Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Ja Ehrnst, har nok å henge fingrane i :-) Gruer meg til skroget for det er den største jobben. Noen hakk og sår er greit men spesielt over fenderlist er det veldig matt, hele båten skal vannslipes, rubbes og poleres.Stripene på båten skal bort, som også blir en stor jobb da de er malt over flere ganger. Nye striper skal på til slutt, litt usikker på om jeg skal bruke folie eller lakk...... En ting er sikkert, i sånne tilfeller som dette er det en STOR fordel å ikke ha så stor båt! :-)

 

Takk for det SoBo :-) Det blir litt omgjøring, forsøket med den turtelleren jeg brukte funka ikke. Har bestilt en ny 85mm og da må jeg ta bort en en av de andre målerene. Skal kjøpe ei teakplate som blir ny holder for instrumentene da jeg tror det blir en finere helhet som står i stil til resten av båten.

 

Jeg og gleder meg til å sy nye trekk, syns det er gøy :-) men det er ikke øverst på prioriteringslista... time will show.... eller no..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er båten på land og arbeidet har startet.

 

bilde

 

Bare å begynne å skru...

 

bilde

 

Klar for utmontering i morgen.

 

bilde

 

Grodd ganske bra på to år.....

 

Har et lite spørmål her til neste bilde. Midt på innsugsmanifolden på begge sider ser det ut til å ha vert mye lokal varme, her er det vel en vannkanal om jeg husker rett. Hadde jo av innsuget i vinter, sandblåste og lakka på nytt. Er dette normalt? Tempen på motoren er normal.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja det skal bli litt gøy dette Ehrnst :-) når jeg tenker etter er det faktisk over 20 år siden jeg har totaloverhalt en motor, da gikk jeg i læra og overhalte mange motorer. Blir spennende å se om jeg husker alt dette da...... dere får bare si i fra om jeg gjør noe galt eller feil.

 

Hvordan går lukene/luka i båten din Ehrnst? Bakover? Jeg har lurt på om jeg skal hengsle om bakover.....

Link to post
Share on other sites

Ja det kan hende jeg trenger å låne :-) PM'r deg isåfall, takk for tilbudet! Ventilslipeverktøy er noe jeg trenger vil jeg tro, om toppene ser bra ut ellers. Har erfaring med Neway, om jeg husker navnet rett..... noen som har spesifikasjonene på sete og ventil vinklene her? Og hvor stor seteflaten skal være?

Link to post
Share on other sites

Nå er motoren halveis i deler, ser ut til at dette er noe å satse videre på. Alle anleggsflater er uten tæreskader.

 

bilde

 

bilde

 

Men her er det noe grums i forbrenningen, alle pluggene så fine ut med lysebrun til mørkebrun farve. Men ventilene ser litt ugreie ut.

 

bilde

 

Blir spennende å se hvordan ventiler og seter ser ut når jeg får tatt det ifrahverandre.

Link to post
Share on other sites

Fikk til en liten time i verkstedet i kveld etter barnestyr og diverse husrelaterte oppgaver.

 

Motoren gikk egentlig fint men hadde litt ugrei gange på tomgang. Forgasseren måtte justeres rikt for at den skulle gå tilfredstillende og gikk egentlig greit nok sånn sett.

 

Fordeleren er utslitt så den litt ugreie gangen skyltes nok den, men alikevel hadde jeg en følelse av brente ventiler fordi gangen på moteren var usystematisk hakkete på tomgang.

 

Jeg tok ut ventilene av den ene toppen i kveld og mine anelser kom rette. Alle setene er utette, ventilene er merkelig nok ikke brente. Styringene virker bra, normalt slakk vil jeg si.

 

Er det noen her som sliper inn ventiler eller har et firma de vil anbefale? Jeg har ikke lyst til å kjøpe inn verktøy til tusenvis av kroner bare for denne jobben.....

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for det SAP :-) er jo ikke vanskelig rive ting ifrahverandre...... litt annerledes er det når ting skal isammen igjen :-) Har merket alt så det er umulig å få satt det feil tilbake.

 

Syns kjølekanaler ser bra ut jeg, det ligger MYE grums nederst i blokka på begge sider. Heldigvis er det lett å komme til med en lang skrutrekker og diverse pirkesaker. Mye pirking og mye høytrykkspyling så blir det nok bra dette her :-)

 

Deler til overs går som vanlig i søpledunken..... ute av syne ute av sinn :-P

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill Morten :-) Alle pakninger og simringer skal byttes, men det var lagere og stempelfjærer jeg tenkte mest på.

 

Det å skal sitte å file til nye stempelfjærer uten at det egentlig har noe for seg, som er en langtekkelig og møysommelig jobb. Og det å bytte lagere som ser helt fine ut syns jeg blir litt tull rett og slett når ting i utgangspunktet er i orden.

 

Jeg føler det litt sånn: Om jeg skulle gjort noe med bånndelen her ville jeg sendt bort blokk, veiv og råder til boring, linjehoning og balansering. Nye lagere, fjærer og stempler. Da snakker vi om 100% overhaling.

 

Sylinderene har fine honestriper i tillegg, det får meg til å lure om denne motoren egentlig har gått så mye.

Timetelleren sto på 250 timer.... Syns det var litt merkelig til å være en 84 modell, og stolte ikke på det. Utvendig ser moteren ut som alderen men innvendig lite brukt. Har ikke noe historikk på båten, motor kan jo være byttet med ny timeteller feks.

Link to post
Share on other sites

Orginal forgasser og ny elektronisk fordeler. Kom fram til dette i en annen tråd at det er så lite å hente på drivstoffbesbarelse at en velfungerende orginal forgasser er den beste løsningen. Jeg regner med at det blir en mer økonomisk motor nå som ventilene skal bli tette og med stabil tenning :-)

Link to post
Share on other sites

Man må jo spørre for å få svar på det man lurer på Torsen :-)

 

Forgasseren var overhalt når jeg kjøpte båten for to sommere siden. Den ble ultralydrenset og fikk ny nål og sete til flottøren, jeg har hatt den oppe to ganger etter dette for rengjøring. Har fungert utmerket i hele sommer.

 

Motoren har aldri stoppet med for lenge tomgangskjøring, men jeg har hatt problemer med at motoren stopper før den blir varm når jeg setter den i gir. Dette regner jeg med blir bedre nå. Har du problemer med at din motor surner og stopper?

 

Jeg gikk for denne fordeleren http://www.summitracing.com/int/parts/dui-m12720rd/overview/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...