Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Er vel litt igjen før jeg er på salmakernivå Dinos, men gøy å ha gjort det sjøl.

Skulle ønske meg en symaskin med større åpning. Kalesjeprosjekta går midlertidig mot slutten.

Sydd på kantbånd og nye bakvinduer i kalesjen. Legger også ut noen "sytekniske" tips nederst her.

 

bilde

 

bilde

 

Ferdig.

 

bilde

 

Strakk ut "bakveggen" og tapet den fast til parketten. La også her slikt dobbeltsidig tape imellom. Benyttet meg forøvrig av samme "juksemetode"

som disse proffkalesjeguruene bruker. Sydde på de nye vinduene før de gamle ble kuttet ut.

 

bilde

 

bilde

 

Sytips. Har man rotet seg borti kalesjearbeid og f.eks. skal skjøte kalesjen:

 

Man legger de to delene som skal syes sammen oppå hverandre, den undre delen ligger med "retta" opp og den øvre

delen med "vranga" opp. Sy så en søm ca. 15 mm innpå duken.

 

bilde

 

Brett/legg den øvre biten som ligger på "vranga" over med "retta" opp. Sy en søm oppå "skjøten" Den 15mm fliken skal ligge til venstre (i symaskinen) når men syr oppå "skjøten"

 

bilde

 

Også viktig å huske på at denne 15mm kanten vender opp på kalesjen i forhold til videre montasje.

den må vende opp for å få en vanntett skjøt.

 

Kantbånd skal ikke syes på slik:

 

bilde

 

Men slik. Samme som skjøting av kalesjduk, Med vranga opp oppå duken som ligger rett vei.

 

bilde

 

Så skal kantbåndet brettes rundt kanten på duken og innunder på baksiden, Man syr så over oppå alle laga slik:

 

bilde

 

Phuu tror dette var nok :crazy::lol::smiley:

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott tråd med mange tips til inspirasjon. Ett spørsmål, hvilket merke er den nye gasskomfyren? Klarer ikke å tyde logoen på bildet. Jeg har selv en Princess P330, med tilsvarende komfyr som du tar ut. Den funker greit, men har ikke flammevakt, så vurderer å bytte den ut. Da hadde det vært fint med en som gikk rett inn med samme mål som den gamle.

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Fra sytøy til grov trelast. Snust opp noen grove planker. Disse ble splittet og limt sammen og planen er å lage et nytt bord nede i salongen.

Har benyttet meg av "norske" råvarer: Bjerk og svart or. Et tredje tresort kommer også til litt seinere i prosessen. (Hvilke har jeg ikke helt

bestemt meg for enda)

 

bilde

 

Plankene/listene limt sammen. Skal tone ned fargen noe på treverket med beis før lakking, for å få en litt mer gyllen farge.

 

bilde

 

Kjekt med litt jønn fra trimavdelingen :smiley:

 

bilde

 

FF...


Hei Patton.

 

Komfyren er av merket SMEV og kjøpt på Best Marin. En slik en: http://bestmarin.no/Produkter/Kj%C3%B8l-og-kok/Komfyr/Gass/SMEV-Gasskomfyr-Starlight-m-grillrom-og-koketopp-932150-p0010809763.aspx Så langt meget godt fornøyd med denne.

 

En ulempe er at denne komfyren er en liten tanke høyere enn den gamle. Derfor er det ikke lenger "lokk" over.

Har litt planer om en liten endring der også men....

Link to post
Share on other sites

Sitat: Hei Patton.

Komfyren er av merket SMEV og kjøpt på Best Marin. En slik en: http://bestmarin.no/...0010809763.aspx Så langt meget godt fornøyd med denne.

En ulempe er at denne komfyren er en liten tanke høyere enn den gamle. Derfor er det ikke lenger "lokk" over.

Har litt planer om en liten endring der også men....

Det ser veldig bra ut med den nye komfyren, men er enig i at det sammenleggbare lokket er veldig greit å ha. Så jeg vil nok se etter en ovn som bygger litt mindre i høyden.

Ett spørsmål til i farten; ser at du har byttet en aksling pga rust/slitasje ved pakkboksen. Den ene akslingen min er nok i tilsvarende tilstand og noe bør gjøres. Hvor kjøpte du ny aksling og tør jeg spørre hva du ga for den? Har også sett en reklame for et Locktite-produkt med det klingende navnet "Loctite® Fixmaster® Superior Metal". Dette skal i følge reklamen kunne brukes for å bygge opp en skadet aksling etter å ha dreid av noen millimeter metall. Noe med erfaring/anbefaling på om en slik reparasjon er noe å bruke penger på framfor å anskaffe ny aksling?

