Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Da har feilsøkingen begynt.

Den sorte er fast jord. Målte likespenningen mellom den og start releet, samt at jeg ohmet mellom sort kabel og jord. 0ohm.

Det var det samme med tenningen av/på og når motoren sveiv.

Det var ingen forskjell i symptomene når jeg hadde koplet fra, altså etter jeg hadde klippet koplingen mellom svart og blå/hvit. Jeg prøvde også å tvinne de sammen og prøve igjen. Den samme alarmen kommer...

 

Så da tenker jeg at det kanskje ikke er blå/hvit som er den rette..?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg fant ut av det :cheers_wine::flag_bp::flag:

Ut av ymisen går det to blå/rød kabler. De var originalt koplet sammen et stykke utpå.

Disse har jo, etter at jeg klippet av pluggen, vært separert.

Da jeg koplet disse sammen sluttet alarmen.

Så nå står sort og blå/hvit koplet sammen. Forde jeg er blitt fortalt at slik skal det være...

Og blå/rød og blå/rød er også koplet sammen.

 

Så det ser ut som problemet er løst. :smiley:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Dette var jo hvordan det stod før. Den pluggen er den som koples til hjernen.

Der ser en at de to røde er koplet sammen.

 

p4201343.jpg

 

p4201344.jpg

 

 

Jeg kom på dette og prøvde å kople de sammen igjen. Tenkte at det kunne ikke skade å prøve, de har jo vært koplet sammen før...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Nå skulle jeg bare fått ned tomgangsturtallet litt, da det ligger noe høyt. Det er i følge turtelleren på 1000-1100 omdreininger som det står nå. Jeg kan også høre at det er for høyt.

Er det en skrue jeg kan stille på for å få ned turtallet?

 

Jeg skal også prøve å justere blandingen på tomgangs dysene. Jeg har en slik vakuum sak som vises i denne videoen. Er det noe jeg også bør bruke?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da fant jeg justeringsskruen til tomgangen. Skal prøve å justere ned turtallet litt der.

 

p4281396.jpg

 

 

Men når det gjelder denne vakuum testeren er jeg litt mer usikker.

Jeg kjøpte en tester på biltema for noen år siden, har aldri brukt den.

Det er tilsvarende DENNE, bare en litt tidligere modell. Det følger med et dokument på den biltema-siden. Det er den samme bruksannvisningen som fulgte med utstyret mitt.

 

p4281394.jpg

 

 

Det står at jeg skal løsne vakumslangen fra forgasseren, og kople til vakummålerens slange på samme sted. Hvilken slange er det?

 

p4281395.jpg

 

 

De slangene jeg finner er tilførselsslanger fra bensinpumpene.

Er det noe jeg overser her? Hvis jeg skal løsne noen av de, og starte motoren for å gjøre en avlesning, går det vel dårlig??

 

Er dette forresten et greit verktøy for å stille inn tomgangsdysene?

 

Hvis det er det har jeg veldig lyst til å lære å bruke det. :yesnod:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Dette var jo hvordan det stod før. Den pluggen er den som koples til hjernen.

Der ser en at de to røde er koplet sammen.

Jeg kom på dette og prøvde å kople de sammen igjen. Tenkte at det kunne ikke skade å prøve, de har jo vært koplet sammen før...

 

Se der ja :flag_bp: Da er det vel bare finjusteringer igjen da? så er alt helt perfekt!

Link to post
Share on other sites

Nei du kan ikke bruke det her .

 

På venstre side av forgasserne så har du det lange staget ,Her skal du justere synkroniseringen.

 

Skru tomgangskruen nesten helt ut ( sånn att den ikke er i kontakt med armen )

 

Løsne de 3 stjerne skruene som sitter på overgangen mellom stag og forgasser (1stk på hver forgasser den i mitten ser litt anderledes ut)

 

OBS tror skruene er lings!!!!!!

 

Nå vil alle spjellene ligge an inne i forgasserhalsen Nå tar du den øverste overgangen å prøver og eliminere slarken før du strammer til skruen med stjernespor , Gjør det samme på den nederste og til slutt den mittre .

 

Den mittre skal også matshe med en strek eller prikk på cam foloverèrn (den som dytter på rullen)

 

Nå skal forgasserne være synkronisert, men dysene må du ta litt på gehør. ( Det du gjør med dysene er nesten det samme som å justere co på en bil)

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Se der ja :flag_bp: Da er det vel bare finjusteringer igjen da? så er alt helt perfekt!

 

Ja, det kommer seg nå. :smiley:

 

Nei du kan ikke bruke det her....

 

Ok. Da dropper jeg det instrumentet.

