Euklid Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Det danske systemet er horribelt, og illustrerer noe av problemet ved det norske: i Danmark er det i praksis avgift på kaskoforsikring av båter, så mange som egentlig burde ha kaskoforsikret båtene sine kan la seg friste til å kun ha ansvarsforsikring. Incentiveffektene er helt sprø. I Norge har vi avgift på å eie sikkerhetsutstyret VHF, som gjør at en del som burde hatt VHF (dvs de aller fleste båteiere) velger å stå over på grunn av kostnaden og byråkratiet. Intensjonen bak å skulle la brukere finansiere den maritime radiotjenesten er grei nok, men resultatet er at sikkerheten til sjøs er dårligere enn den ville vært om staten sto for kostnaden. Å sørge for en beredskap og sikkerhet har alltid vært blant de aller mest grunnleggende av offentlighetens oppgaver; det ville være absurd å forlange innbetaling av politiavgift for å være sikret beskyttelse fra politiet. Et maritimt nød- og kallingsnett er etter mitt syn en del av de samme basistjenestene. På grunn av disse snåle incentiveffektene synes derfor det er unaturlig og uheldig at VHF-eierskap er forbundet med en kostnad utover innkjøp av radio og sertifikat. Dette handler ikke om at jeg ikke kan avse en femhundrelapp. (Før jeg blir kalt snylter, udugelig lurendreier og det som verre er: båten står oppført i Telenors registre og jeg betaler lisens.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Man har vel rett og slett tenkt slik at alle som *ikke* er så heldige å eie en VHF-radio - altså flertallet - skal få slippe å være med å sponse dette over skatteseddelen, kanskje? De gidder jo ikke utstyre oss med svømmevest og redningsflåte heller, så det er egentlig ikke så overraskende ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 De aller fleste betaler avgift/abonnement for en rekke tjenester. Jeg ser ikke helt den store forskjellen på Mobil abonnement. Internett abonnement. TV (riks tv, parabol eller kabel) abonnement. Fasttelefon abonnement. Avis abonnement. og VHF abonnement Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Man har vel rett og slett tenkt slik at alle som *ikke* er så heldige å eie en VHF-radio - altså flertallet - skal få slippe å være med å sponse dette over skatteseddelen, kanskje? De gidder jo ikke utstyre oss med svømmevest og redningsflåte heller, så det er egentlig ikke så overraskende ...Å ikke skulle belaste statsbudsjettet er et nobelt nok mål, spørsmålet er om ulempen med finansiering over statsbudsjettet er større enn fordelen ved at flere får VHF. Finansdepartementets standardretningslinjer tilsier at en skal legge på 20% på kostnaden av alle tjenester som finansieres av det offentlige for å finne sann kostnad. I mitt hode er det ingen tvil om at dette ville komme positivt ut, men jeg skal ikke påstå å ha gjort noen full kvalitetssikring som ville tilfredsstille finansdepartementets krav. De aller fleste betaler avgift/abonnement for en rekke tjenester. Jeg ser ikke helt den store forskjellen på Mobil abonnement. Internett abonnement. TV (riks tv, parabol eller kabel) abonnement. Fasttelefon abonnement. Avis abonnement. og VHF abonnement Om jeg ikke har redningsvest er det kun jeg selv som synker, abonnerer jeg ikke på avis får ikke du noe mindre glede ut av din av den grunn. Om jeg ikke skrur på VHFen går det utover alles sikkerhet. VHF er i seg selv totalt verdiløst, verdien ligger i nettverket. Størrelsen på dette nettverket er avhengig av at det finnes færrest mulig hindre for å ta del i det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fairline-38Targa Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 (redigert) Fra og være en konstruktiv tråd der VHF'en er temaet har vel dette sklidd vel lagt ut? (jeg har lisens men ikke sertifikat ) VHF er en god sikkerhet for de som beveger seg litt "ut" fra indre skjærgården. (Heldigvis får de færreste av oss behov for den). VHF'en gir rabatt hos mange av forsikringsselskapene på lik linje med andre sikkerhetstiltak. VHF,en er en "telefon" som er gratis å bruke! Telenor har inkludert mange tilleggstjenester som ikke koster ekstra ved benyttelse Lisensen er meget billig! 474-, året for alle ovennevnte tjenester bør vi ikke klage over (for mange av oss så går vi i netto gevinst bare på rabatten fra forsikringsselskapet) Enige? Redigert 11.Mars.2013 av Fairline-38Targa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Startspørsmålet fra trådstarter var: Behov for VHF sertefikat - mye annet som blir diskutert nå. Behov for VHF sertefikat, ja så absolut. Man lærer seg korekte prosedyrer og bruk av radioen i ett nødstillfelle, og i daglig bruk - husk det er ett internasjonalt system. Dere skulle bare vist hvor mye "rart" det er å høre på radioen av de som vil ha kontakt, med alt fra en kamerat til en kystradiostasjon. For ikke å snakke om hva de kan klare å si når de virkelig trenger hjelp. