Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Ok, da ble jeg mere forvirret..... :-) Spiller ikke så stor rolle med årsmodell egentlig, gammelt er gammelt uansett og prismessig ligger de så å si likt. Tilstanden på båten har mye mer å si virker det som.

Jeg mener å ha sett 23 foteren med volvo rekkeseks diesel. Det er det ikke plass til i 22 foteren etter det jeg kan se ihvertfall så den ekstra foten ligger rundt det bakre skottet vil jeg tro.

Så båten min hadde ligget ute til godt over 100k jeg ga 95k og da var det kostet på båten en god del. Grovfilter med vannutskiller, ny kalesje, ny do, nye Sønnak batterier, overhalt drev, nye propeller B3, ny dørk og motorromluker. Jeg fikk også med opplagsstativ og OB Viik duk. Det elektriske har blitt oppgradert, men dette er klattet på det gamle som ikke er bra. Jeg skal rive ut det meste og legge nytt, det er mere system i en kjele kokt spagetti for å si det sånn..... Motor og gir fungerer veldig bra, men den har fått vannutskiller litt sent så forgasseren har det ikke så bra, jeg skal gi den en kjangs til, mulig det blir ny etterhvert.

 

Du er inne på noe okristi, det er noe sånt jeg tenker bakenden og fortsettelsen av rekkverket etter sidevinduet. Jeg vil også ha den åpen ifra solsenga til badeplatformen. Dette vil by på problemer i sjø siden båten er liten, jeg tenkte da og ha øvre del som en hengslet lem som legges ned bakover. Da behøver jeg ikke å sy om kalesjen og båten vil være sikker i sjø bakfra. Det er mange tanker som svirrer rundt..... jeg vil ikke lage båten bruksmessig dårligere, men mere brukervennlig. Vi har sovet fire stykker i båten, to foran og to bak, denne muligheten skal fortsatt være der.

Jeg har også lyst til å legge eksosen ut i hver sin side av badeplatformen, selvfølgelig med eksospotter og silentchoise :-) Syns det er forferdelig at den vidunderlige V8 lyden skal forvandles til bobler og plasking......

Link to post
Share on other sites

Enig i at tilstanden er viktigst. Mener å ha lest at planen egentlig var å lage en helt ny båt når 22 FC skulle bli større men at Linge var så fornøyd med skroget at de kun forlenget det og gjorde noen forendringer i dekket. Blir spennende å se utviklingen på prosjektet ditt. Jeg er veldig fornøyd med min23 FC, men savner flere stuerom.

Link to post
Share on other sites

Det er morro å lese hva dere skriver om windy.bla.bla bla....Men det faktum at jeg jobbet der i 12 år frem til i fjor preger meg i ytterste grad.

 

Det er en spesiell gjeng her på baatplassen som er interessert litt over gjennomsnittet, og det er morro å lese om.

 

Vi som var på windy hadde mange lange stunder for å videreutvikle ting som kom fra tegnebrettet. Der alle i sine områder hadde sin mening ang. hvordan dette kunne gjøres og om det var praktisk mulig.

Og dette kan jeg si: Det var ikke alltid det praktiske argumentet som vant..

 

30% av arbeiderne der tilbrakte sommerne sine i båt, og noen av oss tilbringer vinterne her på baatplassen..................

 

Det er utvilsomt en fordel å ha en stab som elsker båtlivet som hobby, når man lever av å bygge andres båter...

 

Men nå er det eventyret over for nesten alle i sør-norge, og det er synd. Men fortvil ikke, Veldig mange av oss jobber nå hos Norsafe, så hvis dere kjøper en livbåt nå så får dere flott kvalitet.........he-he :giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

....Men det faktum at jeg jobbet der i 12 år frem til i fjor preger meg i ytterste grad.

 

 

Vi som var på windy hadde mange lange stunder for å videreutvikle ting som kom fra tegnebrettet. Der alle i sine områder hadde sin mening ang. hvordan dette kunne gjøres og om det var praktisk mulig.

Og dette kan jeg si: Det var ikke alltid det praktiske argumentet som vant..

 

Det tror jeg på!

 

Prøv å komme til noe i bakre halvdel i overkant, mellom eller på sidene av D6'ene i 35 Khamsin. F.eks bytte gearvaier eller rorindikatorvaier. Eller sinken i intercooleren på SB motor. Det er ikke bare bare.

Sikkert enkelt for de som monterer og stripser fast ting bak motoren på fabrikken når dekket ligger opp-ned ved siden av båten, hehe.

 

Husker jeg tenkte stakkars jæ.... den som eier en slik båt når den er 10+ år gammel...

Link to post
Share on other sites

Ja ..SAP. Frekt nok skal jeg ut på frabrikken og bygge et motorrom til en siste 35 khamsin nå snart..det

er nok et par år siden sist, men når jeg fikk forespørsel fra servicemann, som er er verdens beste menneske,, kunne jeg ikke si nei..

Det tar ca 100 timer å montere to stk D6 400 i en slik en.. det er en skikkelig powerpack..................tipper den bikker 50kn.,

Fabrikken har en spesialsveiset U for å løfte disse ut..men -men mitt spesialfelt der er 37---42--44--, så hvis noen har spørsmål er det best å spørre nå, før jeg blir dement...........dere vet polyyyyyyyyyyyyesteeeeeeeeerrrrr, er fffiiiiiinnnt.

Link to post
Share on other sites

Ja ..SAP. Frekt nok skal jeg ut på frabrikken og bygge et motorrom til en siste 35 khamsin nå snart..

