Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Ja, på AQ145'n skjer dette hele tiden. Men har fått med meg at flere med GM 4,3 og 5,7 opplever det samme.

Altså da med gassermotor. Har selv hatt et par kjedelige opplevelser rundt dette. Sånn jeg har skjønt det så skjer ikke det med innsprut. Men nå er det vel ikke bare å kline på innsprut og tro alt ordner seg? Sikkert noe mikk med det også som med det meste:-)

Link to post
Share on other sites

Det der er skikkelig kjedelig Torsen, hadde det vært min båt hadde jeg flytta inn i motorrommet til motoren hadde gått som den skulle, det er helt sikkert!

 

Løsningen er ikke innsprut, men å få orden på forgasserene. Hva slags gassere har du? Legg gjerne inn et bilde om du vil. Må jo gå an å fikse, den var jo ikke sånn ny vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Det er vel sollux x 2 mener jeg det er. Når vi først har "surnet" rundt i 2-3 knop en stund så stopper den helt plutselig hvis man drar av gassen eller setter den i bakk. Det verste er, at den da ikke starter igjen før det har gått 4-6 minutter. Noen mener det er oljedamp som danner seg i gasserne. Har derfor vært fristet til å la veivhusventilasjonen gå rett ut i motorrommet i stedet for inn i luftfilter.

Link to post
Share on other sites

Båtlivet blir ikke helt på topp med en sånn gretten motor.....

 

Tror du skal ha mye gjennomslag i motoren for at oljedamp skal utløse dette, jeg ville ikke lagt åndingen ut siden du da får en forferdelig lukt i båten etterhvert.

 

Når den stopper, har du prøvd å starte den med full gass? Har motoren stift eller elektronisk tenning?

Link to post
Share on other sites

Har pusla litt med innstrumentpanelet og konsollen igjen. Måtte bite i det såkalte sure eplet å bestille meg en 85mm turteller. Den måtte få plass, noe det egentlig ikke var.

 

Nytt panel ble til og måtte file litt på konsollen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Nå gjenstår det å få trekt det med et eller annet.... jeg har carbon folie men er usikker på om det vil ta seg ut. Mener jeg har noe matt svart folie også, tror det blir finere.

Link to post
Share on other sites

Litt motor greier også er gjort unna. Skal jo ferskvannskjøle motoren nå og har fått tak i øvre delen på termostathuset. Her skal det være en blokk i mellom det øvre huset og innsuget.

 

Siden jeg hadde et aluemne liggende så starta jeg fresen og lagde dette.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Nå gjenstår del litt håndarbeid med dremling, filing og pussing så blir det vel bra tenker jeg. Morro å lage ting selv :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for det Torsen :-) Jeg syns ikke Carbon hører hjemme i båten min, ekte eller ikke. Men jeg syns det er viktig at folk får velger hva de vil etter eget ønske, folk kan gjøre hva de vil bare de trives og ikke plager andre er det jeg tenker :-) Carbon er fint i nyere båter, feks det Joda 3300 har gjort i sin båt syns jeg passer veldig fint og det gir et eksklusivt utseende.

Link to post
Share on other sites

Når man kjeder seg må man finne på noe.... i dag ble det et klistremerke som ikke ble perfekt. Men det får duge, er ikke lett å gjøre dette for hånd.

 

Klar med folie på glassplate.

bilde

 

Ferdig tegnet.

bilde

 

Ferdig utskjært.

bilde

 

Det skal få plass på konsollen et eller annet sted :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for det Torsen :-) Jeg syns ikke Carbon hører hjemme i båten min, ekte eller ikke. Men jeg syns det er viktig at folk får velger hva de vil etter eget ønske, folk kan gjøre hva de vil bare de trives og ikke plager andre er det jeg tenker :-) Carbon er fint i nyere båter, feks det Joda 3300 har gjort i sin båt syns jeg passer veldig fint og det gir et eksklusivt utseende.

Helt enig Maruma. Derfor er jeg litt frittalende i mine meninger;-) Smaken er uansett som baken...

Men hadde du lagt på karbonfilm så hadde jeg nok bare holdt kjeft og tenkt mitt. He he.

 

Men uansett så er det bare en detalj i det arbeidet du har lagt i dette. Å lage et dashbord er ikke bare bare mtp bildet man har oppe i hodet når man setter i gang. Men i mine øyne ble denne utformingen bra!

