Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

Ikke så meget nyt lige nu. Det er bidende koldt i havnen og der er kun ca. 3 grader i værft hallen så der bliver ikke lavet meget andet end det mest nødvendige.

Sidste uge blev motoren skyllet igennem og konserveret, alle filtre skiftet, ny olie og ny impeller. Ny zink bliver monteret på gear mv. i løbet af denne uge og så er alt faktisk klart til sæson 2016 hvad motoren angår.

 

bilde

 

Fik levering af den nye hydrauliske autopilot samt diverse andre smådele til montering de kommende måneder.

 

bilde

 

Jeg ser frem til at teste den i forhold til den tidligere model, der skulle være en del forbedringer i følge Raymarine...

 

Det var alt for nu... - jeg vil "fryse" videre :wink:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke meget tid til at lave store projekter her i januar, men der skal jo holdes gang i tingene  :smash:

 

Noget af det der mangler i N26 er lys ude agter i cockpittet, da det er dækket af kaleche er det selvsagt vanskeligt at have lys foroven, og det man evt. kan montere i taga-bøjlen giver ikke meget hygge. De blå led-lys som blev monteret tidligere giver udemærket "nat-lys" men som egentligt lys duer det ikke.

 

Tidligere har der været forsøgt med lidt forskellige løsninger, men uden den ønskede effekt. Det mest oplagte er montering af led-lister på strategiske steder, men det kræver at designet af listerne giver noget beskyttelse. Samtidig ønskede jeg at det skulle være et fleksibelt system der kunne bruges over hele båden.

 

bilde

 

Jeg fandt løsningen i Ikea af alle steder... :eek:  De har fået nogle liste-sæt der kan monteres sammen eller med en kort ledning i mellem så listerne kan monteres vinklet, enkeltvis eller sat sammen i en lang liste. Ledlamperne er beskyttet af en kappe i fast plast som beskytter dem godt. De leveres med en masse tilbehør som ikke kan bruges i båd, men listerne og samle-systemet er godt.

 

bilde

 

Listerne monteres skjult under teak-kanten rundt sofaen agter og under trappen i styrbord side. Listerne er monteret med lidt lim og er tilsluttet til en lysdæmper så der kan justeres lidt.

 

Samme system vil blive monteret i resten af båden.

 

Alt for nu :smiley:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Ja, SoBo, men det er ikke alt der er i ordentlig kvalitet og det er lidt en jungle :rolleyes: . Der er også stor forskel på farven i de enkelte led. Bestilte sidste år nogle stykker fra Båtsystem af de fleksible korte led med M3 tape på bagsiden. Fik meget varierende farver, fra "varm" hvid til "kold" hvid  ikke smart efter at have monteret dem... :headbang:

 

Nu prøver jeg disse her, og udskifter samtidig alle andre steder så der bliver ens lys og system, det skulle gerne løse problemerne. :thumbsup:

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Præcis som ronbirke siger, stort set alle led er 12V, så fjerner man alt det overflødige med transformer mv. kan de kobles direkte til 12V systemet i båden. Husk selvfølgelig sikringer og kontakter :yesnod:

Jeg tror egentlig at IKEA har samme leverandør som mange i bådbranchen, det hele laves i østen, udfordringen er at finde den rette kvalitet og bedste design for vores brug :smash:

 

Tak for de pæne ord boble65, ja, det ligger højt på listen :wink:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hej Mr Swe, sorry, havde ikke se at du havde skrevet :nonod: . De blå lys er serie-koblet. De er fra Båtsystem og benyttes af mange værfter til både ude og inde belysning da de er vandtætte. Link til Båtsystem

 

Flere opdateringer på vej...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Efter en lille pause her i starten af februar, går arbejdet videre med montering og udskiftning af udstyr. Det har hele tiden været planen at stereo-systemet skulle udbygges og forbedres. Tiden var desværre løbet fra det oprindelige Sony system som blev installeret under første fase af projektet. 

 
Naturligt nok faldt valget på Fusion, systemerne er fleksible, har store nemt betjente knapper, og er i udgangspunktet kraftige, og så har de større modeller zone-styring hvilket gør det muligt at få seperat kontrol i for-kahyt, cockpit og agterkahyt med individuel kontrol, noget der har manglet.
 
