Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Tid til en lille opdatering. Det går fremad med motorrummet efter en lille pause her i januar :smash: .

Det meste af isoleringen er kommet på, men inden da har der været en del arbejde med at rydde op i gamle ledninger og få lavet et ordentligt kabeltræk. Hvor det er muligt samles ledningerne i ledningsskjulere som det ses på billedet herunder, de gamle feste-punkter bliver genbrugt. Billederne viser området ved "servicelugen" forrest i motorrummet.

 

bilde

 

Det kan godt betale sig at måle grundigt op når de støjisolerende plader skal tilpasses. ISOBoat er kraftige, lagdelte plader og de er både tykke og stive, så de kan bøjes lidt men ikke meget når de skal på plads. Udover det giver det den bedste finish. :smash:
 

bilde

 

Et af de vanskeligste hjørner, bagerest i bagbord side, hvor både tanktilslutning og hjørnet gør at der må måles grundigt.?
Til venstre ses ydersiden af bagbord tank og de nye udluftningsrør der er ført ind over tanken her. Det er før montering af isolering. Til højre er det monteret. Inde bag er der i mindre omfang brugt lidt skum for at lukke til omkring udluftningen, det er efterefølgende dækket med alutape. (Alle slanger mv holdes fri af arbejdet efter bedste evne med tape(blå) - det kan forvirre lidt på billederne :yesnod: ).

 

bilde

 

Monteringen af søvandsfilter er lidt problematisk på N26, der er kort sagt ikke meget plads. Det er derfor blevet flyttet ind under gulvet i bagbord, lige nok til at låg og filter kan tages af, men langt nok inde til ikke at genere motoren :smash: .
Bag filteret er en stor udluftningskanal, den er blevet lydisoleret grundigt da den går under gulvet. Det er også her den ene af de to nye el-faner er monteret på slange. Mere om dem senere. :smiley:

Til højre ses motorrummet ovenfra, hvor slanger mv. begynder at blive monteret igen.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Mere rydeligt i allefald SoBo :wink:  Er nu godt på vej til at være klar til at få monteret den nye motor. Forventer at få færdigmonteret motorrummet denne weekend, og gen-monteret varmvandstanken mv. - så lidt job endnu. :smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er det vist på tide at komme med lidt nyt, der har ikke været så meget tid til at poste på det seneste, men det betyder som vanligt ikke at det står stille :smash:
Motorrummet er nu klar til den nye motor, der er gået ekstremt meget tid med at ordne ledning og tilslutninger, for selvom motoren er ude, så er der stadig trangt de fleste steder.

bilde

bilde

Det er denne type ventilatore der er monteret.

Vandvarmeren er kommet på plads igen...

bilde

 

Den er "kun" på 25 liter, men den fylder godt alligevel :smash:  der begynder for alvor at være trangt nu... Lidt en udfordring at få den helt på plads pga. de nye ventillationsslanger.

bilde

 

Et sjældent blik ind i et tomt renoveret motorrum på en N26 inde fra stikkøjen under førepladsen. Der kan ikke laves mere før motoren er på plads, så kan de sidste ting tilpasses. :smash:

Mere følger :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er vist tid til lidt opdatering her. Der har været temmelig travlt her på det sidste, og en masse ting er kommet på plads - men det er ikke af den helt synlige slags det hele.

 

Bare lige for - i det mindste for min skyld, at lave en recab af arbejdet med motorrummet, der er sket en del, og nogen gange er det godt for motivationen lige at se hvor det startede med et "før og nu" billede... :smash:
bilde

Klar til ny motor :thumbsup:

 

Nu kunne man jo tro at jeg havde fået udryddet alt "teddy" på Nidelven, men nej :rolleyes:  Der var fortsat stikkøjen under førepladsen. De fleste bruger den til stuve-rum, og det er nok også derfor at jeg har skudt denne opgave til nu. Men nu skulle det altså være...

bilde

Det er lige præcist så meget et dritt-job som jeg husker det :lipseal::headbang: Og ham der tog beslutningen om at bruge dette stof i bådene skylder en ordentlig :cheers: når jeg møder ham.
 

bilde

 

Men nu er det væk - helt væk, og der er kommet ny beklædning og isolering op.
- et par detaljer henstår, såsom en lampe/lys mv, men det værste er overstået :thumbsup: Lugen fra stikkøjen er også lavet så det nu er muligt at åbne den uden skruetrækker - og sætte den på plads igen. I bunden af køjen er der lagt støjdæmpende tæppe.

