Mix Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Og Maritim skal 649.- for 10 liter !!! http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/efoy-m10-tankpatron-10-liter Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Og selve brenselcellene er mulig å få billigere også. Når det gjelder metanolen så er det brukere i Sverige som jeg har snakket med som har fått levert filter til grenselcellen gjodkjent fra Efoy visstnok og da kan de bruke hvilkensomhelst metanol uten å miste garanti. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Nei, du tar feil. Du får ikke startet den før temp er over 3 grader. Driftstemp når den er slått på er -20 til +40 En Efoy tåler ikke frost når avslått og må ha starttemp over 5 grader. Truma derimot tåler frost når avslått. I praksis vil aldri dette bli noe problem. Bortsett fra at Efoy ikke må utsettes for frost under lagring. Truma har ikke dette problemet. Den har frostsikring. Faktisk samme frostsikring jeg har på min Truma C. Da er vel ditt utsagn vedr. at Efoy ikke tåler frost når avslått litt på vidda det og....? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Og selve brenselcellene er mulig å få billigere også. Når det gjelder metanolen så er det brukere i Sverige som jeg har snakket med som har fått levert filter til grenselcellen gjodkjent fra Efoy visstnok og da kan de bruke hvilkensomhelst metanol uten å miste garanti. Veldig interessant info Enzo :-) Hvor kan den fåes biligere? Ingen overraskelse at Svenskene pusher på for å ikke kjøpe uvettig dyr meanol. Har fryktelig lyst på en 210 om jeg fant en til litt bedre pris og metanolspørsmålet blir avklart.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Enzo Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Man kan jo handle andre steder enn i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Får lyst til å svare innpå her litt igjen. Jeg er ingen kløpper på strøm, men enkelte her regner ut kostnad på metanolen osv utifrå lading/forbruk og kommer frem til forbruk av metanol jeg ikke kjenner igjen. ( man er da ikke i konstant mangel av strøm vel) så kjører vi jo litt båt innimellom også = lading det og samt at Efoy'n går jo ikke på toppspeed hele tiden heller. Vi bruker riktignok litt strøm i vår båt og har på 3 ukers ferie brukt ca 15 liter metanol. Vår erfaring er sålangt på 2 sesonger. Sesong 2012, montert og startet Efoy 210 den 4.04-12 og slått av og tatt hjem den 15.10-12. Forbruk metanol 28 liter. Sesong 2013, satt i drift 6.05-13 og til nå forbruk 22 liter og ferien er avviklet. Forbruket er størst da i disse 3 ukene og flater selvfølgelig ut nå da det er helgeturer fremover. Mr. Efoy står alltid på og jeg ligger aldri på landstrøm i hjemmehavn. Bruker noe landstrøm i havner i ferien, så kan den vile litt denne kompisen min:-) fordi det er det den er denne Mr Efoy. Jeg har også et MASE diesel generator i båten, men ser ikke hensikten med å kjøre den for å bare toppe batteriene for så å tømme batteriene igjen. Dette blir nå etter Efoy kjøpet feil for meg. Efoy står på og tar seg lydløst behagelig og effektivt av dette. Som dere skjønner så er vi mer enn strålende fornøyd med denne investeringen og den kan anbefales på det sterkeste. Lykke til folkens og fortsatt god sommer :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Godt å høre Kire. Lysten på en Efoy 210 under juletreet ble ikke mindre nå ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kire Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 sender nissen et tips jeg, så får han avgjøre om du har vært snill "gutt" (ser ihvertfall slik ut) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Husker jeg feil ... eller kostet ikke EFOY'en 50 kNOK før sommeren, og nå er prisen nede i 20 kNOK? Jeg antar at prisen kommer til å synke enda mer - og det samme med metanolen. Jeg har nylig bestilt flere solcellepaneler, men EFOY er definitivt på "watch list" over mulige fremtidige investeringer ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kire Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 å, hvor har du sett en EFOT 210 til 20 kNOK, da vet jeg om etpar karer som vil ha...... Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Den minste modellen som koster ca 25.000 hos Seatronic. For den største må du fremdeles ut med ca. 50.000,- Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 aha ... ja, jeg har visst sett feil: http://profi-camper.no/efoy/2375-efoy-comfort.html Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Gull er ikke gratis tobixen! :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Det var platinum, var det ikke? Ikke gull? :-) Dersom en stor del av EFOY-verdien er "låst" i platinum kan det vel hende at min antagelse om at prisen kommer til å synke er helt uberettiget. Hvor mange års forventet levetid har EFOY'en? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
catano Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Hei. Maritim selger til 48500 mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
lano2 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Efoyen lever 5000 timer, i følge manualen. Altså myyyyye lenger enn en Volvo D6. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Hehe lano2 I min yngste sønn sin Sunseeker 29 Mohawk her vi akkurat tatt ut 2 bensiner og nå går den rundt med en D6 med 5236 timer på seg. En bekjent sin Windy 9800 spretter rundt i fjorden med en D6 gått 5800 timer, begge går og starter som skudd Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Efoyen lever 5000 timer, i følge manualen. Altså myyyyye lenger enn en Volvo D6. :-) Seriøst? 5000 timer er ikke mye. Det tilsvarer 525 kWh, eller NOK 95 pr kWh bare i "avskrivingskostnader" - og det er før man tar hensyn til drivstoffkostnader og kapitalkostnader. Ganske stiv pris ... :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Hehe lano2 I min yngste sønn sin Sunseeker 29 Mohawk her vi akkurat tatt ut 2 bensiner og nå går den rundt med en D6 med 5236 timer på seg. En bekjent sin Windy 9800 spretter rundt i fjorden med en D6 gått 5800 timer, begge går og starter som skudd Ex taxibåtmotorer? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mariell Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Lano rører. Regner med at en Eføy varer mer enn i 7 måneder ved konstant drift. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
lano2 Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Utrolig opptatte dere er av pris og penger. Hvordan har dere råd til båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Ex taxibåtmotorer? Det er ex taximotorer ja! Veldig dokumentert og servet godt! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Det er ex taximotorer ja! Veldig dokumentert og servet godt! Nydelig! Beviser at det ikke er gangtid som tar livet av båtmotorer forutsatt riktig bruk og ettersyn/ vedlikehold :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Utrolig opptatte dere er av pris og penger. Hvordan har dere råd til båt ? Nettopp ved å være litt opptatt av pris og penger har jeg etterhvert fått god nok råd til å kunne holde meg med båt uten at det utgjør noen økonomisk bekymring :-) (og, det er kanskje hovedgrunnen til at jeg foreløbig ikke kjøper større båt). Men, jeg tør ikke tenke på hvordan regnskapet ser ut dersom jeg hadde satt en timespris på arbeidsinnsatsen, samt regnet med alle båtlappene jeg har brukt på idiotisk utstyr som jeg ikke engang har giddet (evt, fått tid til) å montere ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lano2 Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Da er vi enige da! Slutt å måle komfort i kroner, og se å få kjøpt dere en Efoy! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.