Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

kolonialen får man kjøpt millilitermål

ellers så kan man benytte en stor sprøyte med metall-kanyle (lan metall tut) som når godt ned i flasken. Sprøyen har også mm angivelse, og det er ikke noe grising ved å helle over i vanlige mm mål - det er bare å suge inn i sprøyten

Link to post
Share on other sites

Det gir vel kanskje en liten pekepinn på seriøsiteten av produktet, når leverandøren ikke en gang har dertil egnete flasker å by på?

 

Når en 1/2 liter HD koster kr. 300,- så kan man, for anstendigheten's skyld forlange at produktet kommer skikkelig emballert! Synes nå jeg, da.

Men Walter_S da, leverandøren har jo dertil egnete flasker å by på - nemlig de som Hammerdown nå selges på. Og kostnaden på kr. 300,- er ikke bare for Hammerdown. Emballasje kommer i tillegg, og da er det om å gjøre å holde totalprisen nede slik at produktet skal være tilgjengelig til en akseptabel pris for både deg og andre kunder. Per i dag selges Hammerdown til ca 30% av prisen på konkurrerende produkter som ikke engang har Hammerdowns egenskaper.

 

Lotus var tidligere inne med råd, og han får ikke honorar, men vi takker for dem. Det var ting der som vi ikke var klar over. Fra nå av selges Hammerdown fra oss bare i diffusjonstette beholdere uansett kvantum.

 

Kanskje skulle vi forlange at det blir solgt på bensinstasjonen også? Da må prisen bortimot tredobles? Og så flotte etiketter? For ikke snakke om reklameplakater? Og kjendiser som smiler når de holder flasken?

 

Her er et lavbudsjett-markedsføring, importert på 200liters fat, tappet om i en "kjeller", brukt billige beholdere, pakket i brukt papp med sannsynligvis liten forteneste og med eneste markedsføring er jungeltelegrafen.

 

Det virker så ærlig at jeg ikke har noe i mot handelen...

Ovenstående fremstilling er satt noe på spissen, men o.b.lix er ikke så langt fra sannheten. Vi er opptatt av at Hammerdown skal være tilgjengelig til en pris som er akspeptabel for brukerne, og derfor gir vi avkall på å fremstille produktet som fantastisk ved å selge det i luksusemballasje. Kanskje er det en amatørmessig innstilling, men den har fungert tilfredsstillende hittil. Firmaet går med overskudd, og eierne har aldri hatt visjoner om at salget av dette produktet skal gjøre dem til millionærer. Men de ønsker at deres engasjement skal bidra til å bevare miljøet samtidig som det gir så mye overskudd til dem at de synes det er verd å holde på med salget av Hammerdown.

 

Nå finnes det flere tilsetningsstoffer som gir ren eksos. Motorconsult har ingen stygge ting å si om disse. Hva den enkelte bruker velger, får bli et prisspørsmål vurdert mot stoffets innvirkning på eksosens sammensetning.

 

... setter jeg umåtelig stor pris på en referanse her angående denne forkningen som er gjort på Marintek.., selv om jeg kontakter blblioteket der i morgen og sjekker selv ..

Forsøkene ble utført på en tresylindret Bergen Diesel 1995 eller noe senere. Redigert av Motorconsult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette minner om en religiøs bevegelse når det gjelder Hammerdown. For at man skal kunne uttale seg om et produkt som Hammerdown burde man kjøre to dieselmotorer i 4000 timer under målt kontroll av turtall, belastning, kompresjon, forbruk av diesel, olje, avgassanalyse, oljeanalyse, temperaturmonitorering etc. etc for å kunne få data til å gjøre en statistisk analyse av hvordan dette middelet kan gjøre en slik forskjell. Før man har gort en slik analyse er uttalelser basert på god tro statistisk tilfeldighet og j**la god markedsføring. Minner om naturmedesin og salg av vitaminer etc som de færreste trenger, men avansen er god ?

