Mastiff Startet 17.Desember.2012 Del på Facebook Startet 17.Desember.2012 Jeg kommer antakeligvis til å kjøpe en båt med en 2008-modell Optimax som jeg vil tune fra 75 til 115 hester. Jeg vet at det er utvekslingsforskjell mellom de to motorene, så jeg regner med at jeg må bytte propell, antakeligvis til stålpropell. Men er det sånn at jeg skal få tunet den først og så se hvordan turtallet blir før jeg velger ny propell? Regner med at det må bli en stålpropell, og jeg kjøper den sikkert på eBay. Har svart belte i eBaying... Eller er det enkelt å beregne hvis jeg får dataene på propellen som sitter på? Jeg antar at motoren blir sterk nok til at aksen vil holde uansett på en båt på 600 kilo, så det er vel helst drivstofføkonomien som bør styre propellvalget da, hva? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Jeg bestilte propell på www.deepblueyachtsupply.com Kjapp levering derfra synes jeg. Har 19" ballistic på 19 fot 690 kilo+ motor, og 130 hk Yamaha, men nå er det ikke sikkert du har samme utveksling.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Takk! Imponerende utvalg, ser det ut til. Jeg likte de Michigan Wheel-propellene. Stilig design! Hva slags type kjøpte du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Ja og ganske oversiktlig synes jeg. Jeg bestilte denne.. http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-335933 Den var for tung, så fikk byttet med en kar i Norge til denne.. http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-335932 Ballistic er etter hva jeg har lest en god allround-propell, og som du sier såhar den et stilig design i tillegg. Tok ca 3 uker å få den.. Halve tiden var fra Oslo til Trondheim og toll-kontoret. Kostet 3300 ca inkl alle avgifter.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Ikke verst. Flaks at du fant noen å bytte med, da! Tollen er som regel det som tar lengst tid, ja... Kanskje enklere å ta det med Jetcarrier, de tar tollbehandlingen selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 hehe.. ja flaks.. Han trengte et hakk større og jeg et hakk mindre, så da bytta vi.. Jeg "tapte" bytta min nye mot en som var litt brukt. men fornøyd med den.. propellen er bra.. Hvilken båt er det da? Jaa.. var litt kjedelig å vente da den ble bestilt på sommeren, og når den endelig kom var den for tung.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Det er en Quicksilver Commander 505. Polksprodusert, en del av samme konsern som Mercury. Morsom design, forholdsvis lett og skal være veldig grei på sjøen, så lenge det ikke blir for mye bølger. Og blir det for mye bølger, får jeg ikke fruen med ut uansett, så da er det bare moro hvis det hopper og rister litt! Den er sertifisert for 90 hester, men de fleste i Norge er av en eller annen grunn levert med 75. Som denne. Men da er det en liten omprogrammering, og så å fjerne plomba, så sparker det noen hakk bedre. Tror jeg skal få den på vannet med 115 hk og så se hvordan turtallet blir. Det vil nok komme opp mot sperra... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Husk at 75 ikke kan omprogrammeres til 115 fullt ut, den har forskjellig blokk (delenr.) i forhold til 90-125 versjonene. Ifølge kilder får man ca 107 hk, men det er jo allikevel en stor økning. Jeg har lagt ut mere utfyllende info her https://baatplassen.no/i/topic/96780-mercury-optimax-75-eller-mercury-60/page-4 Link til info http://fjordling.multiply.com/journal/item/405/Uppgradera-Optimax-90-till-115?&item_id=405&view:replies=reverse og her http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247075 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Takk for det! Ja, jeg visste at portingen var litt forskjellig. Men selv 107 hester er jo ganske mye bedre enn 75, ja. Særlig når båten er godkjent for 90. Rart at de ble solgt med 75 da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Den var litt kryptisk for meg, Poff... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 hehe...er vist det for meg også......prøver igjen om 2 sec Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 For meg ser det ut til at 75 hk til og med 125 hk optimax motorene er så å si de samme.......se link http://www.mercurymarine.com/compare/outboards/?compare=29,27,25,23 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 (redigert) Ja, de er veldig like. Men det er visst ganske stor konsensus om at blokka på 75 og 90/115 er litt forskjellig, og det gjelder portingen av innsuget. Så man mister noen få hester og får rundt 107 istedenfor 115 når man tuner en 75-hester, mens man får fulle 115 på en 90-hester. Men det plager meg ikke det aller minste, 107 hester på en båt beregnet på 90 pluss sikkerhetsmargin virker veldig greit. Redigert 17.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Ok.....høres litt rart ut det med porting av innsug spør du meg men.......har mere tro på gir utveksling og programmeringen.......men hva vet jeg :-) Uannsett så holder det sikkert med 107 hk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Det tror jeg også. Det med portingen fikk jeg faktisk vite både på nettet og av verksmesteren i en Mercury-butikk. De gjør ikke sånt selv, men han sa at det var vanlig å gjøre det, og han visste ikke om noen som hadde fått problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Jeg har portet forgasser motorer(til bil).....men vet faktisk ikke om det er noe man gjør på innsprøytings motorer.....men sier dem det på en Mercury-butikk, så får vi nesten stole på at dem kan det :-).....ps hvor gammel var verksmesteren....kanskje han tenkte på forgasser motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Næh, han hørtes ikke såå gammel ut. Uansett, jeg tror at et innsug er et innsug, og da kan det vel portes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Kan helt sikkert portes....men at du henter ut 17 hk ved å porte en 1,5 liters motor høres mye ut........men nå snakker jeg etter erfaring med litt eldre 4 sylindra boxer motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 sorry var jo ennå mere....75 hk til 107 hk er jo 32 hk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 17.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 (redigert) Da har du nok misforstått litt. Det er en forskjell på rundt 7 hester (107 med utgangspunkt i en 75 og 115 med utgangspunkt i en 90) pga. forskjellen i motorblokka, som visstnok er portingen av innsuget. Ikke 17. Eller 32. Resten av hestene går på programmering av styringsenheten og fjerning av plomber i innsuget. Redigert 17.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poff Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 ok..... ......men sikker mange flere her som har mere greie på dette en meg.......men at det er forskjel på programmeringen av styre enheten og en for for plombe er jeg med på....og annen gir utveksling......men uannsett 107 hk er jo sikkert nok Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 (redigert) 90 kan ombygges til 125 istedenfor 115 men det koster en del ekstra, det må byttes throttle body og reed-blokker da. 115 kan også bygges om til 125 men samme kostnad som 90-125 så det blir dyre 10 hester. Størst økning får man på 75 men mest hester for pengene totalt sett får man på 90. 115/125 har annen utveksling (og større oljetank), uten at det kanskje betyr så veldig mye i praksis så lenge man kan kjøre stor nok propell. Redigert 18.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 18.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 (redigert) Og mye for pengene er det jo ingen som har noe i mot! Så "115" til 125 blir som å trimme en totakts motorsykkel, bortsett fra at der tar man forgasser og reedventiler. Morsomt. Nesten som å treffe en gammel kjenning for meg, som har et par Yamaha RD-er (riktignok bare en på veien, og den er ikke trimmet på den måten, men med litt annet snadder som gjør den kjapp). Det skal bli interessant å teste turtallet når motoren er ferdig trimmet. Det blir vel sånn jeg må se om jeg trenger ny propell. Det vil nok øke presset for å få den tidlig på sjøen i 2013, så jeg ikke må vente hele sommeren på å få riktig propell! Redigert 18.Desember.2012 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Desember.2012 Del på Facebook Svart 18.Desember.2012 (redigert) Omprogrammering av styreenheten må jo gjøres i alle disse tilfellene av effektøkning. Men for å få 90/115 opp i 125 hk kreves altså bytte av deler i tillegg. Ikke direkte trimming dette, bare ombygging til original 125 spec. Propell må du naturligvis bytte ja. Redigert 18.Desember.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.