Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

Tak :thumbsup:  :thumbsup:  Hanto1 og Fyrlykten, jeg glæder mig faktisk til at komme i gang med projekterne. Der skal bestilles en del dele og andet der skal bruges, men forhåbentlig kommer jeg i gang i løbet af næste uge. 

 

Jeg skal nok sørge for billeder :wink:

 

I løbet af den sidste uge er en del elektronik blevet afmonteret, der skal en større plotter i båden og autopiloten skal skiftes til en hydraulisk model. Generelt er det tanken at gøre noget ved styrepladsen.

 

Her ses styrepladsen med div. "krater" efter den afmonterede plotter og autopilot display.

 

bilde

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er vinterens projekter startet, og der arbejdes med flere dele på en gang. Nogle store andre mindre.

 

Første -og et mindre projekt var at få lavet et armlæn ved førepladsen.

 

bilde

 

Det havde egentlig været planen at lave hele tiden, men der manglede tid sidste vinter. Når man sidder ved førepladsen mangler man et sted til at hvile højre arm, men der er ikke meget plads, og det skal laves så stolen kan passere når den skal slås op (for at komme til vasken.

Løsningen blev at lave armlænet i massiv teak og skære det i form med stiksaven og slibe til, så det matcher resten af sidste års design og så der stadig er plads til gas/gear. På billedet til højre ses det færdige resultat, nu mangler bare lak.

 

Nidelv har altid leveret N26 med faste portlights i agterkabinen, dem som kender N26 ved at det kan være problematisk at få nok ventilation i kabinen, så de 4 faste bliver nu skiftet til 4 der kan åbnes.

 

bilde

 

Gammel fast type ses til venstre.

De nye portlights er bestilt - i rustfrit stål, og skulle komme i løbet af den næste uge fra Vetus. En mindre, men meget væsentlig ændring. :thumbsup:

 

Mere følger...

 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så er der lidt opdatering igen...

 

Et at de lidt større projekter som er på dagsordnen i år er at få skiftet alle slanger til toilet, septitank og udluftnig til disse.

Efter 30 år var de originale ved at begynde at lugte, ikke meget, men man fornemmede at det kunne komme når som helst. 
Samtidig var det tydeligt at samlinger og spændbånd var ved at have nået deres udløbsdato.
 
wastewater1.jpg
 
Det originale system er egentlig meget godt, forbindelse ned til septitanken, udluftning og afløb, pumpe og udløb.
 
Alle slanger skulle skiftes, og i samme arbejdsgang få systemet up-to-date med installering af el-toilet og el-tømninspumpe til septitanken.
For at sætte lidt krydderi på opgaven var det også en kamp at få de gamle messing skruer ud en del steder, et eksempel ses til højre... :headbang:  :smash:
Da slangerne til septitanken skulle afmonteres skete det der er meget normalt, men ikke gør det mindre irreterende - studserne brækkede af toppladen på septitanken - det hele var tæret igennem... Godt at det blev opdaget nu og ikke under en ferie med overfyldt tank :eek:
 
Et nyt beslag ser sådan ud:
 
11168077_950055095034966_243602684727551
 
Det er nu bestilt hos Nilsen så det skulle lande i løbet af næste uge, men det forsinker selvfølgelig processen lidt :smash:  men der er jo også andre ting at lave i mellemtiden...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

...lidt mere opdatering og billeder fra toilet sagaen :smash:  

 

bilde

 

Toilettet er monteret på en base hvor slangerne går ned og videre under højre del af sofaen i forkahytten (styrbord side) og ned til tanken.

For at komme til slangerne må basen desværre delvist skilles ad, og som jeg nævnte i tidligere opdatering brugte Nidelv messing skruer til monteringen - de er ikke meget for at komme ud igen.... :smash:  så der må i mange tilfælde bruges en kombination af både skruetrækker og tang.
I midten ses diversen slanger, nye spændbånd og ikke mindst plastik hansker.
Der bruges specielle sanietets slanger til monteringen, de sikrer at der ikke kommer lugt mange år fremover, hovedslangerne er 38mm mens udluftning er 19mm. Der bliver dog lidt ændringer med det nye toilet, mere om det senere... Yderst til venstre ses den gamle "base" uden toilet.
 
