Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

4 hours ago, hanto1 said:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

 

 

Kommer vel litt an på hvilken bil man snakker om og uansett er det en mengde nye elbiler på gang med relativt god kapasitet. Har selv kølapp på to slike biler og de klarer greit 25 mil på vinteren som holder for min del. Skal jeg lenger enn det så er det naturlig å legge inn en liten tissepause/strekke på beina uansett og da lader man bilen i ti minutter før man kjører videre.

Før man setter seg inn i bilen så har man fjernstyrt oppvarming av bilen og når man setter seg inn har man litt varme i setene og da holder det for min del fint med 20 grader. Elbilen er fremtiden, i alle fall for min del!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er tildels ening med deg @Mouche når det gjelder bil, hvertfall om man bor i våre områder.  Men det er et godt stykke igjen ennå da det nå kun finnes 1 fullverdig elbil (Tesla X med  hengerfeste) om man takler prisen og kvalitetsissuene.  Det er også ganske mange som ikke kan eie elbil pga manglende lademulighet, og enda færre pga pris for en ny bil med god rekkevidde.  

 

25 mil på vinteren? Jo kanskje om alle forutsetninger ligger til rette med forvarming og lading i begge ender.  Men om man f.eks slenger på litt vær som vi har hatt de siste dagene eller kulde så blir det mye ladekø rundtomkring. Ytterligere om man skal forsere enn fjellovergang, blir stående i kolonnekø og gjerne mangler  destinasjonslading i én ende så vil jeg hevde at langtur med elbil fremdeles er for entusiastene.  

 

Denne tråden handler om båter. Båter ruster ikke opp etter 10-15 år.  Elkonvertering av en 10-20 år gammel båt vil nok koste mer enn båten er verdt. Om eldre båter skal skrives ned til nullverdi, så tror jeg det blir bråstopp for båtlivet for de aller fleste. 

 

Så er det det med ladeinfrastruktur som jeg ikke etter beste evne anser som realistisk rundt på kysten vår.  Man måtte minimum hatt 11 eller 22 Kw AC ladepunkter for å fått ladet opp i løpet av en dag eller to dvs behov for 400V TN nett som det ikke finnes mye av bortsett fra på nylig utbygde områder.  

 

Men er som sagt redd for at de praktiske og økonomiske utfordringen ikke blir tatt hensyn til av de folkevalgte.  

 

Blir det for ille så man la båten gå på st hansbålet og fly til syden i ferier og storbyer i helgene isteden ?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, sap_2000 said:

Er tildels ening med deg @Mouche når det gjelder bil, hvertfall om man bor i våre områder.  Men det er et godt stykke igjen ennå da det nå kun finnes 1 fullverdig elbil (Tesla X med  hengerfeste) om man takler prisen og kvalitetsissuene.  Det er også ganske mange som ikke kan eie elbil pga manglende lademulighet, og enda færre pga pris for en ny bil med god rekkevidde.  

 

25 mil på vinteren?

 

Kia Niro og Hyundai Kona. Samme rekkevidde som Opel Ampera og like mye som Tesla. Hengerfest? Uavklart. Pris? Under 400'.

 

Båt; Man kan lade en elbil/elbåt med en 16A kurs og om det tar tid så gjør ikke det noe for jeg må sove en del timer uansett. Vi har et aldri så lite problem med nettet generelt i Norge, men det er enorme investeringer på gang hvilket vi alle snart vil merke i form av økt nettleie.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man kan drømme, andre forholder seg til realiteter.

Med dagens el. Mulgheter montert i min båt kan jeg vel snile meg noen ganger rundt i havnebassenget før jeg må lade et døgn eller så fra vaklende bryggestrøm.

Det er laaaangt frem til noen fornuftig erstatning for 240 dieselhester.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Blir mye epler og bananer om hverandre her.

 

De fleste med fritidsbåter ferdes  over korte distanser. Vil tippe noe nær 90% av bruken ligger der. De fleste går sakte, så ifht kraftbehov osv har de ikke noe problem. Noen går fort, men så kort at det vel knapt er noe å tenke på. Om en vil gå i skrogfart og bruke 500,- i drivstoff, eller maxfart og bruke 4500,- i drivstoff for helgeutfarten, hvem bryr seg? Man gjør som man ønsker, og har råd til. Og langt de fleste fritidsbåter er små, de fleste er vel åpne småbåter, det er grenser for hvor dyrt det er mulig å få bruken. 

