Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

 

 

Stripa på skrogsiden ville jeg ha bort, prøvde først å vaske den bort med litt forskjellige remedier uten å lykkes. Så det ble maskin og 240 papir, så 400 papir og våtslipe med 1200 tilslutt

 

Etter at jeg har begynt med detta båtgreiene på heltid, har jeg jobbet litt med plast og glans.

Avsluttet også tidligere med 1200 korning, men nå tar jeg siste runde med 2500.

Da skal det ikke mye til for å få glans. Er å anbefale.

 

Hvordan er forresten tommelen Maruma.  Kan du bruke`n til noe?

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg har begynt med detta båtgreiene på heltid, har jeg jobbet litt med plast og glans.

Avsluttet også tidligere med 1200 korning, men nå tar jeg siste runde med 2500.

Da skal det ikke mye til for å få glans. Er å anbefale.

 

Hvordan er forresten tommelen Maruma.  Kan du bruke`n til noe?

Du er helt klart rett mann til å jobbe med båt SoBo :thumbsup:

 

Problemet her er at skuldre og armer klarer akkurat så mye, klarer liksom ikke mer. Ryggen er også helt natta om dagen, trodde den var grei nå og la litt stein på gårdsplassen hjemme.... det skar seg gitt.... men det værste er å legge seg til så jeg må bevege meg. Derfor bruker jeg maskin etter 1200, lettere å jobbe sånn. Tommelen har grodd, men det er dritvondt å butte borti, men den er i bruk om dagen ja :smiley:

 

Ser bra ut her nå. Vi møtes nok på fjorden snart!

Ja det hadde vært hyggelig Ehrnst, vi får avtale etterhvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott med svar bånnstoff :-)

 

Tror det hadde blitt stilig med en svart eller koksgrå vannlinjetape :-) 30-40 mm bred elns. med 25mm avstand til bunnstoffet.

Og evt malt den grå stripa over fenderlista tilsvarende. Om du senere bytter eller farger kalesen mørk, hadde det blitt en flott helhet i det tror jeg.

 

Har jo prøvd å overtale deg før, men vet du er en sta f... Hehe ;-)

Hadde vært gøy om noen kunne photoshoppet bildet over og lagt på mørke striper og evt kalesje.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Flott med svar bånnstoff :-)

Tror det hadde blitt stilig med en svart eller koksgrå vannlinjetape :-) 30-40 mm bred elns. med 25mm avstand til bunnstoffet.

Og evt malt den grå stripa over fenderlista tilsvarende. Om du senere bytter eller farger kalesen mørk, hadde det blitt en flott helhet i det tror jeg.

Har jo prøvd å overtale deg før, men vet du er en sta f... Hehe ;-)

Hadde vært gøy om noen kunne photoshoppet bildet over og lagt på mørke striper og evt kalesje.

Har kjøpt 20mm svart tape til vannlinja som skal ligge 15mm over bunnstoffet, men før jeg legger den skal det rubbes, poleres og vaskes. Så tape, polering og voksing.

 

Koksgrå farve hører nybåter til mener jeg, så stripa over fenderlist blir helt vanlig grå. Syns kalesjen er fin grå jeg..... selv om det ikke er så praktisk med at møkka syns, men jeg slipper å ha en varmovn over hodet om jeg bruker den som solskjerming. Så sånn er det SAP :smiley:

 

I dag hår jeg fått basskassa på plass, samt trinnet/anlegg for seterygg på plass. Har også lagt opp konstantstrøm til spilleren + en del annet smårusk. Bilder kommer senere.....

Link to post
Share on other sites

Takk SAP :smiley: Vel... Speilet....blir vel litt cocky kanskje.... Nå har jeg gitt beskjed til kompis at han har vunnet konkurransen blankest båt... Jeg skal gjøre som planlagt og blankt skal det bli, men stopper der.

