Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

Takker for de pæne ord Windy, ja der bliver lagt nogle kræfter i Nidelv´en, men der mangler lidt endnu :smash:  :smiley:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så er der lidt nyt igen, det har været en travl periode så der har ikke været så meget tid til at poste. Det betyder dog ikke at der ikke er sket noget.

I forbindelse med installationen af det nye navigations system, måtte den tidligere analoge transducer til ekkolodet skiftes til en digital.
Det var også nødvendigt at skifte til en gennemgående transducer for at kunne udnytte de nyeste features på plotteren.

bilde

 

Og så lidt genbrug - det er faktisk en skabs-dør fra Skilsø der nu kommer i brug til monteringen af sub´en. Papkassen fra sub´en bruges som skabelon til udskæring.

 
bilde
Højtalerkassen males hvid med Hempel og isoleres indvendig med skum og dæmpning. Sidste finish med teak-lister og silkemat lak.
 - det blev jo ganske pænt til sidst  :smiley: 

Mere følger....
 

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak for de pæne ord Fyrlykten og for at du følger med i mine "eskapader"  :thumbsup: 
Boble65 dejligt at du bliver inspireret - det er jo det der er meningen :yesnod:

 

Har gået og lavet den sidste finish på dash-bordet, bla. var et par af de gamle automat-sikringer gået i stykker så det var vel naturligt at skifte dem alle sammen.

bilde

 

Og så et par billeder af det endelige resultat...

- jeg har sagt det tit og det er stadig mit mantra, djævelen er i detaljerne og det er også der tiden ligger...

 

bilde

 

et lidt utraditionelt billede, men det viser meget godt de ændringer der er lavet ved styrepladsen med bl.a. arm ved det nye gear/gas håndtag, fjernbetjeningspanelet til plotteren mv... og lidt mere...

 

bilde

 

Flere detaljer følger...  :smiley:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak SoBo, inspirationen til at gå i gang med Dashbordet kom jo faktisk fra dig :wink:

 
De seneste uger har været præget af arbejde med detaljer, og endelig landede de specielle rekker som var bestilt fra Italien.
Det er nogen gange en udfordring at finde de ting/detaljer som man finder på andre både, men hvis man er stædig går det. 
Desværret koster det nogen gange at være kræsen… :rolleyes: 

handrailital.jpg
 
Rekkerne er i 30 mm og betrukket med læder, en detalje der lige løfter indtrykket.
Det er monteret agter på rygstøtten til sofaen (hvor der nu også er en teak-detalje, ved nedgangslugen til salon og nede i salonen ved toilettet.

aftcbinteak.jpg
 
I agterkabinen er det også blevet til lidt justeringer. Ny hylde og lidt teak-detaljer giver et lidt bedre indtryk og praktisk aflægningsplads. Her er også før ind stik med 240V landstrøm.
 
Det går fremad :yesnod:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

M/S Aiolos tak for de pæne ord - ser meget gerne billeder af din båd fortsat :thumbsup:

 

Ikke meget er sket denne uge indtil nu, kalechen er kommet retur fra vask og er blevet justeret lidt. Nogle dårlige syninger i underkanten af "vinduerne" gjorde at det regnede ind i nogen tilfælde. Der måtte helt nye vinduer i kalechen og ændring af designet så det ikke sker igen.

 

Mere følger.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Efter en god sæson hvor Nidelv´en kom så langt som Helsingborg i nord til Flensborg i syd, blev det klart at der kunne trænge nogle flere kræfter til de lange stræk, og det hjælper heller ikke at Nidelv´en efterhånden har en del udstyr og er blevet lidt "tung om maven" :sailing:

bilde

Tanken med ny motor har været der længe, men det var turen over Østersøen i år der gjorde udslaget, - denne vinters projekt blev født, og jagten på den mest optimale løsning gik ind.

 

Overvejelser...

Dem der har skiftet motor ved at der er mange overvejelser, og en af de store er omkostningen i forhold til udbyttet. Der er ingen økonomisk baggrund, for  båden stiger ikke tilsvarende omkostningen i værdi. Ser man på udgiften i forhold til hvor meget man bruger båden og hvor længe man ønsker at beholde den, ja, så kan det give mening, men med mindre der er tale om egentligt motor-havari, ja, så skal der overvejes grundigt.
 

