Tommy R Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 Har prøvd noe som heiter QMI , skal vere forebyggende på mye . Selv merket eg inenting men andre skryter av det. Trur det er litt opp og ned Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2006 QMI er en helt annen verden. Har gode erfaringer med det også, se her. Det er nå en gang slik at om en har en motor som er 100% i orden så hjelper ikke tilsetningsstoffer merkbart men kan ha både positive og negative effekter som ikke vil vise seg før etter en tid. For min egen del har jeg med egne øyne sett så tydelige positive effekter av QMI-behandling at det kommer jeg til å bruke på alle mine motorer inntil noen klarer å overbevise meg om noe annet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
ok67 Svart 27.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 Hva med denne da? http://www.silkemotor.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 27.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2006 Kjøper to flasker tvert da blir vel vedlikeholdskostnadene redusert med 100 % Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Løfter denne tråden litt. Har skumlest gjennom de utallige innlegg og det er tydelig at det er forskjellige oppfatninger av stoffet Hammerdown. Ser bl.a. at Sydvesten startet et forsøk ved å helle HD på en tank til en av motorene. Så etter resultatet på denne testen, men fant intet. Er det fordi du solgte båten Sydvesten? Uansett: merket du noen forskjell på dine to motorer? Har bestemt meg for å prøve HD. Skeptisk er jeg og har vel ikke de aller største forventninger. Ser på HDsom en mulig god diseldyrdreper, intet mer. Så får eventuelle andre positivie egnskaper komme i tillegg . Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Jeg bruker HD for hver tankfylling. Det har blitt en vane uten at jeg vet hvilken effekt HD har. Det viktigste er kanskje å kjøpe diesel fra et tankfyllingssted man har tillit til - noe som sikkert ikke er så lett når man ferierer. I "gamle" dager var det et råd å kjøpe diesel hvor fiskebåtene kjøpote disel for å hindre dårlig kvalitet på dieselen. Vet heller ikke om dette har noe for seg. I området hvor jeg holder til pleier jeg å fylle ved HSR Marine i Horten. Der har jeg hittil ikke fått vansker med dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 På midten / slutten av åttitallet kom en rekke motorfabrikanter med nye dieselmotorer, og det oppsto noen til da ukjente problemer med ventilmekanismer, ventilseter, forbrenning etc. Det kom da en del produkter på markedet som noen bilimportører testet ut. Konklusjonen den gang var at virkningen av hvert produkt varierte, men så var jo dette også knyttet opp mot et forsøk på å løse enkeltstående problemer. Det ble blant annet sendt en del dieselprøver til Japan, fordi dette problemet var et Europa / Norge problem. Tilbakemeldingen var at dieselkvaliteten i Norge var svært dårlig med et cetan tall helt nede i 49 mens standarden var 55. De prøvene jeg sendte inn hadde et cetan tall på 51 hvis jeg ikke husker helt feil. Produkt testene som ble utført av bilimportørene hadde ingen kommersiell verdi, men hadde kun til hensikt å løse noen spesifikke tekniske problemer. Jeg husker ikke navnene på produktene nå, men det var et par tre tilsetningsstoffer som klart gav positive resultater. Jeg tror derfor det finnes produkter som virker positivt på enkelte feldt, men at man ikke må gi produktene skylden for at de utslitte mekaniske delene i motoren ikke blir repparert automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 I området hvor jeg holder til pleier jeg å fylle ved HSR Marine i Horten. Der har jeg hittil ikke fått vansker med dieselen. Etter som jeg vet så tviler jeg sterkt på at det er noe dieseldyr å hente hos HSR. Tar jeg ikke feil er de rimeligst i området (Oslofjorden?) og det betyr mye diesel inn og ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 HSR har tatt 6,95 hele denne sesongen. Lars H. (som også bruker HD) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anabelle Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Har nå brukt HD på 2 ulike motorer, og har fått bra resultat på begge. Dvs. ikke plaget av dieseldyr (var det før), mindre røyk, + mye lettere start. Første motoren var en litt tungstartet Yanmar 2QM-15 uten gløding. Denne ble en del lettere å kaldstarte etter bruk av HD. Andre motoren er Ford 2402E, kjent for å være tunge å starte. Min var også det, men nå på ettersommeren etter å ha brukt HD ca. 10-15 timer har til og med denne blitt grei å starte, og går så å si uten røyk på kald motor. Så jeg fortsetter med HD. AB Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
