Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Helt enig Julie. Men dette er ferienødrep. De har jo jolla om alt skulle gå til helv.... Lol.

Vi skal følge med nøye. Utarter det seg, må den bli heist opp et sted.

 

 

Ser du har fått med deg svanen(e) helt til Risør (bilde #5) :wink:

Vi bør vel snart være uta av reviret hans nå, lol :-)

 

Nå går vi snart mot Lyngør der de andre er. Det har blåst opp litt. Synes jeg hørte litt uling i seilbåtmastene for litt siden. Vi skal bare rett rundt hjørnet.

 

Videre er omtrent alt innaskjærs om man vil.

18 grader nå. Mannen ovenpå må gjerne skru opp termostaten litt....

Mvh. SAP

Link to post

Ahhhh jeg vil til Sørlandet. Mine foreldre ligger i Grimstad nå med Grandezzaen og skal surre rundt i området i 5 uker til før de bruker siste uka opp igjen hit. Allerede vært på tur i 2 uker..

Passer det med jobb flyr og busser jeg til Mandal for en helg og besøker dem når de ligger der, men tviler på at det går i boks. Som utflytta mandalitt som ikke har vært der 15 år, totalt 2 ganger siden 1990, så er det jaggu på tide. Jeg får seile ned til neste år.

Takk for bilder og beskrivelser.

 

Stay afloat har de også på jula...

Var fortsatt på tilbud, vel halv pris, sist jeg var innom. Jeg kjøpte der i senvinters.

Link to post

SAP

Hvis dere kommer til på innsiden så bruk aceton for å vaske bort eventuelt fett. Dernest "kliner" dere på med Tec7 eller lignende. Press det på med en sparkelspade.

Om dere legger massen oå sparkelen først så får du på så mye med en gang at jeg vil tro du klarer å stoppe vanntrykket. Fuktighet er ikke noe problem da slike masser bruker fuktigheten til å herde.

Det fordrer at dere kommer godt til.

Alternativer er samme fremgangsmåte fra utsiden om dere kommer på land. Det holder med 2-3 timer herding om det er varmt i været. Bruk gjerne en varmluftpistol.

Resten av herdingen kommer etter sjøsetting. Fordelen med en slik masse er at den tar opp bevegelsen man får og holder til dere får tid til å reparere skikkelig.

 

Det er nesten det samme hva dere bruker bare det står MS-Polymer eller Hybrid-Polymer på tuben(finner det som regel i teksten på "baksiden").

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tusen takk for gode råd VannTro :-)

Har skjønt at dette er ditt felt :-)

 

Hvordan er det å få bort Tec7 igjen om vi forsegler hele området (ca 30x40cm)?

Det må ordentlig glassfiberarbeid til her senere. Både inn og utvendig. Slipe bort alt som er skadet , legge på nytt og støpe inn litt avstivere rundt rorhylsa tror jeg er lurt.

 

Noen bilder.

 

 

bilde

Risør

 

 

bilde

 

 

 

bilde

En kjent hvit flekk :-)

 

 

bilde

Inn mot Lyngør.

Vi gikk et stykke inn etter Risør på innsiden av Fidjeflaket. Sparte litt distanse og sjø med vindretningen som var i dag.

Artig å se at det bryter på alle skvalpeskjærene, som det er en hel del av i området.

 

 

bilde

Lyngør

 

 

bilde

Ut Vestergapet

 

 

bilde

Her har vi kloret oss fast i en liten vik.

Vi slapp ankeret 10 meter bak båten kloss i fjellveggen på andre siden.

Vi dro også over et par tau til holmen bak oss for sikkerhets skyld.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Klart vann. Ca 4 meter dypt.

 

 

bilde

DPH ;-)

 

 

bilde

Dagens track

 

 

 

bilde

Distanser etc.

 

 

bilde

Her ligger vi nå. Godt i le for sørlige og vestelige vinder.

 

I morgen er det meldt stoooor sooool :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Slike lim/ tetningsmasser må fjernes mekanisk. Det er en møkkajobb, men det lar seg gjøre.

