Jump to content

Behov for VHF sertifikat?


All In

Recommended Posts

Virker gjør den, men du har jo ikke MMSI-nummer som gjør at din posisjon oppgis ved nød/distress. Det er grunnen til at jeg ville ha lisens. Liten pris, stor trygghet !

 

Min VHF er så gammel at den ikke sender noen posisjon uansett hvilken knapp jeg skulle velge å trykke på.

 

Om man ikke ser nytten av å ha lisens på VHF, men allerede har den installert, ser jeg ingen grunn til å ikke bare la den stå der den står.

Selvfølgelig skal man benytte seg av den om man kommer i nød og så ta konsekvensene av det i etterkant. I nød er liv viktigere enn penger, papirlapper (les. sertefikat) og all verdens årslisenser.

 

Er Salomon i nød og skriker: "Hjælp hjælp... vi synker... vi er like øst for ##### og trenger hjælp for som faan..", så er det nok for meg om jeg er like ved. Jeg begynner ikke da å bable om han ikke har vært på kurs og lært seg rutinene e.t.c. Da svarer jeg fort at jeg kaster loss og kommer til unnsetning + at jeg sender en mayday Relay om jeg ikke hører kystradioen også respondere på oppkallet.

 

Så får byrokratiet gå sin gang om denne manglende lisensen i etterkant. Han blir neppe arrestert eller ruinert av "dommen".

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Joa.. det funker greit i indre Oslofjord... men ikke når du passerer Hankø i stiv kuling. Holder ikke med syd for Rauer.. et sted, da.. Det er jo da det skjer..

 

Beklager.. den skjønte jeg ikke.

Det at han - eller jeg - har gps-posisjonen på selve VHF'n betyr ikke nødvendigvis at vi ikke vet hvor vi er.

Jeg har vel minst tre andre instrumenter som kan fortelle meg nøyaktig posisjon selv om jeg da må benytte meg av den analoge metoden med å faktisk snakke i VHFn.

Om det er kun er distressfunksjonen med gps posisjon du er ute etter, så er vel en Epirb (nødpeilesender) et riktigere valg.

Da sender du konstant oppdatert posisjon.

 

Jeg kan ikke se at din teori skal være noen god grunn til å kaste VHF'n på land pga manglende konsesjon. Noe som var mitt argument i mitt siste innlegg. Om HAN ikke ser noen grunn til å ta VHF-lappen, ser jeg ingen grunn til at han derved BURDE kaste ut den som allerede er installert. JEG ser en vits med å ha VHF-Lappen og har det, selv om den ikke sender gps-posisjon automatisk.

 

I Nøden spinner fanden nakne kvinner eller hva det heter og da er alle midler tillat.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Virker gjør den, men du har jo ikke MMSI-nummer som gjør at din posisjon oppgis ved nød/distress. Det er grunnen til at jeg ville ha lisens. Liten pris, stor trygghet !

 

Det er vi andre som finansierer tryggheten din når du er ute og det skjer noe. Kystradiostasjonene er avhengig av at så mange som mulig dekker opp om VHFens trygghet i dette landet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke bare sertifikatet som er nødvendig, man må jo også ha konsesjon på utstyret som er montert.

 

Jeg er vel kanskje litt inhabil, siden jeg underviser i SRC-kurs.

Vi hadde en eksamen på tirsdagen, og sensoren fra Telenor hadde en liten "tale" før starten. Den var veldig tydelig: "Alle VHF'er uten konsesjon skal demonteres og tas på land. Det er ikke lov å ha utstyr om bord uten konsesjon."

 

Jeg er også enig i det mange her sier, at SRC-pensumet ikke er spesielt vanskelig og sertifikatet er godt innen rekkevidde dersom man leser litt i boka.

Link to post
Share on other sites

Ingen som har mener du skal kaste den, RSL. Vi betaler for deg vi ! :worry:

 

Såklart vi gjør, bare post kontonummeret ditt du, Salomon, si gjerne ifra om du trenger litt ekstra til ny flatskjerm også.

 

Eller sagt på en annen måte; Greit nok for meg at folk som ikke evner å betale for drift av tjenesten, uansett om det er mentale eller materielle ressurser det står på, bruker VHF i nødsfall.

 

Men jeg syns IKKE det er greit, uavhengig om man har papirer i orden eller ikke, lar vær å lytte på Kanal 16. Jeg er faktisk såpass godt utstyrt med dobbeltmoral at jeg skal klare å leve med meg selv om jeg noen gang blir berget av en "snylter" :o)

Link to post
Share on other sites

Den dagen jeg ikke er i stand til og oppgi min posisjon når jeg er på sjøen får jeg håpe det er noen i min nærmeste familje som tar fra meg båten og sørger for att jeg aldrig kommer i båt mer .