wastewater3.jpg
 
En meget vigtig pointe når man skal lave dette arbejde er at sørge for at desinficere alt - det er et #€(/#&€)#”(/€ :headbang: job, og det er vigtigt at være obs på at alt der bruges til at fjerne de gamle dele skal have en tur med Rodalon spray efterfølgende…
Et trick er at lave alle nye dele klar med spændbånd og færdig tilskårne slanger, så man hurtigt kan montere når de gamle fjernes.
Hav sorte affaldssække klar, så alle gamle dele kan fjernes med det samme  :crazy:
 
wastewater4.jpg
 
Nyt toilet ankommet, standard El fra Jabsco. Bundpladen for toilettet må skiftes, da forbindelserne til det nye toilet ikke passer til de gamle. På billedet kan man se slangerne ført op som de var monteret på det gamle toilet. Det nye har forbindelser på hver side, og iøvrigt en mindre afgangs slange. Til højre et kig ind i kassen under toilettet. 
 
wastewater5.jpg
 
Til venstre ses forskellen på slange-størrelsen, gammel afgang 38mm, ny 25mm. der følger adaptor med toilettet.
(Når det kan lade sig gøre at gå ned i størrelse er at toilettet er forsynet med pumpe med kniv, en macerator pumpe. :thumbsup: )
Selve samlingen mellem de to slanger kommer til at være under dørken så den er skjult, men så man kan komme til den hvis der skulle ske noget :rolleyes: .
I midten ses prøve-fit af ny top plade som er præ-fuget teak-plywood, og til højre de gamle lister slibes af, de fejlede ikke noget, men havde fået olie.
 
wastewater6.jpg
 
Ny top-plade og slanger ført op. Pladen er kantet med de gamle teaklister, der fuges rund i kanterne, og pladen skal have lak før montering af det nye toilet.
 
Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Projekterne går fremad, selvom den nye topplade er lidt forsinket, betyder det ikke at arbejdet står stille. Et af projekterne som var påbegyndt er nu færdigt.

Igen var der lidt forsinkelser da en forsendelse der gik forkert i Sverige. Udskiftningen af de små runde portlights til agterkahytten. 

Valget faldt på samme model-serie fra Vetus som benyttes inde båden (PQ-serie), de kan åbnes i modsætning til de gamle (et stort ønske) og er lavet i rustfrit stål. Afmonteringen af de gamle små portlight gik uden de store problemer. Inderrammen skrues først af, yderrammen sidder i Sika, og kan herefter skæres fri. :thumbsup:

 

bilde

 

Som man kan se så består de nye af to dele, en yderramme og en inderramme hvor også selve ruden og hængslet er monteret.

Monteringen kræver gennemgående bolt og møtrik når de som her monteres i skrogsiden.

 

bilde

 

Da udskæringen til de gamle portlights er lidt større end nødvendigt til de nye, blev yderrammen monteret "løst" først for at få skruehullerne præcise. Efterfølgende monteres den i Sika, og inderrammen kantes også med sika, skubbes igennem, bolte sættes i og der strammes til.

 

bilde

 

De nye portlights giver ikke bare mere lys og luft, de ser også en del bedre ud en de gamle :thumbsup:

 

Jeg havde også et ønske om at få et ekstra af de lidt større portlights ind mod selve cockpittet, der sidder i forvejen et (Vetus PQ53), et ekstra ville give mere lys og luft. Der har været overvejelser om at bruge et alternativ, men i sidste ende passer designet godt.

Som sagt så gjort :smash:

 

bilde

 

Til venstre ses den lukkede del under sofaen, under anes agterkahytten og man kan også se det eksisterende portlight. Til højre opmålning og skabelon, det nye sættes midt for.

 

bilde

 

Til udskæring bruges stiksav med en god metal-klinge. Sidste to billeder er det færdigmonteret, det er tydeligt at der allerede er en del mere lys og luft bare med denne relativt minimale ændring.

 

Mere følger....

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Der har været gang i tingene igen hen over weekenden :smash: og det går fremad. Det lille toilet på N26 er noget af en udfordring at få til at virke større, men noget kan gøres.

 

bilde

 

Som man kan se på billedet til venstre har de gamle N26 et indhak ved siden af toilet skabet, normalt hænger der en toilet rulle holder og ikke andet. Rummet er for lille til reelt at kunne bruges til noget og der er ikke meget plads når toilettet er monteret.

