Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

Meget godt poeng @tilplan:thumbsup:

 

ang elektrisk flytrafikk så prates det lite om hvordan det praktisk og fysisk skal være mulig.  

Det det er snakk om her i landet er mindre og saktegående fly på korte distanser som krever relativt lite energi.  

 

Om vi ser på litt større fly som brukes på såkalte medium og long haul flights så snakker vi om 2-14 timers rekkevidde i 9/10 deler av lydens hastighet i 30-40.000 fots høyde. Ser noen store tekniske utfordringer med å få det til med el.  

 

Popeller eller vifter (ducted fan) blir mindre effektive jo høyere man går da luften blir tynnere.  Det er her jetmotoren har glimret av åpenbare grunner. Effektiviteten øker med høyden samtidig som luftmotstanden går ned. 

 

Batterier er heller ikke glad i stort kontinuerlig effektuttak, og jo lavere ladenivået er, jo fortere kommer åndenøden ved høy belastning.  Om man f.eks tar en Tesla med 100 kWh pakke, så går det omtrent ett minutt med aktiv kjøring på autobahn eller bane før effekten begynner å bli begrenset for å beskytte batteriet. Etter 3-5 minutter sitter man igjen med under halvparten av motoreffekten.  Dette problemet hadde passet relativt dårlig i et fly som f.eks måtte avbryte en landing eller 3 med lavt batterinivå og trenger flatt jern i noen minutter.  

 

Fly er heller ikke glad i unødvendig vekt.  Forbruk og energibehov går i taket om vekta økes. Blir som en ond sirkel. 

En relativ stor andel av vekta på et passasjerfly er drivstoff som forbrennes underveis. Fuel (vekt) må dumpes om flyet av en eller annen årsak må lande tidlig i flighten.  

 

Så kan man jo si at det bare er å fly lavere og saktere.  Jo, mulig men da må man også fly i været fremfor over med de utfordringene det vil bringe i forhold til sikkerhet (ising f.eks), turbulens osv. 

 

Elbil funker såpass bra som det gjør bland annet fordi vekten spiller liten rolle og at det kreves lite energi for å trille en bil i moderate hastigheter.  Som sagt ser jeg noen utfordringer på veien frem til at dagens fly og båttrafikk skal erstattes med eldrift de nærmeste tiårene.  

 

Men ser fint ut på papiret, det gjør det :yesnod:

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå er vi jo ganske godt stilt med vannkraft her i landet LarsH. Orker ikke google kilden nå, men myten om at elbiler totalt sett belaster miljøet mer enn fossil er knust for lengst. Om jeg ikke husker feil, så havnet elbilen i pluss på 50-60.000 km inkl produksjon av batteri og kjørt på "skitten" EU-strøm. Med vannkraft mye tidligere.

 

Det folk også ofte glemmer å ta med i regnestykket på fossil er hva som kreves av energi i forbindelse med å få olja opp fra nordsjøen, inn til land, raffinert til drivstoff og transportert ut i provinsene, såkalt "well to wheel/ pump". Bare raffineringen av 1 liter bensin krever ca 1,5 kWh energi, omtrent det samme som en elbil bruker på 1 mil.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 14 timer siden:

Nettselskapene skal investere i alt 140 milliarder (!) over de neste ti årene hvilket betyr økt nettleie.

 

Og det kan de gjøre fordi de ikke konkurrerer. Og ikke lenger har en formålsparagraf. Alle kostnader blir veltet over på kundene.

Nå har vi hatt en smule snøvær på Østlandet. Og vi får igjen se at beredskapen ikke er med i regnskapet til aktørene. Over 20000 husstander var uten strøm. Trær over linjene fordi det ikke var ryddet. Det var for dyrt. Områder forsynt kun fra en linje. Alternativ linje er for dyrt. Mobiltelefonen faller ut fordi det ikke var back-up strømforsyning. Det er for dyrt. Beredskapen er elendig.

Link to post
Share on other sites

Det virker som om eldrift ikke er macho nok. Det argumenteres voldsomt imot elektrisk drift av noe som helst.

Mens man ligger på kne vendt mot den hellige og ukrenkelige Dieselmotoren.

De ti mest solgte bilene i Norge har en elektrisk løsning av et eller et annet slag. Elektriske biler har idag en rekkevidde som passer de alder flestes bruk. Vi har elektriske trucker som går en hel dag på en opplading. Det fiskes med elektriske sjarker. Vi har elektriske ferger. Det er under bygging helelektriske containerskip. Airbus har vist at det går fint å fly korte ruter med et elektrisk fly. Avinor har sammen med andre aktører kjøpt inn et elektrisk fly. Mange byer i Norge er i startgropa med autonome elektriske busser.

I Larvik står det et hus som ikke trenger tilførsel av energi, men har overskudd nok til å lade en elbil.

Det er liksom slik at det eneste sted eldrift ikke kan brukes er i fritidsbåt.

