Jump to content

Mercury Optimax 75 til 115 tuning - propellvalg


Mastiff

Recommended Posts

Jeg kommer antakeligvis til å kjøpe en båt med en 2008-modell Optimax som jeg vil tune fra 75 til 115 hester. Jeg vet at det er utvekslingsforskjell mellom de to motorene, så jeg regner med at jeg må bytte propell, antakeligvis til stålpropell. Men er det sånn at jeg skal få tunet den først og så se hvordan turtallet blir før jeg velger ny propell? Regner med at det må bli en stålpropell, og jeg kjøper den sikkert på eBay. Har svart belte i eBaying... Eller er det enkelt å beregne hvis jeg får dataene på propellen som sitter på? Jeg antar at motoren blir sterk nok til at aksen vil holde uansett på en båt på 600 kilo, så det er vel helst drivstofføkonomien som bør styre propellvalget da, hva?

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte propell på www.deepblueyachtsupply.com

 

Kjapp levering derfra synes jeg. Har 19" ballistic på 19 fot 690 kilo+ motor, og 130 hk Yamaha, men nå er det ikke sikkert du har samme utveksling..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja og ganske oversiktlig synes jeg.

 

Jeg bestilte denne.. http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-335933

 

Den var for tung, så fikk byttet med en kar i Norge til denne.. http://www.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-335932

 

Ballistic er etter hva jeg har lest en god allround-propell, og som du sier såhar den et stilig design i tillegg. Tok ca 3 uker å få den.. Halve tiden var fra Oslo til Trondheim og toll-kontoret. Kostet 3300 ca inkl alle avgifter..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hehe.. ja flaks.. Han trengte et hakk større og jeg et hakk mindre, så da bytta vi.. Jeg "tapte" bytta min nye mot en som var litt brukt. men fornøyd med den.. propellen er bra..

 

Hvilken båt er det da?

 

Jaa.. var litt kjedelig å vente da den ble bestilt på sommeren, og når den endelig kom var den for tung.. :giggle:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er en Quicksilver Commander 505. Polksprodusert, en del av samme konsern som Mercury. Morsom design, forholdsvis lett og skal være veldig grei på sjøen, så lenge det ikke blir for mye bølger. Og blir det for mye bølger, får jeg ikke fruen med ut uansett, så da er det bare moro hvis det hopper og rister litt! Den er sertifisert for 90 hester, men de fleste i Norge er av en eller annen grunn levert med 75. Som denne. Men da er det en liten omprogrammering, og så å fjerne plomba, så sparker det noen hakk bedre. Tror jeg skal få den på vannet med 115 hk og så se hvordan turtallet blir. Det vil nok komme opp mot sperra...

Link to post
Share on other sites

Husk at 75 ikke kan omprogrammeres til 115 fullt ut, den har forskjellig blokk (delenr.) i forhold til 90-125 versjonene.

Ifølge kilder får man ca 107 hk, men det er jo allikevel en stor økning.

 

Jeg har lagt ut mere utfyllende info her https://baatplassen.no/i/topic/96780-mercury-optimax-75-eller-mercury-60/page-4

 

Link til info http://fjordling.multiply.com/journal/item/405/Uppgradera-Optimax-90-till-115?&item_id=405&view:replies=reverse

og her http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247075

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, de er veldig like. Men det er visst ganske stor konsensus om at blokka på 75 og 90/115 er litt forskjellig, og det gjelder portingen av innsuget. Så man mister noen få hester og får rundt 107 istedenfor 115 når man tuner en 75-hester, mens man får fulle 115 på en 90-hester. Men det plager meg ikke det aller minste, 107 hester på en båt beregnet på 90 pluss sikkerhetsmargin virker veldig greit. :thumbsup:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du nok misforstått litt. Det er en forskjell på rundt 7 hester (107 med utgangspunkt i en 75 og 115 med utgangspunkt i en 90) pga. forskjellen i motorblokka, som visstnok er portingen av innsuget. Ikke 17. Eller 32. Resten av hestene går på programmering av styringsenheten og fjerning av plomber i innsuget.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

90 kan ombygges til 125 istedenfor 115 men det koster en del ekstra, det må byttes throttle body og reed-blokker da.

115 kan også bygges om til 125 men samme kostnad som 90-125 så det blir dyre 10 hester.

Størst økning får man på 75 men mest hester for pengene totalt sett får man på 90.

 

115/125 har annen utveksling (og større oljetank), uten at det kanskje betyr så veldig mye i praksis så lenge man kan kjøre stor nok propell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og mye for pengene er det jo ingen som har noe i mot! :thumbsup: Så "115" til 125 blir som å trimme en totakts motorsykkel, bortsett fra at der tar man forgasser og reedventiler. Morsomt. Nesten som å treffe en gammel kjenning for meg, som har et par Yamaha RD-er (riktignok bare en på veien, og den er ikke trimmet på den måten, men med litt annet snadder som gjør den kjapp). Det skal bli interessant å teste turtallet når motoren er ferdig trimmet. Det blir vel sånn jeg må se om jeg trenger ny propell. Det vil nok øke presset for å få den tidlig på sjøen i 2013, så jeg ikke må vente hele sommeren på å få riktig propell!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Omprogrammering av styreenheten må jo gjøres i alle disse tilfellene av effektøkning. Men for å få 90/115 opp i 125 hk kreves altså bytte av deler i tillegg.

Ikke direkte trimming dette, bare ombygging til original 125 spec.

Propell må du naturligvis bytte ja.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...