 

Så er det noen veldig få, nesten bare seilbåter, som går lange distanser med lav hastighet. De har heller ikke særlige utfordringer hverken med manglende motorkraft eller utgifter til drivstoff

 

Og så noen forsvinnende få som går lange distanser med høy fart. 

--

Endringer vil ikke ramme fritidsbåtflåten og bruken i noen særlig grad i det hele tatt, folk bruker båtene kort og lite. Dette er fritidsbruk og folk kan regulere både bruken og kostnadene som de vil. 

 

Jeg vil påstå at de som ønsker å løfte et skrog på mange tonn ut av vannet med kolossal kraft og så drive det fremover med høy hastighet over veldig lang tid på fritiden sin så og si er utenfor hele debatten. De kan velge å gå i skroghastighet hvis kostnader ved å holde høy fart over tid er et problem. Eller velge en annen båttype, et annet bruksmønster. En står fritt å gjøre som en selv ønsker. 

 

Og en kan uansett ikke innrette endringer etter noen ekstremt få som ønsker å gjøre ekstreme ting. Det har aldri vært billig eller effektivt å løfte mange tonn ut av vannet og drive det fremover, det vil det ikke bli i fremtiden heller.

 

Eller vent! Foiling er jo på vei inn. Jeg er teknologioptimist, så ja. Ikke se bort fra at det blir mulig å løfte flere tonn ut av sjøen og drive det frem lang mer effektivt enn tidligere ;-)

 

Folk er smarte, de innretter seg og finner løsninger.  Dette handler tross alt om fritidsbåter, dvs frivillig aktivitet. Og de teknologiske endringene jobber for oss, ofte fortere enn hva en tror. 

 

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Pinkvin said:

De fleste med fritidsbåter ferdes  over korte distanser. Vil tippe noe nær 90% av bruken ligger der.

 

Selv i bilens hjemland for alle kjører til alt så er det bortimot 90% av alle bilturer som ike er lenger enn at man kan benytte en hybridbil og kjøre hele turen på strøm hvilket betyr mindre enn 40 kilomter eller noe sånt. Det er stort sett alltid fokus på de turer hvor man ikke kan bruke (bare) strøm, men de er ikke mange. Samme er nok tilfellet med båt og når man vet at for mindre båter så er bruken stort sett ikke mer enn femti timer så kan strøm være greit for mange og for mange av turene man tar. Medlemmene her er nok ikke representative vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 8 minutter siden:

 

 Medlemmene her er nok ikke representative vil jeg tro.

 

"Vi" er vel strengt tatt et storbåtforum. Så at "vi" gråter over sin syke mor er jo på alle måter naturlig ;-) 

 

Mener det var noen tall på størrelser på fritidsbåter i fritidsbåtundersøkelsen. "Storbåter" er det ikke mange av, og det er ikke mange av de med "storbåter" som er i dette forumet, enda færre som leser denne tråden, og nesten "ingen" som skriver i denne tråden. 

 

Så å mene at "noe" rammer "oss" som fritidsbåteiere blir vel å ta litt hardt i i de fleste sammenhenger her inne. Det hele koker vel ned til personlige meninger om en sak. 

---

Samtidig er det jo ikke vanskelig å få mange til å mene at drivstoff er "for dyrt". Uavhengig av om det er til kantklipperen, mopeden eller semitraileren. For når alt kommer til alt ønsker vel de fleste å få ting gratis. 

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk EL drift på lystbåter kan komme raskere en vi tror... er jo en om ikke flere ferger, som allerede  har elektrisk fremdrift nå..

Selvfølgelig for deplasement båter i første omgang..

 

Hurtiggående tunge båter, 30 fot og oppover er det vel utenkelig med dagens teknologi, men den forandrer seg fort..

Vist ikke kan de båtene muligens bli en "felle" å sitte for lenge med...

 

 

Link to post
Share on other sites

Propell1 skrev for 9 timer siden:

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff i dag...

 

Interessant. Og ser poenget for fossilt brensel. Vet ikke hvor stort effekttap vi har ut av vannkraftverkene våre? Finnes det teoretiske alternativer der?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 41 minutter siden:

 

 

Hurtiggående tunge båter, 30 fot og oppover er det vel utenkelig med dagens teknologi, men den forandrer seg fort..

