Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Har ikke prøvd det SoBo, har du link?

Prøvde med noe greier til Dremelen, funka dårlig..... Dette er gjort for hånd.... puhh... ble svett ja.

 

Nå er lista satt til hvordan finish båten skal ha til sommeren..... blir ikke som i fjor da lysten på å få sjøsatt gikk foran polering og stell. Tenkt å gå på hele båten med 800 og 1200 papir på rondell så rubbing og autosol med vann så hardvoks til slutt. Burde bli slett og blankt da vil jeg tro :-)

Link to post
Share on other sites

Linken ligger over. Har brukt dette fra biltema funker som bare rakker`n.

Ja båten blir bra etter 1200 korning, rub/polering.

Har du prøvet en skikkelig maskinrubb. Kanskje greit å prøve før man begynner å slipe?

 

Denne plata under ankeret har jeg brukt slik rondell og voks på. Vanlig tynn syrefast plate.

Ikke så allverdens lenge jeg var igang heller.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den plata ble blank den SoBo :-) Jeg skal titte litt på hva Biltema har... er jeg blind i dag... så ikke linken du la ved... skal skru av rekkene foran og gjøre samme jobben der. Har poleringsmaskin av den store tunge vinkelsliper typen, blir litt knotete til akkurat den jobben. Må finne noe som er litt hendigere å jobbe med, rekkene vil jeg prøve å ikke ta for hånd, har vondt nok i armene som det er.....

 

Har prøvd å rubbe og polere skroget men får liksom ikke helt den siste glansen, ser oksidert ut for meg. Derfor vil jeg gå på med papir. Men først blir det en del sparkling med gelcoatsparkel, var på sea-sea på rudsletta og kjøpte to stk kartonger med sparkel her om dagen, er en del hakk og småskader fra forrige eiere + noen skruehull som må fikses. Synd det er så mye REGNVÆRHELETIA! ellers kunne jeg ha begynt på dette nå!

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik polerskive er perfekt til rekka de også Maruma.

Kanskje du bør prøve på et lite felt med vannsliping, rub og polering først??

Et lit tips til fiks av skruehull. Min erfaring med å sparkle direkte i hullet kun med gelcoatsparkel, er at dette løsner på sikt.

Blir liksom en løs propp i hullet etterhvert.

Bruk en slik liten konisk "slipestein" til drillen og lag hullet koniskt, Bruk glassfibersparkel innerst i konen/hullet.

Så legger du på gelcoatsparkel og pusser.

 

http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Multisliber/Slipestifter-keramiske-5-stk-20030/

Link to post
Share on other sites

Takker for tips SoBo :-) Skal prøve den der på rekka, men jeg er redd jeg må gå på med sandpapir først..... Igjen må det nevnes at det noen ganger er fint med ikke altfor stor båt.....

 

Hvordan skal jeg si dette uten å virke blærete da.....? Er biloppretter av yrke, så endelig kan jeg si at dette er noe jeg kan :-) mye av det andre som gjøres med båten er litt sånn: Får jeg til dette da? Jeg prøver :-) Åsså spør jeg om jeg er veldig usikker :-) Du har helt rett om hvordan dette skal gjøres med rep av små hull/skader og jeg har sett at det er flere som gjør dette feil, de styggeste tilfellene er der båter har blitt ombygd til innenbordsmotor og akterspeilet har blitt støpt igjen og man kan se noen år etterpå hvor påhengeren satt.

 

Har tenkt flere ganger at jeg skulle lage en tråd om akkurat dette sånn at folk får en liten pekepinn om hvordan fremgangsmåten er og hvordan gjøre det mest riktig og ikke minst hvorfor, er helt sikker ting her andre kan forklare bedre og mere utfyllende enn meg også, og ikke minst det at jeg kan ha blitt vranglært. Tror du det hadde vært noe SoBo? Du lærte meg hvordan man sprøyter gelcoat og får det strøkent, har ikke prøvd enda men nå vet jeg det til den dagen jeg trenger det, fantastisk!

Er veldig mange flinke folk her på båtplassen, ser at mange bruker mye tid på å lære bort det de kan helt gratis! Føler at det er håp allikevel i en ellers så egoistisk verden :-)

 

Jeg har skrudd mye motor men det er alltid noe man lurer på og ikke har vært borti. V8're er det mye rart rund. Alle er like men ulike på en måte, her har jeg fått god hjelp av våre to motorguruer Adeneo og DieselDahl. Både i tråder og på "bakrommet" stiller de opp! Takk karer!

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Obs. Se her ja, her skal man prøve å lære de lærde :giggle:

Er sjøl en slik sjøllært susekopp som liker å prøve(og feile) meg frem til ting og spør sjeldent om hjelp.

Forøvrig helt enig med deg Maruma, når det gjelder en slik "hvordan gjøre det/erfarings-overførings tråd.

Bra forslag

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe :-) jeg er langt fra lærd. Lærer nye ting og teknikker stadig vekk. Apropos akkurat det.... jeg føler at jeg mangler å uttrykke meg med smilys her, bruker bare pad, tapatalk og tlf. Hvordan ordner jeg smilys? Egen susekopp smily hadde vært knall!

 

PS: har begynt på overraskelsen..... Blir julegave til motoren :-)

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe....nei nei nei :-)

 

Ok. Hadde en tråd oppe her i fjor angående støyen fra forgasser og hadde lyst til å montere en luftfilterboks, men jeg er litt redd brannfaren med denne løsningen. Det var en som da nevnte en annen løsning med å lage en resonanseboks som man monterer oppå forgasser, jeg går for den løsningen.