Hovedenheden er en serie 600 med indbygget DVD (ikke noget der er så meget brug for) men ud over det har den tydeligt display, bluetooth og simpel kontrol, noget det gamle anlæg manglede. :smash: 

installing_fusion.jpg
 
Fusion pakken ankommet, den indeholder alle dele til installation af hoved-enheden. I midten er den gamle Sony fjernet, den benyttede en ældre DIN-tilslutning, så den måtte skiftes (mere om det senere) Fusion mærker alle kabler op, med både lable og farvekoder. Noget der letter installationen utrolig meget. :thumbsup:

installing_fusion2.jpg
 
Som nævnt var det et ældre DIN stik der sad i Sony, så der måtte wires om. Fusion levere de rigtige stik med i pakken, og farvekoderne er de samme som på de ældre systemer, så det er bare at begynde fra en ende af.
Enheden blev lige testet inden den skulle endelig fast-monteres.
 
installing_fusion3.jpg
 
Fusion skulle i princippet gå direkte i samme hul som Sony´en, men noget må have givet sig, så der måtte skæres lidt af rundt i kanten for at Fusion kunne komme på plads. I midten ses tydeligt at betjeningen er simpel og meget lige til på det her system. Til systemet er en trådløs fjernbetjening, men som nævnt skal der fastmonteres fjernkontroller til zone-styring i for- og agterkahyt. Dele er bestilt men lander nok først i starten af marts... :smash:
 
Mere følger….

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så kom turen til at installere hydraulisk autopilot, og selvom jeg ikke er meget for at arbejde med hydraulik, eller rettere olien, så var der ikke andet for end at komme i gang.

Første opgave var at skille førepladsen ad, så det var muligt at komme til at trække den ekstra slange (returløb) der er nødvendig når der monteres en pumpe. Der er ikke meget plads, så den eneste mulighed var at skrue selve rat-pumpen løs.
 
hydraulicautopilot.jpg
 
Til venstre ses de dele der skal bruges, og autopilotens pumpe. Der er en del forberedelse, men det betaler sig for at undgå at spille olie ud over alt. Hydraulik olie er svært at få gjort rent. :headbang:
Til højre ses den lemlæstede føreplads, og man skimter faktisk også helt ude til højre at gas-gear håndtaget er ved at blive skiftet (mere om det senere).
 
Skema over installation.
 
img_0297.jpg
 
Oversikt over monteringen, her ses hvordan autopilotens hydraulikpumpe monteres på slangerne med T-stykker, og tilføjelsen af en retur op til rat-pumpen.
 
hydraulicautopilot2.jpg
 
Pumpen prøve-monteres, den skal helst monteres vandret, og "returen" skal have et fald oppe fra rat-pumpen.
I midten er den ekstra retur forbindelse på rat-pumpen monteret (i midten) der er ingen plads, og derfor kunne den ikke være vinklet 90 grader som de to andre. Der er lige plads til det hele, men heller ikke mere... :smash:
Til højre ses autopilotens pumpe klar til montering, de to tapper til der skal tilsluttes de eksisterende slanger og returen i toppen af pumpen.
 
hydraulicautopilot3.jpg
 
De to slange-forbindelser klippes over og der monteres fittings (billede to), for at undgå spild er der lagt plastic under. Der kom nu ikke ret meget olie ud af slangerne. T-stykker monteret (billede tre).
Sidste billede viser pumpen monteret og tilsluttet. En af de værste opgaver denne vinter overstået :yesnod:
 
Nu mangler bare det elektriske…

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tid til lidt opdatering igen :smiley:

Efter at slangerne til hydraulikken var færdige kom turen til at få sat rat-pumpen fast igen, det var noget af en opgave...

 

bilde

 

Samtidig fik jeg monteret teakliste i bunden af panelet for at få en pænere afslutning. PÅ højre billede kan man se arbejdet med at skifte gas/gear-håndtaget. Det havde drillet henover sommeren, og var slidt op både ude og inde, jeg mistænker at der har været saltvand i mekanikken, så det hele skiftes med et ny originalt Volvo Penta i rust-frit stål. (så kommer der også lidt mere bling :crazy: ). Her er den nye mekanik monteret på kablerne men ikke sat på plads.

bilde

 

Bling for alle pengene - det nye rust-frie gas/gear, ser frem til at blive færdig med føre pladsen...

 

Det har været svært at finde plads til VHF´en og jeg har haft flere placeringer på den, nu var chancen der for at få den indbygget i panelet.