Fabrikken har en spesialsveiset U for å løfte disse ut..men -men mitt spesialfelt der er 37---42--44--, så hvis noen har spørsmål er det best å spørre nå, før jeg blir dement...........dere vet polyyyyyyyyyyyyesteeeeeeeeerrrrr, er fffiiiiiinnnt.

 

Har hørt om det U-formede løfteåket. Lurer på hvordan andre i fremtiden skal greie å få ut de motorene.... Det er jo ikke mer enn 7-8 cm klaring over...

Rå båt, men som jeg sa, stakkars jæ.... som eier en slik når den blir eldre.

 

Skal du bygge det motorrommet på Skarpnes? Er det noe action der fremdeles?

Har vært der noen ganger. Utrolig gøy å se byggeprosessen :)

 

bilde

Men lekre er de. Her fra en dagstur Lyngør-Skagen-Lyngør for noen år siden.

 

bilde

Flatt vann :)

 

Beklager avsporingen Kapt G :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken avsporing..... båtprat mellom kyndige mennesker, 35 Khamsin og bikinibilder i masse knop er helt i tråd med hva jeg liker :-)

 

Skap og stuerom er også noe jeg mangler Kallethekid :-) Alene med to små går fint, men om madamen er med blir det kaos!

 

Jeg fant et bilde som viser i hovedsak hvordan jeg vil ha det der bak.... det største problemet mitt er å finne et lokale som holder god temp på vinterstid som det er mulig å bygge litt båt.bilde

Link to post
Share on other sites

Det er et bra forslag SAP, men ingen løsning :-) Det vil ikke se bra ut og brukervennligheten jeg er ute etter blir ikke bedre. Jeg er ikke ute etter en enklere løsning, men en løsning som tilfredsstiller meg både i det å få utfordringer og det å få til noe som gjør båten bedre å bade ifra for barna ++ Det handler vel mest om det å skape noe egentlig :-) Om det blir noe av er annen ting, det er flere ting som må falle på plass og i verste fall blir det et medlemskap i hagebåtforeningen en sommer :-)

Link to post
Share on other sites

Joda, kjenner deg og skaperkallet ditt.

Du er meget dyktig på det å få til ting andre (som meg) ser på som umulig :)

 

Gå glipp av en sommer er fy fy.

Vi får heller kikke etter et sted innendørs eller under tak. Alternativt sette opp et telt og bruke byggvarmer på 10-20 kw?

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal bygge det på skarpnes . Det er svært lite aktivitet der nå. Det er 4-5 arbeidere som venter på pensjons alder som har fått til en ordning med å jobbe 20 %. Altså en dag i uka. Men jeg må jo være der alene på kveldstid.

Kanskje skrive lapper med hva jeg ønsker skal bli gjort..

 

Båtbygging er samarbeid, der man har brukt 8-10 prosesser for å ferdigstille en komplett windy.

 

Svært få mennesker kan bygge en slik båt alene.

Kanskje jeg har møtt deg da?

Har hatt mange besøk i mottorrom opp igjennom åra..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått gjort litt i dag.

 

Alle hull som skal tettes er tetta og nytt hull til plotteren er skjært ut. Instrumentpodden har fått plass på toppen.

bilde

 

Instrumentene må ha skyggekant, den lagde jeg i balsa. Blå styro for å få til formen bak.

bilde

 

Styroen må beskyttes siden den ikke tåler polyester. Gaffatape brukes til alt :-)

bilde

 

Ferdig støpt konsoll :-)

bilde

Link to post
Share on other sites

Syns det der er trist jeg teerex :-(

 

Det ble en skikkelig økt i kveld, fem timer med sparkling og pussing.....puhh!

 

Nå mangler bare topcoat'n. Er det noen her som har sprøyta det før? Har hørt at det kan være litt vanskelig......

 

Bilder fra kveldens økt :-)

 

Glassfibersparkel

vy7udavy.jpg

 

Finsparkel

re7amu6e.jpg

 

Grunning

zyryhedu.jpg

Link to post
Share on other sites

Det ble flott herr G!

 

Synes også det er synd med alt som legges ned/ flyttes ut av landet. Tror aldri ting vil bli som før igjen. Mange verft hadde kremtomter som som det er mer penger i å bygge ut med fancy leiligheter/ spahotell eller noe annet.

Synd med all kunnskap og tradisjon som forsvinner, men når det ikke lenger er liv laga så er det vel slik det må gå....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg puslet litt til med konsollen igjen, alle hull ble sagd ut før lakkering som ble gjort i kveld. Fant en farve som stemmer nesten..... reiser opp til båten til helga for å se om det stemmer tilfredsstillende.

 

Instrumentplata har jeg trekt med folie i børstet alu look :-)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Her må jeg følge med. Kjøpte selv en 23fc i hlst . og tok den rett på land. Lyst til å bytte ut instrumenter etc jeg og, men i min har jeg ikke konsoll i treverk så jeg må nevnt finne på noe annet.

 

Er det å forstå ut ifra finn-annonsen at produksjon flyttes utenlands, eller?

 

Redigert av ehrnst (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk igjen SAP :-) Tipset ditt med å feste instrumentpanelet med neodymmagneter skal brukes, vil jo ikke ha noen synlige skruer!

 

Hei Ehrnst :-) kan ikke du legge ut noen bilder her da? Er fullt mulig at du kan få noen tips og jeg har lyst til å se løsningen i båten din :-)

Link to post
Share on other sites

Blir veldig bra det du gjør ! Men personlig synte jeg en båt fra 1980 skal se ut som en båt fra 1980. Samme som med biler. Ser utrolig dumt ut med en gammel Audi 80 med demon eyes fks ! :P Trur det er svært få ting som røret er båthjerte mere en en gammel klassiker i strøken stand!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...