Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

 

 

Nå står Maruma's konfeksjon og mekkesnekkerier i fare! Noen vil ha meg på jobbintervju!!! Huff å huff dette lover ikke bra..... :lol:

 

Hørt på makan. Eier ikke det offentlige forståelse :giggle:

 

 

 

SoBo har jo startet konkuranse her så jeg må få opp farta, nå er begge trekkene ferdige.

 

Vinnerinstinkt eller ei,pent blir det Maruma :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ja du kan så si SoBo :giggle: og takk for hyggelig komentar :smiley:

 

Seteryggen er et kapittel for seg selv her. Har glemt å ta bilde av eksisterende løsning i båten men for dere som kjenner til dette så er det en bøyle som er festet i hver sin side av innerlineren som gjør at ryggen kan felles ned til solseng. Løsningen er ikke optimal men det er en enkel løsning som fungerer greit. Greia her er at bøylen er skrudd fast med to beslag på baksiden av ryggen, det sliter på skaien og ødelegger den veldig fort. Et annet problem er at bøylen gjør det problematisk å få til en fin løsning med basskassa/trappetrinnet som kommer nå. Bøylen er heller ikke fin å se på når ryggen er oppe syns jeg. Derfor tar jeg jobben med å skjule den inne i ryggen nå.

 

Limt og skrudd fester for beslag innvendig.

bilde

 

Trekket har fått åpning for bøylen.

bilde

 

bilde

 

Det blir nå et løst trekk på framsiden som er festet med borrelås. Innside og utside.

bilde

 

bilde

 

Litt om hvordan jeg syr trekk her nå og tar da baksiden av ryggen som eksempel:

 

Den store delen på ryggen er kuttet med en halv cm overmål rundt hele plata. Jeg regner 1cm sømkant som går bort og da skal trekket bli stramt når det teoretisk er er halv cm for lite etter at det er sydd. Dette må justeres litt i forhold til hvor store delene er. Så til det som kan være litt vanskelig å tilpasse og få pent, enden eller kantdelen. Her ville jeg ha to sjøter og la de på midten i endene av ryggen, klipte da til to strimler som er for lange, sydde de i sammen med fransk søm.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Merker opp senter på ryggdelen og syr dette nesten rundt på hver side.

 

bilde

bilde

bilde

 

Så tar jeg tak i hver del og merker opp hvor dette skal sys i sammen. På denne måten vil dette passe perfekt.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Så er det å sy den utvendige sømmen rundt hele.

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Drar jeg litt i hver ende her passer det perfekt. Ryggen skal kles med møbelvatt for å få en litt mykere overflate, da vil trekket passe 100% :smiley:

Montering av alt dette kommer jeg tilbake til da jeg ikke har alt klart enda.

 

Nå er det stolene som skal til pers... blir ekstremt overrasket om jeg får til det på første forsøk....

Link to post
Share on other sites

Hvor er det du kjøper skai hen.. ser det er bedre textur i skaien som du har enn det er på den jeg får kjøpt på Seasea..

Jeg handla her, stort utvalg og de svarer på spørsmål. Topp servise :thumbsup:http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=301522819534

 

Er bare tull det at du skal på jobbintervju. Du skal åpne systue du, for dette er du knallgod på :thumbsup:

Hehe :lol: Vi skulle starta "SoMa Boatcustom" vi SoBo :lol:

Link to post
Share on other sites

Stolene.... dette har vært et skikkelig hodebry. Har ikke gjort dette før så lærekurven her er rimelig bratt...

 

Litt bilder fra hvordan de så ut.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Maler til nytt trekk.

 

bilde

 

Så litt bilder fra hvordan dette ble, mangler noe småting man det kommer på plass etterhvert.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Nå er det tomt for skai her og 14 meter har gått med, kunn biter som er igjen til rattet og no detaljer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger karer :smiley:

 

Seteryggen er nå ferdig.

bilde

 

bilde

 

Så til det jeg var absolutt mest spent på her... rattet. Trodde ikke at det var så slitsomt å sy... men dette tar på! Her trengs det egentlig en jigg å feste rattet i når man holder på, mangler liksom et par hender. Er ikke ferdig enda men det kommer seg :smiley:

 

Litt bilder fra prosessen og her starter vi med delene som da har den elastistiske retningen i sirkelretning.

 

bilde

 

Tilpassing, hele trekket er nå 6cm for kort for at det skal bli riktig med skai i ytterdel og innerdel av rattet, delene er også klippet til med en radie for at det ikke skal bli for mye skai i innerdelen av sirkelen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Jeg maskerte opp rattet og trekket og sprayet kontaktlim kun i ytterdelen av ringen, skaien skal strekkes under håndsyingen så den kan ikke sitte fast rundt hele.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så til sammensyingen. Her har jeg valgt det de kaller diamantsøm. Man hekter da tråden i annenhver del av den rette sømmen i trekket og drar til. Her ser jeg igjen at dette er noe jeg ikke har gjort før. Trekket er bitte bittelite for kort og jeg må bruke mye makt for å få dratt skaien inntilhverandre. Men det blir stramt da!

 

bilde

 

bilde

 

Blir litt mere ratt her etterhvert da jeg også skal lage ny senterkopp... planen er klar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk folkens! :blush:

 

Da er rattet ferdig, den ene tommelen min er dritvond etter jobben med dette i går. Mye holdekraft måtte til her...

 

e8dc61d946230b2c6bd8de14ccc708ea.jpg

 

fce84c751f0427ff2cd92dd02bc2ee0f.jpg

 

938863db0b0469248998b5f9dfc622c8.jpg

 

"Så har me juksa lite" som vår kjære Espelid sa det så fint..... Ut på kjøkkenet å finne støpeform til senterkopp. Med ordene "ja du vet hva du har å gjøre om det går til helv..." fra fruen i huset ble det et grytelokk i glass.

 

8f3522d9ad7782db9f7a4ae9d2d31182.jpg

 

Var å snoka litt borti kroken til unga og knabba litt modelleire for å tette skruehullet i lokket og la en tapebit på baksiden. La på godt med voks uten å buffe den og støpte fire lag 300g duk.

 

58a893f3381aa4e535d8abe64091556e.jpg

 

40182d1e984d9a7e5d508a79f003c6c1.jpg

 

Planen videre er å sy inn Windy W'n i den lyse skaien og trekke senterkoppen med det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Morgan :smiley:

 

Det første jeg gjorde var å ta strekkprøver av biter i samme lengde som de jeg skulle bruke på rattet.

De lyse delene som er litt lenger enn de mørke kunne jeg strekke forsvarlig 3cm i lengderettningen og ca 3mm i bredden som da er rundt rattringen. Jeg klippte de 2mm for smale i bredden og regnet ut i hode at når alle delene var sydd i sammen var det passe at hele greia var 6cm for kort.

 

Det stemte veldig bra! Men det jeg ikke tok høyde for var at når jeg strekte trekket rundt rattet så blir bredden smalere, dette ga problemene jeg har nevnt. Skulle klipt til trekket i null, altså ikke tatt bort de 2mm. I sjøtene var jo også trekket tykkere og ga enda litt utfordringer. Her la jeg trekket på anbolden på skrustikka og hamret i veg for å utvide og få trekket tynnere, det hjalp litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...