Skjære med "rotterumpe"(tror jeg det kalles). Fin-tannet sag som med bøylig blad og håndtak i ene enden. Tapetkniv kan også brukes. Til slutt sliper man bort det siste laget.

Det viktigste er vel å redde ferien på den minst arbeidskrevende måten vil jeg tro.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

SAP

Hvis dere kommer til på innsiden så bruk aceton for å vaske bort eventuelt fett. Dernest "kliner" dere på med Tec7 eller lignende. Press det på med en sparkelspade.

Om dere legger massen oå sparkelen først så får du på så mye med en gang at jeg vil tro du klarer å stoppe vanntrykket. Fuktighet er ikke noe problem da slike masser bruker fuktigheten til å herde.

Det fordrer at dere kommer godt til.

Alternativer er samme fremgangsmåte fra utsiden om dere kommer på land. Det holder med 2-3 timer herding om det er varmt i været. Bruk gjerne en varmluftpistol.

Resten av herdingen kommer etter sjøsetting. Fordelen med en slik masse er at den tar opp bevegelsen man får og holder til dere får tid til å reparere skikkelig.

 

Det er nesten det samme hva dere bruker bare det står MS-Polymer eller Hybrid-Polymer på tuben(finner det som regel i teksten på "baksiden").

 

Veldig godt råd "VannTro" dette kan redde ferien for nokon og ein kvar som har vore uheldige. :thumbsup:

 

Super reiseskildring "Sap" :thumbsup::seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Hei. Begynner å bli litt båter, men regner med det vil bli en markant økning fom neste helg.

 

Brukte litt av kvelden til å montere baugstigen fra Båtsystem.

 

Den er tiltenkt deres egne baugspyd hvor buen på toppen av stigen skal ligge an på baugspydets rørramme.

Nebbet vårt er i glassfiber og buen på stigen ville ikke vært snill mot gelcoaten rund hjørnet, så jeg fant en løsning med noen nylonknotter jeg friserte litt..

 

Bilder.

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Dette er nylonknotter som opprinnelig har en spiker i midten for å banke inn i stolben. Kjøpt på Clasern

Spikeren dro jeg ut og brukte dobbeltsidig 3M tape påført noen dråper CA lim for at det skulle sitte bedre mot nylonen.

 

Nå er det natta og jeg er trøtt som en dupp, lol.

 

Det gir

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Det gikk med en halvmeters klaring. Var litt strøm gjennom tranga.

Trangt og godt mellom portene på vestsiden av brua. Flott lei å gå mellom Lyngør og tvedestrandsfjorden :-)

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Er gjestehavna i Arendal kveldens mål?

Ja. Vi tok en avgjørelse på det nå. Tror du det et ledig inne i pollen i ettermiddag? Vi er 4 båter i følge nå.

 

Vi svinger inn i indre lei mot Tromøysundet nå. Den er så flott! Gleder meg :-)

 

Hyggelig om du vil ta en tur innom senere :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Jeg vil heller ikke anbefale Pollen.. mye leven på natta.. :-) men.. om du ønsker det.. så er du midt i smørøyet. Da er gjestehavna roligere. Selv om vinden tar bittelitt der.. Jeg ligger i Nidelva nå.. helt i le for vestavind. Skal inn til kvelden å forberede tur til Skagen og Gøta kanal på torsdag. Dere kan jo overta plassen min her.. :-)Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ellers regner jeg med at jeg svinger en snartur bortom. :-) vær obs på broene i Nidelva. De er lave. Vippabro er merket på 3.9 m. Men det er på ståldragere under broa. Jeg er 3.90 på masta. Så kommer vhf antenna ca 80 cm over der. Og den tar ikke borti broa.. derimot broa til natvigstrømmen. Den er 4 m. Der går vhf oppi. Så der må du være forsiktig hvertfall. Hovedløpet etter Vippabro går ikke under den broa. så jeg anbefaler ei ronde i elva.. som mi sørlenninger seier.. :-)Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Takk for tips.

Mulig det blir klokkøya isteden. Hørte noen ønsker om utehavn om vi fant le. Tror ikke vi kommer inn i nidelva under brua. Synd for jeg har virkelig lyst til å det søndre utløpet med Karma.

 

bilde

Vrangsund

 

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Takk for tips.

