Jump to content

Vann i sylindere på '97 Volvo Penta 5.7 GSi


ch765

Recommended Posts

Var på første tur etter bruktkjøp av en 24' Chaparral med overnevnte motor. Kjørte ca 20-25 minutter i plan, før farten ble satt ned.

 

Etter ca 30 sekunder med "putring" i lav fart - stoppet motoren med et par "host" Etter 4-5 startforsøk startet den og gikk ujevnt i 4-5 sekunder før den stoppet igjen. 4-5 startforsøk til, og starteren begynte å kamme over/spise av svinghjulet.

 

Videre startforsøk uten nytte, bortsett fra en gang med start-booster, hvor den igjen gikk ujevnt i maks 4-5 sekunder før den stoppet. Slep til verksted hvor starter og svinghjul blir byttet. Motor går ikke rundt, plugger blir fjernet og vann kommer ut av to sylinder på hver sin side, fire andre plugger er dessuten rustne.

 

De på verkstedet mener det ikke er verdt å begynne å feilsøke / se etter hvor lekkasjen er, og heller få inn "ny" motor eller blokk.

Kikker litt på nettet og ser dette med vann i sylinderen er et problem mange med bl.a. Mercruiser / VP har opplevd. Noen ganger tømmer de ut vannet, heller på litt "Marvel Oil" og kjører videre.

 

Hva bør jeg gjøre? Hva er best/worst case?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde startet med å ringe forrige eier for å få kortene på bordet. Så må du finne årsaken, da jeg er redd litt olje ikke løser problemet. Har du funnet ut om du har vann i oljen? (som du trolig har med vann i sylinderne). Om ikke du vet det enda, få fingeren inn på baksiden av ventildekselet og se om du har krem/majones på fingeren. Har du det så må du få ut all gammel olje og vann og fylt på med noe frisk olje så fort du klarer før du starter med å stille diagnose. Som jensemann2 ville jeg også startet feilsøket med eksosen. Jeg hadde startet med å ta av manifolder/risere på begge sider (selv om det høres rart ut at begge ryker samtidig) for å se tilstanden rundt portene og på ventilene med egne øyne. Jeg hadde definitivt latt båten stå inntil videre.....  

Link to post
Share on other sites

Motoren er på verksted, så jeg vet ikke så mye annet p.t enn at det kom vann ut av sylindre, og at pluggene er rustne. Skal ringe verkstedet i morgen og få de til å fjerne evt vann fra sylindre, evt få byttet olje. 

 

Olje ble peilet /sjekket både før og etter startproblemene oppstod, den var blank og fin begge gangene, men ikke sjekket oljen etter vann i sylinder ble påvist. 

 

Er det andre steg jeg bør ta for å hindre at vannet gjør ytterligere skade?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

 

 

De på verkstedet mener det ikke er verdt å begynne å feilsøke / se etter hvor lekkasjen er, og heller få inn "ny" motor eller blokk.

Kikker litt på nettet og ser dette med vann i sylinderen er et problem mange med bl.a. Mercruiser / VP har opplevd. Noen ganger tømmer de ut vannet, heller på litt "Marvel Oil" og kjører videre.

 

 

Ja det er standardsvaret og heilt typisk. Kjøp heller ny med oss du, mye enklere det.... :rolleyes:

Ja hadde du skurdd ut pluggene med en gang og kinnet ut vannet så kunne du bare kjørt videre uten noe skade. Kor vidt du har fått noe rust noe sted nå som kan bli et problem er ikkje godt å si. til lenger den står til verre.

Ellers høres det ut som du mangler tilbakeslagsventilen i enten eksosbelgen eller flappen på drevet alt ettersom hva den har. Akkurat det varierer.  Ellers kan denne type båt gjerne ha spacer på riseren siden motoren ligger såpass dypt.

Link to post
Share on other sites

Kjenner du til om forrige eier har utført "utbedringer/rep/bytte" av komponenter rett før du overtok båten?

Spm nevnt tidligere her er det grunn til å se nærmere på manifoiler og tilbakeslagsventil i eksos. Er det byttet deler ukritisk er det muligheter for årsak her inkl evt manglende mellomstykke manifoil/albue.

 

Verkstedet bør du nok holde deg langt unna. Utrolig at de ikke fjernet vannet i motoren (tørnet den med pluggene ute) og fylte sylindrene med en vannabsporberende olje.