Link to post
Share on other sites

For at man skal kunne uttale eg om et produkt som Hammerdown burde man kjøre to dieselmotorer i 4000 timer under målt kontroll av turtall, belastning, kompresjon, forbruk av diesel, olje, avgassanalyse, oljeanalyse, temperaturmonitorering etc. etc for å kunne få data til å gjøre en statistisk analyse av hvordan dette middelet kan gjøre en slik forskjell.

Nei, her er jeg uenig. Verden ute er ikke som inne et labratorium, faktisk er det STORE differanser på både dieselkvalitet, vanninnhold og andre forhold fra marina til marina og fra årstid til årstid. Noe som ikke gir effekt i lab, kan likevel virke i "det virkelige liv".

 

Hammerdown garanterer likevel egenlig bare for å "fjerne" vannet og på den måten hindre dieseldyr, evt. ekstraeffekt er bare "bonus" og ikke markedsført.

 

At mange kjenner forbedret effekt av HD kan enten skyldes at det faktisk er en slik effekt, eller at de tror dette, men HD fjerner i alle fall vannet!

 

Derfor har jeg kjøpt stoffet, kr 300 som varer i flere sesonger er svært billig forsikring mot dieseldyr.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette minner om en religiøs bevegelse når det gjelder Hammerdown.

Heh, jeg har faktisk litt av den følelsen, som med andre typer "flekkfjernere" man ikke kan oppdrive i vanlige butikker. Hvis det skulle være behov for en tilsetning i diesel, hvorfor selges det ikke på bensinstasjoner.

 

Hammerdown garanterer likevel egenlig bare for å "fjerne" vannet og på den måten hindre dieseldyr, evt. ekstraeffekt er bare "bonus" og ikke markedsført.

Et organisk materiale som reduserer kondens og vann i tanken er isopropanol.

 

Når det er sagt er jeg ikke mindre religiøs enn at hvis jeg blir plaget med soting og koksing fra motoren ringer jeg motorconsult og bestiller en flaske.

Link to post
Share on other sites

Nei, her er jeg uenig. Verden ute er ikke som inne et labratorium, faktisk er det STORE differanser på både dieselkvalitet, vanninnhold og andre forhold fra marina til marina og fra årstid til årstid. Noe som ikke gir effekt i lab, kan likevel virke i "det virkelige liv".

 

Hammerdown garanterer likevel egenlig bare for å "fjerne" vannet og på den måten hindre dieseldyr, evt. ekstraeffekt er bare "bonus" og ikke markedsført.

 

At mange kjenner forbedret effekt av HD kan enten skyldes at det faktisk er en slik effekt, eller at de tror dette, men HD fjerner i alle fall vannet!

 

Derfor har jeg kjøpt stoffet, kr 300 som varer i flere sesonger er svært billig forsikring mot dieseldyr.

Motordoktoren har en liste som et langt år mot alt det hjelper for.

Siden det ikke er testet over tid, eller er verifiserbart! Er vurderingen basert på synsing

(overtro, statistisk tilfeldighet, mennesklig svakhet for massesuggesjon eller reklame). Et laboratorium er et sted hvor man idag kan emulere verden på en utrolig realistisk måte.

Når man fløy Airbus 7xx for første gang var alt emulert og trent på forhånd (uten å fly ) Det burde ikke være vanskelig å finne ut om Hammerdown var bra hvis det var noen som gadd å bruke seriøse penger på dette? (men det er sikkert for useriøst for noen å satse penger på å undersøke).

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Heh, jeg har faktisk litt av den følelsen, som med andre typer "flekkfjernere" man ikke kan oppdrive i vanlige butikker. Hvis det skulle være behov for en tilsetning i diesel, hvorfor selges det ikke på bensinstasjoner.

Et organisk materiale som reduserer kondens og vann i tanken er isopropanol.

 

Når det er sagt er jeg ikke mindre religiøs enn at hvis jeg blir plaget med soting og koksing fra motoren ringer jeg motorconsult og bestiller en flaske.

