Jump to content

Behov for VHF sertifikat?


All In

Recommended Posts

Svar på spørsmål vedrørende hvor og hvordan ta SRC/VHF sertifikat, finner du hos Telenor maritim radio

All In skriver: "Bør jeg også bruke tid og penger på båtførerprøven?"
Når det gjelder om du bør ta båtførerprøven, tja? Du har mange år med båterfaring skriver du, kanskje heller ta Fritidbåtskipper D5LA her på båtplassen!. Det er lidla gøy! Ta kontakt med med Poseidon, eller se på denne linken:https://baatplassen.no/i/topic/95039-d5la-paa-baatplassenno-denne-vinteren-ogsaa/?hl=poseidon#entry1336325

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Har man VHF, så har man behov for sertifikat og lisens. Har man ikke dette, skal man ikke bruke radioen (annet enn unntaket om at alt er lov i nød, da). Jeg tok sertifikatet fordi jeg vil kunne bruke "Distress-knappen" som gir alle min posisjon om uhellet er ute. Etter en nødmelding, vil jeg også få svar fra andre i nærheten som kan bistå. Man kan også følge opp og gi mere direkte meldinger underveis, så man for eksempel kan svare på om det er behov for redningshelikopter eller ikke (hysj Bitteliten..) Så må man ikke glemme at man også kan bistå andre ved å ha VHF !

var det etter helikopterseansen du fant ut at du trengte kurs? Hehe

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

var det etter helikopterseansen du fant ut at du trengte kurs? Hehe

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det stemmer ! :-) Det er også en ekstra trygghet for de andre som er med i båten. Nå er ikke madamen min så lettskremt, men hun synes det er bra at jeg tok den. Spør Jorunn, om hun mener du skal ha den :-) Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg tok vhf kurs/prøve i fjor vinter. Gleder meg over å ha den ekstra kunnskapen eg fikk. Det var egentlig ikkje så vanskelig, men eg merker at eg ikkje føler trygghet rundt den boksen.... Eg har funnet fram Mayday-boka og skal lese over meir, og så kjem eg til å avtale prøveprating med bekjente slik at eg og boksen får brutt isen :smiley:

Og så planlegger eg ny vhf med dsc funksjon ( og muligens ais og/eller gps).

(eg er over alder for pålagt båtførerkurs, men har det, og i tilleg tok eg D5L, det var knallgøy og lærerikt kurs)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sett behovet i VHF, ...

Tipper jeg får mange innspill på hvorfor. Finnes argumenter for å ikke bruke penger på dette?

 

Og du har heller ikke sett at vi har en SØK-funksjon her på BP. Skjønner ikke at det er "behov" for enda en tråd om dette emnet.

Nå prøvde jeg vel søkefunksjone på Tapa Talk. Var godt tilbake i 2012 uten å finne det jeg ønsket. Så du får ha meg unnskyldt at jeg laget denne tråden. For meg så var det nyttig å få disse svarene, uansett om det er omtalt før;-) Og ikke mindre sikker på at jeg skal ta "lappen". God båtsesong.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

En annen viktig ting når det nå gjelder denne radioen er å faktisk bruke den, det nytter ikke å lære seg dette når uhellet er ute, sett i gang å kommuniser med vennebåter, kall opp en havn eller to før du ankommer, kall opp f.eks tjømeradio for en radiosjekk et par ggr i året osv. Kall opp skip du møter om natten for å høre om de har vafler eller ser deg eller noe, da blir du en god radiooperatør og da blir det bare moro å bruke radioen og ikke en redselsfull ting man går og skuler på og tørker støv av innimellom.

Link to post
Share on other sites

En annen viktig ting når det nå gjelder denne radioen er å faktisk bruke den, det nytter ikke å lære seg dette når uhellet er ute, sett i gang å kommuniser med vennebåter, kall opp en havn eller to før du ankommer, kall opp f.eks tjømeradio for en radiosjekk et par ggr i året osv. Kall opp skip du møter om natten for å høre om de har vafler eller ser eg eller noe, da blir du en god radiooperatør og da blir det bare moro å bruke radioen og ikke en redselsfull ting man går og skuler på og tørker støv av innimellom.

Link to post
Share on other sites

Denne prøven er så lett at den som har bestått folkeskolen, sklir gjennom uten problemer. For ikke å snakke med dem som har framhaldsskolen.

 

Jeg hadde ikke tid til kurs, og gadd heller ikke bruke penger på det. Dro gjennom læreboka et par ganger, og hadde tre feil - hvorav en skyldtes at jeg rett og slett ikke hadde lest spørsmålet godt nok.

 

Ellers kan jeg anbefale kursene til Jan Poseidon Welde, men for SRC betinger det vel at du bor i Stavanger-området.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Jepp, men håper ikke alle småbåter begynner å kalle opp havnevakta og VTS-ene hver gang de er i nærheten:) det er jævlig irriterende!

 

Man skal ikke/kan ikke kalle på VTS, man kaller på nærmeste kystradio :) Tjøme, Rogaland, Florø, Bodø eller Vardø.

 

www.martimradio.no

Link to post
Share on other sites

@Worry: Mente ikke noe annet heller... Så klart må man lese pensum. Men har man først lest den, ser jeg virkelig ikke poenget med å gå på kurs i tillegg. Dette er en ENKEL eksamen; enklere enn teoriprøven på Biltilsynet...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...