Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Har du lest den linken Droll? Hva syns du om den type innkjøring?

 

Har lest igjennom det før... er et par poeng der, men nå er jo innkjøring på en båtmotor relativt kjapp gjort uansett .

 

Ville nok fulgt den prosedyren som er anbefalt ifra Yamaha.... blir jo uansett litt vanskelig å gi full gass ifra første meter på såpass stor motor ( 5 knop soner, andre båter, geografien på stedet ++ )..

 

En time på tomgang for å sjekke ut alle detaljer for så jobbe seg opp i turtall.... etter 3 timer kan du jo bruke motoren "normalt" ( med normalt menes normalkjøring, IKKE idiot :lol: ), en ligger jo ikke på full gass over lengre strekker uansett .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kjør inn som Yamaha anbefaler du.

Noen enkle poeng har jo duden, men andre poeng er mer tvilsomme. Hvis stempelringene tetter bedre etter hans metode, hvorfor er det da ikke noe farge på toppen av det Honda- stempelet... tvilsomt, spør du meg. Og mange maskiner er billigere laget i dag enn i gode gamle dager, økonomene rår! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd alle sammen :flag_bp:

Da blir det nok innkjøring så godt som etter manualen.

 

Legger inn her hva den sier.

Det blir et litt langt sitat, men kanskje noen andre også kan ha nytte av den.

 

Anytime a new or rebuilt powerhead is installed (this includes a powerhead whose wear components such as pistons and rings, main bearings or, in the case of 4-stroke motors, cylinder head components have been replaced), the motor must undergo proper break-in.

 

By following break-in procedures largely consisting of specific engine operating limitations during the first 10 hours of operation, you will help you will help ensure a long and trouble-free life. Failure to follow these recommendations may allow components to seat improperly, causing accelerated wear and premature powerhead failure.

 

On all motors, special attention is required to the engine oil during initial break-in. For 2-stroke motors, pay close attention to the special fuel/oil mixture requirements. On 4-stroke motors, expect increased oil consumption during break-in. Don't be alarmed, but be sure to check the 4-stroke engine oil level frequently to prevent the possibility of powerhead damage from operation with a low oil level. Oil consumption should lessen as the piston rings seat to the cylinder walls.

 

Especially during break-in, pay close attention to all pre and post operation checks. This goes double when checking for fuel, oil or water leaks. At each start-up and frequently during operation, check for presence of the cooling indicator stream.

 

At the completion of break-in, double-check the tightness of all exposed engine fasteners.

 

Even though Yamaha technically ends the break-in period of a motor after the first 10 hours of operation, it is a good idea to continue top pay closer attention to the motor until the completion of the entire first 20 hours of engine operation (and completion of a 20 hour service). During break-in, one of the most important things you can do is to vary the engine speed. This allows parts to wear in under conditions throughout the powerband, not just at idle or mid-throttle.

During break-in, check your hourmeter or a watch frequently and be sure to change the engine speed at least every 15 minutes (that means between every 2-3 tenths on the hourmeter).

 

Be sure to always allow the engine to reach operating temperature before setting the throttle anywhere above idle. This means you should always start and run the motor for at least 5 minutes before advancing the throttle.

NEVER run the engine out of the water, unless a flush fitting is used to provide a source of cooling. Remember that the water pump can be destroyed in less than a minute just from a lack of water. The powerhead will suffer damage in very little time as well, but even if it is not overheated out of water, reduced cooling from a damaged water pump impeller could destroy it later. Don't risk it.

 

Although a flush fitting can be used to run an engine, it CANNOT be used to break-in a motor, as you cannot run an engine much above idle on a flush fitting without risking damage from a runaway powerhead (the motor running overspeed).