I første omgang blev den danske Volvo Penta importør kontaktet, det er også dem der har stået for vedligehold af den gamle. Oplæget var at se på omkostningen ved at skifte til en ny D3, men det viste sig hurtigt at denne løsning var både uforholdsmæssig omkostningstung og upraktisk. Først og fremmest ville der være et rent fysisk problem, den nye generation VP D3 er en del højere end de ældre D3 og meget højere end TMD/TAMD serierne. Det ville betyde at gulvet i cockpittet skulle forhøjes... :nonod:  ud over det ville omkostningen blive over halvdelen af bådens pris :lipseal: - så denne løsning blev hurtigt lagt i graven af både af de økonomiske og praktiske grunde..
Andre løsninger med ny motor blev undersøgt, bl. a. Solé som tilbyder en 100 hk, men vurderingen blev at det var for lidt, og de større Solé modeller blev for store, så denne mulighed blev også udelukket...

.... mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Har hatt Nidelv 26 med 105hk Tamd30. Den gjorde som regel 15,5knop på topp, men hadde max 17,2knop GPS målt engang.

Den la seg litt over på siden på de siste knopene. Vi kunne cruise på ca 12-13knop ferielastet, da gikk den veldig pent. Men det er dyre knop hvis du velger å bytte motor... En overhalt Tamd30 haddde kanskje vært det enkleste? Med tanke på motorfester, gearkasse osv. 

Utfra det jeg skriver og opplevde med båten, tror jeg ikke den tåler så mye mer enn ca100hk. Det er mulig å få orginalt trimplan til dem, mulig den tåler mer da. Ble aldri levert med mer en 105hk orginalt, men har sett annonsert Nidelv 26 med Tamd31 på 130hk.

Link to post
Share on other sites

Yes SoBo - det bliver spændende at komme igang :yesnod:

@Førstefender, tak for dine erfaringer omkring motor og Nidelv 26, der har været mange overvejelser. Jeg kom dog rimelig hurtigt frem til at det skulle være en nyere og stærkere motor der måtte til. Min vurdering er gået på vægten, mængde af udstyr kombineret med ønske om højere march-hastighed og mere overskud. NB, den er forsynet med flap fra Asdal, og det er tydeligt at den kan tage betydelig mere kraft end den gamle TMD30 kunne give. Målet er ikke som sådan høj topfart, men hurtigere og mere afslappet march-hastighed ved lavere omdrejninger (og dermed lavere støjniveau).

Valget af motor faldt på en Volvo Penta TAMD31A med 130 hk og HS4 gear, men at finde en i god stand var lidt af en udfordring. Det lykkedes dog til sidst at finde en som er velholdt og hvor der er lavet de nødvendige udskiftning og vedligeholdelse :thumbsup: .

bilde

 

Her et par billeder fra afhentning og ankomst af den "nye" motor. Jeg fik inden afmonteringen mulighed for lige at opleve den i drift i den Scand 7800 hvor den havde været monteret. :thumbsup: Herefter blev den monteret på motor-palle og sendt med fragtmand et par hundrede km. og er nu ankommet på værftet hvor den er blevet pakket ind. Det var lidt spændende at se hvordan den så ud ved nærmere inspektion, men det er jo dejligt at handle med folk der er sirlige omkring afmontering og forsendelse. Alle tilslutninger var forseglet sikkert, og motoren frostsikret :thumbsup:

 

bilde

TMD30 til venstre TAMD31A til højre.
Der er flere grunde til jeg søgte efter en 31-motor. Grundliggende er 31´eren en opgradering af den tidligere 30´er, hvilket betyder at mål og montering minder meget om hinanden, som det fremgår af motortegningerne her over.

Det er jo også betrykkende sag at en del Nidelv blev leveret med TMD31 motor, altså den mindre model uden after-cooler og med 100 hk - så ved man at der er være plads til montering :smiley:

bilde

Mere følger... :yesnod:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak for gratulationerne alle  :thumbsup:  , det bliver et spændende job, og ikke mindst ser jeg frem til de forbedringer det kommer at give når Nidelven er retur i vandet.

 

Her er de første billeder fra udtagningen, der ser lidt tomt ud nu i motorrummet...
 

bilde

Den gamle TMD30A forest og den nye TAMD31A bag den begge på paller. Giver et meget godt billede.

 

bilde

 

30 års brug kan ses. Masser af søl, olie, rester af gammel skum-isolering og meget mere.
Det bliver noget af en omgang at få gjort rent, men i det mindste kan man komme til nu :crazy:

Mere følger

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Det har stået på den store rengøring, og den var temmelig omfattende. Hele motorrummet blev vasket ned. Oliespild, diverse skruer, møtrikker og rester af motorrums-isolering renset op. Det var et kæmpe - og meget beskidt arbejde. Heldigvis har vi en miljøtank for spild-olie som hjælper på bordskaffelse :thumbsup:

Nu er det faktisk muligt at få et overblik over motorrummet, og hvad der skal bestilles af isolering mv.