 

bilde

 

Limer den fast rundt kanten, da det ellers er svært at få den monteret - der er ikke meget plads. Til højre ses det nye gas/gear håndtag før montering på den nye mekanik.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak SoBo, ikke billigt som du sikkert ved, men en del pænere end det gamle sorte fra VP som mange producenter brugte tilbage i 1980´erne :smiley:  Lige nu roder der en del omkring styrepladsen, men der skulle gerne komme lidt orden hen over weekenden.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så blev der lavet lidt mere og et af projekterne afsluttet, nemlig gas/gear. Det nye håndtag er mere lodret end det originale, så det var nødvendigt at montere en afstandsklods bag det nye dæksel.

 

bilde

 

Det blev ganske godt, og kommer til at passe en del bedre sammen med resten af førepladsen.

 

Jeg havde varslet at selve instrumentbrættet også skulle ændres og fornys, og det arbejde er nu startet rigtigt.
Der er ingen tvivl om at Nidelv tilbage i 1980´erne fik lavet det der på det tidspunkt var et moderne instrumentbræt, men det passer ikke helt godt i dag. Det hele fik en kosmetisk tur for et par år siden, og så også ok ud, men standarden går jo op... :smash: Der er flere muligheder når man gerne vil forny, og flere af dem kan man faktisk se her på Båtplassen, Herunder bl.a. SoBo der støbte en helt ny sektion. Her bliver det originale "framework" dog beholdt inkl. noget af den rustfrie plade som originalt danner fronten på instrumentbrættet og holder instrumenterne.

 

Første step er at fjerne instrumenterne...

 

bilde

 

Afmontering går relativt nemt, en del af forbindelserne blev fornyet og renoveret for nogle år siden i forbindelse med nye instrumenter, så det er "plug-and-play", men man skal huske at mærke op...

Andet step er at få lavet en præcis skabelon som der kan skæres efter. Vippekontakterne og sikringerne beholder deres pladser og skiftes ikke...

 

Mere følger... :smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så kom der lidt flere billeder på.

 

bilde

 

Til venstre er teak-fineren skåret til efter skabelonen hvor efter den prøve monteres på selve instrumentbrættet. Forskellige konfigurationer af instrumenter og opsætninger blev prøvet, men det endte med den der ses til højre. Alle "urene" rundt omkring advarsels-lampern

e. Havde overvejet at montere plotteren i midten, men der er ikke plads, og det ville betyde at vigtige instrumenter kom ud af synsfeltet. :rolleyes:

 

bilde

 

Stort set hele forsiden af fineeren tapes ind for at undgå at fineeren bliver flået når der skæres ud. I midten prøvemonteres instrumenterne og til højre selve panelet.

Instrumentet der skal sidde helt til højre er ikke kommet endnu, man da alle instrumenter i Raymarine i70-serien har samme form/størrelse, blev autopilotens display brugt til måltagning :yesnod:

 

bilde

 

Som nævnt tidligere beholdes den oprindelige rustfrie stål plade som var instrumentbræt for at give ekstra styrke til "konstruktionen". Men ikke alle huller passer, så der skulle væres ud til instrumenterne ude til højre. Vand og diesel-målerne er rykket og der skulle laves hul til i70 helt ude højre side. Det nemmeste var at mærke op med tape og tegne igennem det nye instrumentbræts udskæringer. :smash:

I midten ses det nye instrumentbræt let slebet med 180-korn papir og klar til larkering. Billedet til højre giver en ide om designet.

 

Det var alt for nu, mere følger som vanligt.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak SoBo, håber at få instrumentbrættet færdigt denne weekend, men det afhænger lidt af om dele når at komme :smash:  en del af Raymarine systemet er ikke landet endnu.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Her takker det gamle gas/gear håndtag af, det har sikkert oplevet mange ferier og bådture gennem de sidste 30 år. 

bilde

 

Om det nye holder lige så længe er alt jo godt :smash:

 

Flere dele til det nye Fusion system er kommet, bl.a. denne Bluetooth boks, så der kan streames til systemet samt de to faste remote der skal placeres for og bag til kontrol af anlæget i forkahytten og agterkahytten.

 

bilde

 

Er lidt spændt på hvordan zone-systemet fungere i praksis på den måde det er tænkt - og giver mening.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Der sker en del i de her dage, så her er flere billeder og lidt forklaring...