 

Takk for forklaringen av synkroniseringen. Skal ta for meg det i morgen. :flag_bp:

 

Blir litt værre med dysene. Har forstått det slik at det er viktig med riktig innstilling, forde det gir resultater på flere ting. Som reaksjonsevnen på motoren, hvor lettstartet den er, hvor fint den sviver osv.

 

Men kanskje det er lettere å stille det inn når den har litt belastning??

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd å stille inn synkronisering og tenning etter beste evne.

Synkroniseringen var grei skuring.

 

Tenningen var mer spennende.

Jeg begynte med å finne TDC(top dead center) på sylinder #1

Jeg har ikke det rette instrumentet for dette, så da improviserte jeg.

Alle pluggene ble skrudd ut. Så stakk jeg et skrujern inn i plugghullet på sylinder #1.

Så godt jeg kunne prøvde jeg å finne TDC ved å vri på svinghjulet(med klokken). Da gikk skrujernet inn og ut. Prøvde flere ganger og fant til slutt det "rette" punktet.

Så kikket jeg opp på den pilen som peker inn på svingjulet og justerte den så den pekte på TDC1 merket på svinghjulet. Jeg måtte flytte den litt til høyre.

Så justerte jeg tomgangen slik at den sveiv på ca 750rpm.

Deretter fant jeg frem "strobepistolen". Koplet klemmen på kabelen til sylinder #1, og de to andre på batteriet.

Så, når motoren var blitt varm lyste jeg på pilen som peker på svinghjulet.

Den viste i overkant av 5grader til høyre for TDC1.

Så gasset jeg på, og ting forandret seg. Opp mot 5000rpm viste den rundt 20grader til venstre for TDC1. Kanskje litt mer. Jeg gasset bare på i korte doser.

 

Ut i fra manualen skal tenningen være 6grader til høyre for TDC1 ved 750rpm og 22grader til venstre for TDC1 ved 5000rpm(tror det var 5000...).

Så ut i fra det er jeg fornøyd. :flag_bp:

 

Jeg prøvde også å vri på TPSen(throttle position sensor) for å se hva som skjedde. Tenningen forandret seg helt, så jeg satte den tilbake der den har stått hele tiden.

 

Da min motor har YMIS(hjernen) er det ikke så mye å stille på når det gjelder tenningen. Og så lenge den var såpass grei, så gjør ikke jeg noe til og fra.

 

Men dette var egentlig ganske interessant å holde på med.

Har alltid hatt en litt for stor respekt for disse tingene. Det har hindret meg i å prøve.

Men nå fikk jeg gjort det, og det føles bra. :smiley:

 

Jeg har også prøvd meg på dysene. Disse står nå bare stilt inn etter manualen. Jeg klarer ikke høre noe forskjell når jeg stiller på de likevell. Må kanskje ha hjelp til det. Eller prøve når den har litt belastning.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Men noe jeg har oppdaget og som irriterer meg litt er at motoren er noe skeiv.

Det har ikke noe med monteringen å gjøre. Det kan se ut som om noe er bøyd eller no.

 

p4291397.jpg

 

 

Her ser dere et bilde av den armen som motoren støtter seg på når motoren er helt tiltet inn. Dette er styrbord side.

En kan se at det er en sprekke der på ca 1-1,5cm.

 

p4291402.jpg

 

 

Mens på babord side er det motsatt. Der skraper den samme type armen helt inntil godset på braketten.

 

p4291401.jpg

 

 

Er det noen der ute som har vært borti noe lignende?

 

Er dette noe som kan justeres inn på noe måte?

 

Er det i det hele tatt noe å bry seg om?

 

Håper noen kan gi meg et tips om dette. Jeg kan ikke annet en å irritere meg over det hver gang jeg går forbi motoren. :headbang:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg har forresten skiftet den "bolten/røret" som går på tvers av braketten. Den som styringen blir tredd gjennom. Det var en slakk rundt den forrige bolten, og foringene inni var helt slitt bort.

Men etter jeg gjorde det syns jeg bare den ser enda mer skeiv ut.

Tidligere var den noe rettere da den slakken gjevnet det ut litt.

Nå er alt tight og ordentlig, men motoren desto mer skeiv...

 

Kan det være at det er noe i braketten som ikke er som det skal være?

 

Går det ann å montere dette feil når motoren har vært helt i biter?

Ikke at jeg har gjort noe feil, men motoren har vært i skikkelig småbiter før jeg fikk den.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

For å lage ett tdc verktøy kan du slå ut innmaten i en gamel plugg og sveise på en m6 mutter som du skrur en lang m6 skrue gjennom.

 

Sveis muttern oppe på mettalet der den hvite isolatoren satt, Skru skruen gjennom mettalet i pluggen Ps det kan være greit med en kontra mutter for å låse skruen .

