Ally Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Såvidt jeg forstår skal den kobles direkte på batteri, se installasjonsveiledningen her http://www.efoy-comfort.com/sites/default/files/NO_SFC_Montageanleitung_Efoy_comfort_V2.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Fremad Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Burde ikke ha noe å si(?) Det er kun minus som går via shunten Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Om du har litt forbruk og litt størrelse på batteriene vil det jo ta veldig veldig lang tid før spenningen stiger med bare 2,4 A tilført. Sitér dette innlegget Link to post
Fremad Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Enig Til dere som har eføy 140. Hva er strømmen der? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 (redigert) Jeg har akkurat skaffet og montert en Eføi 210. Etter et lite problem som deg - med klemt slange - den sa hva som hva galt i displayet - funker den som den skal. Leverer stabilt rundt de lovede 8A når den finner behov for det. Din 140 skal vel levere 6A, så 2,4 høres alt for lite ut. Når min lager strøm, viser den batterispenningen - saaakte stigende - men ladestrømmen viser den stabilt på rundt 8A hele tiden. Har 150Ah batterikapasitet. Redigert 19.Juni.2016 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Haddock_ Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Min 140 efoy ger ca 5,3A ungefär. 140/24h x 95% efficiency kanske -> 5,5A teoretisk max. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 (redigert) Jeg har ingen problem med å nå de 8,8A som produsenten lover på en Efoy 210. (Målt gjennom en Mastervolt batterimonitor ) Redigert 19.Juni.2016 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Min 140 leverer 6A... genial liten sak :) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Fant ut av det nå. Avløps slangen var kommet i klem. Nå gir den stabil ut 2,4 amper(batterispenning 12,6v) Men er ikke det noe lite? Tenkte å kommentere... Efoy må kobles direkte til batteribank for riktig måling/effekt. Vår 140 leverer rundt 5,8A.. Sitér dette innlegget Link to post
Fremad Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Sense plus og lading plus er direkte på batteriet Sense minus er direkte til batteriet Det er kun lading minus som er på batteri monitorens shunt Har også fått det bekreftet i fra fabrikken i Tyskland at dette er OK koblings måte ( Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Hei. Nå i sommer får jeg Max ladespenning på 6,6 på min Efoy 210. Den skal teoretisk kunne lade med 8,8 105w Leser i boken at etter 3000 timer vil effekten være nede i 85w som sier 7,0 amp Min Efoy er kjørt 687 t og er allerede under det produsenten sier. Er det flere som har merket reduksjon i effekten ? Evt har dere gjort noe for å få effekten tilbake? Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
AnkerVI Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Hei Catano, Jeg har også en Efoy 210 og den har gått 704 timer. Kjøpte den brukt i våres. Ved 12.9v lader den ca 6,6A . Har ikke sett at den har vært noe særlig over 7A. Unntak var da jeg var nede på sultne batterier. Jeg har ca 7-8m kabler frem til batteribank via Mastervolt shunt. Kan lite fall på avløpsvannet være årsak? Kan der være langt kabelstrekk? Kabeltykkelse er 6m2. Displayet til Efoy måler vel ut av Efoy, så jeg forstår ikke hva som er årsak til at den ikke leverer over 8A. Ber om gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
WillItFloat Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Mulig jeg banner litt her, men er det ikke bedre med lifepo batterier enn Efoy? Tanken er at disse batteriene lader 8 ganger kjappere (1 time motorlading, lifepo = 8 timer motorlading ved blybatterier). I tillegg har de høyere energitetthet (kan forbrukes ned til 10%) og veier omtrent halvparten (dette vil du ha i seilbåt...). Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Hei du banner ikke, men komer med svar som neppe har med årsakssammenheng til lavere ladespenning en tidligere. Jeg har korte kabler da Efoy står oppå batterikassen. At det kan være Pga at batterienene egentlig er nesten fulle/et fulle kan stemme??? Noen som kan svare på det. Brukt lite strømm i dag og fra å mangle 21 amp i dagtidlig, brukte laderen helge dagen fem til 21'00 ca for å fylle opp batteribanken Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Mix Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Tanken er at disse batteriene lader 8 ganger kjappere (1 time motorlading, lifepo = 8 timer motorlading ved blybatterier). Og da har du 8 dynamoer på motoren også da ? Som forsyner disse ladevillige batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Med syre og dynamo lading så ser de fleste at strømstyrken faller ganske fort kanskje allerde etter en halvtime.. med lifepo4 så fyller du batteriet med alt dynamoen kan yte helt til batteriene er fulle. Sitér dette innlegget Link to post