Toiletrullen skal indbygges, og der findes faktisk kun dårlige plastik modeller fra Attawood ect. efterhånden, men det lykkedes at skaffe en gammel udgået model i teak - det sparede et par timers arbejde eller 10… :smash:  :crazy:
 
toilet_2.jpg
 
Her er toiletholderen prøve monteret, til højre ses afskærmningen på plads på toilettet, den er bl.a. limet op under bordpladen.
 
toilet_3.jpg
 
En af de andre ting som kan gøres bedre og give mere rengøringsvenlighed :crazy:  er at få afdækket stykket mellem bordplade og vindue. Standard er der alm. vægbeklædning, noget der ikke tager så godt imod vandsprøjt mv. som der altid kommer. Typisk for bådproducenter i 80-90´erne.
Derfor bliver der udskåret en plastlaminat plade som passer bedre til et "vådrum", den vil samtidig gøre det nemmere at skjule diverse kabeltræk.
 
toilet_4.jpg
 
Udover afslibning af bordplade og lakering, bliver skottene i siderne også malet hvide som de er i resten af båden. Det giver ud over et mere moderne look også mere lys i det lille rum - men det skal have 4 gange selvom man bruger Hempel... :sleep:
Tilhøjre ses diverse monteringsdele, lister og andet ligge klar..

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Selvom det måske ikke er helt optimalt med hensyn til refleksion i vinduerne, så måtte der noget hvidt til for at gøre det hele mere venligt og moderne. Den sorte gelcoat ved hele styrepladsen blev efter en nedslibning :sweat:  malet hvid. Det krævede 4 lag Hempel, men det lykkedes til sidst at få det dækket på en fornuftig måde.

 

Hei Pam! Er det 1 komponent Hempell du har brukt på styreplassen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

Tak Arvid for de pæne ord, og at du følger projekterne :thumbsup:

 

Fyrlykten, ja, jeg bruger Hempel 1 komponent maling (Multicoat) som er både primer og slut finish. På flader som dem her er det ikke noget problem for holdbarheden at det er 1 komponent. Det er i øvrigt også samme type jeg bruger på toilet og i salonen.

Hvis du vil opnå fuld gloss, kan du afslutte med Hempels Brilliant gloss, men i de fleste tilfælde er det ikke noget jeg mener er nødvendigt, den alm. Multicoat giver en 50-60 glans som passer fint til interiør.

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Djævelen er i detaljen som man siger…

 
Der er blevet lavet nogle enkelte småting på pantryet også. Den kraftige teak liste som blev monteret i første fase af renoveringen så lidt bastant ud :smash: . den er nu skåret til så den er blevet lidt mere elegant.
 
pantry_1.jpg
 
Det har vist sig at det ikke er så god en ide at stolesæderne bare klappes op, særligt den nye alcantara er super dejligt at sidde på, men egner sig ikke så godt som stænk-plade for et køkken. :eek: 
For at løsningen ikke skulle blive for “tung” blev der skåret et par plader af plast-laminaten (samme type som brugt på toilettet) og monteret forneden på stolene.
Løsningen blev praktisk og ser fin ud.
 
pantry_2.jpg
 
Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Arbejdet går videre... det bliver en noget lang post...

 

Det kan undre at det skal tage en uge at få noget der mest af alt er nogle rustfrie stålrør gennem tolden :headbang: , men forsendelsen fra Nilsen Båtbyggeri blev først frigivet i fredags, så man kan håbe på levering i morgen mandag...

 

Jeg var klar over at elsystemet ikke havde de installationer der burde være i en moderne båd med de krav man har i dag (de var noget anderledes i 1985...). Så der var bare en ting at gøre - rive det hele ned og bygge op igen :smash: . Det vil også gøre fremtidig installation af udstyr en del nemmere. Ud over det skulle der også laves kabeltræk frem til forkahytten til det nye el-toilet og tømningspumpe til septitank.