Patton

Link to post
Share on other sites

Har ennå ikke byttet akselen , bare demontert og gjort klart for "nymontasje"

Akselen kommer nok ifra Sleipner og jeg må bestille lokalt. Vet ikke pris sikkert men

7000,- pluss pluss. To * cutlesslager til ca 700,- stk, i tillegg til talgpakning ??

 

Wiking 26: Har ikke spesielt stort maskineri. Plankene var ca 7 cm tykke.

Måtte snu dem for å klare å kutte igjennom i splittesaga :smiley:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt en liten tur innom Snikkeriet i dag. Har pusset (40-60.120 korning) og reinskåret det som forhåpentligvis skal bli en bordplate.

Ser nå slik ut:

 

bilde

 

bilde

 

En ting som er greit å tenke på når man laminerer, er hvordan man legger stavene.

Man må passe på å ikke legge stavene/plankene med årringene samme veien, men annenhver vei.(f eks en med duen opp og neste med buen ned)

Da får man tildels utlignet den effekten med at det man limer sammen bøyer seg samme veien.

 

Slik:

 

bilde

 

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Det er nesten som jeg får lyst å begynne med innredning på nytt, når jeg ser hva du holder på med, og ikke minst får til! :yesnod:

Hvilken lim bruker du, og bruker du samme lim uansett tresort, og hvor lenge lar du det stå i press? Kan du også leke deg litt med bruk av forskjellig farget olje, og skape en effekt med det også? Da må du vel i såfall olje(eller beise) før du limer?

Er spent på resultatet av det bordet, men tviler IKKE! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker stort sett trelim-vinter til alle treslag, har ennå ikke opplevd at det har løsnet.

Det kan være lurt å avfette teaken før liming og lakking, da denne innholder mye olje.

Jeg smører lim over hele flate som skal limes og bruker gjerne en liten kost ( eller bare finger`n),

så mye at noe tyter ut ved press. Kun en "stripe" lim er ikke bra nok.

Denne platen her lå i press ca 1 døgn i romtemp.

 

Sjefsmurf: Godt å se du har kommet deg på forumet. Klart du kan gjøre ting sjøl. Dette er rett plass for å få hjelp

underveis også (nå er det bare å søke og leite ivei) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for det Hansa666.

Har benyttet noe av kvelden i Snikkeriet.

Skåret ut hjørner til bordet, limt på disse og kantlister (tredje tresorten ble teak). Samt satt inn platen

med en mixtur for å gjøre den litt mer gyllen.

Neste som må gjøres er å pusse kantlister før lakking.

bilde

 

Sinnrikt tvingesystem.

 

bilde

 

Litt mer gyllen i fargen.

 

bilde

 

FF...

Link to post
Share on other sites

Grrr.. er det en bildetyv ute å går eller er det noe jeg ikke har betalt ??? :smiley:

Prøver igjen å legge ut bildet av hvordan man bør laminere.

Åringene hver sin vei.

Må innrømme at jeg har fart med løgn :giggle:

Ved nærmere undersøkelser har jeg funnet at det lyse treverket ikke er bjørk men Lønn.

 

bilde

bilde

 

Eureka - er nok en del forskjell på motorbåt og seilbåt på forskjellige ting ja. Moro du er innom tråden å snuser.

 

Da begynner bordet virkelig å ta form. Gjenstår vel mer eller mindre bare lakking, å en ny bordsøyle.

Blir en pause her nå da arbeidsgiveren har truet med arbeid der ute i havet.

 

Fra pusseprosessen:

 

bilde

 

Bordet sett fra et par andre vinkler:

 

bilde

 

bilde

 

En ny runde med Mixturen for gyllent treverk:

 

bilde

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Terningskast seks igjen, SoBo! :thumbsup:

De løgnene du kommer med, er du allerede tilgitt for. Jeg har snakket med rette vedkommende. :giggle:

Det jeg imidlertid er mer betenkt over, er at du jukser med døgnets 24 timer, eller finnes det en annen tidsregning i Bamble? Det går jo unna i rakettfart med deg!

Ha en god arbeidøkt på havet, og velkommen tilbake til de oppgavene som virkelig betyr noe! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

 

Ha en god arbeidøkt på havet, og velkommen tilbake til de oppgavene som virkelig betyr noe!

 

Takk for det. Har allerede planer i et forvirret hode for hva som skal ta til med kommer hjem :smiley:

 

 

 

Dæven du er flink!! Stor inspirasjon for oss andre.

 

Takk takk. Moro at dere titter innom.

 

 

 

Syntes dette blir fantastisk bra SoBo, kunne tenkt meg å forsøke det der selv, har behov for 2 nye bord. hvordan lim å slikt bruker du ?

 

Takk igjen. Lim ja, jeg har alltid brukt trelim for utebruk. Aldri hatt noe problemer med at noe har løsnet.

Som tidligere nevnt, kan det være lurt å avfette teaken før liming og lakking. (den inneholder mye naturlig olje)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...