Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Fantastisk :-)

En kompis av meg kjøpte ny bavaria i år med brunt niroxx, falt veldig for det stoffet SoBo! Eller det er vel ikke stoff (tror jeg) jeg klådde fælt på det og syns det minner om vinyl støpt i et slags mønster. Men for alt jeg veit kan det jo være noe nymotens nano greier......

Det stoffet tror jeg heter SunTex.

Niroxx er mer som alcantara og føles litt som semsket skinn.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da er bånn av motoren satt isammen igjen. Vannkanalene sto med rustløser i et døgn og jeg har så skrapet og pirka med skrutrekker, var mye gørr nederst i kjølekappa på begge sider. Så ut på gårdsplassen med høtrykkspyler og rotordyse i en halvtime/trekvarter. Syns det ser veldig bra ut nå. Håper at dette er nok så jeg ikke får noe problemer med rustflak i etterkant.

 

Så, tenningsmerket på balanseren var nesten borte og jeg måtte ha nytt. Vurderte en stund å kjøpe flunka ny Harmonic Balanser med flotte tenningsmerker og greier..... men de pengene kan jeg bruke på noe mer fornuftig syns jeg.

Derfor tok jeg screenshot i litt forskjellige størrelser av noe jeg fant på nettet og printa det ut, med skyvelæret fant jeg da riktig størrelse, klipte ut og med Scotch sin tynne transparange dobbeltsidig tape ble nytt tenningsmerke til :-)

 

Nå venter jeg bare på noe verktøy så jeg får frest ventilseter så er motoren igang igjen tenker jeg :-)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette ser bra ut!

 

Likte folien på plata på dashen der!

Er det noe spesiell folie du bruker på dette? Hvordan er folie i fht riper osv ved vasking?

 

Har noen pvc-plater jeg skulle ha foliert - er det mulig, eller er pvc'n for feit til at det blir noe vedheft? You know?

 

Hilsen Thomas

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Ja SoBo..... rau og fin :-) Vil prøve å holde et noenlunde originalt preg, har et par overraskelser i slutten av prosjektet.... er spent på reaksjonene det får.....

 

Jeg fant foresten en feil med motoren, det er satt på feil toppakninger. De som satt der er til 4 tommers borring, altså en 350. Pakninger til 305 med borring 3,736 som motoren min er, er underveis i posten nå. Er litt viktig dette fordi der pakningen avslutter til sylinderen blir veldig nærme vannkanalene til toppene.

 

Takk for fine ord Kaptein Thomas :-)

Filmen jeg har brukt på instrumentplata er noe jeg kjøpte på e-bay for et par år siden til et bil prosjekt. Filmen jeg kjøpte er 3M Scotchprint, skal du ha skikkelig kvalitet er det 3M som gjelder. Når ting er matt må man jo alltid være litt forsiktig men denne syns jeg holder bra. PVC er vel en lite feit plast type så det burde gå bra vil jeg tro, må uansett vaske godt først. Er det mye du trenger? Jeg har en del igjen her....

 

Jeg har matt svart og 3D Carbon om du trenger litt :-)

Link to post
Share on other sites

Ok, skjønner!

 

Jeg trenger vel 1 m2 ca tenker jeg. Driver å gjør om dashen i båten nå, og har skåret til seks plater i pvc i forskjellig størrelse. Noen små, og noen litt større.

 

Disse blir utenpåliggende på glassfiberen på dashen, så er avhengig av å få folien pent rundt endene på platene. Hadde tenkt til å bruke de pvc-platene som de er, men det blir riper med en eneste gang. Synd, for de er ganske fine egentlig.

 

Googlet litt igår kveld, og skal sjekke med en sjappe som driver med foliering av biler her i nærheten - så får vi se ;)

 

Du ga meg en god idé der tror jeg! ??

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Kompressormating ..... ? :pray: Flybridge....? Juletremedsugekopptilåhaividuetmedlys...?

Hahaha :-) flybridge ja..... det hadde blitt spesielt! Er nok noe enklere enn det :-)

 

Har du noen formening Maruma, om det er større plass i cabinen på denne enn i 22 DC? Og har du stuerom under benkene på høyre og venstre side, eller bare i baugen?

Takhøyden er vel 15-20 cm høyere til midt i cabinen tror jeg. Har stuerom på hver side ja, men det er ikke noe å snakke om egentlig. Er en liten skuff på hver side. Jeg har permanent oppredd seng med overmadrass så det blir ikke brukt av praktiske hensyn.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg studerte litt om hvordan jeg skulle få de av, de to bakerste boltene kommer du lett til i motorommet. Skrudde ut høyttalerne og kom til de fremre derfra. Om du skal ha de av og du vil skru av de rustfrie festene fra railene så husk å merke hvem satt hvor og retning. Mine er sveiset forskjellig, ingen er like.

Link to post
Share on other sites

 

 

Railene har nå fått litt stell også. Når siste lag med lakk kommer på nå i efta har det blitt 8strøk. Med pussing og og all slags kjærlighet til trevirke er konklusjonen at trebåt ikke er noe for meg....

 

Du verden hvor vakkert pussa og lakka edelt treverk/trebåt er.

Liker glansen og dybden i lakken Maruma :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...