 

Jeg trenger å øve meg på støping og her har jeg en fin mulighet med en forholdsvis enkel del. Jeg har nå begynt å lage "pluggen" til støpeformen.

 

Hæ! Tenker sikkert flere her nå, skal han legge ned så mye jobb for noe så lite...... SAP er ihvertfall oppgitt :-)

Jeg må finne på noe å gjøre, har ikke så mye annet å holde på med om dagen, er langtidsykemeldt med en uviss fremtid. Med to opererte skuldre og prolapser i ryggen sier kroppen nå stopp.

Da er det fint å ha fritidssysler av den kreative sorten, sånn at hue kan jobbe med noe konstruktivt.

 

Om dekselet kommer til å virke blir spennende, skal støpe det litt tykt for å få det dødt, og kle det med brannhemmende lydfelleskum innvendig. Om det ikke virker som tenkt er det bare et deksel som kanskje pynter opp litt :-)

 

Bilder kommer ettervert.

 

Jeg blir forøvrig snart gal av å vente på vareprøvene på stoffet! Så gal at jeg tok meg selv i å sjekke postkassa på en søndag...... Huff å huff......

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått stoffprøver. Dette er ikke det samme som blir brukt i Bavaria.

Farvene var ikke som tenkt og stoffet finnes ikke fleksibelt, kun litt på diagonalen. Er viktig for meg at det er fleksibelt siden dette er første gangen jeg skal begi meg ut i sømmens verden på denne måten.

 

Får søke litt videre :-)

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Innvendig scoop, tøft. Blir spennende å følge prosessen :thumbsup:

Slikt stoff som på bildet over, SunTex eller Sumbrella er i utgangspunktet lite fleksibelt.

Må syes litt "lite" i forhold til Skumet, eller rettere sagt skumgummien må være et par cm. for stor.

Niroxx skal visst også være like lite flesibelt.

Tror dog en slik stofftype (suntex/sunbrella) gir en lun atmosfære ombord.

Forresten: God bedring, håper du får reparert kroppen.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig lesing Maruma :smiley:

Du har gjort mye godt arbeid her :thumbsup:

 

Har selv en Windy 22 dc som jeg pusser opp "litt".

Jeg lagde badeplattform i GAP, legger ved noen bilder, kanskje du får noen nye ider :wink:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25049/012.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25049/013.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25049/wp_20130706_001_-_kopi.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25049/wp_20130618_001.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25049/1416948386.jpg

Link to post
Share on other sites

Kommer til å se ut som en ny innsprøytningsmotor!

Hehe :-)

 

Takk for det SoBo :-) kroppen må jeg nok slite med, trener og holder på men lite bedring. Men mye bedre enn det var for noen mnd siden.

 

Fint å få den infoen om stoff, takk :-) men det jeg ikke helt forstår er at det trekket som er i kompis sin båt virker veldig fleksibelt, er som skai. Jeg må undersøke dette mere.......

Link to post
Share on other sites

Artig lesing Maruma :smiley:

Du har gjort mye godt arbeid her :thumbsup:

 

Har selv en Windy 22 dc som jeg pusser opp "litt".

Jeg lagde badeplattform i GAP, legger ved noen bilder, kanskje du får noen nye ider :wink:

Åneiiii!!!! Nå fikk du meg inn på de tankene igjen!....!! Hehe :-)

 

Og takk for fine ord :-) Du har jammen meg gjort fint arbeid! Dritstrøkent! Det der kan du være stolt av :-)

 

Om jeg skal gjøre dette må det bli sånn at det enkelt kan taes vekk og at båten kan settes tilbake til orginal stand. Er ikke enkelt å få til det samtidig at det skal se bra ut. Vi får se hva som skjer.

 

Neste vinter er satt av til ny skillevegg mellom cockpit og kabin+ oppussing av kabin.

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Åneiiii!!!! Nå fikk du meg inn på de tankene igjen!....!! Hehe :-)

 

Neste vinter er satt av til ny skillevegg mellom cockpit og kabin+ oppussing av kabin.

 

hehe :smiley: laget ny skillvegg jeg og ++++ fant ut at det "enkelste" var å ta av toppen på damen min :thumbsup::wink:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25049/wp_20130331_003.jpg

 

Fant ikke et godt bilde av badeplattformen på sjøen, men legger ved et fra siden, her var det lite innredning i båten, så baugpropellen ble kremvisper :lol:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25049/wp_20130723_002_-_kopi.jpg

Link to post
Share on other sites

Toppløse damer liker vi Meklingsmannen :-) Har gjort grundig arbeid du, liker sånt.

 

Jeg kommer ikke til å ta av toppen så den nye veggen må vel lages i tre deler som jeg limer i sammen på steder som ikke syns.

 

Dekselpluggen er nå ferdig pusset og første lag med konsruksjonsprimer er lagt på.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette har du dreisen på :yesnod: Blir spennende å se ferdig resultat.

Har vært innom et slikt kalesje/putemakeri i dag.

Bladde igjennom en hel haug med stoffprøvebøker der.

Det var stoffer fra Maritime, Sunbrella, Niroxx, Skai og flere med.

Han jeg pratet med anbefalte å lage putene i skai. Skai er ikke lenger bare slikt glatt og klamt stoff.

Du får Skai som kjennes som skinn (ser sånn ut også til og med på vranga), som puster,

Som er matt og litt slik semsket og skai som har og kjennes ut som slik fintvevet stoff.

Som hobby syer så har skaien mye mer flex og er lettere å jobbe med, sier han karen.

 

Tenkte på deg og puteprosjektet. Her er slik skai med stoffstruktur:

(somet en del inn her)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...