Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

He he jc, har skumlet med tanken i mange år om baug prob :yesnod:

 

Her er lidt opdatering fra i dag...

 

bilde

 

Kabeltræk blev færdigt. Der er et meget passende rum lige bag der hvor propel motoren bliver monteret som passer perfekt til batteriet. Har lagt et lag vandfast gummi i bunden af rummet og monteret stropperne til at holde batteri kasse og batteri og der er plads i siden til montering af laderen. Hovedafbryderen sættes lige uden på kistebænken hvor den er nem at komme til, men er iøvrigt en simpel on/off drejeknap.

Som der skal er der monteret en sikring til systemet, det en 250amp, den sidder nede i kistebænken, og skal dækkes til så der ikke er mulighed for skader eller kortslutning. Udluftning til batterikassen føres op med en slange op i ankerbrønnen.

 

bilde

 

Endnu en gang slibning priming, spartel og så primining igen for at finpudse formen. Bagkanten rundes kraftigt og spoileren har efterhånden den rigtige form.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak SoBo, du har selv en af de mest elegante både på forumet - utrolig flot med det nye baugspyd :thumbsup:

 

De seneste dage er der lavet lidt også...

 

bilde

 

Der er blevet malet indvendigt med 2-komponent omkring røret der nu er klar til montering af motoren, udvendigt er der slebet og lagt endnu et lag epoxy primer for at nærme sig den endelige finish.

Fik bestilt lader til batteriet. Den skal fungere som vedligeholdelses lader, er på 7 amp og monteres ude ved propellen sammen med batteriet. Batteriet bliver dermed ladet med landstrøm når den er tilsluttet og via lade-relæ/start batteri når motoren går og der sejles.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så blev det tid til en opdatering igen :yesnod:

 
bovpropellen er nu færdig og det sidste der mangler er bundmaling og lidt småting :smash: .
bovprop12.jpg
 
Her ses propellen monteret, det er vigtigt at få den rette clearence når den monteres, en lidt tricky opgave.
 
bovprop13.jpg
 
Monteringen af motoren, der er blevet primet og malet med topcoat. Alle kabler er ført frem. Der er boret et hul mellem de to rum med 5 cm i diameter til at føre kablerne igennem. Mellem batteri og motor bruges 50mm kabler. På sidste billede ses kablerne monteret, helt ude til højre kan man lige se stikdåsen til styrekablerne.
 
bovprop14.jpg
 
Samling af apeteringen gik uden problemer, måtte dog udskifte alle messingskruer med nye i rustfri, de messing skruer som Nidelv brugte går nemt i stykker når de skrues løst. Der måtte skæres plads i bundpladerne for at få plads til motoren og batteri installationen. Yderste stuverum bruges aldrig så det havde mindre betydning, men til det er lige over batteri-installationen bruges flittigt, der måtte laves en luge så stuverummet fortsat kunne bruges. Der var behov for yderligere ca. 10mm for at få plads til terminalerne på batteriet, så det blev løst med en overliggende plade med beslag. :smash:
 
På sidste billede kan man se hovedafbryderen for bovpropellen, den sidder så man hurtigt kan komme til den.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej Jangul, tak for de meget pæne ord, det er noget der luner :smiley:

 

Hermed en hurtig opdatering igen...

 

bilde

 

Så blev bovpropellen færdig, og resten af bunden malet og klar, efter at det har fået bundmaling kan man lidt bedre se afrundinger og form på installtionen. Yderst til højre er et enkelt billede af batteri installationen med lader. Det blev fint :thumbsup:

 

bilde

 

Salon tilbage til normal, for et par dage siden var det kaos.

 

Det blev tid til lidt mere finjustering af indretningen som jeg vist har glemt at poste...

 

bilde

 

Selvom jeg tidligere havde slebet og renoveret dash-bordet, så var jeg ikke helt tilfreds, det faldt lidt ud i forhold til resten :rolleyes: . Der var ikke andet for end at få lavet en teak overflade der også. "Panelet" er lavet i 4mm teak fineer som resten.

Først en skabelon, jeg bruger normalt noget kraftigt papir - ikke pap, for så er det lidt nemmere at "folde" sig frem til den endelige form. Til højre ses det udskårede stykke efter første gang slibning og lak.

 

bilde

 

Panelet klar til montering, og til sidst færdig - det pyntede lidt.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Thanks doctordre, and wellcome back. You are doing an amazing job on the Scand 9200, really like some of your solutions :thumbsup:

 

Ikke nogen billeder fra i dag desværre. Det meste af dagen er gået med at montere og udskifte lydisolering ved motoren, samt fjerne det gamle smøresystem til stævnrøret der jo er skiftet til vandsmurt.

 

Ud over det de sidste detaljer som skulle på plads inden søsætning. Alt skulle være klar til søsætning :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tusind tak mormalv - håber i for sejlet trods vejret der oppe mod Nord :rolleyes:

 

Så blev det tid til en opdatering igen.

 
Der har været en del finpusning af cockpittet og en del system tjek inden søsætningen næste uge.
 