 

Ang. morsomt båtnavn er jeg åpen for forslag, så kom igjen folkens :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt om utfordringene jeg har med skrogskader her. Når en båt har blitt 31 år må man jo regne med litt.... Under fenderlist har jeg lappet 6 steder hvor glassfiberen var synlig. Det er fremdeles igjen noe småhakk og småriper som jeg tar til neste år.

 

Litt om hvordan jeg reparer sånne skader.

Først vasker jeg stedet så grundig som mulig og pusser gelcoat'n med fint sandpapir, dette er veldig viktig for å ikke få en møkkrand rundt sparkelen når alt er ferdig. Jeg bruker 1200 våtslipe papir til denne jobben. Så tar jeg dremelen og freser litt rundt i kantene I skaden for å komme inn på frisk gelcoat. Blander gelcoatsparkel og legger den I skaden, legger godt på for den krymper litt under herding. Etter at det har herdet pusser jeg med 320 papir på kloss eller ruller sammen papiret om det er i en kurve, passer hele tiden på at det kun er sparkelen jeg pusser. Når sparkelen er plan med coaten pusser jeg med 400,800,1200 og tilslutt 2400 korning. Rubber og polerer, om sparkelfargen stemmer med skroget ellers blir det usynlig det man har gjort.

Noen bilder av en av skrogskader.

 

20150520_115116.jpg

 

 

20150523_123120.jpg

20150524_131258.jpg

Det står verre til med overbygget, her har det vært reparert før og det var ikke noe gelcoat igjen å pusse på. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør, men det årner seg etterhvert tenker jeg :smiley:

 

 

 

20150524_131118.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag har jeg pusset ned den grå stripa over fenderlist, hadde planer om å lakke også men regnet satte en stopper for det.

 

 

bilde

Her ser det blankt ut, men det er bare vått etter vasking.

 

bilde

Har også polert opp emblemene, de er laget i eloksert alu så jeg må være litt forsiktig her. Har en liten plan med disse..... tenkte å skjære ut 3mm plexi I akkurat samme skrift og form for å legge på baksiden og montere inn ledlys som da vil lyse opp emblemene. Tror det kan bli en fin detalj, om jeg får det til da....

 

Før og etter bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har vi samme. Dessverre ble det krøll

Joa.... har akkurat samme erfaring.... Må opp i 20grader for å få det til å herde.

 

Gleder meg til å se henne ferdig pusset og lakket nå Maruma.

Dette kommer til å bli fint.

Det gjør jeg og SoBo! Allerede nå ser jo båten helt annerledes ut, greit at ting er gammelt liksom.... men shabby gamle ting er ikke fint. Eierskapet begynner å feste seg godt til Windy'n nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå flyter skuta! Er stressa om dagen i ny jobb å greier så fokuset har falt litt vekk herfra, da glemmer jeg å ta bilder og oppdatere tråden her. Sorry folkens....

 

Jeg har tatt to bilder fra når jeg fikk inn intriøret, så sånn ble det....

 

image(116).jpg

image(117).jpg

Har justert inn stereo'n og jeg er kjempefornøyd, lyden er klokkeklar og bassen ble akkurat sånn jeg ville ha den, soft, myk og behagelig :thumbsup: Da bærer den ikke så langt heller og jeg kan skru opp bittelitt uten å plage andre.

 

Polering rakk jeg ikke før sjøsetting, men hele båten er rubba så den har blitt hvit igjen. Om jeg gidder polerer jeg overbygget en eller annen dag.....

 

Jeg skal få tatt noen stemningsbilder å få lagt ut her etterhvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har sett båten til Maruma live nå etter sjøsettingen og interiøret ble lekkert. Faktisk mye bedre enn bildene viser :-)

Med alt som er gjort og oppgradert (også bak fasadene) med den båten vil jeg si at en eventuell neste eier vil være heldig om Maruma skulle finne det for godt å bytte båt etterhvert :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...