JanS/EIR Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Har brukt HD på vår TAMD31A et par års tid. Mindre røyk ved kaldstart og lettere start. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Ser bl.a. at Sydvesten startet et forsøk ved å helle HD på en tank til en av motorene. Så etter resultatet på denne testen, men fant intet. Er det fordi du solgte båten Sydvesten? Uansett: merket du noen forskjell på dine to motorer? Jeg solgte båten før testen var kommet godt i gang, men etter de timene jeg gikk med HD på den ene tanken så merket jeg ikke noen forskjell, den startet like lett som den alltid hadde gjort, det gjorde den andre motorn også... Begge motorene røyket like deilig.... Fikk riktignok havari på gearkassen til den motoren som ikke gikk på HD, men jeg kan nok ilkke gi HD æren for dette, selv om sikker noen vil hevde det.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Si ikke det, si ikke det... HD er toppers til det meste. En dråpe i drinken gjør underverker. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Si ikke det, si ikke det... HD er toppers til det meste. En dråpe i drinken gjør underverker. Ahhhhh At jeg ikke tenkte på det? Når jeg en og annen gang drikker 15-20 drinker hender det at jeg ser dieseldyr på høylys dag. Hvis jeg hiver i litt HD blir de borte? Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bonus Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Når jeg en og annen gang drikker 15-20 drinker hender det at jeg ser dieseldyr på høylys dag. Hvis jeg hiver i litt HD blir de borte? Hvis du hiver i litt HD (samt de 15-20 ...) Joda310, så blir du et dieseldyr! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Er det noen som har prøvd HD på bilen (diesel)? Er det samme resultatet her? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
olpi Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Ja, jeg brukte HD på en BMW 530D som jeg hadde tidligere. Fungerte utmerket. Gikk penere når motoren var kald, og ga mindre røyk ved større gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Bruker HD på min perkins. Resultat mindre sot på hekken lettere start og ikke mere vann i dieseltanken som var hovedgrunnen til jeg begynte med det etter et besøk av dieseldyrene Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
VannTro Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Jeg har lagt meg til en vane å starte, for så å løpe som om jeg hadde f.... i hælene... når jeg snur meg for å se er båten pen innhyllet i sviende blå/grå røyk. Dette skyldes selfølgelig at tolleransene blir for store i forhold til hva de er med varm motor. Med varm motor forsvinner all røyk og lukt.... Vil noen med hånden på hjertet påstå at dette HD vidundermiddel "tetter" slik at man slipper blårøyk ved kaldstart, eller refereres det kunn til svart røk ved raskt gasspådrag (nedsotet motor p.g.a. dårlig forbrenning) ??? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SveinHa Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 slipper blårøyk ved kaldstartFor å blande sammen mine erfaringer og en del andre fra denne tråden så mener jeg HD hjelper dieselen med å tenne/forbrenne litt bedre og dette gir noe lettere start og noe mindre sortrøyk. Sortrøyken det da er snakk om er den lette sorte disen som en gjerne bare ser på klare stille dager når en ser bakover mot horisonten. Denne røyken har lett for å over tid legge seg på akterspeilet selv om den ikke er særlig synlig til vanlig. Akselerasjonssortrøyk i bøtter og spann vil ikke forsvinne med HD og heller ikke blårøyk. Blårøyk skyldes normalt sylinder- eller ventiltetninglekkasje og der finnes enkelte luriumstoff som også kan hjelpe mot disse. Innvendig motorvask kan få fastbekede stempelfjører til å løsne og Omega 917 kan myke opp harde ventiltetninger dersom de ikke er så harde at de er sprukket. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
