Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Har nesten ingen bilder, men fant ett fra en inspeksjon i vinterstormene. Ser jævlig ut, men noe rotten plank må byttes til våren

 

bilde

 

Her er en jeg fant på finn som er identisk

http://www.finn.no/41991132

 

bilde

 

Som du ser en hele greiene støpt. Det jeg først og fremst hadde tenkt er å bytte ut det svarte med alu og nye instrumenter/brytere. Kartplotter kan nevnt felles inn der hvor kartbordet er. Nattbordet er uansett noe dritt da det legger seg vann der.

 

Ellers var jeg i kontakt med windy ang nye kopp/bordeholdere. Plastgreiene er utgått, men det finnes fra den nyere 7800 i teak. Ulempen er at de skal ha 3000,- stykk

 

Redigert av ehrnst (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med tanke på oppgraderinger, så var det vel det Windy gjorde selv også. Hvis jeg ikke husker helt feil, så ble vel 22 til 7500, 23 til 7800 og 25 til 8000. Integrert badeplattform var en del av konseptet, og overbygget ble mye mere avrundet. Den Kongelige Politieskorte kjøpte to 7800 FC tidlig på nittitallet, og siden jeg jobbet på Havnepolitiet den tiden, så fikk jeg kjørt dem litt. Den ene hadde Mercruiser 4,2 Diesel, den andre en V8 bensin. Den med diesel endte som politibåt på Mjøsa. Ikke mange båter som går flottere gjennom vannet enn disse, men designmessig holder jeg en knapp på de gamle formene. Det innebærer også badeplattform i stål og teak.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Et aldri så lite opphold i tråden her, mye annet å ta tak i om dagen.....

 

Konsollen måtte jeg lakke om igjen da farven ikke stemte, nå stemmer det tilfredsstillende :-)

 

Nå har jeg begynt med pentry'n. Jeg har kastet ut det gamle gassblusset og lager ny topplate og front, her var vasken bakerst og skulle jeg vaske opp eller i det hele tatt bruke vasken fikk jeg vondt i ryggen..... Nå blir vasken i fremre del av plata og jeg holder på å lage til en kjøleboks der vasken var. Fronten hadde en skapdør til rommet under, her skal jeg lage to skuffer for å få litt mere orden.

Jeg har også dratt opp gulvplanken da denne var myk og det knirket noe helt forferdelig.

 

Første bilde er ikke av min båt, glemte å ta før bilde.....

 

hemu6una.jpg

 

egypanu6.jpg

 

era7arut.jpg

 

Ang. badeplatformen, jeg har bestemt meg for å beholde rør og teak! På den ene siden er det dreggkasse og den andre siden er det fenderholder, dette gjør det trangt der bak. Jeg fjerner dette og skal pusse opp med ny teakplank på plattform og stige.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nokk å ta tak i, men det er bare å stå på nå fram til mai.. Det er sååå vært alt strevet for å få seg noen helger/feriedager på sjøen når være e strålende.

 

Har du tenkt noe mer på badeplattformen? denne båten kommer til å se veldig bra ut med nyere type badeplattform.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig Tom Erik :-) jeg har tatt en uke ferie i begynnelsen av mai for bli ferdig. Det er full gjennomgang hos meg. Motor skal bygges om til ferskvannskjøling, har bygd om fordeler til elektronisk tenning, innsuget har jeg tatt av for å skjekke tæring etter at jeg kjørte systemrens når jeg tok opp båten. Vannet var ikke møkkete etter et døgn med systemrens og innsug og kanaler så helt fint ut. Blir vel også en ny forgasser.

 

Tappet drevet når jeg tok opp båten og olja var helt fin, drevet ble overhalt i fjor vinter men jeg vil ta en trykk/ vakuumtest nå de nermeste dagene, må bare få laget meg en plugg med nippel. Håper dette er i orden, har ikke tid til drevoverhaling i tillegg til alt det andre.

 

Så å si alt det elektriske skal rives ut og legges opp nytt, her har det blitt klattet på en ny sikringsboks etter den gamle orginale og det er et sammensurium av rot og uorden.

