er kanskje da en smule større. Uansett artig dersom man lager det selv Redigert 5.Juni.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Cemaso Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Hei SoBo..! Nå har vår gamle strømsluker av et kjøleskap tatt kvelden og nytt må inn Kan jeg spørre hvor du kjøpte ditt? Det så ut til at det passet så fint i størelse og farge på dør.. Fortsatt god sommer SoBo... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.