 

During engine break-in all 2-stroke motors must use a higher ratio of oil in the fuel, this is true whether or not they are equipped with the Precision Blend oil injection system. Yamaha motors are normally designed to operate with either a 100:1 or a 50:1 fuel:oil ratio (for details on your motor please refer to the owner's manual or to the General Engine System Specifications chart found in the Maintenance and Tune-Up section). However, during break-in all motors require a 25:1 ratio. Pre-mix models achieve this ratio directly by mixing a greater amount of oil in the fuel tank. Precision Blend oil injection models do this by running a 50:1 ratio of pre-mix in the fuel tank to supplement the 50:1 ratio of oil that is normally produced by the oil injection system (effectively mixing double the amount of oil, changing the ratio thereby to 25:1).

Don't run the higher fuel:oil ratio any longer than absolutely necessary to clear the fuel tank after the 10 hours. Doing so could lead to excessive carbon fouling of the spark plugs and excessive carbon deposits in the combustion chambers.

 

On Precision Blend oil injection models top off the oil tank and place a piece of tape or make a mark on the side of the tank housing to note the oil level. Watch this level and make sure it is dropping slowly throughout the break-in period. This will ensure you the system is working. Also, it is a good habit to get into as it will help you gauge system and engine operation long after engine break-in.

Do not operate the engine at full throttle except for very short periods, until after 10 hours of operation.

 

To properly break-in a powerhead, proceed as follows:

 

1. Each time you start the motor, IMMEDIATELY check to be sure the water pump is operating. If the water pump is operating, a fine stream will be discharged from the exhaust relief hole at the rear of the driveshaft housing. Also, each time you start the powerhead, allow it to idle until it reaches normal operating temperature (at least 5 minutes) before increasing speed above idle.

 

If the cooling water indicator stream is missing, shut the powerhead down and figure out why before proceeding.

 

2. The first time you start the motor, allow it to idle for 10 minutes. Make sure the motor runs at the slowest possible speed (a fast idle in neutral is best).

 

3. For the remainder of the first hour operate the motor in gear at various speeds, but DO NOT exceed 1/2 throttle. The one exception is if you have an easily planning boat, accelerate at full throttle (or close to it) JUST long enough to get the boat up onto plane, then immediately reduce speed below 3000 rpm. Vary engine speeds below 1/2 throttle, but try to keep the boat on plane (as that lessons the amount of load on the motor).

 

4. For the second hour of operation accelerate at full throttle onto plane, then reduce speed to 3/4 throttle (approximately 4000 rpm). Continue to vary the engine speed and operate the motor under different load conditions. A couple of times during the hour, run the engine AT FULL THROTTLE for ONE MINUTE, then allow at least 10 minutes of operation at 3/4 throttle or less to allow the motor to cool.

 

Build good habits now. It is NEVER good for the motor to operate at full throttle for any length of time then suddenly drop off to idle. You should always decelerate the motor gradually, allowing the pistons to cool as the speed is reduced.

 

5. For the remainder of the first 10 hours (for hours 3-10) continue the ritual of warming the motor and varying engine speed. Full throttle operation should NOT exceed 5 minutes allowing sufficient time to slowly cool the pistons and operate under other conditions before the next full throttle run.

 

6. After the 10th hour of operation, run the engine as normal on a normal fuel:oil ratio. Before removing the pre-mix from the fuel tank on Precision Blend models verify that the system has been working by making a visual check of oil level.

 

While the engine is operating during the initial period, check the fuel, exhaust, and water systems for leaks. Tilt the motor up out of the water at the end of each day to closely inspect the drive unit and look for signs of damage or leakage (of course, if you're trailering, this should be done to protect the skeg before pulling it out on the trailer anyway, right?).

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering.

 

Demonterte og fjernet den hjemmlagde bukken og satte motoren på plas i dag.

 

p4251379.jpg

 

p4251380.jpg

 

p4251382.jpg

 

 

Monterte releer i forbindelse med heisen og koplet strøm til.

Trakk kabler fremover til dashen der bryteren kommer.

 

Jeg er litt usikker på høyden. Når heisen står i bunn er kavitasjonsplata ca 3-4cm over bunnen. Må prøve det litt ut.