Mere følger....
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak boble65, kæmpe arbejde, og bare rengøringen virkede uoverskueligt til at begynde med, men dejligt når man når man ser resultatet. Ekstremt spændende med den nye motor, men der er noget tid endnu inden alt er klar på den front... :smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tid til en lille opdatering, også selvom det ikke er så flashy :rolleyes:
Lydisolering og støj er en af de største påvirkninger når man sejler - det har og er altid en udfordring. På Nidelven har jeg forsøgt at gøre projektet mere metodisk, og valgt at gå udfra at selv små ændringer og forbedringer, der kan holde støj fra motor og vand på et minimum er værd at arbejde med.

Jeg kan ikke udstå støj, og det er noget der kan tage glæden ved at sejle selv den flotteste båd... :smash:

Der er ingen tvivl om at bådebyggerne i mange år ikke tog det højtideligt, og det er ikke uvanligt - selv i dag at både ligger på eller over grænsen for hvad arbejdstilsynet kræver på en arbejdsplads som er 85db. Det er helt sikkert ikke noget man har tænkt meget over hos Nidelv.

Nu hvor motoren er ude var det oplagt at gennemgå alle muligheder for forbedringer, ikke bare i selve motorrummet men også i hulrum, på skroget og bag beklædninger. Nu er Nidelv 26 jo en meget åben båd, så den naturlige påvirkning af vand og vind kan der ikke gøres meget ved, men motorstøj og "skrog-støj" - altså det at skroget begynder at resonere og forstærke støj fra både motor og vand - det er noget der kan arbejdes med.

bilde

 

Mere følger... :yesnod:
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Roret må af for at komme til både aksel og skrue (som skal skiftes). Det var en lidt større opgave end først beregnet, og de fleste af skruerne måtte bores ud :lipseal::smash:
Roret er monteret med skrue-bolte som går gennem på den ene side og er skruet i i den anden.

bilde

 

Mandag går den nye motor i, så de sidste ting skal på plads. Den "nye" motor er i god stand men nu er man jo "feinschmecker" så det lykkedes mig at finde et par beslag jeg kunne give VP-grøn :smiley:

 

Ellers er den faktisk klar :thumbsup:

 

bilde

 

bilde

 

 Nu venter bare kranbil og Volvo Penta montør... :yesnod:

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak SoBo, det bliver spændende at se hvordan det hele passer - det er noget af en omgang :yesnod:  @Fortego, tak for de pæne ord, håber der kan findes lidt inspiration til egne projekter i tråden.

 

Mandag gik motoren i efter at varmeveksler, oliekøler mv. var genmonteret. De er blevet gennemgået og renset.

 

bilde

 

Det er den danske Volvo Penta Distributør BM Marine der står for montagen. Det var nødvendigt at afmontere gearet for at få den ned, samme med udstødningsbøjlen, og den måtte nærmest lodret ned for at komme på plads. Selve motoren er faktisk ca. 0,5-1 cm. for stor til at gå ned gennem åbningen...Det var en kamp :lipseal:

 

Hullerne til motorophæng og selve fundamentet passer perfekt, men som det altid er så løber man ind i et par problemer undervejs...

 

bilde

 

For at få motoren ned på plads i det meget kompakte motorrum, og linet op med akslen skal en 31-motor helt ned og nærmest hvile på de 4 motorfødder. Forrest manglede der en sænkning på ca. 5 mm. når møtrikkerne var helt nede :lipseal::smash:  Løsningen blev at afmontere de forreste motorfødder, og skære de nedderste møtrikker over så de blev de nødvendige 5 mm lavere, og så man også kunne sænke den bagerste del af motoren og det hele kom til at passe. Ikke lige noget vi havde forudset.

Som man kan se på de sidste billeder er det også nødvendigt at "justere" lidt på rammen rundt motoren, i det her tilfælde både ved udstødningsbøjlen, fremme ved varmevæksleren og i bagbord side....

 

Mere følger...

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

En lille update på fremgangen...

 

Motoren er nu linet op, Bullflex og aksel monteret, men der er jo altid noget der skal drille selv til sidst...

Gas-kablet er for kort :rolleyes::headbang:

Fordi TAMD31´eren er mere bred bag til kan det gamle kabel ikke nå over, og Nidelv har skåret det så det lige akkurart kunne nå på den gamle motor...