 
Mangelen på terminaler har gjort at alle forbindelser var monteret på selve batterierne, noget der hverken servicemæssigt eller sikkerhedsmæssigt er optimalt. Hele batteribanken var skiftet sidste år, så der var ingen problemer.
Til sidste sæson fik jeg også lavet et par sikkerhedsmæssige forbedringer samtidig med kabeltræk og installation af bovthrusteren, men tiden var der ikke til den “store tur” - det er den nu. :smash:
 
battery_1.jpg
 
Her ses det gamle elsystem og tilslutninger, det ser rimeligt meget ud som forventet i en båd af denne alder... Første step var at få fjernet den blå håndbetjente lænsepumpe som bare har siddet i vejen og ændret rør-føringen til den, jeg tror ikke man i dag ville sætte en lænsepumpe ved batterierne... :headbang: .
Jeg har i forvejen installeret en elektrisk så den har ikke været savnet, men jeg installere en back-up el-pumpe der kan benytte udløbet et andet sted hvor den ikke sidder i vejen.
 
battery_3.jpg
 
Jeg er stor tilhænger af at få elinstallationerne monteret på en tavle hvor man kan notere hvad er er hvad. Første step var derfor at få skåret tavler af plast-laminat til både ledningsføringen ved batterierne og ved sikringer og hovedafbryder.
Der er monteret nye 35mm2 forbindelser over til de faste terminaler og tilføjet endnu en hovedafbryder. Til højre ses den næsten færdige opsætning med rydet kabelføring og nye terminaler.
I denne process var det også nødvendigt at flytte brændstoffiltret en smule så det ikke var monteret oven i ledningerne som det var før og så det bedre kan serviceres :headbang:  
 
Alle forbindelser til udstyr mv. rykkes til monterings-bare til + og - med nye terminaler der sikre ordentlig forbindelse. 
+ baren ses på billedet til højre - baren sidder lidt længere inde, den store grå firkant er laderelæ fra motorbatteri til bovthruster, mens laderelæet mellem forbrug og motor sidder sammen med hovedafbryderne på den anden side.
 
De eneste forbindelser der nu er tilbage på batteri-terminalerne er lader og forbindelser til øvrige batterier.
For at sikre dem endnu mere har jeg lagt ledningsskjulere omkring.
 
Monteringsbarene beskyttes med et plastik-dække når alt er færdigt.
 
battery_2.jpg
 
Hovedafbryderne sidder i det rum der er lige ved siden af batteri-rummet. Originalt sad der en enkelt afbryder som jeg skiftede sidste år, men også her trængte der til en gennemgribende oprydning og gennemgang - masser af dårlige samlinger og sikringer...
Originalt var afbryderen på - (minus) siden, men moderne standard tilskriver at det er + siden der afbrydes. Ud over denne ændring, skulle de to batterikredse skilles, så der er tilføjet en ekstra afbryder, og de enkelt sikringer der har siddet rundt omkring på enkelt udstyr, er nu blevet samlet i en sikringsholder (opmærket).
 
Sidste billede viser den næsten færdige installation hvor kun enkelte dele mangler, bl.a. den afbryder der kan slutte de to batteri-banker sammen de sidste ledninger skal sikres og der skal mærkes op.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tid til lidt update og iøvrigt ønske alle glædelig jul, det har været lidt hektisk at få afsluttet nogle af projekterne inden helligdagene, også selvom det ikke lige er den her slags job der får en i julestemning… :santcheers:

 

spti_1.jpg
 
Beslaget fra Nilsen kom endelig :thumbsup: , og så kunne arbejdet med at få lavet septitanken færdig begynde.
Beslaget ses til venstre på billedet.
Tømning fremover bliver med el-pumpe, så den hånddrevne må ud. I midten ses alle de skiftede slanger monteret (havde monteret den manuelle pumpe i første omgang, men fortrød - det skulle være el). :smash:
Der er brugt specielle sanitets slanger på alt - også udluftningen.
 
På sidste billede kan man lige se noget af det gamle beslag - det gik nærmest i opløsning da det blev afmonteret, rørene nede i tanken smulrede helt, og man kunne se at det var længe siden der havde været hul til udluftningen…pheeew!!!
 
spti_2.jpg
 
Efter afmontering af det gamle beslag blev der renset rundt hullerne ned i tanken, et af de store problemer var faktisk at de gamle rør knækkede af da beslaget blev fjernet, og at de bagefter skulle bankes ud. De smulrede :headbang: . På billedet i midten søbes det hele til i sikaflex før monteringen af beslaget som ses på sidste billede til højre.
 