 

Planen er også å få lagt inn septiktank og ny vanntank. Mulig jeg bruker den vanntanken som er der i dag til septik så jeg slipper unna med bare en ny tank. Vil også prøve å få ordnet varmtvann, her er jeg på jakt etter en veldig billig bereder, gjerne frostsprengt som jeg kan fikse. Kronene ruller og det sitter hardt inne de tusenlappene for å få seg varmtvann. Jeg veit at madamen hadde satt stor pris på en varm dusj på kvelden, jeg og for den del...... :-)

 

Alle slanger som er i båten skal byttes, har bensinlukt i bunn av båten og misstenker de orginale slangene til tanken for å være synderen her. Har ingen lekkasjer.

 

Skal lage to nye utebord, og organisere motorrom sånn at fendere og diverse annet får sine faste plasser.

 

Ellers så er det jo da den vanlige båtpussen, føler at jeg blir litt stressa....... Vi har tenkt å ta en ferieuke i sommer, er pratet om Strømstad og over til Tønsberg så tilbake til Oslo igjen. Med to små og to store så må båten fungere og jeg må få godfølelsen på at ting er i orden. Håper alt står klart i slutten av mai :-)

 

Jeg er også helt sikker på at denne båten hadde kledd en inntegrert badeplatform i riktige proporsjoner og vinkler sånn at det ser tidsriktig ut, det var jo på denne tiden båtene begynte å komme med platform. Jeg har i denne omgang slått det fra meg å begynne på et så omfattende prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Hvor setter du nå koke mulighetene? Kjøleboks der hørtes smart ut

Jeg kjøpte meg i fjor et sånn billig kokebluss fra Biltema, det funker skikkelig bra! Jeg skal lage fire teakhjørner på den plata som kan felles ned ved siden av pentry'n sånn at den kan stå fint der :-) det er lagt opp gass i båten men beholderen skal stå i motorrommet. Dette vil ikke jeg da jeg mener bensin og LPG hører fryktelig dårlig sammen.

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig Tom Erik :-) jeg har tatt en uke ferie i begynnelsen av mai for bli ferdig. Det er full gjennomgang hos meg. Motor skal bygges om til ferskvannskjøling, har bygd om fordeler til elektronisk tenning, innsuget har jeg tatt av for å skjekke tæring etter at jeg kjørte systemrens når jeg tok opp båten. Vannet var ikke møkkete etter et døgn med systemrens og innsug og kanaler så helt fint ut. Blir vel også en ny forgasser.

 

Tappet drevet når jeg tok opp båten og olja var helt fin, drevet ble overhalt i fjor vinter men jeg vil ta en trykk/ vakuumtest nå de nermeste dagene, må bare få laget meg en plugg med nippel. Håper dette er i orden, har ikke tid til drevoverhaling i tillegg til alt det andre.

 

Så å si alt det elektriske skal rives ut og legges opp nytt, her har det blitt klattet på en ny sikringsboks etter den gamle orginale og det er et sammensurium av rot og uorden.

 

Planen er også å få lagt inn septiktank og ny vanntank. Mulig jeg bruker den vanntanken som er der i dag til septik så jeg slipper unna med bare en ny tank. Vil også prøve å få ordnet varmtvann, her er jeg på jakt etter en veldig billig bereder, gjerne frostsprengt som jeg kan fikse. Kronene ruller og det sitter hardt inne de tusenlappene for å få seg varmtvann. Jeg veit at madamen hadde satt stor pris på en varm dusj på kvelden, jeg og for den del...... :-)

 

Alle slanger som er i båten skal byttes, har bensinlukt i bunn av båten og misstenker de orginale slangene til tanken for å være synderen her. Har ingen lekkasjer.

 

Skal lage to nye utebord, og organisere motorrom sånn at fendere og diverse annet får sine faste plasser.

 

Ellers så er det jo da den vanlige båtpussen, føler at jeg blir litt stressa....... Vi har tenkt å ta en ferieuke i sommer, er pratet om Strømstad og over til Tønsberg så tilbake til Oslo igjen. Med to små og to store så må båten fungere og jeg må få godfølelsen på at ting er i orden. Håper alt står klart i slutten av mai :-)

 

Jeg er også helt sikker på at denne båten hadde kledd en inntegrert badeplatform i riktige proporsjoner og vinkler sånn at det ser tidsriktig ut, det var jo på denne tiden båtene begynte å komme med platform. Jeg har i denne omgang slått det fra meg å begynne på et så omfattende prosjekt.

 

Ja eg ser den at du slår av deg prosjektet med plattformen, men du må ikkje gjemme den heilt vekk, du må jo ha noe å putle med til vinteren igjen :thumbsup: ?