 

bilde

 

Første billede er endnu et eksempel på "klip en hæl, skær en tå" for at få plads til det hele. For at få gearet på plads var det nødvendigt lige at tage et stykke af mellemvægen ned til agterkahytten - ikke det store problem med en stiksav. I midten ses også Bullflex fra Vetus monteret, det giver mindre vibrationer i båden og hjælper også på slitagen på stævnrøret.

 

Ligesom på den gamle motor skulle der mnteres udtag til varmvandsbeholderen, men denne gang med "haner" på så der kan lukkes af.

 

Mere følger... :thumbsup:

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tid til en opdatering og en lille opsummering.
Den nye motor er monteret og efter diverse praktiske problemer og udfordringer med at få den sat til, kom den på plads. Gaskabel er udskiftet, da det gamle blev for kort og det er nu trukket på plads.
Dimentionen på saltvands-køle-indtaget ser ud til at være for lille, så det må også skiftes, ligesom søvandsfiltret der allerede var monteret må af igen og skiftes til et med større ind/udgang. I princippet burde det være nok, men jeg holder mig på den sikre side...
Lidt ærgelige spildte arbejdstimer, men jo godt at det bliver rettet:smash: nu og ikke når man undres over varmgang af motoren.

 

Der har været en mængde mindre ting også som bliver ordnet sideløbende med motor-installationen, en af dem er udskiftning af vindues-visker motorene. De gamle var rustet op, så der var ingen vej udenom...

Viskermotormontering.jpg.d8adeb519f30e65f3706ced4219701c1.jpg

 

Der er valgt standard motore, TMC eller Biltema (sagde jeg det?:eek:) men de bliver monteret i Vetus indkapsling så de sidder skjult og beskyttet, og så ser det også en del bedre ud. Husene lakeres i sort med spray - enkelt og let.

... mere følger, når ikke mere her til morgen...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Har tidligere nævnt og beskrevet motorumsisolering, og nu er turen kommet til selve motorklappen. Den er tung og der er begrænset plads, så den isolering der skal sidde der skal være effektiv.:smash:

MotorumsIsolering1.jpg.c5cf77488b761bfbaab0adb00e2339ef.jpg

 

Alt den gamle isolering bliver fjernet, og den nye monteret. Der er en del forskel på toppen af den gamle motor og den nye, så der må tages nye mål. Som vanlig benytte flerlags ISOboat - dyrt men godt.
 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak SoBo, kunne jo sige det samme om Prinsessen din :wink::thumbsup:

 

Polering er en videnskab, i år ville jeg helt i bund med den sorte stribe:smash:. Farvet skrog er meget udsat, og striben på Nidelv er ikke nogen undtagelse.
Jeg har føren brugt Hempel Rubbing med efterfølgende polering, men der manglede stadig noget i min optik. De fleste kender også problemet med at når vårpuds er slut ser det fint ud, men midt på sæson så begynder det hele at ligne sig selv igen og se lidt træt ud.
 

Med Rubbing og efterfølgende voks kan man nå langt (som man kan tidligere i tråden fik Nidelven en tur da den blev købt) og på en nyere båd - hvor gelcoaten ellers - er fin går det godt, men med 20+ år skal der mere til hvis det skal holde... På Nidelven var det tydeligt på både skroget og den sorte stribe, det nok blev blank med rubbing og voks, men det havde stadig havde et gråt skær og blev mat i løbet af et par måneder på vandet...:rolleyes:

Vandslibning.jpg.a182fb65c214f675c6427b783ddec29f.jpg

 

For at opnå den rette finish her, måtte der afrensning af gammel voks og vandslibning til i flere steps.

De helt værste steder hvor gelcoaten var meget medtaget, blev brugt 1000 korn til første behandling, men generelt blev brugt først  2000, herefter 4000 korn og til sidst Hempel Rubbing.

Det gode ved at gå så grundigt til værks er at også mange af de småskader og ridser der samles over et 30-årigt bådliv bliver pudset væk. Det er en god ide at bruge en "sprøjte" til vandet istedet for en klud.

IMG_4532.jpg.33f6b15ba288da521e3b270111c215fe.jpg

 

Mere følger...:thumbsup:

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så er der lidt nye igen - og jeg har ikke været så flink til at få postet :blush:

Den nye motor er nu endelig færdigmonteret og indretningen er ved at være på plads:

IMG_4638.jpg.33e1c9b7324a61ad86e6a5dec26415e9.jpg:thumbsup:

Vi lader lige billedet stå lidt :yesnod::smiley:
Nu mangler levering af den nye skrue og genmontering af ror mv.