spti_3.jpg
 
Der skulle også monteres en føler i tanken, da tanken er forholdsvis lav i siderne er det faktisk kun Wema´s mindste føler til septitanke der kan passes ind. Den skal iøvrigt også kun måle øverste del af tanken for at man undgår at den tilstoppes.
Føleren monteres i et skruegevind som man montere på tanken når man har boret hul… Det er nok noget af den værste lugt jeg har oplevet da hullet til føleren skulle bores… det at boret blev varmt og at glasfiberen også blev varm var en meget dårlig kombination sammen med hvad der var af “rester” i tanken…  :lipseal:
 
På midterste billede ses den næsten færdige montering (ledningsføring mangler). Da tømningspumpen er forholdsvis stor, pladsen trang var det lidt en udfordring at få plads til det hele og komme til… :smash:
 
Efter installationen er færdig er der en meget meget tydelig forskel i lugt! :thumbsup:
 
En note - husk plasthansker (flere sæt), rigelig Rodalon og håndsprit, og ikke mindst at rengøre værktøj og alt andet når arbejdet er færdigt med sprit.
Det der er i tanken, er ikke noget man vil have andre steder end i tanken!
 
Det var alt for denne jule dag :santcheers:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

:santcheers: Lidt flere billeder og en lille opdatering efter diverse julefrokoster

 

Arbejdet med renoveringen/opdateringen af toilettet blev næsten afsluttet i dag...

 

bilde

 

Det nye toilet er elektrisk, selve basen monteres for sig hvor efter selve kummen sættes på. Ledningerne til pumpen er ført gennem skottet ind i kistebænken på den anden side, her er hovedledningerne fra batteribanken ført ud, og der laves en sikringsboks til både septitank pumpen, toilettet samt mulighed for yderligere forbindelser i fremtiden :smash:

Diverse teak trim og detaljer begynder at komme på plads og det hele får en ekstra omgang lak.

 

bilde

 

Ved siden af toilettet monteres septitank måler og kontakten til tømnings-pumpen. For at beskytte det lidt er der monteret en plastik skærm, som også skulle sikre nogenlunde mod at nogen kommer til at tømme ved en fejl.... :smash:  :eek:

På yderste billede til højre er endnu flere småting kommet på plads, den nye bagplade bag vasken er kun prøvemonteret, men man kan allerede se den gode effekt. Knappen til toilet skyl sidder lige ved vasken, og kan skimtes ude til højre. Den skyller ud så længe knappen holdes inde.

 

Det var alt for nu - mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak b-o-a , der kommer så afgjort mere, for der har været gang i det lille værft også i mellemdagene :santcheers:

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Har lavet et par videoer med nogle af de projekter der er blevet lavet i de sidste par år, bl.a. har jeg fået en del spørgsmål omkring montering af bow thruster og ikke mindst montering af flap på N26. 

Det er ikke en minutiøs gennemgang, men kan måske give et overblik over den generelle procedure og arbejdsgang. :smash:

 

Video, montering bow thruster (Sidepower)

 

Video, montering flap (Asdal Trading)

 

Rigtig godt nytår  :cheers_wine:  :fireworks2:  :fireworks3:  :fireworks1:

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Ja, så blev det jo tid igen til en lille opdatering...

 

Batteribanken færdig og alle kabler kom på plads, det blev en del mere overskueligt og ikke mindst sikkert.

 

bilde

 

En af de ting der har manglet er en måde hurtigt at tjekke status på batteribankerne. Samtidig har landstrømsanlæget ikke været monteret optimalt inde bag slanger mv. fra fyret. Lavede denne skitse for at få en ide om hvordan det kunne se ud.

bilde

Det gav jo også lige mulighed for at teste den nye "sketch-pad" på iPad´en :thumbsup:

 

Panelet laves i plastlanimat med teaklister, et voltmeter til hver batteri bank, plads til landstrøms boksen med HFI relæ og et landstrøm 230V stik direkte på fronten af panelet. Bag panelet trækkes også strøm til agter kabinen hvor der skal monteres 230V stik også.

 
Placeringen inde i skabet på styrbord side i cockpittet er god nok, men det har virket som sagt virket “rodet”. Selve landstrøms-boksen har været monteret med lim på selve skrovsiden.
 
bilde

Her er panelet færdigmonteret, der mangler den sidste finpusning. De to skruetvinger holder landstrømsboksen på plads mens limen tørrer. Efterfølgende renses kanterne så der kommer pæn afslutning. :smash:

 

Det var alt for denne omgang...

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...