Joda jeg er enig, men det selges altså ikke på Esso e.l. Skal man da la vær å bruke det?

 

Jeg har positive erfaringer med HD, Jeg har også meget postivie erfaringer med andre produkter som ikke man får på butikken. Jeg kan også tilføye at jeg er natulig skeptisk til alt slikt og det skal mye til å overbevise meg.

 

Min konklusjon: HD virker utemerket, men du merker det kanskje ikke umiddelbart.

 

Noen som har hørt om Guard Products?

Det er også nisjeprodukter. Flekkfjerneren er det beste jeg noensinne har prøvd. Mye rødvin på hvit skjorte etterlater absolutt ikke antydning til flekk. De har også en oljesanering. Etter å ha tømt gearhuset på påhengeren tilsatte jeg oljesanering. Etter litt risting ble det hele til "håndrens" som man lovlig kunne spyle rett i kloakken eller på havet. Ulempen er at oljesaneringen ikke tåler frost. Det biologiske materialet dør. Joda det er testet og godkjent, men ikke så kjent. Alt er oppfunnet av en gammel glup kar, men ikke blitt noen komersiell suksess.

De som har oljesøl i kjølsvinet kunne brukt olejsanering og etter en stund lenset det helee på sjøen - lovlig. Har demostrert det for flere og det er ingen tvil om at det fungerer. Rart det ikke selges på nærmeste sjappe? Der kona jobbet for et par år siden solgte de det som et tileggprodukt til verktøy, men salget tok ikke av. De sluttet av den grunn med det.

 

Konklusjon - ikke alle gode produkter har livets rett.

Link to post
Share on other sites

Motordoktoren har en liste som et langt år mot alt det hjelper for.

Siden det ikke er testet over tid, eller er verifiserbart! Er vurderingen basert på synsing

(overtro, statistisk tilfeldighet, mennesklig svakhet for massesuggesjon eller reklame). Et laboratorium er et sted hvor man idag kan emulere verden på en utrolig realistisk måte.

Når man fløy Airbus 7xx for første gang var alt emulert og trent på forhånd (uten å fly ) Det burde ikke være vanskelig å finne ut om Hammerdown var bra hvis det var noen som gadd å bruke seriøse penger på dette? (men det er sikkert for useriøst for noen å satse penger på å undersøke).

 

Bjarne

Det er testet.

 

Du mener sikkert at akkupunktur er tull også? Du tror øyensynlig ikke på det du selv vil erfare, men må ha andre ekpserter til å bekrefte det. Prøv derfor ikke HD. Punktum!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder priser og embalasje på Hammerdown "falt" jeg for opplysningen om prisreduskjon ved kjøp av 4 liter. Jeg har nå bestilt dette og leverandøren selger kvantumet for under kr 2000 inklusive frakt fordelt på 8 1/2 liter flasker. Jeg synes dette er bra i forhold til 2 andre systemer jeg har forsøkt, bl.a. Alron.

 

Jeg har ikke erfaring med HD, men har gjennom flere år erfart at både svenske, norske, danske og tyske havner kan ha diselkvalitet som gir endel soting. Etter at jeg begynte å bruke Alron og det andre merket jeg ikke husker navnet på, har sotingen på akterspeilet blir synlig mindre.

 

I seg selv har mindre nedsoting øket opplevelseskvaliteten ombord. Det å ha unger som ikke får sotmerker når de koser seg på badeplattformen etter en lang kjøredag (kanskje 120 nm og 5 1/2 time) er vel verd kostnadene ved diesel-tilsetning selv om det ikke er mulig med laboratoriemålinger å påvise motoreffekter.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det har vært forskjellige råd for hvorledes Hammerdown bør tilsettes diesel, alt fra ufortynnet tilsetting til utblandede tilsetninger.

 

Dersom HD tilsettes ufortynnet er det trolig viktig med svært nøyaktig tilsetting.