Mens man venter på reservedele er der en masse andre ting der kan ordnes. Jeg har ikke været tilfreds med beslagene til kalechestængerne, så det var oplagt at gøre noget ved sagen da et af de gamle plastic knækkede, har aldrig helt forstået at Nidelv brugte plastic her…
Det blev en god og ikke mindst langt pænere løsning med rustfrie beslag.

Kalecheskinner.jpg.15ad69a89a50590e63602585e569f6d1.jpg

Selve kalechen er sendt til rens og imprænering.

Mere følger...

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak for de pæne ord Hanto1, ja, er ganske sikker på at det kun kan blive bedre end den originale lydisolering:yesnod:

- skal forsøge at poste mere jævnligt med Update.

 

De gamle døre i Nidelven, ned til agterkahytten og og til forkahytten fik en overhaling for nogle år siden, det fjernede dog ikke “tidens tand” helt, og løste ikke et andet ønske - nemlig at få mere lys og luft ned i kahytterne, særligt agterkahytten kan virke mørk på trods af de små ko-øjer.

 

Løsningen blev at få lavet nye døre/luger i kraftigt plexiglas, og ud over at det løfter udseendet, så har også en meget kraftig effekt på at trække lys ned.

 

Ud til forkahytten er der normalt monteret en folde-klap i teak, systemet er sådan set godt nok, men meget lukket, og ikke særligt moderne. Her måtte der godt ske noget.

Før så det ud som her, billederne snyder lidt - for dimser en del pænere ud end de egentlig er:

 

Plexi2Foer.jpg.63947a4615af12f2503c50715c4f9866.jpg

 

Nu er det blevet sådan her:

 

Plexi1.jpg.67a67a3a0c3720c80f276bd4f19132e9.jpg

 

Der mangler lidt tilpasning på klappen på billederne her da den er ca. 3mm mindre i tykkelsen end original-lugen i teak, er det nødvendigt med lidt tilpasning i siderne for at få de op og sidde lige. Men jeg er ganske godt tilfreds med resultatet :thumbsup:

Ude agter er døren ligeledes skiftet til en i plexiglas, noget der giver en helt del ekstra lys.

 

Plexi2.jpg.9033f0bb0253d26eb11de6e3ccf0050b.jpg

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak for at du stadig følger med på tråden Fyrlykten:thumbsup:

 

Ikke så meget at berette fra de seneste dage, er så småt ved at have alt klar til søsætningen, mangler fortsat skruen, og nogle smådele men bundmalingen blev overstået i dag.

 

.IMG_4780.JPG.c6660a6b8e158f271f62a4e7c76d6a33.JPG

:yesnod:

Mere følger

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nu er der så gået over en måned siden sidste post - jeg burde jo stramme op her:yesnod:

Nidelv er søsat for test, og efter meget diskussion blev det til at den gamle propel blev sat på selvom vi godt vidste den var meget for kraftig. Lige nu er monteret en 18x18, og den skal ned i 14 1/2 for at komme på de rigtige omdrejninger. På den positive side kan man sige at den går ca. 11 knob ved 2500 omd/min lige nu, og en "tomgangs" hastighed på 3,8 :rolleyes: Den topper lige nu ved 3100 omdrejninger og ca. 15 knob, så det bliver spændende at se hvor vi havner når turboen får lov at komme rigtigt i gang, og vi kommer op på de foreskrevne 3800 omd./min som Volvo foreskriver.
Der er en markant forskel i gang og følelse med den nye installation, og der er mærkbart mindre støj og vibrationer.
Som altid er der lidt ting som skal ordnes med sådan et projekt, generatoren havde stået af, ingen ladning, så den måtte skiftes til en ny Valeo, ellers fortsætter testningen de næste 10 dage. 

 

IMG_4979.jpg.382b8bb27331fced2eb99d3ad7f48664.jpg

 

Her et par målinger fra testen forleden dag med "mellem vægt" estimeret 28-2900 kg.

3,8 Knob i tomgang... (650 omd - lidt lavt) 

 
6,6 Knob
1400
 
8Knob
2000
 
10,4Knob
2500
 
13,5 Knob
3000
 
14,7 Knob

3100
 

Vi nåede et max på 3100 omd/min og mangler dermed hele 700 omd. for at nå optimal gang.

Mere følger

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...