Link to post
Share on other sites

Litt hjemmepusling i kveld. Har ikke hatt noe voltmeter på forbruksbanken.

 

Etter ombygging måtte voltmeteret i innstrumentpanelet vike plass for ny og større turteller. Da ble dette sånn.

 

Plastplate skjært til.

bilde

 

Foliert og letracet påføring av bokstaver

bilde

 

Ferdig voltmetere

bilde

 

Gjenstår bare å finne ut hvor jeg skal montere det :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg et spørsmål til dere.

 

Planlegger å sy om puter og stoler og er litt usikker på farvevalg, hvit skal jeg ikke ha... det er jeg sikker på. Jeg vil ha to farger for å få litt liv i greiene.

 

Det greia her står om nå er: beige, lys beige og lyse grå.

 

Tror beige og lysegrå vil passe bra sammen og skape en lun atmosfære. Og at det vil passe båten bra.Med lysegrå og lys beige har jeg en følelse av det ikke blir nok kontrast og at det kanskje vil se litt blast ut?

 

Jeg tenker beige som hovedfarge og senter i stoler og puter i lysegrått.....

 

Hva mener du?

 

Lys beige

bilde

 

Beige

bilde

 

Lys grå

bilde

 

Ser her at fargene ikke kommer helt til sin rett.....

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk :-)

En kompis av meg kjøpte ny bavaria i år med brunt niroxx, falt veldig for det stoffet SoBo! Eller det er vel ikke stoff (tror jeg) jeg klådde fælt på det og syns det minner om vinyl støpt i et slags mønster. Men for alt jeg veit kan det jo være noe nymotens nano greier...... Skal det trekkes om syr jeg selv ja ☺️ Jeg føler det som et nederlag og må sette bort noe til andre..... blir mye hodebry av slikt... men det er slik jeg har vokst opp, i enkle kår og måtte lære å gjøre ting selv. Har aldri sydd et setetrekk men har sydd en del andre ting, utfordringer er gøy syns jeg :-) Vil prøve å holde meg unna mørke farver, det er skai jeg har tenkt på ja, enkelt å holde rent. I dag er trekkene hvite (eller de var vite en gang) med lysegrå og mørkegrå striper.

 

Vi tenker likt da Torsen og SoBo :-) syns nr. 2og3 passer fint i sammen. Har spurt om prøver fra denne sjappa http://www.ebay.com/itm/271649262676 Er ikke helt lett..... kommunikasjonen har stoppet opp med at de vil ha 14 dollars for prøvene, noe som er greit for meg og spør om de da kan lage en betalingslink til paypal på den summen. Hakke hørt et pip siden...... må mase litt til da.....

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

En kompis av meg kjøpte ny bavaria i år med brunt niroxx, falt veldig for det stoffet SoBo! Eller det er vel ikke stoff (tror jeg) jeg klådde fælt på det og syns det minner om vinyl støpt i et slags mønster. Men for alt jeg veit kan det jo være noe nymotens nano greier...... Skal det trekkes om syr jeg selv ja ☺️ Jeg føler det som et nederlag og må sette bort noe til andre..... blir mye hodebry av slikt... men det er slik jeg har vokst opp, i enkle kår og måtte lære å gjøre ting selv. Har aldri sydd et setetrekk men har sydd en del andre ting, utfordringer er gøy syns jeg :-) Vil prøve å holde meg unna mørke farver, det er skai jeg har tenkt på ja, enkelt å holde rent. I dag er trekkene hvite (eller de var vite en gang) med lysegrå og mørkegrå striper.

 

Dette likte jeg :thumbsup: Sjølgjort er velgjort og for en herlig følelse når man til slutt mestrer det.

Niroxx er omtrent det samme som Alcantara i feks bilseter/møbler. Microfiber kan det vel også kalles. (niroxx har en membran på baksiden) Ligner på semsket skinn.

Venyl eller skai såkalt, er meget anvendelig i og med at man nesten uansett får vasket det reint. Litt stretsh er det også i stoffet.

Gjør det enklere når man skal sy. Niroxx derimot er helt dødt, og derav vanskligere å sy.

Følger spent med videre. Dette blir gøy.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...