Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

Jeg får levert min nye båt i mai, dette er vel min siste fosildrevet båt, neste båt blir da batteridrevet.

Fra 2025 skal biler være nullutslippdrevet, dette vil vel gjelde båt også.

 

Skal vi begynne å forberede bryggene våre med ladepunkter allerede nå? Hva tror dere, er dette en fremtid?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hæ? Gjelder det båt også? Finner ikke det noe sted. Er vel ikke et krav, men ambisjonsnivå. Så vidt meg bekjent har ikke regjeringen stillt lave utslippskrav for skipsfart, som flere mener de burde. Hva med strømbasert offshore virksomhet? Biter ikke på påstanden din kjenner jeg. Men for min del hadde seil/batteri vært helt topp fra 2025 - bli kvitt den bråkete jerngenoaen i kjelleren :)

Link to post
Share on other sites

Jeg gruer meg til den dagen søkelyset blir satt på fritidsbåter.  Presenterer man tallene «rett», vil det kunne se ganske stygt ut, selv for en skjærgårdsjeep eller gjennomsnittsseilbåten om man f.eks hadde sett på antal gram co2 pr km (ved motordrift for seilbåten). 

 

Tror det vil gå en stund før batteridrift blir et reelt alternativ for fritidsbåter.  Energibehovet er for stort for eksisterende (planende) båter og store deler av kysten vår er for avsidesliggende.  Det måtte i så fall til en formidabel investering i infrastruktur og batteriutvikling (også pris) tror jeg. Så mye penger tror jeg ikke fritdsbåteierene hverken kan eller vil bidra med.  

 

Før eller senere vil nok klimafokuset nå oss på fjorden også. Frykter det kan bli «før» og ganske stygt for eksisterende båtpark. Bare se på dieselbiler for tiden. Knapt mulig å omsette. Blir det gjentatt nok ganger at diesel er noe dritt, så blir det etthvert en etablert oppfatning. F.eks blir det glatt hoppet bukk over at nyere Euro6 diesler har noxutslipp på linje med en bensinmotor.

 

Må si jeg hadde dette i tankene av frykt for hva de folkevalgte kunne finne på når jeg handlet båt i 2013. Valgte Trawler på 12 tonn med moderne CR motor og lavt forbruk/ utslipp (årssnitt på under 7 l/t). Tanken var at det skulle være mulig å ha et båtliv og en båt som kan omsettes om så dieselen plutselig en dag ville koste både 30 og 40 kroner literen.  

 

Og skulle det bli totalforbud mot utslipp fra fritidsbåter så kan man i motorrommet på ca 3 x 4 meter fint få plass til 2-300 kW/h med batterier (med dagens teknologi) og en elmotor om man hiver ut 2 x 600 liters tanker og Cumminsen. Effektbehovet for å holde skrogfart på 6,5 knop er ca 15-20 kW om jeg har regnet rett, så ville jo fått endel timers rekkevidde.  Utfordringen hadde blitt lading og kostnad for ombygging.  

 

  

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Seilbåter blir elektrisk (eventuelt sammen med generator stor nok til å gå skrogfart i spesielle situasjoner). Vanlige dagseilere vil fungere helt fint med lading med solselle. De fleste ligger jo mest stille. Mitt krav er skrogfart i 4 døgn. Så dieselmotoren vil ikke forsvinne.

 

Planende båter er langt frem, vekt må ned på batteriene først. En tesla med 700 hk bruker 15 hk når den kjører i 80. En planende båt bruker 70% av effekten, altså 500 hk. Ett batteri på 100 ah er dermed tomt på 11 minutter, mot 6 timer i bilen. Gitt at jeg har regnet litt feil, så holder det fremdeles bare 20 minutter.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 5 minutter siden:

 eller gjennomsnittsseilbåten om man f.eks hadde sett på antal gram co2 pr km (ved motordrift for seilbåten).

  

Synes seilbåter bare så vidt rører diesel. 5,4 nm er lik 10 km, så sier at farten er 5,4 knop. Da bruker seilbåten 2,5 liter per time. Eller 2,5 liter per mil. Dette gir vel 500 g co2 (estimat). Snittet for biler importert i 2017 var 82 (mange elbiler som ødelegger snittet).

Link to post
Share on other sites

Kommer nok en renessanse for snekkene igjen. Er redd for at fritidsbåten blir neste "offer" i klimadebatten ang. utslipp/forurensing, etc., og man skal vel ikke se så langt inn i fremtiden før dette skjer. Finnes jo forresten "batteri-sjekter" i dag, slik som Polar 20/22,-  Skager 660......Så når diesel/bensin prisen går til himmels, må vi nok atter frem med årene igjen.:wink:

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 2 minutter siden:

Synes seilbåter bare så vidt rører diesel. 5,4 nm er lik 10 km, så sier at farten er 5,4 knop. Da bruker seilbåten 2,5 liter per time. Eller 2,5 liter per mil. Dette gir vel 500 g co2 (estimat). Snittet for biler importert i 2017 var 82 (mange elbiler som ødelegger snittet).