Mulig det blir klokkøya isteden. Hørte noen ønsker om utehavn om vi fant le. Tror ikke vi kommer inn i nidelva under brua. Synd for jeg har virkelig lyst til å det søndre utløpet med Karma.

 

bilde

Vrangsund

 

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Leste at du var over 5.4m nå ja. Det er på håret tror jeg.. desverre feil side av håret.. :-). Men du kan jo greit gå ut galtesund. Gjennom Havsøysundet. Og bort til Klaua.. søndre utløp av elva. Du kommer inn til perlene da. Er jo rundt Ramsøya det er finest. Men bevares. Klokkøya er flott den og i vestavind. Bruker å være mye båter der.. men er nok ledig nå.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Gøy å høre fra en lokalkjent. Synd med håret, lol.

 

Har kjørt søndre utløp før. Bare synd Karma ikke kommer gjennom. Kanskje på lav-lavvann ;-)?

 

Vi er under tromøybrua nå. De andre ble igjen på Klokkøya. Tok en sightseeingrunde rundt øya før vi dro videre. Flott sted det og. Vi lå der endel i barndommen husker jeg.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Arendal i sikte :-)

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Nå ligger vi i gjestehavna i Arendal. Blåser godt her i dag.

Var inne i pollen en tur og kikket, men ingen steder det var mulig for oss å ligge da det ikke var noe mellomrom som mellom båtene med nok plass i lengden. Det var stille og fint der inne :-)

 

Koselig og komme til Arendal igjen :-)

 

Kommer litt bilder fra turen i dag litt senere :-)

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Noen bilder fra gårsdagens putretur i den vakre skjærgården mellom Lyngør og Arendal

 

 

bilde

Morgenstund på Nautholmene

 

 

bilde

Avgang

 

 

bilde

Håkeundet, Lyngør

 

 

 

bilde

"Alltid" sol på Lyngør

 

 

 

bilde

Snaresund. Flott sted å gå gjennom med alle de artige ingrediensene; trangt, lavt, grunt og strøm.

 

 

 

bilde

Snaresund

 

 

bilde

Snaresund

 

 

 

bilde

Kilsundbrua i indre lei mot Arendal

 

bilde

Rett vest for kilsund ligger en bit av fjellveggen som har rast ut i sjøen og dannet et lite basseng innenfor

 

 

bilde

Sikkert tegn på at man nærmer seg Arendal er spesielle båter med personer det lyser entusiast av. Denne var flott. Også lyden :-)

 

 

 

bilde

Inn mot vrangsund

 

 

 

bilde

Vrangsund

 

 

 

bilde

Vi møtte en Baltic i godt driv midt i 90-graderen. Vi så hverandre først når det var 10-15 meter igjen.

Igjen, antagelig en dreven Arendalitt med full kontroll på skuta, så møtet foregikk uten dramatikk. Vi brukte de meterene vi hadde og utvekslet en liten spøk om veikryss i forbifarten.

 

 

bilde

Vrangsund sett fra vest.

 

 

 

bilde

Vi tok oss en runde rundt klokkøya. Mye skvalpeskjær og grunner i dette området.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Enda et sikkert tegn på at Arendal ikke er langt unna;

-Ungdom som tyner den siste knopen ut av jolla si med maks tilt så den bare danser på den bakerste delen av skroget.

Man ser lett at disse ungdommene har saltvann, glassfiber og 2-takts olje i blodet :-)

 

 

bilde

Enda nærmere Arendal: dorging på jobb, lol :-)

 

 

bilde

Pollen

 

 

bilde

På plass i gjestehavna

 

 

Dagens track

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Helt enig MA :-)

Det eneste som er fruetrerende er at det er så mange flotte perler man ikke rekker innom på noen få uker :-)

Du skal ikke ta NW'en og blæse over fjorden da? ;-) det er jo kun noen få timer i din båt :-)

 

Vi blir nok på Sørlandet opp mot en ukes tid til, så får været bestemme om, når og hvor vi går til DK.

Har så lyst til å komme tilbake til DK med litt bedre tid på kontoen enn sist gang :-)

 

Håper våre kurser krysses i sommer, MA :-)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...