Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Catano du overbeviste meg angående efoy da jeg traff på dere i Lillesand i sommer :)

 

Kire har også overbevist meg i løpet av sommeren.

 

Så det et på innkjøpslista før påske!

 

Når det gjelder gjestehavner så blir det stort sett brukt som nevnt til lading/bunkring av vann og proviant.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Catano du overbeviste meg angående efoy da jeg traff på dere i Lillesand i sommer :)

 

Kire har også overbevist meg i løpet av sommeren.

 

Så det et på innkjøpslista før påske!

 

Når det gjelder gjestehavner så blir det stort sett brukt som nevnt til lading/bunkring av vann og proviant.

 

Hei

Har du hørt med Per Morten Olsen på Hella Maskin! han er jo forhandler nå og legger ok ikke på mange kronene. samlet bestilling fra han med forskudd fra alle ville jo blitt bra

Link to post
Share on other sites

Hei

Lurer på en ting når det gjelder lading med EFOY

 

Har en heilt ny batteribank bly/syre 3x142ah= 426ah. 50% av dette kan eg bruke for å ta godt vare på batteriene = 213ah

Om en da kjøper den minste Efoy 80 som lader med 80ah timer i døgnet og eg ligger på et feks døgnforbruk på 110ah timer, blir det da slik at det bare blir -40ah timer i døgnet av batteribanken? Slik at en kan "strekke" batteribanken litt lenger?

 

Eller er det ikkje fullt så enkelt....

 

MVH

Greger

Link to post
Share on other sites

Ja så enkelt har jeg fått forklart at det er av flere som har den, med noen begrensinger.

Så lenge du bruker ca 110 ah i døgnet og din efoy 80ah lader kontinuerlig så vil du i praksis bare bruke 30 ah av batteribanken din, og du vil forlenge batteribanken med maaange dager.

Men så er det muligheter til å sette efoyen til å lade på spesielle spenningsnivåer slik jeg skjønte det.

Så for og få det til å fungere på denne måten så må jo din efoy gå 24/7 , slik jeg forstår det så har flere valgt å la efoyen jobbe mellom f.eks 12.3 til 12.7V .

 

Og da vil du jo ikke få fullt utnytte av efoyen og det er vel heller ikke nødvendig vil jeg tro?

Om jeg har forstått dette riktig..

Kire og Catano er iallefall drevne og erfarne på disse cellene så de kan sikkert kjapt avkrefte eller bekrefte mine antakelser.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Til dem som ønsker å argumentere med negative grunner for kjøp/bruk av Efoy er dette enkelt, så bare fortsett.

Til dem som ønsker å argumentere positivt for Efoy så er dette også enkelt.

 

Slik er det med alt vi putter i båten, som eks da elektroniske kart kom å alle som da steilet og skulle bare bruke papirkart.

Hvordan er det i dag? og slik blir det gjerne med Efoy om noen år...

 

Kjøper dere stor nok Efoy og lager liste på det negativitet ved den,og sammenligner med all negativiteten til annen form for

ladding kommer Efoy meget bra ut

 

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Synes prisen er hinsides... Er maskinist, så hvorfor ikke :http://www.hyttelivsenteret.no/products/kipor-ig-1000-bensinaggregat

Kan likeså doble kapasiteten http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=27660357&searchclickthrough=true

 

Efoy 210 gir hele 105W, det tar 9,5 timer å få kokt i hop en eneste kWh. til rundt 50 lappen, etter at man har betalt engangsavgiften på noen og førtitusen vel og merke..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har hat brenselsellelader men den tålte ikke frost og frøs i stykker en høstnatt. Kostet like mye som en ny å få den reparert så tror nokk det er et avsluttet kapitel for min del. I neste båt blir det et lite dieselaggregat fra Mase.

Trist at den frøs i stykker!

 

Var den da frakoblet batteri og metanol? Efoy'en jobber jo ned til -20C om den er på, og om den er i stand-by går den jo over til frostbeskyttelsemodus ved 3C.

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Så mye negativt prat, ere mulig! Jeg ga pokker og kjøpte 210'n uten annen tanke enn Comfort og det har det vært fra første dag og er udiskutabelt. Kjøper kanner når det trengs og gidder ikke engang å regne på kostnad på kø og skjønner ikke hensikten heller. Starter den på Fredag og stenger den av på Søndag. Ligger aldri på landstrøm i bryggeanlegget i hjemmehavn.

Tenker egentlig aldri på hva den gir av amper og jeg har sagt det før. Det er en glede å stå opp hver morgen og bare titte et kjapt blikk på voltmeteret. Hva tror dere det står på?! . Og ja jeg har Mase aggregat også ombord som bare startes for de det har godt av å gå litt.

 

Når man ikke gidder å lese bruksanvisningen og lag Mr Efoy fryse ihjel blir for meg samme galskapen som å ikke konservere en motor mot frost. Bare seg selv å takke for det og kan ikke forstå hvordan du skal klare å ta vare på Mase'n du vil ha isteden. Vil vel fryse den au

 

Lykke til med Efoy'n dere som handler og velkommen til en Comfort sommer i strøm

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt synd for enkelte at ikke alle deltar i "hallelujakoret Efoy"

 

En må faktisk kunne stille kritiske spørsmål og komme med kommentarer rundt Efoy uten at de som enten har kjøpt eller skal kjøpe føler seg tråkket på tærne og blir såra og vondbråten. Så vidt jeg kan se så er stort sett alle kommentarer godt forankret faglig. Fra de av oss som ikke deltar i hallelujakoret, men som stiller spørsmål og kommenterer rundt dette. Dette er tross alt et debattforum og ikke søndagsskolen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...