Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Fint å vite at du er med Ray :smiley:

 

Har holdt på litt med dette hersens rattnav dekselet. Ble ikke i det heletatt hva jeg hadde sett for meg..... og jeg prøvde litt forskjellige varianter. Nei... her må jeg bruke uanstendig mye tid på en detalj igjen tror jeg.....

 

I will be back......

Link to post
Share on other sites

Jeg som har kjent deg en del år har sett så mange ganger tidligere hva du får til uansett om det er bil, båt eller fly, elektrisk, mekanisk, støping og nå sying. Du du slutter aldri og imponere :-)

 

Det rattet blir rett og slett dritlekkert og blir prikken over I'en med alt det andre du har gjort med båten.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det finnes snart ikke flere superlativer igjen i ordboken å bruke på arbeidet ditt, Maruma, men fabelaktig flott blir det!

Nå blir det helt sikkert feil om jeg blander meg inn i dette, men hva om du lager en buet liten sak, kler den med stoff som du har sydd en liten W på og fester den i eller over hullet i midten?

Link to post
Share on other sites

Takk for fine ord Sap og Zitt :smiley:

 

Det er ikke feil å blande seg inn Zitt... det er riktig det, og du er inne på det jeg har prøvd. Støpte et deksel som har en svak bue og trekte det med skai som jeg hadde sydd inn W'n. Det ble bare rart, så nakent ut på en måte.

 

Jeg skal prøve å etterligne dette.

af8102bea1796c0cfadf5c74f920e5a7.jpg

 

Men det krever tid, jeg lar det ligge litt og tenker ut løsninger.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En stund siden det har vært noe oppdatering her nå.

Træler litt med motoren nå da.... Det å bare sette på en PCV ventil i åndesystemet funker ikke, motoren tolker dette som falsk luft og blir veldig ugrei på tomgang. Jeg skal gjøre et forsøk på å strupe litt i andre enden med et filter. Funker ikke det kobler jeg alt bort og har det som det var.

 

Så, sliter også med kjølesystemet. Motoren går seg varm og alt ser bra ut, men etter en stund begynner den å kaste av seg vann. Tenkte at jeg fylte for mye vann i reservoaret og fyllte halvfullt. Da gikk det mye bedre men når jeg stopper motoren begynner den å kaste av seg vannet igjen.

 

Se på bildene og fortell om jeg har gjort dette riktig. Vannet går da: Fra veksler og inn i vannpumpe, ut av termostathus til hver sin side og inn på manifolder, ut av manifolder og inn i toppen av veksler.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Trenger litt råd her nå.....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar DieselDahl.

 

Ting har blitt litt klarere nå. SAP sa med en gang, du har luft et sted! Og du er inne på rett spor DieselDahl :smiley: Manifoldene har innløp og utløp i bunn i hver ende, dette kan jo ikke gå bra. Forstår ikke hvor hue mitt har vært hen i denne prosessen..... jeg kan da enten borre inn luftenippler i toppen av manifoldene eller å koble sjøvannet inn på manifoldene igjen. Jeg velger det siste. Mye pga. at jeg da tar bort et mulig problem med sjøvann og kjølevann som kan blande seg her om pakningene mellom manifold og riser skulle svikte, føler det tryggere sånn. Kommer til å montere ferskvannsflush også etterhvert.

 

Så til motorgange.

Hadde tomgangskruene ute til 5 runder, da er de i praksis helt åpne eller helt ute. Motoren harker og går veldig ugreit på tomgang uansett nå, litt gasspådrag og den går strøkent. Den må også ha litt shoke for å gå mindre ugreit. Misstenker at jeg må ta opp forgasseren og se om det er noe rusk og rask der igjen, har jo snudd og vendt litt på den under prosessen her så mulighetene for at den er tilstoppet et sted er ikke umulig.

 

Litt mekking igjen.....

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker westsystem epoxy Torsen. Den er fin å lime tre med siden den herder sent og er relativt tyntflytende, trekker seg godt inn i treverket da :-) Men i utgangspunktet er det vel en lamineringsepoxy for støping, noe også biltema har. Westsystem har disse pumpene til å sette på beholderene, det gjør blandingen veldig lett. Like mange pump på hver og blandingen blir perfekt hver gang [emoji106]

Link to post
Share on other sites

Hvis du plugger slangen til veivhusventilasjonen på forgasseren finner du ut om det er denne som gir falsk luft, normalt skal det sitte en struping i stussen til veivhusventilasjonen. Sjekk også flottørhøyde.