VannTro Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 For å blande sammen mine erfaringer og en del andre fra denne tråden så mener jeg HD hjelper dieselen med å tenne/forbrenne litt bedre og dette gir noe lettere start og noe mindre sortrøyk. Sortrøyken det da er snakk om er den lette sorte disen som en gjerne bare ser på klare stille dager når en ser bakover mot horisonten. Denne røyken har lett for å over tid legge seg på akterspeilet selv om den ikke er særlig synlig til vanlig. Akselerasjonssortrøyk i bøtter og spann vil ikke forsvinne med HD og heller ikke blårøyk.Blårøyk skyldes normalt sylinder- eller ventiltetninglekkasje og der finnes enkelte luriumstoff som også kan hjelpe mot disse. Innvendig motorvask kan få fastbekede stempelfjører til å løsne og Omega 917 kan myke opp harde ventiltetninger dersom de ikke er så harde at de er sprukket. Takker ! Dette bekrefter tankene mine om HD. Man øker rett og slett cetantallet noe. Når det gjelder innvendig "motorvask" er jeg skeptisk (kan gjøre mer ugang enn gagn). Har en gang fått annbefalt 4-5 hyppige oljeskift for å "vaske". Hvis det er dette du mener tror jeg kanskje jeg vil prøve. Omega 917 kjenner jeg ikke til ? Antar det er for å gjøre gummi mykere, skal det tilsettes oljen ?Har forøvrig Sabb/Ford 2728TIM, 5,95 lt. 200hk (en sliter som gjerne blåer litt ved oppstart, men ikke like mye som VP 41-serien) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gudrun Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Viser til sveinha sitt innlegg. I den forbindelse vil jeg bare vis til hva jeg opplevde. For mange år siden (10-12 år kanskje) prøvde jeg Qmi sitt produkt på en maskin som ikke ville oppnå fullt turtall. Naboen hadde lagt ut 4-5 høvdinger på dieselpumpeoverhaling. oj oj oj..... Leste om luriumet i Praktisk Båtliv og fant en forhandler ikke så langt unna. Fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke og forsyne meg fikk jeg nesten tilbake det jeg manglet av turtall (manglet 50-75 omdr.)og temperaturen sank når jeg gikk på fullt. Tenkte ikke mer over dette før jeg akkurat nå satt meg ne dog søkte på produktnavnet. Fant den gamle testen og: http://www.qmi.no/mediaoppslag.html#Praktisk%20Båtliv Ellers er jeg mektig imponert at drivstoffforbruket går så inn i granskauen drastisk ned.....nja. skeptisk...... Så får nå hver enkelt vurdere om de vil bruke penger på dette..... Kanskje det er en her som sliter med samme problemet jeg hadde og kunne tenke seg å prøve dette???? med en skikkelig tilbakemelding??? hint hint Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 (redigert) Jeg bruker også HD på hver tank og kommer ikke til å slutte med dette. Jeg begynte med dette i fjor sommer og merket etter noen tanker en bedring av kaldstartrøyken på mine TAMD41A maskiner. Den største forskjellen er sot på hekken, før jeg begynte med dette vasket jeg over hekken etter hver tur som gikk over et par timer, men etter HD trenger ikke hekken vask oftere enn resten av båten.. Så det er store forskjeller på utslippene hvertfall. Når det gjelder lettere start merker ikke jeg noe forskjell, da de starter lett etter jeg koblet opp gløding. Når det gjelder gangen på kalde maskiner gjorde QMI motorbehandling underverker, de legger seg rett på riktig tomgang uten risting og harking som om de skulle vært startet for litt siden.. Det er deilig.. Så kombinasjonen av HD og Qmi er veldig bra.. Redigert 24.September.2007 av Audifil (see edit history) Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Astor Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Jeg har også merket bedring i mindre sot på hekken. Om dette skyldes magnetene eller Hammerdown vet jeg sannerlig meg ikke. Men satser på å bestille to nye flasker med HD. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Johannes Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 (redigert) Jeg har også merket bedring i mindre sot på hekken. Om dette skyldes magnetene eller Hammerdown vet jeg sannerlig meg ikke. Men satser på å bestille to nye flasker med HD. Har du merket noen annen forbedring i forbindelse med magnetene? Eller begynte du med magneter samtidig med HD? Har du magneter både på diesel og luft? Redigert 24.September.2007 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.