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Å ikke skulle belaste statsbudsjettet er et nobelt nok mål, spørsmålet er om ulempen med finansiering over statsbudsjettet er større enn fordelen ved at flere får VHF. Finansdepartementets standardretningslinjer tilsier at en skal legge på 20% på kostnaden av alle tjenester som finansieres av det offentlige for å finne sann kostnad. I mitt hode er det ingen tvil om at dette ville komme positivt ut, men jeg skal ikke påstå å ha gjort noen full kvalitetssikring som ville tilfredsstille finansdepartementets krav. Bruker masse kroner hver sesong på frivillig sikkerhetsutstyr for MC, ville heller foretrekke å bli sponset på det området ... :o) Generelt er det jo en kjempefordel å ta alt over skatteseddelen, og hvorfor begrense seg til 20% margin? Tenk på de fete veiene, skolene og sykehusene vi kunne hatt... dette er jo til og med noe *flertallet* ville hatt glede av ... Er ikke prinsipielt uenig med deg, vi er jo en sjøfartsnasjon med stor kommersiell virksomhet langs kysten. Noen som vet hvordan næringsliv belastes for bruk av kystradiosambandet? Og f.eks. Redningsselskapet, Kreftforeningen osv ... hvorfor må verdens rikeste land være avhengige av slikt frivillig engasjement? Mye å klø seg i hue over her i verden ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brakkvannsseiler Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 10 sider....... SRC/VHF sertifikat er i likhet med ROC og GOC nedfeldt i imo`s STCW konvensjon. Så kan man jo være enig eller uenig i konvensjonen, men den er der. Hvis man leser konvensjonen ser man at opplæringen ligger på minimumsnivå. Skal vi melde Norge ut av imo? Eller skal vi lage et nytt nasjonalt sambandssystem finansiert over statsbudsjettet for de som synes allt er så tungvindt, vanskelig, og dyrt? At tjenester er brukerfinasiert er vel ikke noe nytt. 10 sider.......med mye vås Man trenger IKKE sertifikat fra biltilsynet for å kjøre bil, MEN HOLD KJEFT OM DET!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 10 sider.......med mye vås Anbefaler deg å lese alle 10 sidene. Det er innlegg som ditt som er vås, ikke denne tråden ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Jeg er enig med Brakkvannseiler. Har man ikke intellektuell kapasitet til å klare et VHF sertifikat eller man har så dårlig råd at en føler det blir for kostbart, eller man kanskje ikke skjønner hvorfor...da bør man selge båten å holde seg i kjellerstua. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Nå er det ikke alle her inne som er like gamle og drevne som dere, Petter. Må være rom for alle, uten at man blir dissa ! Ikke bare denne tråden det gjelder, men husk at det også finnes nyere medlemmer her inne. Trenger ikke skremme vekk alle som ikke kan alt enda ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 10 sider....... SRC/VHF sertifikat er i likhet med ROC og GOC nedfeldt i imo`s STCW konvensjon. Så kan man jo være enig eller uenig i konvensjonen, men den er der. Hvis man leser konvensjonen ser man at opplæringen ligger på minimumsnivå. Skal vi melde Norge ut av imo? Eller skal vi lage et nytt nasjonalt sambandssystem finansiert over statsbudsjettet for de som synes allt er så tungvindt, vanskelig, og dyrt? At tjenester er brukerfinasiert er vel ikke noe nytt. 10 sider.......med mye vås Man trenger IKKE sertifikat fra biltilsynet for å kjøre bil, MEN HOLD KJEFT OM DET!!! Aner jeg en småarrogant holdning her? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Har hatt samband fra militæret, og tipper VHF blir brukt uansett lisens eller ikke. Syns egentlig slike holdninger er mer arrogante. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 11.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Har hatt samband fra militæret, og tipper VHF blir brukt uansett lisens eller ikke. Syns egentlig slike holdninger er mer arrogante. Du har din fulle rett til tolke det slik. Tror provokasjonen virket;-) Og jeg fikk jo svar. En mengde svar. Men du skjønner at dette er skrevet av en som aldri har hatt bruk for VHF, og jeg tror jeg representerer en mengde med båteiere med småbåter. Å demontere en VHF for å tilfredsstille "vokterne" øker jo heller ikke sikkerheten. Så alternativet var da å la utstyrer stå, uten å verken ta det i bruk, eller lære seg å bruke det. Resten av læringskurven er beskrevet, så nå leser jeg som bare det. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