 

Eg hadde ikkje vært stressa hadde eg vært deg da det ser ut som du kan dine saker! Eg er sikker på at alt du gjør blir nøye kontrollert flere ganger før du selv godkjenner det. Når man gjør det selv kan man stole på det ,men sekunde man tviler på sine egne ferdigheter er det gjort. Spør mye rundt om du er i tvil, er det 2 eller 3 som er enige med deg er det bare til å hoppe i det.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er drevet dratt inn i hus og trykktestet. Oljen tømte jeg i høst og den var helt strøken :-)

 

Lagde meg en nippel og brukte en minikompressor fra BT som ellers blir brukt til den andre hobbyen min.

bilde

 

Helt stabil på 2 Bar i en halvtime, dreide litt på aksel og girvelger mens trykket sto på.

bilde

 

Er ikke mye jeg får gjort ellers om dagen..... venter på litt fritid....

Link to post
Share on other sites

Vær litt forsiktig å trykke med 2 bar da det egentlig skal trykkes med 0,78bar, kan ødelegge tetningene.

 

Men husk at om du skal sjekke for at drevet skal holde mot vann inn i oljen er det vakumtesting som må til.

 

Som regel tett på trykk, men lekker ofte på vakuum

 

vakuum er vann inn og trykk er olje ut da det er doble tetninger på aalle plasser uten om på knuten.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

På tide med en oppdatering her nå! Båten har kommet seg på vannet og alle modifikasjoner og nyinnstaleringer fungerer :-)

 

Pentry'n har jeg gjort helt om. Brukte en kompressor fra et gammelt kjøleskap, en vanlig bærbar kjøleboks som jeg skar toppen av og lagde kjøleboks der vasken sto. Mangler litt bilder her siden det ikke er helt ferdig...... men det er i bruk og fungerer :-)

 

any4uru4.jpg

 

ygema3ud.jpg

 

teme9y3a.jpg

 

Ny fleksibel vanntank på 100 liter, nye slanger og kran i pentry er montert, nå kan vannet i båten drikkes! Før lukta det promp...... Mangler dessverre bilder her.

 

Septiktank er montert :-)

 

9u4yjety.jpg

 

Det har vert problemer med saltvann i bensintanken, årsaken er mest sannsynlig lufteslangen som ikke lå i en svanehals.

 

Før og etter bilder.

sy6e7u7a.jpg

 

ezupaga3.jpg

 

Har gjort en del smårusk ellers som flytting av forbruksbank, nye trimflaps og lys med dimming i cockpit.

 

Til sist et bilde av ferdig dashbord, det lille som står igjen her er å fikse riktig turteller.

 

2e9emyze.jpg

Link to post
Share on other sites

Vær litt forsiktig å trykke med 2 bar da det egentlig skal trykkes med 0,78bar, kan ødelegge tetningene.

 

Men husk at om du skal sjekke for at drevet skal holde mot vann inn i oljen er det vakumtesting som må til.

 

Som regel tett på trykk, men lekker ofte på vakuum

 

vakuum er vann inn og trykk er olje ut da det er doble tetninger på aalle plasser uten om på knuten.

 

Mvh Tom Erik

Jeg har blingsa på hvor mye trykk jeg skulle sette på. Takk for info Tom Erik :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jaja... da er denne sesongen over, har kost meg masse i sommer! Har bestilt sånn vær til neste sommer også :-) nå skal båten snart opp og prosjektlista er allerede klar. Har to litt store oppgaver foran meg, motor skal ut, overhales og få montert ferskvannskjøling. Hele skroget skal bli prikkfritt og poleres opp etter alle kunstens regler, her gikk jeg kanskje på en smell da jeg sa til en kompis for litt siden at vi kunne jo ha en liten konkurranse om å få til blankest båt til neste sommer.... han er lakkerer av yrke.... hjelp :-P

Har også planer om å trekke om stoler og puter ute, det blir jo kosejobb hjemme i stua godt og varmt :-)

 

Jeg starter med et par spørsmål allerede jeg, når jeg skal ut med motoren... hvor langt fram må den før den går fri fra transom? Tenker på om jeg må skru av sjøvannspumpa for å få plass. Det er ca 10-15cm fra den til spantet. Jeg går med tre prolapser i ryggen og vil minst mulig stå på hue ned i motorrommet.

 

Hva skal jeg bruke for å gjøre rein blokka når jeg kommer dit? Tenker da på vannkanalene som sikkert har en del grums og evt. rustflak, saltsyre?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...