Når det gjelder kjølingen så blir det feil å sende vannet ut av termostaten og inn i manifoldene. Termostaten skal alltid stå på det varmeste stedet i kretsen.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg henger ikke helt med nå DieselDahl, har jeg egentlig mulighet til å koble dette annerledes? Er det isåfall noen koblinger jeg mangler? Uansett så kobler jeg manifoldene vekk fra ferskvannskretsen nå.

 

Ved første testkjøring i dag tok jeg ut PCV ventilen og tettet hullet med fingeren når motoren gikk, da roet den seg med en gang. Andre testkjøring i kveld plugget jeg innsuget, men fortsatt var den ugrei. På slutten av testkjøringen begynte motoren å baule når jeg ga gass også. Har stor tro på at det er noe tett i forgasseren.

 

Vet du flottørhøyden på forgasseren min DieselDahl? Er en Rochester gasser.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er at du trenger riktig type termostathus ift om du har ferskvannskjølte manifolder eller ikke. De motorene jeg har sett med ferskvannskjølte manifolder har et distribusjonshus der termostaten vanligvis sitter også sitter termostaten enten i et eget hus der slangene kommer tilbake eller den sitter i innløpet på varmeveksleren. Noen har et kombinert distribusjonshus og termostathus. Siden manifoldene dine ikke er laget for ferskvannskjøling ville jeg droppet dét prosjektet.

Rochestergasseren må du nok Google.

Link to post
Share on other sites

Takker DieselDahl :smiley: Termostathuset jeg kjøpte til dette er et lokk fra Mercruiser med to uttak etter termostaten. Forstår nå at det trengs mere greier her som du sier. Hadde jeg hatt nye manifolder og risere ville jeg lagd helsett på kjølinga her, men dropper det siden de er halvveis rusta :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har funnet en mulig årsak til trøbbelet her nå. Forgasseren er plukket i småbiter, blåst ren og satt sammen igjen. Ikke noe møkk å finne her og alt så bra ut.

Men, jeg kjøpte ny pakning mellom innsug og forgasser. Uten å tenke noe særlig over dette er den montert med god tro da jeg fikk beskjed om at denne kunne brukes. Det ser ut til at det er noen kammer her som skal være tette som nå står åpne med denne pakningen, kammerene er i nabo med tomgangssystemet så jeg prøver å få tak i en ny her.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg vet ikke hvordan dette vil funke. Mange innsug har ett stort hull men det er vanlig med en skillevegg mellom høyre og venstre side slik at ett primærspjeld og ett sekundærspjeld besørger sine fire sylindre og de andre to går til de andre fire sylindrene hvis du skjønner. Noen innsug har da fire hull som korresponderer direkte med de fire kanalene i forgasseren. Det kan hende at du trenger noe til å tette for disse kanalene i throtle platen. Jeg kjenner ikke denne forgasseren men hvis noen av åpningene trenger en struping kan dette være årsaken til falsk luft. Det kan også hende at det ikke blir tett mot kanten av pakningene hvis denne ikke går langt nok ut ift åpningen øverst på bildet.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår DieselDahl :smiley: har sett flere V8 der innsuget er adskilt og da hver side av motoren har sin egen del av forgasseren. Insuget på min motor er ikke adskilt. Orginalpakningen så sånn ut.

 

bilde

 

Motoren min reagerte jo ikke på tomgangskruene i nevneverdig grad nå etter at jeg har gjort denne jobben i vinter, håper det er denne pakningen som er synderen. Blir pakningsjakt i morgen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå går motoren! Hjalp med riktig pakning gitt :smiley:

 

bilde

 

+poeng til La-Sa som hadde alt jeg trengte av pakninger og servisedeler [emoji106]

 

Har bygd om kjøle systemet også, nå fungerer alt som planlagt. Motoren er tett som ei potte også! ikke noe olje eller vannlekasje noe sted! Fornøyd :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja SoBo, godt å vite at det funker nå :thumbsup:

 

Siste justeringer blir når båten har kommet på vannet, da har jeg turteller og når eksosen skal ut under vann blir det jo litt anderledes for motoren å jobbe på tomgang.

 

I dag har jeg bestilt Rupes polermaskin! Den jeg hadde fra før kostet 399 på jula, den er bare en vits egentlig....

 

Har jo denne konkurransen gående med en kompis om å få til blankest båt i år... huff å huff... men jeg bestilte også denne http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_31&products_id=3 Burde ha muligheter nå...... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvilke produkter bruker du for selve glansen? Rupes har veldig gode maskiner. Har en kompis som driver profesjonellt innen bilpleie/detailing. Han har mye fra rupes. Både maskiner og puter. Har selv vurdert å våtslipe hele skroget, men det er jo en jævel av en jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...