Dette på grunn av jeg da må ha langt fremskreden alsheimer. Når det gjelder VHF generelt så er det en ting som er helt greit og ha ombord.Men en sannhet er det nok att VHF har nok fått en avløser i mobiltelefonen ihvertfall for di aller fleste som oppholder seg i lystbåt da lystbåt brukere er skjelden langt fra land og vil som regel stort sett ha dekning på mobiltelefon. Risikoen for att jeg må bruke min uregistrerte VHF er derfor svært liten jeg mener også att det burde vært ett statlig ansvar og finansiere kystradiostasjonene.Virker på meg som det er det som gjelder mest her i landet att folk må for aldel betale avgift på alt hvis en ikke gjør så er det både Tysser og Troll som kommer og tar deg. Jeg har vært i arbeid og betalt skatt i 42 år i dette landet og vis det er for mye forlangt og få ett svar på min nødmelding med en uregistrert VHF så får jeg heller gå ned med både mann og mus.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke bare sertifikatet som er nødvendig, man må jo også ha konsesjon på utstyret som er montert.

 

Jeg er vel kanskje litt inhabil, siden jeg underviser i SRC-kurs.

Vi hadde en eksamen på tirsdagen, og sensoren fra Telenor hadde en liten "tale" før starten. Den var veldig tydelig: "Alle VHF'er uten konsesjon skal demonteres og tas på land. Det er ikke lov å ha utstyr om bord uten konsesjon."

 

Jeg er også enig i det mange her sier, at SRC-pensumet ikke er spesielt vanskelig og sertifikatet er godt innen rekkevidde dersom man leser litt i boka.

Telenor har jo en økonomisk agenda med dette, og forstår utsagnet deres. Akkurat som NRK lisensen det. Men i mine tidligere båter, der jeg har puttret inne i Vestfjorden, da har mine VHF fått stått fastmontert trygt og godt, selv uten lisenser. En historie fra sist sommer, da jeg ringte inn til Redningsselskapet og meldte om en seilbåt med knukket mast. De lette noen minutter lengre enn de hadde trengt om jeg hadde brukt VHF til å påkalle de. Jeg så de hadde feil kurs. Ved en prat med skipper, forklarte jeg at VHF var skrudd av da jeg ikke hadde lisens. Fikk da litt "kjeft" da han mente den hele tiden skulle stå på, lisens eller ikke. Bruk uansett kanal 16 var svaret. Og at ingen ville komme til å gå dette i sømmene om ting skulle skje. Så oppfordringen min vil da være å ikke høre på Telenor. La VHF stå i båten.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i arbeid og betalt skatt i 42 år i dette landet og vis det er for mye forlangt og få ett svar på min nødmelding med en uregistrert VHF så får jeg heller gå ned med både mann og mus.

 

Jeg synes det er rimelig at de som har båt betaler for dette sjøl, og ikke belaster skattesedlene til folk som bor i innlandet.

Link to post
Share on other sites

Har lisens & betaler kontigent. Sitter i styret en båtforening med ca 500 medlemmer. Vi arrangerer diverse kurs i fra tid til annen. Vi har i løpet av de siste 10 årene ikke fått en forespøsel /henvendese om VHF kurs /SRC. Interessen er mao 0 blant fritidsflåten i indre lei.

 

Telenor må ta grep ellers er det snart kun langseilere og yrkesbåter som har VHF. Kan ikke se at sikkerheten vil bli skjerpet på noe vis om alle uregistrete apparater blir sent i land...

Link to post
Share on other sites

Telenor har jo en økonomisk agenda med dette, og forstår utsagnet deres. Akkurat som NRK lisensen det.

 

Det er nok sant at de har det. Men reglene er der, så kan man velge å følge de eller ikke.

Om du har en uregistrert bil stående i hagen, bruker du den nok ikke på veien? Sånn for å sette det på spissen.... og være regelrytter

Link to post
Share on other sites

Tok i bruk VHF sommeren 2012 (opplevde motorstopp i 2011 uten mobildekning i 2,5 timer )-:)

 

Fantastisk nyttig når man er flere sammen

Kjøpte også en håndholdt til lettbåten (m. innebygget GPS - jr. bruker denne når han er på tur i lettbåten)

 

Fastmontert med AIS koblet mot plotter

(Brukte denne funksjonen flere ganger ved å kalle opp via MMSI til båter som lå fortøyd flere NM fra meg for å sjekke om det var ledig plass på "berget")

 

LISENS (her får jeg vel reaksjoner)

 

1. Når man har anskaffet VHF og registrerer denne så får man lisens (og MMSI nr.)

2. Man trenger ikke ha VHF sertifikat

3. Reglene sier at det skal være en person om bord med gyldig sertifikat når apparatet brukes.

4. I nød er "alt" lov

 

Det er ingen som sjekker om personen som er "på lufta" har en person ved siden av seg med gyldig sertifikat.

 

Selv har jeg og jr. (12 år) tatt VHF kurs på nett og har "boka" om bord. (får vel ta sertifikatet når jeg har tid)

 

Det viktigste er å ha VHF om bord og kunskap til å benytte den riktig. Selvjustisen her er stor - blir VHF'en benyttet "feil" får man klar tilbakemelding!

 

Opplever super service fra Telenor!

 

Prisen på 475,- pr. år er billig!