Vist ikke kan de båtene muligens bli en "felle" å sitte for lenge med...

 

 

 

Jeg er litt usikker på hvor ille det kan bli. La oss si at det blir en overgang til "noe" mer miljøvennlig som tar 15-20 år. På det tidspunktet så vil en nyinnkjøpt båt i dag være en gammel, relativt sett, båt hvor veldig mye av verditapet allerede er tatt. Pluss at det er så mange jokere i kortstokken. Vi vet ikke hvilket regime man er i politisk/miljømessig så langt frem. Ikke minst så aner vi ikke mtp teknologien. 

 

Stadig mer av nybåtsalget vil gli over i båttyper som er mer fremtidsrettet, båter som er mer "uegnet" vil gå over til bobåter eller brukes saktegående så lenge det er en løsning osv. 

 

Samlet sett, den dagen en planende og tung båt er "ubrukelig" ut fra diverse årsaker så vil det ikke være så mange igjen av de, og de få som finnes vil være gamle og i bunnen av markedet. Jeg tror ikke så mange tenkte veldig nøye over hvor mye det kostet å få laget ei tresnekke på 60 tallet som ble vraket på 80 tallet. Eller hvor dyrt lånet var på seilbåten fra 80 tallet som står på høggeren nå. 

Link to post
Share on other sites

Er vel mange her med båter som er langt over 20 år....

Se hvor fort EL. bilen gjorde sitt inntog..

Forsøk å selge en diesel bil i dag, jo det går, men de står ikke i kø og overbyr hverandre...

 

Vanskelig å spå, men det kan gå skremmende fort vist det først tar av...

 

Du kan vel lende deg tilbake Pinkvin, du har jo seilbåt...  :wink:

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra de som har brent eller er har sunket tror jeg det er meget, meget  lav prosentandel større plastbåter (si 30 fot og opp) som er sendt i kværna.  Mao eksisterer de aller fleste av disse fortsatt og har (enn så lenge) både en verdi i motsetning til tresnekkene som i hovedsak kun overlevde med en entusiastisk eier med mye tid eller penger.  

 

Ang bruksmønster og rekkevidde, så farter folk som regel kort til daglig, men de aller fleste vil oppleve det som en stor begrensning og ikke ha muligheten til å ta et større jafs i blandt.  Blir som med bilen, hvor man med med samme logikken kan si at man hadde greid seg med en 5-mils elbil når man har 2 mil til jobb. Hytteturen, harryhandelen, ferieturen og besøke tante Olga på Toten blir fort enten umulig eller et stort prosjekt om man har knapt med batterikapasitet og/ eller  på lademuligheter.   

 

For all del, større elbåt kan funke det, men det vil ta tid før energitettheten er høy nok og prisen blir lav nok. Men det kanskje største problemet tror jeg vil være ladingen. Det vil være et stort ladebehov folk skal på ferie eller andre litt lengre turer, og da holder det ikke med 230V/ 16A (~3,6 kW) når man skal fylle opp mange hundre kWt helst i løpet av en natt.  Går jo fort noen A til varme, lys og kjøleskap også.  

 

Kysten vår der fritidsbåter normalt ferdes (og skal tankes) er som oftest relativt tynt befolkede områder med allerede utbygget  230V IT-nett (Norge og Albania er visstnok de enste landene i Europa som satset på IT-nett).  Kostnaden ved å få tilstrekkelig kapasitet ut på hver krok samt å bytte trafoene rundtomkring ville vært astronomiske. Selv her i tjukkeste stor-Oslo blir det ikke bygget om til 400v TN-nett i allerede utbygde boligfelt.

 

Enn så lenge tror jeg el kun er realistisk og økonomisk forsvarlig på  mindre, saktegående fritidsbåter som f.eks en polar 20 og lignende som skal brukes til å tøffe en runde i nærområdet i ny og ne da de hverken trenger stor batterikapasitet eller har stort ladebehov.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 3 timer siden:

 

Interessant. Og ser poenget for fossilt brensel. Vet ikke hvor stort effekttap vi har ut av vannkraftverkene våre? Finnes det teoretiske alternativer der?

 

Det man ser på, fordi vannkraften vår er 100% fossilfri, er vel optimalisering av overføring ab energien på vårt el-nett. Dette gjøres allerede med pris som virkemidler, og vi bytter kraft med utlandet, alt etter hvordan behovene topper seg forskjellige steder.