Nå er vel måleenheten CO2 (og andre gasser) pr liter. Sammenlikne distanse tilbakelagt i ulike elementer blir vel litt feil. 

Link to post
Share on other sites

Som Jay Leno sa, selv om bilen kom forsvant ikke hestene, men bruken endret seg. Håper og tror det også gjelder båtlivet. Fokuset bør ikke komme til fritidsflåten for raskt, er endel andre forurensende fartøy som bør adresseres først.

 

Forøvrig har jeg en bil som bruker for mye på  mila, men kjører svært få kilometer i året. Det er mitt klimabidrag (sammen med elsykkelen) ?

Men båten min bruker litt bensin dessverre. Men jeg kjører konsekvent på økonomifart. Nesten.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 17 minutter siden:

Det første som ryker er vel avgiftsfri diesel. 

 

I mitt hode gir det ingen mening at fritidsbåter av noen få typer skal ha en slik fordel som i tillegg bidrar til en god del utslipp.

Nå er vel fordelen marginal, og "en god del utslipp" er jeg ikke nødvendigvis enig i. SSB har vel ikke med talla en gang, så fremt fritidsbåter sorterer under innenriks sjøfart. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser ikke for meg at "noe ryker", at det blir noen katastrofe eller noe. Men heller en endring over på konstruksjoner som glir lett i sjøen og er egnet for ikke- fossil motorisering, evt ekstrem lavutslipp eller seil. 

 

Tror heller ikke det blir noe tilbaksteg til "gamledager" med snekker og seilbåter. 

 

Store motorkatamaraner med hybriddrift, seilbåter er jo allerede på plass, kanskje flere velger det, og nye konstruksjoner som gjør nytta. Gleden på sjøen vil bli som før, om ikke enda større iom at utgifter til å drive båten fremover antagelig vil bli lavere for mange, støy/røyk vil det vel også bli mindre av osv. 

 

Over tid vil de minst egna båtene fases ut, på samme måte som i dag, men nå som vi har høggerier på plass for båter så blir vel også det en enklere prosess. Svære planende båter er jo fortsatt fine bobåter, i en overgangsfase så kan de kanskje motoriseres for å gå med lave utslipp i snekkefart, som de ofte gjør allerede osv. 

--

Dette går så fint så. Men klart, det er vel ikke nødvendigvis en god langtidsinvestering å kjøpe en svær planende båt med stor motorisering nå, men når var det en god investering? 

Link to post
Share on other sites

Er enig med det som er sagt at det er et stykke fram før batteri teknologi er på plass. Energitettheten til batteri er vell fortsatt bare 1/10 av diesel, så er en utfordring med planende båter. Samt at kostnad blir høy.. Så håper en kan se litt igjennom fingrene en stund til på det lille bidraget fritidsbåter har, og la oss beholde avgiftsfri diesel en litt til. Det går no litt drivstoff å sende en familie til syden også..

Link to post
Share on other sites

"Avtrykket" for å bygge om båter som vår 80tals sovebåt med 370hk blir så stort i forhold til bruken,  at noe slik ville være fullstendig miljøkatastrofe om alle skulle gjort.   

Kanskje man skulle holdt seg unna plastbåt vist man ville være ekstra klimavenlig, både stål, tre og aluminium har eg forstått er betre.  Men det finmes også gjennvinning av glassfiber fra skrog nå, kva det nyttast til i neste liv veit eg ikkje. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det undrer meg litt at ingen har nevnt brenselceller for elektrisk motor. Det er jo utviklet slik teknologi for bil allerde (selv om det ikke er noen salgssuksess for småbiler ennå, blir vel det svaret for langtransport på vei og sjø). Da tilsvarer 5 kg hydrogen kjørelengden på en tank med fossilt drivstoff for en middels personbibil.

 

Uansett hvordan myndighetene tenker om tekniske løsninger, vil det vel være størst effekt i forhold til "klimautslipp" å gå på ferjer og større frakteskip aller først, før man "tar" fritidsflåten?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, chrisrik said:

Som Jay Leno sa, selv om bilen kom forsvant ikke hestene, men bruken endret seg.

 

Et lite historisk tilbakeblikk; I første verdenskrig døde i alt 8 millioner hester. Islaget ved Waterloo mellom 10' og 20' samt et tilsvaende antall skadet. Innføring av motoriserte tanks hadde noen "fordeler", om ikke annet så for hesten.