Skal jo etterhvert få tak i en annen propell, lavere vanninntak, vanntrykksmåler og høyde inndikator til liften.

 

Vanntrykksmåleren er bestilt. Den kommer rundt 15. mai.

Ny propell kommer vel med ferie pengene. Kanskje lavere vanninntak og inndikator kommer da også.

 

I morgen skal jeg montere den nye trim sensoren.

Ta av undervannshuset og ordne det med giret.

Montere på gass og gear wire.

 

Mulig prøve å starte. Det blir spennende.

 

Håper den nye prime start pumpen kommer snart.

Det står på sporingen at den er sendt fra usa 22.04

Men det er kanskje litt opp og ned når det gjelder fly frakt for tiden...

 

Det var det for i dag. Deilig å ha motoren på plass igjen. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Takk takk. :smiley:

Skal ha med kameraet mitt hele tiden. Det er video funksjon på det, så det blir levende bilder med lyd. Skal sørge for å filme første, andre og tredje forsøk. For håpe første forsøk holder.

 

Jeg må også få sagt hvor nyyydelig båten din har blitt. Likte det du gjorde med å skifte farge. Den du har nå er bare helt midt i blinken!

Gleder meg til V8en skal inn. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Ja... hmm

Det er ikke så mye å fortelle, forde det er ikke stort jeg vet om den.

Men det er en pumpe som spytter små mengder med bensin direkte inn i kammerene, forbi/etter forgasserene.

Når den skal gjøre det er styrt fra YMISen(hjernen).

Jeg tror den brukes hovedsakelig under start av motoren. Som en slags auto choke. Den starter hvertfall veldig fort. Når den er i orden...

Den pumpen jeg har finner en kun på 225hk 91-93.

Ut i fra hva andre her på forumet vet fins den på andre yamaha motorer, bare i mindre formater.

 

p4091228.jpg

 

p4231366.jpg

 

 

Jeg vet ikke hvorfor de sluttet med den pumpen.

Mulig forde disse motorene bruker MASSE bensin, hvorfor ikke spare litt på den :giggle:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg som planlagt montert den nye trim sensoren.

Tatt av undervannshuset og ordnet det med giret.

Montert på gass og gear wire.

 

Satte også motoren ett hakk lavere på liften. Tror det er der den kommer til å stå i sommer. Det som er litt dumt med å ha den der er at sylinderen til den hydrauliske styringa kommer i klem når motoren tiltes helt opp. Dette løses ved å heve den litt før opptilting. Kabelen til heisen kom også i klem, så den må trees en annen vei.

Så dette må prøves ut. Burde motoren stå så lavt som den gjør nå mht krappe svinger, vannskikjøring og andre situasjoner som jeg ikke vet om ennå. Det er noe jeg må oppleve. Er en smal sak å flytte den et hakk opp.

Kavitasjonsplata står nå ca 2cm over bunnen, men motoren er flyttet 5,5" lenger bak. Forstår det slik at den skal litt høyere en normalt da.

 

Hadde egentlig tenkt å prøve å starte den i dag, men må ha nye plugger. De måtte bestilles og kommer i morgen.

 

Det ligger en del spenning i lufta og i kroppen nå.

Blir nesten litt kvalm av og til...

Skal bli deilig å få det overstått.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Ett lite sørsmål.

Når det gjelder bensinen og oljen i den.

 

Jeg skal jo fylle på tilstrekkelig med olje i denne innkjørings fasen. Slik at den kjører på 4%.

 

Men den bensinen som den trekker inn i begynnelsen, den som står i slangen, er jo bare 2%.

 

Burde jeg da feks spraye inn litt konserverings olje rett inn i forgasserene når den sviver de første minuttene?

 

Altså hjelpe til med noe olje før den får 4% rett fra tanken?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Og noen til.

 

Jeg har jo montert boyesen reed ventiler. På papirene der står det at tomgangs skruen skal stilles ut 1/2 til 1 runde i forhold til fabrikk innstillingene. For å unngå mager blanding som blir til smell og pang. Da kan jo ventilene knekke. Så står det også at på eldre "slitte" motorer er det ikke sikkert noen justering er nødvendig..?