 

Men i perioder er det kraftoverskudd. I Danmark har vindkraften bidratt sterkt til det, og den kraften kan vi også "fylle på tanken" med god samvittighet uten  CO2 utslipp. Hydrogen fra elektrolyse handler om å splitte vann.  Vann er som kjent H2O (H2 = 2 hydrogenatomer koblet til O = ett oksygenatom). H2 er altså hydrogen, og den samles opp. Eneste biprodukt fra elektrolysen, er da oksygen som eneste utslipp.

 

(Mulligan? Du nevnte CO2 som biprodukt, men det er vel da ved omvandling til hydrogen fra fossil gass, og ikke elektrolyse? Det er ikke C - altså karbonmolekyler i vannet.)

 

Det geniale er altså at man kan styre hvor mye energi man henter ut som strøm fra ledningsnettet. Hydrogenmengden varier tilsvarende, alt etter hvor mye strøm man kan ta ut. I perioder med lavt forbruk/ suboptimal utnyttelse av elnettets kapasitet, lager man hydrogen for lagring. Siden denne energien fra norsk vannkraft ville gått til spille (eller måtte selges billig til utlandet), er virkningsgraden i hydrogenproduksjonen mindre interessant.

 

Så flyttes gassen på tanker til forbruksstedet. Og for båt, kan man bare ta med seg en ekstra tank eller to, på samme måte som propantanker for matlaging.  Det er i prinsippet ingen grense for hvor langt man kan reise elektrisk i båt på havet da, bare man har tatt med nok gass.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

I elbildebatten har det blitt argumentert med at det går så mye mer energi for å produsere elbil enn fossilbil på grunn av batteriproduksjonen. Dette argumentet blir jo ikke akkurat mindre for våre båter som @Pinkvin tidligere i tråden omtaler som "storbåter". Svarer det seg miljømessig å produsere et batteri som brukes så få ganger i året? Hvis en bil med 24kWh batteri bruker 15kWh 200 dager i året kan vi regne at vi har en benyttelsesfaktor på 15*200/24 = 120. Dette er på en måte et tall for hvor mye fossilt drivstoff som erstattes med strøm i forhold til batterikapasiteten. For en "storbåt" som skulle hatt rekkevidde på omtrent 200nm, ville vi sannsynligvis aldri klart å få en slik faktor over 10. Da er det mye bedre å la dette batteriet brukes i en bil eller en annen plass der det får et større bidrag til reduksjon av forbruk av fossilt drivstoff.

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Pinkvin said:

 

"Vi" er vel strengt tatt et storbåtforum. Så at "vi" gråter over sin syke mor er jo på alle måter naturlig ;-) 

 

 

 

For all del, men selv om dette forumet har mange medlemmer så "representerer" det kun en brøkdel av de som eier en båt i en eller annen form, type og størrelse. Det er el snakk om 800.000 fritidsbåter her i landet med stort og smått.

 

Og kan vi ble fløyet rundt i verden med eldrevne fly så kan man jo ikke utelukke at også "bobåter" kan gjøre det samme på sikt?

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oR6VaV/avinor-all-flytrafikk-i-norge-elektrisk-innen-2040

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, tilplan said:

I elbildebatten har det blitt argumentert med at det går så mye mer energi for å produsere elbil enn fossilbil på grunn av batteriproduksjonen.

 

Ja, men deretter kommer regnestykket klart ut i favør av elbilen. Overrasket over hvor lite strøm jeg bruker på den elbilen vi har, utrolig effektiv utnyttelse av energien.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 52 minutter siden:

 

Ja, men deretter kommer regnestykket klart ut i favør av elbilen.

Det stemmer, men jeg tror ikke det gjelder for båt. Jeg vil tro at vi bruker båten for lite til å kunne komme i pluss i et slikt regnestykke med båten. Bilen vår derimot, må lades hver dag for å strekke til. Da får vi større glede av den energien som har gått med til å lage batteriet og regnestykket kommer ut i pluss. Derfor mener jeg at batterier ikke må prioriteres til våre "storbåter", men heller benyttes i landbasert transport, ferger og andre skip med varierende last.

 

Teknologien går framover og en gang kommer vi nok der at det vil svare seg med batterier også i våre båter, men enn så lenge er batterier en begrenset ressurs som bør prioriteres installert der de blir brukt mest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...