Fri bruk hele året

 

Fra telenor sin nettside ......

 

HVORFOR?
• Det er kun på maritim VHF-radio det er døgnkontinuerlig avlytting av nødkanalene.
• Du kan redde liv ved å hjelpe andre, ikke bare få hjelp selv.
• Mulighet for rask varsling om små uforutsette uhell eller mer alvorlige ulykker som havari, brann, grunnstøting, kantring, lekkasje og en trenger hurtig assistanse.
• På sjøen er VHF-radio en mye sikrere kommunikasjonskanal enn mobiltelefon.
• En får et eierskap til det maritime nettverk.


ANDRE FORDELER
• En får kallesignal og MMSI-nummer. DSC Nødknappen kan da bli aktivert.
• Med VHF-radioen er det gratis å ringe fartøy seg i mellom, fartøy til et telefonnummer på land og mellom fartøy og kystradio.
• Gratis radiofaglig bistand fra Telenor Maritim Radio hele året
• Med lisens kan du legge inn oppdatert informasjon om nærmeste pårørende og viktige helsefakta om deg selv i vårt register hos kystradiostasjonene og hovedredningssentralene.
• Mottar fritt og med jevne mellomrom lokal værmelding og kuling/stormvarsler når det er aktuelt..
• Motta varsler som har betydning for navigasjon (f.eks drivende gjenstander, slukkede lykter osv)
• Gratis legeråd fra vakthavende medico-lege på Haukeland universitetssykehus.
• Gratis nummeropplysning.
• Gratis tjeneste ”Meld fra hvor du drar”.
• Gratis bruk av Mobil Sjøportal. Send på SMS ”mradio” til 2242.
• Gunstige forsikrings- og forhandlerrabatter (se eget menypunkt).

 

 

Men selvfølgelig tar man VHF sertifikat (-: (snart .......)

Redigert av Fairline-38Targa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som har mener du skal kaste den, RSL. Vi betaler for deg vi ! :worry:

 

Jeg tror du har lest mine innlegg litt for Worry.

Jeg har lisens og betaler hvert eneste år. Jeg har ikke vurdert å kaste ut VHFn.

Jeg hører faktisk på den hver eneste dag, da jeg bor i båten. Det er lite jeg får gjort for å hjelpe andre om noe skulle skje nå om dagen da det er en km med is mellom meg og åpent vann, men jeg lytter allikevel.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

LISENS (her får jeg vel reaksjoner)

.

.

.

4. I nød er "alt" lov

 

Visst får du reaksjoner... :giggle:

 

Det er en viss forskjell på å bruke et apparat med lisens når man har havnet i en nødsituasjon, når man i utgangspunktet ikke har lov til å bruke det pga manglende sertifikat, og det å ha et apparat installert og tatt i bruk "i tilfelle man kommer i nød". Altså at man innretter og baserer seg permanent på et unntak som gjelder nød.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er rimelig at de som har båt betaler for dette sjøl, og ikke belaster skattesedlene til folk som bor i innlandet.

Morsomt, akkurat som dere i innlandet ikke bruker penger fra skattesedlene når dere drukner i innsjøer, blir borte i fjellet, tatt av ras, ulovlig scooter kjøring, spist av bjørn eller skyter hverandre på jakt osv osv. ;O) Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Visst får du reaksjoner... :giggle:

 

Det er en viss forskjell på å bruke et apparat med lisens når man har havnet i en nødsituasjon, når man i utgangspunktet ikke har lov til å bruke det pga manglende sertifikat, og det å ha et apparat installert og tatt i bruk "i tilfelle man kommer i nød". Altså at man innretter og baserer seg permanent på et unntak som gjelder nød.

Hele poenget er at du har lov til å bruke apparatet. (skal være en person til stede m. sertifikat)

Link to post
Share on other sites

Hele poenget er at du har lov til å bruke apparatet. (skal være en person til stede m. sertifikat)

Sitat fra "regelverket"

Må jeg ha et radiosertifikat for å få lisens for en maritim VHF-radio?

Ansvarlig radiotelefonist om bord behøver ikke å være eieren. Det er nok at det alltid er minst en til stede som er sertifisert til å betjene installert radioutstyr. Det er likevel alltid eieren som skal søke om lisens.

 

Tilstede er ett relativt begrep - dvs. når vi er mange båter samme, er det alltid en som har sertifikat. ALLE har LISENS (-:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder VHF generelt så er det en ting som er helt greit og ha ombord. Men en sannhet er det nok att VHF har nok fått en avløser i mobiltelefonen ihvertfall for di aller fleste som oppholder seg i lystbåt da lystbåt brukere er skjelden langt fra land og vil som regel stort sett ha dekning på mobiltelefon. Risikoen for att jeg må bruke min uregistrerte VHF er derfor svært liten jeg mener også att det burde vært ett statlig ansvar og finansiere kystradiostasjonene.

 

Og da har du vel forklart ganske greit at du ikke forstår hvorfor VHF er overlegent på sjøen, og dermed også hvorfor du bør se å få deg både sertifikat og konsesjon :o)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...