WillItFloat Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Blybatterier tar ikke til seg alt dynamoen kan levere, så her er det nok et overskudd som kan utnyttes med bedre batterier. Altså ingen grunn til 8 dynamoer... Det jeg tenker på, er prisnivået på Efoy i sammenligning med andre løsninger. Med 25+ båtpenger, kan du utrette ganske mye og samtidig spare vekt. Sitér dette innlegget Link to post
mikki Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Litiumbatterier eller efoy, eller kanskje begge deler, noen med erfaring eller meninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 efoy = ja litium = nei !! Brannfarlig !! Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Litiumbatterier eller efoy, eller kanskje begge deler, noen med erfaring eller meninger om dette? Det er ikke noen fasit på dette. Bruksmønster, prioriteringer og budsjett spiller inn. Dette er en tråd om Efoy så vil ikke spore av. Det er mye som er brannfarlig montert og brukt feil, også syrebatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Della Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Satte inn lifepo4-batterier i våres, og det fungerer bra med efoyen. Satte inn en BMS med måler, så nå slår jeg stort sett efoyen av og på manuelt etter behov, siden jeg ikke trenger toppladede batterier til enhver tid. Har ikke mange driftstimer på den i år, selv om batteribanken kun er 180Ah. Lånte oppdateringsenhet av seatronic så efoyen fikk lithium-program. Om jeg måtte velge så tror jeg efoyen vinner, tomme lithiumbatterier er like dårlig som tomme blybatterier... Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 efoy = ja litium = nei !! Brannfarlig !! Du har delvis rett, etter min mening. Litium-ionbatteri (også kalt Li-ion eller LIB) de som brukes i bil, mobiltelefon etc. skal du ikke ha i båt. Men Lithium-jern-fosfat-akkumulatoren (også set som LFP, LiFePO4, er helt greit å bruke i båt. Men fortsatt skal man huske på at det er mye enegi i et batteri slik at man benytter riktige sikkringsstørrelser for å unngå kortsluttninger som kan gi store skader. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Mulig jeg banner litt her, men er det ikke bedre med lifepo batterier enn Efoy? Tanken er at disse batteriene lader 8 ganger kjappere (1 time motorlading, lifepo = 8 timer motorlading ved blybatterier). I tillegg har de høyere energitetthet (kan forbrukes ned til 10%) og veier omtrent halvparten (dette vil du ha i seilbåt...). Synspunkter? Jeg gjorde litt rask matematikk på hydrogenbaserte brenselsceller, og fant ut at man på omtrent alle måter (antageligvis bortsett fra vekt) ville komme bedre ut av å installere en større batteribank enn å gå til anskaffelse av hydrogenbaserte brenselsceller; den energien man kunne få ut av en liten hydrogencontainer var ikke særlig mye mer enn hva man kunne få ut av et stort batteri. Da regnet jeg på blybatterier. EFOY'en kommer vel litt bedre ut. Jeg regnet litt på pris, og fant ut at medregnet avskrivninger og drivstoff får man en svært høy energipris på EFOYen. Jeg skulle imidlertid anta at man må ha ganske stor batteribank for at det skal kunne tilsvare energimengden i en 10l-kanne med metanol. For de fleste av oss, som ikke oppholder seg mer enn maks noen dager på samme sted, så er det sikkert ikke relevant. Å være mer redd for LiFePo enn metanol, det tror jeg er temmelig irrasjonelt. Litt av poenget med LiFePo fremfor "vanlige" Li-Ion-celler er at LiFePo er langt sikrere. Dog, Tesla har vel lyktes med å lage temmelig sikre batteribanker med "vanlig" Li-Ion-teknologi ... så helt umulig er det ikke. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lano2 Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Jeg har aldri hørt om en Efoy som brenner opp. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Vi ligger på anker i Cascais (Portugal) og har gjort det noen dager nå. Solcellene gir oss 200-300AH pr dag. Vi kjører watermakeren hver 3. dag og har gjerne en vaskedag en gang i uken hvor vaskemaskinen ombord går hele dagen. Batteribanken på 1000AH Lifepo4 gir oss en buffert skulle det være overskyet et par dager. For meg er det ikke bare kroner og ører men også tilfredsheten med å lage "gratis" fornybar energi. Kan sammenlignes litt med å seile vs å kjøre for motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.