Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Med den pakkboksen du har kan du bare snu klemflensen og tre på en volvo-kondom så får du en dryppfri og tett pakkboks når du får ny og glatt aksling. Her er klemflensen snudd rundt og skrudd fast, og leppa montert. Fornøyd med løsningen, men vanntilførselen må videreføres også etter dette hvis ikke koker det i leppa:

 

bilde

 

Mener at jeg betalte omkring 700 pund for akslinger (per stykk) til min båt fra UK for 5 år siden. Fikk levert direkte fra original-leverandøren, så de visste godt akkurat hva jeg skulle ha. Gjaldt også propeller som vel kostet 415 pund stykket

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

Ja jeg har sterkt vurdert denne volvo kondomen , nordan family 27.

Er ikke sikker på om det er mye å spare på å få prop.aksel fra UK men (du har ikke navn på firmaet/produsenten av akslene?, Bestilte du direkte hos Fairline)

Pakkboksen derimot kan fåes i fra US for en gunstigere pris ser det ut til.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prosjektene blir bare mindre og mindre??

En teakbit, A4 ark med navnet på båten og ækt sølvtråd.

 

bilde

 

Planen er å lage et lite "navnskilt" , som skal felles ned i bordet.

Limte arket på teakplanken og freste ut navnet i planken med en Dremel og en liten fres.

Så var det til å bøye file og tilpasse sølvtråden. 2 mm for store bokstaver og 1,5 mm for små.

 

Sånn litt underveis:

 

bilde

 

Bokstavene limes fast i teaken med epoxy.

 

bilde

 

Har lagt det hele i press med plast imellom, så ikke alt bare blir en klædd.

8 timer tørketid før pussing og tilpassing på bordet. Spennende.

 

bilde

 

 

FF....

Link to post
Share on other sites

 

Nå snakker du med en som er utdannet gravør, og har i tillegg jobbet med skrift og skriftoppsett hele livet!

 

Du har tillatelse til å fortsette, og jeg har tro på prosjektet! :thumbsup:

Venter i spenning :thumbsup:

 

Blir rett nervøs jeg, men jeg tar en sjanse og fortsetter :giggle:

Har frest ut plass til navnskiltet og tilpasset skiltplaten.

 

bilde

 

bilde

 

Så ble det hele "bakt" sammen med epoxy.

 

bilde

 

Teaken ser vel mørk ut foreløpig pga epoxyen.

 

Så stort ble navnskiltet i forhold til bordet.

Nå gjenstår litt mer pussing før lakk.

 

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble nice dette, SoBo! Har du bare limt sølvtråden ned i utfresingen har før sliping, eller har du også banket den nedi med hammer?

Jeg har følgende ide til deg; Få tak i tynn gummifolie som brukes til sandblåsing av glass, så skjærer du ut navnet "Miss Bianca" med skalpell i x-antall eksemplarer og får sandblåst glassene etc. som du har.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det er sånn de har det i overklassen, SoBo! :yesnod:

 

ps. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har en Dremel, men nå har Nissen allerede fått beskjed! :yesnod:

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bordet ligger til tørk etter lakking, mor strikker og snuser etter julegaver på nett.

Da måtte far i snikkeriet å pusle.

Har skåret ut fire 30*30 mm staver av Lind, som skal bli hjørnene på bordsøylen hadde jeg tenkt.

 

bilde

 

Spente opp overfresen og freste to spor på hver stav. I tillegg freste jeg resten av kantene i 45 grader.

 

bilde

 

Slik ble hjørnestavene, sett fra oven.

 

bilde

 

Slik blir prinsippet når delene skal limes sammen . En sterk og stabil konstruksjon.

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Forsatt litt arbeid pågår i avdelingen for assorterte tresorter og snikkerier.

Har fått laget plater som skal innimellom hjørnestolpene i bordsøylen (laget av teak og lind)

Dette er grovpusset og limt sammen. Beklager Wiking 26 ac at jeg "kopierer" ditt møbel.

Håper jeg blir tilgitt :pray:

Dette blir ikke et barskap, bare en flaskeoppbevarings plass :yesnod:

 

bilde

 

bilde

 

Har også fått lakket bordet en 7-8 strøk. Her en liten prøvemontasje.

Søylen blir ikke stående midt under bordet men ut til den siden av bordet som vender bort fra salongen (klønete forklart ??)

 

bilde

 

bilde

 

Så langt så vel.

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Dette er bare fantastisk vakkert, nabo! :smiley: Nå med disse tidvis kraftige høstvindene, tror du det er mulig at, om så er, bare en bitte liten flik av din arbeidslyst, nøyaktighet, kreativitet og håndlag kan blåse bort og finne veien inn i huset mitt!? :cheers:

 

Takk for det.

Elmer: det er fantasien jeg ikke greier å holde igjen :giggle: Resten går etter prøve og feile metoden.

Det er jo lov å prøve, så er bare å slenge seg uti det.

Link to post
Share on other sites

Innimellom maling av kjøkkenvinduer og andre nødvendige ting blir det litt tid til:

Å lage en dør til "oppbevaringskapet".

Pusse mer på bordsøylen.

Og en liten prøvemontasje med innlagt lys.

 

Ramma til døra, hvor jeg har frest ned på baksiden til "glasset"

 

bilde

 

Framsiden:

 

bilde

 

Fant ut at det var helt nødvendig med lys i oppbevaringsrommet :giggle: (kan jo hende det blir mørkt på en eller annen måte :yesnod: )

Monterte en LED puck i bunn av skapet, som lyser opp langs flaskene. Selvfølgelig med dimming og fjernkontroll :giggle:

 

bilde

 

Her sees fjernkontrollen på bordet.

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...