 

Kan flere med erfaring med bruk av HD fortelle hvordan de tilsetter stoffet?

Link to post
Share on other sites

Jeg tilsetter dette ved å måle ut kvantum HD i en 50 ml målesylinder. Bestemmer meg på forhånd hvor mye diesel jeg har tenkt å fylle. Regner ut tilsvarende mengde HD + 1 ml for kompensasjon for vedheng i målesylinder. Slår HD på før fylling, slik at dieselen skyller ned vedhenget i påfyllingsrøret.

 

Har også prøvd med 50 ml sprøyte, men det ble for grisete ved fylling av sprøyta. Den beste måten, men litt omstendelig er å måle ut med målesylinder. Slå dette over på en flaske med noen dl diesel. Skylle målesylinder med diesel og slå alt over på tanken rett før fylling.

 

Ellers har jeg samme erfaringene som Talisman. Ser fortsatt at det er en del skeptikere som synser og tror dette er snake oil. Synd dere er så forutinntatt og ikke vil tro på vitenskapelige resultater samt positive erfrainger i fleng. Har enda ikke hørt om negative resultater eller maskinskade pga. tilsats av HD. Det har jo vært anvendt i mange år allerede.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg samme erfaringene som Talisman. Ser fortsatt at det er en del skeptikere som synser og tror dette er snake oil. Synd dere er så forutinntatt og ikke vil tro på vitenskapelige resultater samt positive erfrainger i fleng. Har enda ikke hørt om negative resultater eller maskinskade pga. tilsats av HD. Det har jo vært anvendt i mange år allerede.

 

Hei Arnstein

 

Der sa du det "vitenskapelige resultater" det har jeg ikke sett. Det at noen påstår at det er testet er ikke et vitenskapelig resultat. Skal det være en vitenskapelig test skal det testes over lang tid, mål og kontrollerbart og mot en referanse. Alt annet vil etter min mening og etter en vitenskapsteoretisk norm være synsing.

Link to post
Share on other sites

Jeg tilsetter dette ved å måle ut kvantum HD i en 50 ml målesylinder. Bestemmer meg på forhånd hvor mye diesel jeg har tenkt å fylle. Regner ut tilsvarende mengde HD + 1 ml for kompensasjon for vedheng i målesylinder. Slår HD på før fylling, slik at dieselen skyller ned vedhenget i påfyllingsrøret.

 

Har også prøvd med 50 ml sprøyte, men det ble for grisete ved fylling av sprøyta. Den beste måten, men litt omstendelig er å måle ut med målesylinder. Slå dette over på en flaske med noen dl diesel. Skylle målesylinder med diesel og slå alt over på tanken rett før fylling.

Forstår fremgangsmåten med å helle HD opp i en målesylinder.

 

Er det slik at flere oppfatter at opptrekk med sprøyte ikke er like efektivt?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker plastsprøyter, 10ml i bilen, passer til 65 liter diesel og 50 ml i båten passer til 325 liter. Foretrekker sprøyter med plaststempel da gummistempelet har lett for å sette seg fast i bunn av sprøyta hvis jeg ikke trekker det ut (fyller sprøyta med luft) etter bruk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Forstår fremgangsmåten med å helle HD opp i en målesylinder.

 

Er det slik at flere oppfatter at opptrekk med sprøyte ikke er like efektivt?

Du kan nok lene deg godt tilbake i trygg forvissning om at om du bruker en måleskje, en sprøyte, heller det opp i en målesylinder, tynner det på forhånd, tilsetter via mors fingerbøl eller bruker et eggeglass, så er det nok like effektivt uansett. Tror ikke du også egentlig det?

 

Noen mener riktignok at tynner du stoffet med like deler diesel, putter det hele opp i et lite tomatpuré-glass, rister det i 30 sekunder og lar det stå i 30 minutter før du heller det på tanken, så er det enda mer effektivt.