Og så blir eldrift, som også i debatter om drivstoffpriser, satt opp mot å fly til syden.

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Ja, men deretter kommer regnestykket klart ut i favør av elbilen. Overrasket over hvor lite strøm jeg bruker på den elbilen vi har, utrolig effektiv utnyttelse av energien.

Bensinkostnadene er heller ikke så veldig høye for bilene, men bensinavgiften er veldig dyr. Så for å få en fornuftig sammenligning må en ta pris uten avgifter.

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Lars H. said:

eksos.jpg.b849d2433e9f302cc1ae9be83d7794ab.jpg

 

Og selv om du bruker streøm produsert med skittent kull så kommer man ut i pluss med en elbil.

 

Selv i Polen, hvor kullkraften fortsatt står for store deler av strømproduksjonen, har elbilene en god del lavere utslipp enn dieselbiler, ifølge modellstudien som er gjort på VUB Universitetet i Belga. 

 

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-selv-elbiler-pa-kullkraft-er-mer-klimavennlige-enn-dieselbiler-br/411386

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og imens det krangles om bil,båt eller fly bør gå på batterier eller diesel, så er det ingen som sier noe om de faktiske problemet. 

Det at vi egentlig bare hysterisk prøver å finne på noe som gjør at vi kan fortsette det behagelige høyteknologiske livet vårt , bare slippe ut litt mindre co2.

 

Det eneste som faktisk monner er at vi går ned i standard,og at de landene som har lav standard idag ikke øker så mye mer.

Vi bør også bli noen milliarder færre.

 

Så lenge disse faktiske problemene ikke løses,  skal jeg brenne min diesel med den beste samvittighet og velvære. Jeg har jo tross alt betalt de pålagte avgiftene som skal "kompensere"' for den negative effekten.

 

Så får de som vil gå over til Duracellbil og båt, men ikke tro eller påstå at du løser noe globalt problem.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 6 minutter siden:

 

 

Så lenge disse faktiske problemene ikke løses,  skal jeg brenne min diesel med den beste samvittighet og velvære. Jeg har jo tross alt betalt de pålagte avgiftene som skal "kompensere"' for den negative effekten.

 

Nå dauer jo folk av lokal forurensning, også i Norge. 

 

Globalt anslås det at rundt sju millioner dør av sykdommer relatert til innendørs og utendørs luftforurensning. Men det rydder vel egentlig opp i din mening om at vi bør bli noen milliarder færre. Problemet er at du selv, og vi kan ryke med i samme slengen, særlig når noen mener de skal brenne sin diesel med den beste samvittighet, ja til og med velvære. 

 

Men er det velvære for naboen din med kols, eller den atsmasyke ungen? Har fått med meg at flere forurensningstilhengere mener de som er syke bare skal flytte vekk fra forurensningen. 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev On 1/15/2018 at 20.45:

Det første som ryker er vel avgiftsfri diesel. 

 

I mitt hode gir det ingen mening at fritidsbåter av noen få typer skal ha en slik fordel som i tillegg bidrar til en god del utslipp.

 Vil gjerne vite kvar ein får kjøpt avgiftsfri diesel. Greitt med eitt par kroner spart.Held til på Bergenskanten.

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev 42 minutter siden:

 Vil gjerne vite kvar ein får kjøpt avgiftsfri diesel.

Dette lurer jeg også på, hvor får man kjøpt avgiftsfri diesel egentlig ?

CO2-avgift ble jo innført allerede i 1991 på all mineralolje.

Så hvor får man kjøpt denne såkalte avgiftsfrie dieselen ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

 

Nå dauer jo folk av lokal forurensning, også i Norge. 

 

Globalt anslås det at rundt sju millioner dør av sykdommer relatert til innendørs og utendørs luftforurensning. Men det rydder vel egentlig opp i din mening om at vi bør bli noen milliarder færre. Problemet er at du selv, og vi kan ryke med i samme slengen, særlig når noen mener de skal brenne sin diesel med den beste samvittighet, ja til og med velvære. 

 

Men er det velvære for naboen din med kols, eller den atsmasyke ungen? Har fått med meg at flere forurensningstilhengere mener de som er syke bare skal flytte vekk fra forurensningen. 

At anslagsvis sju millioner dør hvert å monner desverre ikke når det gjelder å redusere antall mennesker på planeten.

 

Da må det sterkere lut til.

 

Og ja, vis man en sykdom som forverres av luftforurensning, bør man kanskje ikke bo i de mest utsatte områdene. 

Mange steder er det politikerne som selv har skyld i at det er slik, mange år med elendig/fraværende byplanlegging, gjør at sterkt trafikkerte veier går rett igjennom områder der mange mennesker bor.

 

At vi alle kan gjøre noe for miljøet er jeg enig i, men når man leser at 15-16 av verdens største containerskip. Slipper ut like mye sot og jævelskap som alle bilene i Europa (eller var det verden) til sammen, tror jeg at ressursene bør brukes en annen plass enn et knippe dieselbåter først. Og at det er andre mer effektive måter vi kan bidra til redusert utslipp.

