Jump to content

Isforhold i oslofjorden


ronjahund

Recommended Posts

Så lenge du kommer deg ut fra havna og inn i leden skal det ikke være noe problem nå så lenge det er meldt nordavær. Det blir kaldt og det blir sikkert nyis, men den brytes lett opp.

 

Kystverket har istjeneste på nett, men jeg er ikke så imponert.

 

http://www.kystverket.no/Maritime-tjenester/Meldings--og-informasjonstjenester/Istjenesten-i-Norge/Ismeldinger/

 

Svenskene har jo ismeldingene for Østersjøen og området rundt. Ikke så detaljert for Oslofjorden, men ganske bra oppdatert. Trykk på fargekodet kart så ser du at fargene viser spredd drivis i Oslofjorden bortsett fra i Drammensfjorden der det er tett drivis. En grov skisse av temperaturen på overflatevannet finnes også.

 

http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/is_prod.php

 

 

God tur. Tenk sikkerhet.

 

:thumbsup:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Sist helg var det is så langt jeg kunne se utover Krogstadfjorden. Trolig ut til Sletter.

I gå var isen på vei tilbake og det var 6/7 grader i vannet.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker for den. På kamera 4 kan man få et inntrykk av forholdene ute i sundet. Kjipt med utsettelsen og sen beskjed fra Engelsviken ronjahund. Uansett ikke den dummeste dagen å ha fri på da. Flott vær.

 

Tenk på at du kan få en fantastisk tur utover fjorden på vei til Engelsviken i begynnelsen av mars om du er heldig. En stille soldag på sen vinter/tidlig vår er etter min mening da fjorden kan fremstå på sitt aller vakreste. :pray:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har noen en idé om hvor tjukk den (jævla...) isen som ligger i Leangbukta er?? Det er LITT frustrerende å ikke komme seg utpå for en prøvetur etter en laaaang vinter!!

 

Søndagen ble tilbragt i båten med skraping av lakk, pussing av teak, oljing og kaffekok. Det er vel et isbelte på 7-800 meter ut til isfritt vann. Et rimelig vannvittig skue å se 7-8 mann utpå bedrive isfiske, mens hvite seil krysser forbi utenfor iskanten. Frøkna skulle dra et artig poeng om dette på jobben på mandag og fortalte om "idioten" som seilte langs iskanten mens vi lå innefrosset (Vi så én båt...). Da kom det lett mumlende fra sjefen hennes at "Det var meg det...". Og det var det, ha ha!!!

 

 

http://leangbukten.no/PTZBilder/index.htm

 

 

Hvis noen med stor stålbåt skulle føle for å "teste" isbrøyteegenskapene så vanker det ankerdram ved ankomst brygge 4 ;)

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Har noen en idé om hvor tjukk den (jævla...) isen som ligger i Leangbukta er?? Det er LITT frustrerende å ikke komme seg utpå for en prøvetur etter en laaaang vinter!!

 

 

 

http://leangbukten.no/PTZBilder/index.htm

 

 

Hvis noen med stor stålbåt skulle føle for å "teste" isbrøyteegenskapene så vanker det ankerdram ved ankomst brygge 4 ;)

- deler din frustrasjon. Båten min ligger nå også sommerkar i Leangbukta og bare venter på bli seilt til sommerhavn. Isen er fortsatt ganske tykk, men med regnværet nå i helgen så har jeg godt håp om at årets første seiltur kan foretas neste helg.

 

- Det er jo iallefall et godt tegn at det ikke er noen isfiskere på isen lengre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Håper jo det samme. Værvarsel for uka er til dels mye vind, først regnvær og så sol. Hvis snødekket på isen blir borte absorberes mer av solvarmen, så vil vel isen råtne. vet ikke hvor tjukk isen er, men er den mer enn 30 cm vil det nok ta tid likevel. Jeg titter på webcam over havna hver dag, og ser fargeendring på isen, så noe skjer. Men litt fart i det kunne det blitt, om noen fikk et kraftig stålbåt til å prøve seg.

 

 

http://leangbukten.no/PTZBilder/index.htm

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

I følge en jeg snakket med er det mellom en halv og halvannen meter is i bunnefjorden. Han regnet med at vi må inn i mai før isen går der. Blir nok hektisk da. Noen dager med sønnavind så hjelper det nok bra men ikke regn med neste helg.

 

 

Jeg kan forsikre deg om at dét er mildt sagt overdrevet!! Den dagen det er 1,5 meter is i Bunnefjorden har nok helvete også frosset igjen! :pray:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Dere som er rastløse; Legg dere i en isfri havn neste vinter. Sier som naboen min; Man ligger som man reder.

Jeg gjør dette hvert år. Og har båten klar hver påske.

Ikke vondt ment. Bare et lite tips.

 

 

Det er nå ganske ekstremt med isen i år da. Leangbukta hadde dessuten bedre fasciliteter og parkering enn de fleste og til en pris jeg kan leve godt med! :smiley:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...