 

bilde

 

Efter alt skidt er renset af ser det jo ganske fornuftigt ud. Det gamle motorrum var fyldt med mere eller mindre praktiske ledningstræk, så der bliver nu mulighed for at få rydet ordentligt op. :yesnod:

 

Den nye motor kræver en del mere frisk luft end den gamle. De første modeller af N26 har i forvejen i underkanten af udluftning. De blev leveret med 3-kanalers udluftning af 7,5 cm, 1 på styrbord og to på bagbord.
Derfor skal er kraftigt opgraderes med luft til motoren.

De gamle rustfrie standard spjæld fjernes, og da det var mig selv der satte dem i i sin tid sidder de fast - meget fast :crazy:

 

bilde

 

Der bliver vist ikke noget brugtsalg af de her spjæld. :rolleyes:

De gamle udluftningsbokse har to tilslutninger (pr. side), de ændres ikke, men der opgraderes med yderligere 2x 7,5 cm udluftninger pr. side så der i alt bliver 4 pr. side.

I styrbord, bruges den ene til udluftning originalt til toilet-udluftning, den får sin egen nye tilslutning.

Til højre er der er målt op med blåt tape for de nye tilslutninger, det bliver dog ikke bokse som de gamle...

bilde

 

De nye ekstra luft-tilslutninger er af den type der forhindre indløb ved hjælp af to "skot" der overlapper, de fås dog kun i hvid, og derfor måtte der noget "maling-på-dåse" til for at de kommer til at matche :smiley:

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Noget af det jeg altid kæmper med er lydisolering... Der findes mange typer, men erfaringen siger at det godt kan betale sig at købe god kvalitet. De seneste år har jeg brugt Isoboat:

 

bilde

Isoleringen har selvklæb på bagsiden, og er ellers en kombination af kraftig meget tæt skum og et lag tungt Bitu som mellemlag. Det er en af de dyreste former for isolering, men den virker :thumbsup: så det er værd at ofre lidt ekstra på det.

 

I tillæg vil der denne gang - hvor det er "nyt motorum" helt fra grunden blive brugt 3M Thinsulate (som ikke hedder det mere), et produkt der både er fleksibelt og dæmper kraftigt.

 

bilde

Målet er at nå ned på et endnu lavere lysniveau end tilfældet var med den gamle installation, og sigte på omkring 65-70 db ved march fart om muligt.

 

Men nu et par juledage med afslapning. God jul til alle der følger med her :santcheers:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Når man nu går og "roder" lidt, så er der nogle ting der lige pludselig giver mening :crazy:
Hen over sommeren oplevede vi et par gange at det var ligesom om at dieseltankene blev overfyldt - uden at der kom overløb fra overløbs-ventilen.
Det undrede mig lidt :confused: - eller meget - indtil det i denne uge blev nødvendigt at flytte ventilen i skrog-siden pga. de nye luft-indtag...

 

bilde

 

Udover at man nærmest skulle være Hudini for at få selve gennemføringen løsnet, ja så viste det sig at der også sad noget - ubestemmeligt - drit i slangen og stoppede den mere eller mindre :eek: .
Det bliver vist til en ny slange...

Yderst til højre opmærkningen til brug for de nye udluftningshuller.

bilde

 

De nye udluftnings-gennemføringer kommer til at sidde i forlængelse af de gamle. Totalt set kommer der til at være mere end dobbelt så meget "luft" som der var tidligere, hvilket også er nødvendigt.

Mere følger....

Godt nytår :fireworks3::fireworks1::fireworks2::newyearcheers:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så blev det vist tid til en lille opdatering.

 

Det går stødt fremad, selvom meget af det arbejde der laves lige nu ikke viser sig på udvendigt. Den nye udluftning til motoren er nu næsten færdig...

bilde

 

Som det er kendetegnet så er der minimalt med plas, og det var en kamp :smash: at få gjort plads til de nye kanaler og ikke mindst slangerne. På styrbord side er slagerne ført ind umiddelbart foran fyret, og ned gennem "gulvet" ned til batteri-rummet. Srbejvet med at få lavet hullerne der inde var noget af en udfordring, ikke mindst fordi der både går varme-kanaler i batterirummet.

Til selve hullerne i skroget er brugt gennemføringer der forhindre vand-indløb.

 

bilde

 

bilde

 

Ristene blev bestilt ved Agder Boat, da det viste sig at ristene til den "nye" Scand ville passe perfekt i størrelsen - og det blev jo ganske fint :thumbsup:

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@Guano, det er varenummer 402333. Højden er 16,5 cm og 99 cm overalt og 77 cm på det "midterste" stykke.
De er originalt lavet til et hul der er 13x59cm.

Link direkte er her:
http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Ventilgitter-rist-motor-luftind-til-29-Baltic/402333

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...