Lidt små opgaver har der været, logo på siden var efterhånden flosset og skulle skiftes, nyt bestilt og sat på.
Et lille fif når man montere er at klippe op mellem bogstaverne og så tage et af gangen. Valgte at justere en smule på designet for at ændre det grafiske i moderne retning og knap så tungt som det der sad på.
 
nidelvskilt.jpg
 
Samme højde på “26” som på bogstaverne og lidt øget afstand gør det hele lidt mere elegant uden at ændre for meget.
 
Cockpittet er blevet færdigt efter de sidste detaljer er kommet på plads, blandt dem var at få lavet tæppe. Der mangler fortsat nogle justeringer, men generelt er det på plads. 
 
Jeg kom til at finde nogle billeder frem fra før renoveringen begyndte  :crazy:
 
cockpit_16old.jpg
 
Der er sket en del, og jeg må indrømme at jeg bliver lidt overrasket over hvor slemt det var med rust anløbne hynder, gulvtæppe der lugtede og var fuld af skidt ikke bare over dørken men også under, instrumenter der ikke virkede og listen bliver ved og ved… Nu ser det sådan ud...
 
cockpit_14.jpg
 
... og lidt flere..
 
cockpit_15.jpg
 
Jeg er efterhånden ved at være ganske tilfreds med hvordan det er blevet, selvom jeg nok skal finde et par projekter til næste vinter :crazy:  :smiley: 
 
Klar til søsætning.
- så mangler vi bare vejret... :sailing:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak SoBo, håber Rivieraen bliver luftet, og vejret er til at holde ud.

 

abro tak for de pæne ord - søsætning på torsdag så kommer Nidelv endelig på vandet - god sommer retur til dig også.

:sailing:

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Et par billeder fra søsætningen torsdag, en meget sen søsætning i forhold til normalt. Det gik efter planen og Nidelv kom godt i vandet. Diverse motortjek og filterskift og impeller-skift (den så temmelig slidt og ødelagt ud), systemtjek med el og navigation, og ikke mindst tjek af den nye bowthruster blev gjort.  :thumbsup:

 

bilde

 

Det er altid lidt en udfordring at få bådene højt nok op til at havnens lift kan komme under, men igen i år gik det fint.

 

bilde

 

Klar til en ny sæson :flag_da:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sommeren er gået fint på trods af det dårlige vejr i juli, så har august taget lidt revanche :thumbsup:

Tænkte det kunne have interesse med en lille video af den kære N26 - så den er her:

 

https://youtu.be/UZLq1yVmF3k

 

bilde

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak for de pæne ord ronbirke. Stolene fik jeg leveret via Sverige, men i Norge er det Maritim der forhandler dem Dækslugen er en Gebo i aluminium som erstatter den gamle type. Skal du have en original til N24 kan du få den hos Agder Boat - http://www.agderboat.no 

Badeplatformen er original for N26, bougspud er fra Baatsystem.

Lykke til med din N24 :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Mange takk for info!

Jeg ble meget inspirert av det du gjorde med det grælle,mørke treværk! Å male finer skrog hvite, samt å lysne teak detaljer og dører gav det hele et eksklusivt look.

Hva slags maling har du brukt? Er det hempel 2komponent?

Jeg må og lave nytt instrument panel. Det orginale er altfor puslete. Kommer til å lage noe ala det som står i n26.

bilde

Link to post
Share on other sites

Mange takk for info!

Jeg ble meget inspirert av det du gjorde med det grælle,mørke treværk! Å male finer skrog hvite, samt å lysne teak detaljer og dører gav det hele et eksklusivt look.

Hva slags maling har du brukt? Er det hempel 2komponent?

Jeg må og lave nytt instrument panel. Det orginale er altfor puslete. Kommer til å lage noe ala det som står i n26.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej ronbirke, undskyld det sene svar. 

Jeg bruger Hempel ja, men kun 2-komponent hvor der er stort slid, ellers er 1-komponent fint :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er nogen tid siden jeg sidst har postet, men nu nærmer vinteren sig og det kribler også lidt for at komme i gang med projekter og forbedringer.

 

I dag var det tid for sæson afslutningen, og Nidelv´en må ind på værftet og overvintre. En del nye projekter venter hen over de kommende måneder, så der bliver noget at se til.

 

bilde

 

Nidelv lagt klar til at komme på land i går. Det har blæst ekstremt meget de seneste dage, men der er relativt læ i havnen.

Op meget tidligt i dag for at få båden op, helt speciel stemning på havnen. Bunden så fin ud uden så meget begroning. Højtryksspuling og så klar til at komme ind.

 

bilde

 

Der er ikke meget plads i hallen i år, så der skulle "lirkes" lidt for at få pladsen til at gå op, Nidelv var sidste båd der skulle ind. Snart klar til denne vinters projekter.

 

bilde

 

Jeg bliver stadig imponeret af den hydrauliske bådevogn/lift og hvad der er muligt med den.

 

Vinterens projekter kommer i stor grad til at være elektronik og el, men også lidt træarbejde som altid.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...