Bitteliten Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 (redigert) . Redigert 7.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.2298805-han-ar-nord-west-och-najads-delagare Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 – Jag lovar inget om hur stort Nord West och Najad kan vara i framtiden. Men det kommer bli på helt andra nivåer när det gäller personal och antal båtar än före konkursen, säger Gillholm. Noen som tør å spekulere i hva Gillholm kan han ment med det utsagnet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 I Nord Europa er nok NordWest og Najad av de sterkere merkevarene innenfor høy kalitetsbåter. Kundegruppen er nok et par hakk mer engasjerte, lojale og interesserte enn mange andre merkers Im confused ..det var noe nytt, leste i en annen tråd att båter må bygges på samlebånd, for att det skall bli kvalitet.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Litt OT, men jeg vet Bitteliten titter innom denne tråden når det skjer noe her Jeg ser litt på Rodman 38 med IPS 400. Nå blir dette selvfølgelig litt forskjellig fra båt til båt, men jeg tenker på opplag av båt med IPS og hvor mye pod`ene stikker under kjølen. Jeg har noen utrolig robuste bukker som har kjølstøtten 60cm over bakken, tror du dette er tilstrekkelig for å gi plass til pod Bitteliten ? Hva gjøres med pod under opplag. Jeg regner med at den ikke demonteres, at oljeskift foretaes fra innsiden og at propeller demonteres ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Er ikke sikker på hvor mye podene stikker ned under skroget. 60cm tror jeg er litt snaut under kjølen. Podene gjøres det ingenting med. Vedlikeholdet er å skifte gearolje og olje filter samt et par anoder. Propellene er vel greit å ta av om man ligger i et område der det ferdes mye rask. Propellene tas av på 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Takker for kjapt svar Kan se ut som man må bruke litt ekstra mellom kjøl og bukk ja, men når jeg tenker meg om så har jeg alt limt(bombe) på litt treverk der. Litt under bukkene så er jeg fort på 70cm. Behøver det mere så må man vel bare bygge opp med mer. Det er innelåst område hva gjelder propeller, men det skader sikkert ikke å demontere med tanke på å få på litt fett. Det høres jo ut som pod faktisk kan være et bedre alternativ enn aksel på Rodman. Man sparer seg jo for både trustere som skal ha ekstra batterier og service samt at båten vel går litt lettere med pod. Du fikk av propeller og tau ser jeg ut fra bildene Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2305130-nu-saljs-najad-delen-av-bolaget Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5625080 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Er ikke sikker på hvor mye podene stikker ned under skroget. Hvor mye er faktisk svingbevegelse på podene, stemmer det at det kun er 15 grader til hver side (fra foroverposisjon) som en av VP's salgsrepresentanter opplyste på messe ang. en av de større IPS-maskinene? Eller svinger de mer enn 15 grader ved fullt rorutslag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Hvor mye de svinger avhenger av farten på båten og turtallet. Samt at man via Vodia kan programmere hvor agressiv sving karakteristikk man vil ha på en skala fra 1-5. Ved maks fart og maks rorutslag merker jeg at svingradiusen blir redusert om jeg drar litt av på gassen midt i svingen. Mener å huske at maks utslag er 25 grader. Om du ser nøye på bildet over - så ser du hvite felt på hver side av podene på bunnplata til drevet. Der er bunnstoff slitt av fra podene pga rur Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 4.September.2013 Del på Facebook Svart 4.September.2013 Ok men da må det ligge en funksjon som splitter styringen for å få en sideveis kraft i hekken på lik linje med hekkthruster.? Fungerer dette bra og gir det mye mer kraft sideveis i hekken i forhold til en vanlig hekkthruster ved manuvrering tvers inn til kai? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 (redigert) Podene styres individuelt hver sin vei - ved sideveis kjøring styrer de maks utslag hver sin vei. Sammenligningen med hekktruster er irrelevant - om man ikke tenker at man har en truster på 870 hester da Vi kan gå sideveis fra kai med 20ms i siden - uten problemer Systemet er ekstremt bra med tanke på manøvrering i havn. Det kan ikke sammenlignes med baug og hekk truster - med IPS har man full kontroll http://www.youtube.com/watch?v=6K7fssEG420 Og for bare 250' ekstra kan man få DPS også http://www.youtube.com/watch?v=pHaDdD4DzPA Redigert 5.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SVARTEN Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Over til noe helt annet.... Hva skjer med Benny? Er båtbransjen i ferd med å miste en stor ressurs? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 (redigert) Det er vel mer tilbake ontopic enn til noe helt annet Benny var interessert i å kjøpe tilbake konkursboet, men tapte budkampen. Han har fortsatt produksjons, design og markedsføringsrettigheter til NordWest båtene. Og uten avtale med Benny er det nok litt vanskelig å få solgt NordWest båter. Hvilke kunder tør å legge millioner i ny båt som kanskje er ulovlig produsert, som set kan bli rettstbist om og kanskje kan kreves destruert? (Ref dom mot polsk kopi av Windy for noen år siden) I dag driver Benny og Jessica BEJEMA AB som formilder brukte båter. Så får vi se hva som skjer med Gillhoms NordWest. For meg virker det ikke som om de har hatt noen sterk plan om hvordan NordWest och Najad AB skal drives fremover. Jeg vil tro de har mye penger når de lar toppsalgstiden på nybåter i august gå fra seg uten å kunne vise frem båter på Öppet Varv, for det innebærer trolig tap av mye av produksjonssesongen frem mot neste sommer. Så ser Gillholm i media at Najad skal selges. Men det har de sagt i lang tid nå, så vi får se. De var litt på hugget overfor oss for et par måneder siden, men nå svarer ikke Gillholm folka på mine mailer lenger... De må ha utrolig godt med tid og mye penger tenker jeg som har råd til å ha så mye kapital stå uvirksom i så lang tid, for detvar ikke småpenger de betalte for boet. Flere titalls millioner kroner Redigert 5.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Hørte "på båter i sjøen" i dag at Gilholm også planlegger å selge ut NW formene. Det var i så fall veldig overraskende. Hva som skal skje med øvrig utstyr hadde ikke kilden kjennskap til, men det er vel nærliggende å tro at også øvrig prosess utstyr da selges ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tombåt Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 "Benny var interessert i å kjøpe tilbake konkursboet, men tapte budkampen. Han har fortsatt produksjons, design og markedsføringsrettigheter til NordWest båtene. Og uten avtale med Benny er det nok litt vanskelig å få solgt NordWest båter. Hvilke kunder tør å legge millioner i ny båt som kanskje er ulovlig produsert, som set kan bli rettstbist om og kanskje kan kreves destruert? (Ref dom mot polsk kopi av Windy for noen år siden)" Det er vel litt delte meninger om rettigheter mellom advokater og bostyre og sikkert endel BPèr om det som erskrevet her er riktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 (redigert) Bostyrer mente åpenbart at rettighetene ikke lå i boet ettersom de spesifikt ikke er inkludert i boet :-) bostyrer er meget erfaren og anerkjent advokat i Sverige. Og bankens advokater må jo åpenbart ha akseptert det samme ettersom de aksepterte budet på boet. At Gillholm mener noe annet kan jeg jo forstå hva andre på BP måtte mene uten å kjenne saken fra innsiden er nok relativt irrelevant for de innvolverte Det går mye rykter. Evita, hvem kan være interessert i å kjøpe formene til NordWest båtene om man ikke kan være sikker på å ha lov til å bruke dem er jeg litt småusikker på. Redigert 5.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svensk Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Skulle Benny driva varvet ville han få stora problem med underleverantörer och det skulle i vissa fall inte räcka med förskottsbetalning då det är många som saknar betalning sedan länge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Evita IV Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Vet bare at kilden er tilbudt formene. Det i seg selv sier jo at Gilholm ikke ønsker å fortsette med produksjon av NWY. Det igjen kan forklare manglende tilstedeværelse på öppet varv! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 For meg virker det ikke som om de har hatt noen sterk plan om hvordan NordWest och Najad AB skal drives fremover. tror planen er att det ikke skal drives........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2419281-najad-salt-del-av-nytt-batprogram Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 det var bra ! de gutterne vet vad de driver med ! da er formodligen Najad reddet for fremtiden ! start nå o tegne på en "blue water cruiser"..........go back to basic! håper det kan komme en løsning for Nordwest også ( uten lykksøkere involvert! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 ...en med utsikt !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Ja vi får håpe noen tar over arven etter NordWest! selv så er min drømmebåt NW 37 Sports Top!! men mitt båtbudget er desverre ikke på 4 mill :-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.