succes 42 1980 Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Vhf har jei og i båten men ikke i bruk kjøpte boka for 2 år sia men for mei er dette med og lese og forstå va man leser ikke bare bar det er ikke alle som synes dette er lett det er vel dysleksi det kalles når jeg tok lappen for mange år siden leste di prøven for meg da hørte heg va som var riktig føler bare att dere glemmer at det er noe som har tonkt for det men har klart meg :-)lisens prisen er det ikke noe og si på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Forstår det, vi alle vårt å stri med, men skal du føre en båt uten fare for deg selv og omgivelsene må du ha lært sjøveisreglene enten du har lest dem eller lært dem på annet vis. Det samme vil gjelde for å ta et vhf sertifikat. Måten du lærer på er ikke avgjørende bare du lærer det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elon Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Ja,idag kom boka Mayday.Nå skal det puggest og opp til prøve til SRC sertifikat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
succes 42 1980 Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Ja regler må man kunne er føtt leng før krava om båtførerprøve men tok den i 2009 :-) det jeg ville ha fram det er ikke så lett for alle jeg vil ha det og skal nok klare den :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 men for mei er dette med og lese og forstå va man leser ikke bare bar Om det er noen trøst - syns ikke akkurat den forrige læreboka var helt begripelig på alle bauger og kanter jeg heller, forhåpentligvis er den nye bedre. Pleier det ikke være intensivkurs for VHF på Sjøen for alle? Med stoffet presentert muntlig og en tilrettelagt prøve skulle det ikke forundre meg om du kommer i mål med moderat innsats. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
succes 42 1980 Svart 11.Mars.2013 Del på Facebook Svart 11.Mars.2013 Takk for den qvantumduck går nok ble vell litt revet med att dette er ingenting for mei er det og pelle fraverandre en mottor og sette samme igjen veldig enkelt men jeg vet at andre synes det er vanskli så jeg håner ikke dem for det tar foresten D5L nå også tongt ja men skal klare det å Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mah Svart 12.Mars.2013 Del på Facebook Svart 12.Mars.2013 Finnes en app (ipad) til mayday vhf. bruker du en time på den har du knekt "koden" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 (redigert) Har du en link til appen? Fant ikke noe på mayday eller VHF ved søk med iPad.... Redigert 13.Mars.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 (redigert) Finnes på iPhone, for øvrig en helt elendig app. Kan også åpnes på iPad på linje med andre iPhone-apps. Google mayday VHF iphone, så får du opp link til iTunes. Redigert 13.Mars.2013 av Euklid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Det stemmer ! :-) Det er også en ekstra trygghet for de andre som er med i båten. Nå er ikke madamen min så lettskremt, men hun synes det er bra at jeg tok den. Spør Jorunn, om hun mener du skal ha den :-) Og det hadde vært veldig mye lettere for oss som kjørte det vi kunne for å bistå å få kontakt med dere og få løpende rapport på hva som skjer. For på K16 får alle samme informasjon samtidig for meg handler VHF både om egen og andres sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 13.Mars.2013 Del på Facebook Svart 13.Mars.2013 Enig Bitteliten ! Fra innlegg 14: Har man VHF, så har man behov for sertifikat og lisens. Har man ikke dette, skal man ikke bruke radioen (annet enn unntaket om at alt er lov i nød, da). Jeg tok sertifikatet fordi jeg vil kunne bruke "Distress-knappen" som gir alle min posisjon om uhellet er ute. Etter en nødmelding, vil jeg også få svar fra andre i nærheten som kan bistå. Man kan også følge opp og gi mere direkte meldinger underveis, så man for eksempel kan svare på om det er behov for redningshelikopter eller ikke (hysj Bitteliten..) Så må man ikke glemme at man også kan bistå andre ved å ha VHF ! En annen side av saken er at man fortere kan informere om statusen, så alle rundt med VHF der og da hører om havarist er i varetatt, samt at man raskere for eksempel kan avblåse Seakingen eller fortelle andre skip som er underveis til unnsetning, om at ytterligere bistand ikke behøves. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.