Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

og ca 5 k for panelet...

 

Syns folk tar kraftig i for pris på solceller. Kjøpte et til snekka sist sommer og prisene har stupt men en god del butikker holder på "gamle priser".

 

100w panel og "dum" regulator koster under 2000,- på seasea og har vel kostet så lite i over ett år nå. Men man kan selvsagt kjøpe dyrere paneler som er myke osv. 5-600 mer så har du en "smart" mppt regulator i stedet.

------------

 

Så prismessig og rent praktisk syns jeg ikke det går an å sammenligne efoy og solcelle. Et 50w panel og dum regulator koster såvidt over en båtpenge og gir toppladet batteri mellom hver tur. Skal en ha strøm utover det fra solcelle må en ha god plass på dekk osv. Det går ikke på så mange båter.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har innstallert 210 og er godt fornyøyd etter ca 100 driftstimer. Jeg har imidlertid et spørsmål noen kanskje kan hjelpe meg med. Standardinstillingen på ladeparametre er innslag på 12.3V og avslutning på 14.4V (forenklet). Dette er vel ok så lenge det er snakk om hvilespenning, men i praksis brukes jo Efoy mens kjøleskap, varmer etc. trekker strøm. Dette betyr jo at spenningen også synker. Det er ikke uvanlig jeg trekker 8A på en 3x140ah bank og spenningen synker da raskt under 12.3V og Efoyen starter og gjør jobben. Utfordringen er at toppen ikke nås lett med forbruk i gang. Jeg har en følelse av at det kanskje er lurt å kutte lading uten å toppe batteriene, dvs. senke terskelen til f.eks. 13.8V (gitt at det er forbruk samtidig som det lades). Tanken er at det er lettere/mer effektivt å lade til f.eks. 80% enn det siste stykket.

 

Som dere ser er det mye spekulason og antagelser mht. om dette er lurt. Er det noen som har kunnskap og/eller erfaring med Efoy om dette har noe for seg?

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

hei.

Jeg har også den 210amp.

Jeg har så langt satt start på 12,3 og 180 min som gjør at spenningen må vare så lav i 3 min før start.

Jeg har satt utkobling til det laveste som en kan( husker ikke volten) for forsøke på topplading koster bare masse drivstoff.

skal si det var kjekt å våkne lørdag og søndag og se at batteribanken var på 100% selv med lysbruk, kjøleskap, dieselvarmer og tvtitting.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Jeg har en følelse av at det kanskje er lurt å kutte lading uten å toppe batteriene, dvs. senke terskelen til f.eks. 13.8V (gitt at det er forbruk samtidig som det lades). Tanken er at det er lettere/mer effektivt å lade til f.eks. 80% enn det siste stykket.

Jeg mener ganske bestemt at det er fler enn bare du som har tenkt denne tanken, og fler enn bare catano som har eksekvert den - sparer mye dyrebar "merkesprit" på å ikke topplade batteriene ja. :-)

 

Jeg har hørt rykter om at batteriene har godt av å bli utsatt for god ladning og påtrykt ladespenning 14.4V en gang i blandt - men det skjer vel uansett en del ladning på motorgange skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Ferien startet 1 juli og har siden den dag bare brukt landstrøm to netter.

Har siden onsdag ikke kjørt motor og bare tilført batteriene strøm via Eføy 210.

Siste uken har guttene og en fam på 3 hvert på besøk, med tanke på hva av strøm som går.

Det er snakk om 4 data, flere nettbrett og mobiler.

Kjører kaffetrakter via inverter og varmer van til oppvask og dusj med diesel vannvarmer ca 1 time pr dag

masse mer kjøleskap og do/vann pumpe noe tv titting og filmer.

Ser at det må står at batteriene har 94,6 % igjen nå uten at Efoy`en står på

Kan bare si meg så fornøyd og fryder meg hver gang nabobåter må til med agregat

 

Det koster dessverre ca kr 50 pr liter drivstoff og det er brukt noen liter, men så sparer jeg jo havneleie for hver dag

vi kan ligge i uthavn

Har mailet Maritim og spurt om de kan rette sin pris til slik

http://www.profi-camper.no/352-efoy

 

mvh

catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei.

Reklamerer litt jeg.

Har ligget uten motor eller annen lading en Efoy i utehavn siden onsdag i forrige uke og til i dag lørdag.

Før oppstart i dag var batteribanken på 97% amper.

Mvh

Catano

Takk for noen hyggelig dager, du har overbevist meg, og kona er overbevist så da kan jeg ta i fra båtkontoen til neste sesong :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det kan fort bli spørsmål om hvor mange ampertimer. 140 - 210.

Det jeg på den negative siden opplevde var at ved å forsøke kjøre Efoy i manuell modus var at etter over en uke hadde jeg 100 - 96 % amp alt ettersom.

Men siden det ikke ble fullading og bare bulklading gikk det utover volt'en

klart dette ikke betyr så mye på en langhelg, men først får betydning over lengre tid i utehavn.

Så dette ved at volttallet sank mer ved belastning en når batteriene var helt på topp.

Så min erfaring å dele blir kjøp den 210 amp kjør den på automat, spes dersom en skal ligge lenge på samme sted for da er både volt og amp på topp.

Drivstoff prisen er på vei nedover og nå i Kristansand fikk jeg 10 l for 400 kr

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei.

Brensel er nå å få til 36 kr l så det er da nesten samme som å kjøre Agregat på diesel.

Det siest at garantien er minst 5000 timer noe som tilsier å kjøre Agregat i 850 t med lader på 40 amp.

Etter så mange timer har en nok hat mer en en service på agregatet også.

Så hva som blir dyrest er ikke sikkert å si.

Men hva med å ligge i utehavn to netter ekstra her og der og en sparer si fire neter i havn A kr 300 og en har gratis brensel den ferien.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Efoy medfører vel også en eber vannvarmer til varmtvannstanken om det skal matche aggregatet. Ligger nå ved siden av en med Efoy - hvilket han er veldig fornøyd med - men motoren var i gang en stund i dag der for å få varmt vann, samt at forbruket svakt oversteg Efoyen. Men han har ikke den største.

Link to post
Share on other sites

Etter mange netter i uthavn sliter jeg litt med "batteriangst," og begynner å bli klar for en Eføy. Høres herlig ut å kunne slippe å tenke på strømforbruket. Om noen vil prøve å forhandle pris på samkjøp så er jeg med. Lå noen dager i nærheten av en Storebro med ageetgat, og kan ikke si at jeg satte pris på lyden.

Link to post
Share on other sites

Spennende med Efoy! Jeg har allerede Webasto vannvarmer, så varmtvannet er sikret. Jeg synes fremdeles at det er stiv pris på Efoy, men generator er jo mye dyrere. Forbruket er jeg ikke bekymret for, det blir uansett ikke den helt store posten i budsjettet.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...