 

Få sjekket ut motoren først. Du kan få kjøpt inspeksjonskameraer med lys på bla Biltema som feks kan kobles til PC for 3-400 kr. Fjern vannet først ved å tørne motoren uten plugger og inspiser sylinderene for rust/gravrust før du evt fyller de med konserveringsolje. Kameraet tres inn gjennom plugghullene.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du må snarest reklamere til selger av båten. Ring ham først og forklar situasjonen, så sender du en skriftlig reklamasjon hvor du henviser til forbrukerkjøpsloven. Selger har rett til å forsøke å reparere skaden selv så hvis du ber et verksted om å gjøre en jobb må du betale dette selv. Dersom selger ikke greier/ønsker å reparere skaden må du kreve å få hevet kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Enig i DieselDahl. Enig i at dette verkstedet ikke er mye å skryte av. Mener Volvo gir maks. levetid på headere til 7 år. Det skal de minst holde, og mange holder nok vesentlig lenger, men ikke nødvendigvis. Det er rart at det er vann i begge sylinderrekker og egentlig alle sylindre. Tyder i første rekke på lekkasje i headere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eg antar denne tråden er trolling. Ved sjøvann inn er første og eneste som gjelder er å få vann ut og et petroleumsprodukt inn så fort som bare f enten via oppstart igjen eller å helle inn. Og siden dette skjedde for snart 2 mnd siden og du fortsatt står med hendene i lomma og ser på :rolleyes:   skipet seilt for snart 2 mnd siden.

Link to post
Share on other sites

Eg antar denne tråden er trolling. Ved sjøvann inn er første og eneste som gjelder er å få vann ut og et petroleumsprodukt inn så fort som bare f enten via oppstart igjen eller å helle inn. Og siden dette skjedde for snart 2 mnd siden og du fortsatt står med hendene i lomma og ser på :rolleyes: skipet seilt for snart 2 mnd siden.

Hvor har du alt dette fra?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Kompresjonstest av sylindre + trykktest av manifolder, risere og sylindre tenker jeg er riktig vei videre her. Antar at du har fått tilbakeslag av vann gjennom ødelagte risere - men vanskelig å si fra beskrivelsen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Kompresjonstest av sylindre + trykktest av manifolder, risere og sylindre tenker jeg er riktig vei videre her. Antar at du har fått tilbakeslag av vann gjennom ødelagte risere - men vanskelig å si fra beskrivelsen.

Takk. Kompresjonstest av sylindre er planlagt denne uka.  Hvordan utføres trykktest av manifolder, risere og sylindre - gjøres de hver for seg - eller mens de er på motoren?

 

Har forøvrig snublet over "aceton-metoden" for å teste eks.manifold for lekkasje - noen som har erfaring med det?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Aceton ville jeg ikke griset rundt oppi båten med.
Bruk heller diesel det kryper bra hvis du har en sprek.
Siden du ikke kjenner tilstanden på reisere og manifolder ville jeg skrudd disse av for inspeksjon og syrevask.
Da kan du teste reiser og manifold vær for seg med å piugge igjen hull og fylle på med diesel.
En annen god grunn for demonteringen er at du i samme slengen får kontrollert flaps i bukkhorn.
 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fikk tatt lekkasjetest på sylindrene nå med en tester fra biltema. Ikke veldig oppløftende, det var kun en sylinder som var helt tett, et par stykker på 40-60% lekkasje, resten nærmere 100% lekkasje.

 

Jeg hadde forventet lekkasje, men dette var overraskende mye. Har resultater pr sylinder hvis det kan være til nytte, men på så og si alle sylindrene med lekkasje hørte jeg tydelig susing fra eksosmanifoldene, det kom også luft ut fra de andre plugghullene (som regel en eller to på samme side, men også på den andre siden) på enkelte sylindre. På de fleste med 100% lekkasje hørte jeg også litt forandring i lyd da jeg åpnet gasspjeldet. Jeg så litt rust på overkant av selve ventilene, men vet ikke om det var innsug eller eksos.

 

Måleutstyret ble kalibrert etter manualen, trykket var ca 100 psi - og verifisert at det fungerer ved å holde tommel foran dysen som skrues inn i plugghullet. Top dead center/kompresjonstakt ble funnet vha inspeksjonskamera, hvor jeg fant punktet der begge ventilene var tette, vrei deretter på motoren til øvre dødpunkt.

 

Er det bare å kaste denne motoren /selge den som delemotor eller er det noe håp? Tolker resultatene som så og si alle eksosventilene er lekk, hva kan man tolke av det?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...