Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

 

 

Hvordan bånd ble det brukt på baksiden, og hvordan limer du de klaffene,bretter du de til hver side for så og legge båndet ovet og så lime båndet på og så sy pyntesøm. Jeg har prøvd meg på det samme som Maruma men ikke fått det helt til.

 

Ja det er slik man gjør det. Lim kanten/klaffene med kontaktlim når du bretter dem til hver side.

Så limer du båndet ( kan være f.eks være en remse av skaien/stoffet, som du har klippet til)

Da er det enklere å sy når alt ligger på plass.

Også en fordel med en symaskin som går sakte (meget) og ikke for liten stinglengde, ved slik sying.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en Janome DC 6030 som jeg kjøpte i høst.. Denne kan sy veldig sakte... eneste som er dumt er at den ikke har overtransportør og kan kun sy maks 5mm stinglengde noe som er vanlig på ordinære symaskiner. Fikk høre at den skulle være sterkere enn Janome Easy Jeans.. Har sydd skai puter men ikke denn type søm.. Har prøvd,men fikk det ikke til.. Sydde som sagt båtputer og sømmen jeg brukte da var å sy bitene sammen først og så bredde begge lagene med skai til en side og sy EN pyntesøm. Fikk skryt av Doxa som syr båtputer på høvik for bra utført arbeid.. så noe rett må jeg da gjøre.. :giggle: men fikk lyst til å prøve nye sømmer...

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er akkurat som SoBo beskriver, skal man få til dette må man lime alt sammen før man legger pyntesømmene. Jeg vurderte å bruke skai til å legge båndet tilslutt, men syns det ble litt tykt. På stolene er jeg redd dette blir lett synlig, derfor kjøpte jeg pyntebånd til forsterkningen da det bygger veldig lite.

 

Altså, om du limer er det bare pyntesømmen og det å få den rett du trenger å tenke på. Da ligger alt på plass på baksiden. Det jeg sliter mest med, er hvis det er en liten "snagg" på baksiden så klarer ikke transportøren å dra frem. Så jeg må hele tiden passe på å dra med passe drag med hendene mens jeg syr. Maskinen jeg bruker egner seg nok best til å reparere olabukser tror jeg..... Heter Janome Sewist 525s

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig Morgan :smiley: jeg bruker Gutermann tråd, den grønne rullen som er til forsterkede sømmer.

 

Her et lite bilde som beskriver at jeg ikke helt veit hva jeg driver med.

Skai'n har en fjærende retning og en fast retning, her har jeg sydd inn glidlås i den fjærende retningen.... følte meg dum her gitt...

Blir borrelås istedefor...

6f02b3cc2bf6b1e4c85c4523b673571f.jpg

Link to post
Share on other sites

Oi... det har jeg ikke tenkt på før at skai har en fjærende rettning.. :confused: Hvilken rettning er det man skal feste en glidelås da... f.eks som du har gjort i bildet over? Er fjærende rettning langsmed glidelåsen eller på tvers? Bruker Güttermann tråd selv...men de har en som de i sybutikken kaller bjørnetråd polyester..eller ekstra sterk tråd,men den kommer på en grå snelle.. Hmm... må nok innom og snakke med dem om de har en sytråd med grønn snelle fra Güttermann. Står det noe mere på den grønne snella enn Güttermann?

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm .... dette er på baksiden av puten Maruma?

Prøv å lime glidelåsen fast på samme måte som ved fransk søm.

Da ligger alt dødt når du syr. Du trenger heller ikke å brette inn slik du har gjort ved glidelåssømmen.

Mange syr bare glidelåsen i på baksiden av stoffet, så klipper man åpningen etterpå.

Omtrent slik vi gjorde med kalesjevinduene.

Uanz lykke til, dette fixer du lett :smiley:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De grå rullene er også fin å bruke Morgan :-) Selfølgelig skulle jeg ha limt først SoBo.... Hadde jeg bare tenkt meg om :headbang: har ikke erfaringen som tilsier at jeg skal få til dette uten krøll, mye som må læres her og kurven er bratt ser det ut til :yesnod: Har mye skai da :smiley:

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke en eneste lapp eller merke noe sted på kalesjen min Ehrnst, foreslår et søk på forumet her så finner du ut noe kanskje, eller lag en tråd om emnet kanskje :smiley:

 

Dagen i dag startet med en tur sammen med SAP for å hjelpe han litt med skuta, blir nok aldri lei av å tusle rundt i den båten, alt er så fint og i orden der i gården :smiley:

 

Etter jeg kom hjem gjorde jeg ferdig trekket til den ene puta. Er noe småtteri med noe stramming i hjørnet men det tar jeg senere. Egentlig veldig fornøyd jeg nå :smiley:

 

Overside.

bilde

 

Sømmer.

bilde

bilde

 

Bakside.

bilde

Link to post
Share on other sites

Imponert jeg Maruma! Jeg er feigere enn deg, så jeg har kjørt hele interiøret ned til Tanumstrand for omtrekking. Innvendig og utvendig. Tar alt i en jafs, og håper det blir brukbart. Alt i beige som hos deg.

Imponert selv jeg Ben Sin :lol: Tror ikke du er feigere enn meg da :smiley: skal bli spennende å se resultatet og hvordan det blir i båten deres.

 

Dumt du ikke fant malnummer. Jeg kommer innom med putene våre!

Kom med putene til høsten :smiley:

 

 

Pent arbeid :thumbsup:

Takk :smiley:

 

Ja verkligen imponerande. Jag är lite sugen på att lära mig sy med men jag undrar jag om jag har tålamodet som krävs..

Takk takk :smiley: har ikke så mye annet å gjøre så da kan jeg jo bruke tid på dette.... MEN....

 

Nå står Maruma's konfeksjon og mekkesnekkerier i fare! Noen vil ha meg på jobbintervju!!! Huff å huff dette lover ikke bra..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...