 

Jeg har stilt ut dysene 1/2 runde i tillegg nå.

Burde jeg starte enda lenger ute og heller justere meg inn igjen når den sviver? Bare for å være på den sikre siden liksom...

 

Jeg vet at den hoster, smeller og fusker når blandingen er for mager, når skruen står for langt inne.

 

Men hva er symptomene når de står for langt ute? Når blandingen er for feit.

 

Vil den ikke starte? Blir den kvalt etter oppstart?

 

Hva hører jeg etter for å stille den inn greiest mulig?

 

Mvh Lærlingen(som har eksamen snart) :smiley:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Men den bensinen som den trekker inn i begynnelsen, den som står i slangen, er jo bare 2%.

Burde jeg da feks spraye inn litt konserverings olje rett inn i forgasserene når den sviver de første minuttene?

Hvorfor det ??, regner med at du brukte litt 2-taks olje under montering... så i de første sekundene får nok motoren mere en 4% :yesnod:

 

Jeg har jo montert boyesen reed ventiler. ***

 

Jeg har stilt ut dysene 1/2 runde i tillegg nå.

Burde jeg starte enda lenger ute og heller justere meg inn igjen når den sviver? Bare for å være på den sikre siden liksom...

Regner med at det holder, du må jo uansett finjustere litt når du har fått motoren i gang

 

Jeg vet at den hoster, smeller og fusker når blandingen er for mager, når skruen står for langt inne.

Men hva er symptomene når de står for langt ute? Når blandingen er for feit.

Motoren vil få kvelningsfornemmelser og begynne å fuske... blir dau og daff også..

 

Hva slags 2-takts olje bruker du ( synt/ semi synt/ mineral ), på de fleste motorer er det IKKE anbefalt med syntetisk under innkjøring ..

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Flott. Takk for svar gutte. :flag_bp:

Jeg brukte 2-takts olje når jeg monterte ja. Sauset lagerene godt inn når veiva var montert også. Kommer sikkert til å sote godt i begynnelsen. :giggle:

 

Jeg vet ikke helt hvilken olje jeg har. Skal sjekke det.

 

Skal bli en lærerik sak dette med å justere under tomgang. Vet liksom ikke helt hva jeg skal høre etter, men har en følelse at det oppdager jeg fort når jeg begynner. :yesnod:

 

Som sagt, morgendagen kommer til å bli nervepirrende.

Jeg er dødsspent!!! Helt sykelig spent!!!

Er ikke bra for nervene dette :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen peiling på motor, men jeg er utrolig imponert innsatsen din og er faktisk litt "nervøs" selv for oppstarten i morgen.

-Ikke fordi jeg tror det går galt, men fordi du har gjort en formidabel jobb som jeg håper belønnes med en V6'ers deilige lyd!

 

Gudd løkk i morgen -vi krysser fingrene og håper på det beste!

 

:flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det. Godt å vite at jeg har gjengen i fra baatplassen i ryggen, og at dere heier på meg. :flag:

En ting er sikkert. Uten baatplassen og dets medlemer hadde jeg vært nowhere i dette prosjektet. Har fått uvurderlig mye hjelp herfra. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Uff, det er nesten synd at dette prosjektet nærmer seg slutten, for jeg har kost meg masse med denne. Men alt i alt, godt jobbet. Gøy å se all den hjelpen du har fått. Gleder meg til du får fyra`n :flag:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Som sagt, morgendagen kommer til å bli nervepirrende.

Jeg er dødsspent!!! Helt sykelig spent!!!

Er ikke bra for nervene dette :wink:

 

:flag: :flag: :flag: :flag:

 

Merker jeg gleder meg ordentlig til video av ordentlig v6-brom. Det føles nesten som jeg har vært med å satt den sammen selv, når du har dokumentert så bra underveis. Hvor i landet holder du til forresten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...