 

Sett verktøyet inn i plugg hullet til sylinder nr 1( stemplet må være på vei ned ) skru skruen til den butter i stemplet (stram etter kontramuttern) sett ett merke der tennings pila er når stemplet hviler mot skruen, Tørn deretter motorn rundt til stemplet butter i andre enden ( stempel på hvei opp) sett et merke Mål nå langs ytter diametern på svinghjulet .

Mitt mellom disse merkene er tdc merket med den posisjon pila har nå.

 

Vist merket ikke stemmer med tdc merket på svinghjulet så må pila flyttes tilsvarende , og teste på nytt for å være sikker.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Ok. Den var smart. :yesnod:

 

Men det er jo egentlig ikke stort jeg kan gjøre for å stille på tenningen likevell. Alt styres jo av forskjellige sensorer. Bare jeg vrei litt på TPSen føyk tennings titspunktet helt på jordet.

De forskjellige følerene testet/målte jeg i høst, og det endte opp med at jeg bytttet knocking sensoren. Vet ikke helt om det var nødvendig da den gamle plutselig testet ok igjen. Men men, gjort er gjort og kjøpt er kjøpt.

 

Så lenge tenningen er innenfor et antatt akseptabelt området, tror jeg at jeg lar den være i fred.

Høres ikke det fornuftig ut?

 

Men en vet aldri. Mulig det dumper et annet prosjekt inn her etter hvert. Jeg har jo skapt et behov hos meg selv nå som jeg må få fylt med noe. :wink:

Denne opplevelsen med dette prosjektet har vært så givende at jeg kanskje må ha meg ett til. :smiley:

 

Da kommer jeg sikkert til å få brukt for det tds verktøyet ditt Bernt. :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Såg rart ut med den skjevheten ja...

 

Motoren er jo festa i toppen der styrerøret er, den du bytta.

Så er det tilten som er festa nede på braketten og tilten er festa i motoren. Mulig i der de 2 mutterne vi ser på bilde 2 og 3 i Innlegg #567...

 

Siden du har bytta bolten/styrerøret så skal jo den være bra...

Men hva om du prøv å løse tilten fra motoren da og se om motoren retter seg opp da.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hva om du prøv å løse tilten fra motoren da og se om motoren retter seg opp da.

 

Ja, irriterer meg ganske mye det der. Tror ikke jeg har merket no særlig til det når jeg kjører, men når den står på land ser jeg det så godt.

Kan hende jeg tar en kikk på det før jeg setter den ut. Meget mye mulig faktisk. Jo mer jeg tenker på det, jo mer sansynlig er det at det skjer. Og jeg tenker MYE på det for tiden! :headbang::giggle:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Synd du skulle oppdage et slikt problem, men tross alt fint at alt det andre har ordnet seg :)

Et enormt bra prosjekt!

 

Når det kommer til det å gå med motor som "haller", vil ikke det føre til at båten vil løfte eller senke seg alt ettersom hvordan motoren haller når man styrer?

Tenker at en båt med en motor som haller mot styrbord vil føre til at den løfter seg som om man skulle tilte motoren når man svinger mot styrbord?

Kanskje jeg er helt på land nå, er litt sent etter en lang dag :)

Link to post
Share on other sites

Den har vært slik så lenge jeg har hatt den, men jeg har ikke merket noe til det under kjøring.

Men jeg er sugen på å finne ut av hva som er skeivt.

Blir vel til at jeg begynner på det i morgen. Er ferdig med det motormessige nå, så kan gå videre med det. Det skal vel forhåpentligvis ikke være så innviklet å finne ut hva som gjør den skeivheten. Så lenge muttere og bolter løsner og ikke knekker osv.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Når jeg byttet ut den bolten/røret i høst hadde jeg problemer med å få den helt gjennom. Jeg stakk den fra babord til styrbord, og når jeg skulle stikke den ut av den styrbord braketten gikk det dårlig. Bolten ble sittende så hard fast at jeg nesten gav opp.

Så det jeg skal begynne med i dag er å kikke på disse delene: #1&9 og #23

 

1.jpg

 

 

Jeg skal først prøve å se etter skeivheter med det blotte øyet. Så skal jeg laine opp delene og prøvestikke bolten inn for å se hvor det går galt.

Hvis jeg ikke finner noe der må jeg se på hvordan alle disse delene i dette området virker inn på hverandre, og prøve å bruke fornuft og logikk til å sniffe feilen frem.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har et undervannshus som ikke hører til den modellen, kan det jo være at den tidligere har vært kjørt ganske kraftig på skjær. Og noe har da blitt slått skeivt. Tenker da på noen av de delene jeg henviser til i forrige innlegg.

 

Det er nemlig litt forskjellige deler på motoren. Dette er hva jeg har funnet ut til nå:

Powerheaden er fra 91-93.

Braketten og stammen er fra 1990.

Undervannshuset er fra 1986.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...