 

bilde

 

Selve frontpladen på instrumentbrættet er nu lakeret færdigt, og det udskårne panel fra det originale Volvo panel monteret og limet ind. Da den nye plotter er fysisk større end den gamle e7D er det nødvendigt at lave en ny monterings-plade hvor den skal sidde. Af en eller anden grund er 7 tommer større i den nye ES serie. Da alt er ændret på instrument-panelet er det også nødvendigt at ændre lister og andre dele. Alt limes sammen som det ses på billedet til højre.

 

bilde

 

For at gøre betjeningen af plotter/radar lidt nemmere (noget der altid har irriteret mig... :lipseal: )bliver der monteret et ekstra betjeningspanel helt ude til højre. RK-9 kan monteres både vertikalt og horisontalt, her bliver det det sidste. Panelet er nærmest en kopi af plotterens panel, men kan lidt mere. Det bliver forsænket som alle de andre instrumenter.

 

bilde

 

Det begynder at hjælpe lidt på projektet, en del kanter mv. skal slibes "ind" så at sige, og der skal lakeres. Billederne giver et lidt forkert indtryk af farve pga. lyset (de er taget om aftenen hvor der var mørkt og lakken ikke var tør) men har samme relativt lyse matte teak-finish som er brugt alle andre steder i båden.

Man kan lige se nogle af de sort/hvide Raymarine netværks-kabler før de er fastmonteret, kablerne/netværket er selve "back bone" af hele navigations-systemet, og forbinder alle enheder. På sidste billede er de to i70 displays sat på plads, det ene med dedikerede auto-pilot kontroller, det andet et multi-display.

 

Det var alt for nu, mere følger.... :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tid til lidt opdatering, der har været travlt de seneste dage henover weekenden.

Der har været ventetid pga. shipping af de sidste dele til navigations-systemet, og noget mangler fortsat, men plotteren samt diverse kabler mv. landede i sidste uge.

 

bilde

 

Plotteren er en af de nye eS78 som passer godt ind i systemet, men da den er ren digital i forhold til den gamle e-serie var det nødvendigt med en ny transducer til ekkolodet - mere om det senere.

Plotteren er faktisk max´et ud med tilslutninger, så meget at det er nødvendigt med en net-work switch til Raynet delen da der er flere enheder end indgange på plotteren. Dvs. remote og radar bliver forbundet via switchen. Resten af enhederne bliver forbundet via SeaTalk ng (Nmea2000) via et back-bone med to multistik. lige til at blive forvirret af - :crazy:  - men når man først har fået farvekoderne ind i hovedet og lavet et oversigt skema går det fint.

 

bilde

 

Det kan undre lidt at Raymarine ikke har indført stik på selv de nyeste autopilot styre-enheder, men sådan er det, igen opkoblingen er rimelig strait forward da alt er farvekodet som man kan se på midterste billede, men det kan virke skræmmende første gang man møder det :smash:

 

bilde

 

Til venstre ses den runde fjernkontrol til Fusion stereo-anlæget - det affødte en sidste minuts ændring i instrumentpanelt. Jeg var ikke helt tilfreds med instrument panelet, så vandmåleren blev flyttet ned ved siden af førepladsen, og en af Fusion fjernkontrollerne monteret på den plads i stedet. Det gav det hele et mere balanceret udseende, men betød også ny udskæring mv... :smash:

 

bilde

 

En fjernkontrol blev også monteret agter henne ved sofaen. Man kan sige meget om Nidelv, men der manglede bestemt ikke glasfiber, tykkelsen var her ca. 1,2 mm... :eek:  Holdbare greier som man siger...

 

Det var alt for nu....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak boble, kan se det også går fremad med din Mørebas :thumbsup:

 

Instrumentbrættet er nu ved at være helt færdigt.

 

bilde

 

På kabelsiden er HS5 networkswitchen ikke kommet endnu, så data-networket kan ikke færdiggøres før den er landet, men ellers er det rent visuelle på plads. :thumbsup:  
 

Hele systemet er fra Raymarine som jeg har brugt i mange år: 
 

eS78 Plotter og ekkolod

EV-100 autopilot

i70R autopilot display og kontrol

i70 multi-instrument

RK-9 system remote

Digital radar og CPT-100 downvision sonar

 

En skitse over systemet er her:

 

bilde

Det giver måske lidt et billede af systemet...

 

Det var alt for nu, mere følger....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...