 

Hvorfor lage et stort problem av hvordan man får riktig mengde Hammerdown på tanken?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker plastsprøyter, 10ml i bilen, passer til 65 liter diesel og 50 ml i båten passer til 325 liter. Foretrekker sprøyter med plaststempel da gummistempelet har lett for å sette seg fast i bunn av sprøyta hvis jeg ikke trekker det ut (fyller sprøyta med luft) etter bruk.

 

Kan du gi referanse for kjøp av et større antall slike sprøyter?

Link to post
Share on other sites

Og kostnaden på kr. 300,- er ikke bare for Hammerdown. Emballasje kommer i tillegg, og da er det om å gjøre å holde totalprisen nede slik at produktet skal være tilgjengelig til en akseptabel pris for både deg og andre kunder.

Småting kan det også bli penger av, men og emballasjen koster 70 øre eller 140 øre, spiller vel dette ikke spesielt stor rolle? Ei brusflaske har en pantepris på kr. 1.

 

Emballasjeprisen kan da virkelig ikke være et tema i denne diskusjonen?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Småting kan det også bli penger av, men og emballasjen koster 70 øre eller 140 øre, spiller vel dette ikke spesielt stor rolle? Ei brusflaske har en pantepris på kr. 1.

 

Emballasjeprisen kan da virkelig ikke være et tema i denne diskusjonen?

 

Lotus

Tiltredes :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ellers har jeg samme erfaringene som Talisman. Ser fortsatt at det er en del skeptikere som synser og tror dette er snake oil. Synd dere er så forutinntatt og ikke vil tro på vitenskapelige resultater samt positive erfrainger i fleng. Har enda ikke hørt om negative resultater eller maskinskade pga. tilsats av HD. Det har jo vært anvendt i mange år allerede.

Hei Arnstein

 

Der sa du det "vitenskapelige resultater" det har jeg ikke sett. Det at noen påstår at det er testet er ikke et vitenskapelig resultat. Skal det være en vitenskapelig test skal det testes over lang tid, mål og kontrollerbart og mot en referanse. Alt annet vil etter min mening og etter en vitenskapsteoretisk norm være synsing.

 

Kopi herfra: http://www.lvpetro.com/test.htm : Henvender du deg til Marintek og SFT kan du sikkert få de fullstendige rapportene der er tatt utdrag fra. derfra. Rapport nummer er oppgitt. Som du ser er det også andre som har utført tester med gode resultater.

Uansett er den beste testen den jeg selv opplever at produktet gir av positive virkninger.

 

MARINTEK

Norwegian Marine Technical Research Institute

 

Test of DFT #1500 "Hammerdown" in heavy fuel on a Bergen diesel KR- 3, 3 cylinder, 4 stroke, newly overhauled engine.

 

Conclusions after a 10 hour test period, last 3 using DFT #1500 "Hammerdown"; the combustion process was more complete and stable, particulate emissions were reduced, and deposits in the combustion chamber were reduced by using DFT #1500. Remaining deposits were soft and loose, easily wiped off with a soft cloth, injector tip deposits from earlier tests on the same engine could only be removed with tools.

Report #222205.84.02.93

 

 

SINTEF GRUPPEN

SINTEF Technical Chemistry

 

Test of effect of DFT #1500 "Hammerdown" on the development of micro-organisms in diesel fuel.

 

Substantial quantities of water were emulsified into the fuel in the bottle with DFT #1500, while no such emulsification formed in the bottle without the conditioner. the emulsion formed remained stable for over three weeks. The amount of water removed from the water phase was substantial. With no water available for micro- organism growth and activity, there will be no microbiological problems and their residues in the fuel system.

Report #SFT21 F95006

Link to post
Share on other sites

Kan du gi referanse for kjøp av et større antall slike sprøyter?

Apotek bør jo kunne skaffe slikt. Den med plaststempel var en 50 ml jeg fant på jobb, skal se om jeg finner noe modellnummer eller slikt....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...