Selv om jeg mener at "slaget er tapt" uanset,så lenge vi stadig higer etter å opprettholde/øke levestandard globalt.

At 7-8-9 milliarder mennesker skal kunne leve godt (etter dagen standard) uten at det skal gi negative konsekvenser for miljøet, er i beste fall naivt å tro. Det er ganske enkelt ikke mulig. 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, nomen said:

Det eneste som faktisk monner er at vi går ned i standard,og at de landene som har lav standard idag ikke øker så mye mer.

Vi bør også bli noen milliarder færre.

 

Det første du nevner her både kan, og bør, vi gjøre, men ditt andre punkt synes jeg vi ikke bør påvirke i særlig grad. Visstnok topper befolkningen seg på 13 milliarder for deretter å gå nedover igjen. Den som lever får se.

På den annen side; hvis Tyskland allerede dekker 30% av sitt energibehov på miljøvennlig vis så er det nok et betydelig potensiale hos andre også.

 

Utviklingen har foregått i turbotempo. Ved årtusenskiftet ble cirka 38 milliarder kilowatt-timer produsert med fornybar energi. Innen 2016 var tallet økt til drøye 191 milliarder – fem ganger så mye. Fra 1990 til 2015 er utslipp av klimaskadelige gasser redusert med 27 prosent, hovedsakelig takket være energisektoren.

 

https://www.nytid.no/tyskland-gar-gront/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang el- nettet så betyr vel også satsingen på fornybar at man får mer lokal produksjon av strøm rundtomkring? Vindmøller, bølgekraftverk, solceller osv vil jo normalt ha relativt stor geografisk spredning. 

 

Hvis det å føre frem strøm blir et stort problem så ser jeg for meg mer bynær utbygging av el- produksjon. Hver vestlandsby sin vindpark/bølgekraftverk osv. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om elbåter, det er vel blitt produsert både mindre elbåter og hybrider.

Disse er blitt solgt i Norge, er det noen på forumet som har erfaring med disse, som kan dele med oss?

Så en av disse 33 fot Greenline Hybridbåt ble lagt ut for slag på Finn og infoen der var at eldrift virket ikke, er det vanlig eller var det et enkelt tilfelle?

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Pinkvin said:

 

Nå dauer jo folk av lokal forurensning, også i Norge. 

 Har fått med meg at flere forurensningstilhengere mener de som er syke bare skal flytte vekk fra forurensningen. 

Nå er det jo nettopp denne beskjeden man får her i forumet, hvis man ikke er enig i politikken som ellers føres her i landet. Er man ikke enig, så flytt utenlands.....:rolleyes::crazy::ghost:

 

Link to post
Share on other sites

Forudrensingen øker ikke, men grenseverdiene senkes stadig, en ganske vesentlig forskjell. Luften i byene våre var mye dårligere for 20 år siden.

Hvem som blir plaget av ekosen på havet forårsaket av fritidsbåtet stiller jeg meg undrede til, men nå har jo debatten nok en gang gått OT

Link to post
Share on other sites

Skal me over til batteridrift, kan me i alle høve gløyme store hurtiggåande båtar. Dei har ingen framtid i eit slikt perspektiv. Då vert det deplasementbåtar som gjeld. Og farten må ned. 

Elles har me altfor lett for å blande lokal forureining i dei store byar med forureining på sjøen. Noko heilt anna.  Klart forureininga i dei store byane er helseskadeleg og må gjerast noko med, men finn me noko tilsvarande på sjøen? Neppe. So har me den globale forureininga, men då snakkar me minder om det som gir helseskade, men heller om det som gir global oppvarming.

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, hanto1 said:

Forudrensingen øker ikke, men grenseverdiene senkes stadig, en ganske vesentlig forskjell. Luften i byene våre var mye dårligere for 20 år siden.

 

 

Joda, og røyking var ikke farlig, bare se på The Marlboro Man og reklamene han spilte inn. Han døde riktignok av lungekreft og gikk til søksmål mot produsenten av cigarettene han røkte på reklamen, men pytt pytt. For egen del er jeg glad for at verden har gått litt videre!

 

At elbåter vil ha noe for seg er jeg for egen del ikke i tvil om, men noen åpenbare begrensninger vil det ha, ikke minst stor fart og lange avstander. Nå har jeg jo lagt merke til at mange med store dieselmaskiner "skryter" av hvor lite diesel de bruker og forklarer det nettop med lav fart og at de ofte kobler ut en motor så kanskje behovet for denne høye farten er litt oppskrytt?

 

Greenline er jo nå oppe i 46 fot med hybrid, men batteriet er kun på 46kwh mot en bil jeg har i bestilling (Kona eller Niro) som har 64 kwt så her er det rom for vesentlig større batteripakke. Produsenten hevder 20 miles i fire knop med den lille pakken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...