 

For egen del kunn jeg ha ønsket meg en god gammeldags åpen tresnekke (hvit) med elmotor som kunne brukes på gode sommerdager rundt i skjærgården. Et avdanket elbatteri for bilen (Tesla?) kunne gjøre jobben kanskje.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Propell1 said:

Uansett hvordan myndighetene tenker om tekniske løsninger, vil det vel være størst effekt i forhold til "klimautslipp" å gå på ferjer og større frakteskip aller først, før man "tar" fritidsflåten?

 

Er dessverre ikke alltid en sammenheng med fornuft og hva som gir størst miljøeffekt. Virker heller å være hvilken gruppe som er lettest «å ta», og der er vi godt vant med å bli tuktet med avgifter de siste 30-40 årene. 

 

Pr nå virker det som det Norges privatbilister som skal løse klima og miljøutfordringene. Spesielt rundt storbyene har vi merket dette godt de siste årene. Tenk da hvor lett fritidsbåtflåten vil være å korsfeste i klimaets navn ?

 

Hilsen SAP med 2 x elbiler på tunet

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En ting er batterienergien man har i båten, men når man ser hvordan enkelte bryggeanlegg sliter med strøm behovet som er i dag som så vil det medføre store investerings behov som det også er med el-bil anlegg i dag pga for lite kapasitet til borettslag osv.

 

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Er nok enda litt frem i tid da el-båten tar over, men hvis man går noen år tilbake, hvem hadde da spådd den utviklingen og salg av el-bilen som jo er i dag ? Sitter og leser her om salg av store påhengsmotorer i dag som har jo gått til himmels, og at en 350 hk motor har et forbruk på  +/- 120 l bensin i timen på full guffe. Sammenlignet med en bil så er vel forbruket på bilen pint ned til en halv-liter bensin/diesel pr mil, eller noen få liter i timen. Har selv påhengs i dag i middel klassen, så det vil nok merkes etter hvert hvis bensin prisen stadig når nye høyder.

Link to post
Share on other sites

Må nok gå ut frå av bensin og diesel blir dyrare i framtida. Håper at det etterkvart kjem ein enno tydlegare langsiktig politikk når det gjeld fossilt drivstoff. Det som skjedde i forhold til dieselbilar, er for eksempel eit trisk kapittel i den politiske historia. Ein tydleg politikk vil gjere det meir forutsigbart for folk, og gjere det lettare å gjere dei "riktige" vala.

Ellers er det klart at vi som båtfolk har eit ansvar for miljøet. Vi må kreve båtar med lavare drivstoff forbruk, og presse fram meir miljøvennlige båtar.

Har også inntrykk av at dyrare drivstoffprisar gjer at fleire vel å gå færre Nm med båten. Ein helgatur frå Ålesund til Geiranger med ein båt som bruker 2-3 liter pr mil har blitt ganske kostbart... Blir fort 3-4000 berre i drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns det er mye mørksyn ute å går. Om dette er en utvikling som skjer over 15-20 år så vil de fleste posisjonere seg så de ikke går på en solid smell. Har man råd til å ikke bry seg så er det greit. 

 

Signalene er allerede pr. nå ganske tydelige. Og folk har allerede tilpasset seg ved å, som nevnt over, gå færre Nm med båten, eller i lavere hastighet. 

 

Vet ikke om det er flere som går over til seilbåt når de vil ha større "bobåt", men har et visst inntrykk av det. Trawlere har hatt et oppsving for de som vil ha stor motorbåt med god rekkevidde uten å tømme alle kontoer på turen. Store motorkatamaraner er på vei inn i markedet. Større hybrider med langsmale og lettdrevne skrog er allerede på markedet osv. 

--

En ting vil ikke fungere, å lukke øynene og kjøpe noe som sluker drivstoff og tro politikerne vil redde en etterpå. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 2 timer siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kjent med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff. Og problemet med Ohms lov er eliminert!

 

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff i dag. Dette må erstattes av en annen distribusjon av energien, enn masse strøm i lange ledninger.

 

Ohms lov, U=R x I (spenningen U er proporsjonal med strømmen I. R er den elektriske motstand, som omvandler energi til varme i ledningene). Og effekten P, energien altså, er:  P = U x I  -Derfor er det en fysisk grense for hvor mye energi man kan transportere på kabel, uten at den smelter.  Tenk om alle politikere som vil at all energi skal distribueres og brukes som elektrisk energi, kunne lære seg noe så enkelt som Ohms lov.

 

Og alle som har båt, vet fra før at kablene blir TYKKE hvis man trenger mye energi i endepunktet av en lang kabel.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...