Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Ja billig i forhold til Niroxx, som kostet 789,- for løpemeteren.

Denne kostet 480,- for meteren.

Skaien fåes også i et stoff som er veldig likt Niroxx. Kanskje litt kortere "pels"

Denne stoffstrukturen på bildet er ganske "finvevet" Somet en del.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skjer det litt her igjen, bare et lite opphold da det må bygges litt plusspoeng hjemme med oppussing og greier.....

 

Har endelig fått låne meg verktøy til å frese ventilseter. Dette har vært en stri tørn oppi hue mitt fordi jeg vil gjøre ting selv. Dette apperatet freser alle vinklene på en gang, med 45grader som hovedvinkel. Settet inneholder mange adaptere til forskjellige styringer. Er det noen som passer toppene mine.....? Nei...

I morgen blir det dreing av passende adaptere :-) Det følger med forskjellige fresestål til seteflate fra 1mm og oppover til 2,5mm, her må jeg finne ut hva det skal være på toppene mine, noen som vet? Finner ikke ut dette med å se på setene da det varierer veldig.

 

Jeg kommer tilbake til denne jobben når alt er klart.

 

8b6a76df4977a5362b77aab250a8030f.jpg

 

Lagerene i bellhouse var nye for to sesonger siden men jeg har hørt en litt rar lyd fra transom området på tomgang.

 

Bestemte meg for å ta ut lagerene å titte litt på de. Det er satt inn lagere med tettinger...

 

(jeg som har hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke har kjørt på med litt fett med pressa og greier!)

 

Det hadde ikke hjulpet mye.... Det ene lageret lugget litt når jeg dreide på det og når jeg løftet av tettingen må jeg vel si at det kunne med fordel ha vært mere fett i det.

 

Så jeg satte meg i sofan sammen med pad'n og E-bay IGJEN! Og fikk tak i komlett pakke med to lagere og to simringer til under 300kr helt nytt :-)

De er åpne og skal nå få skikkelig smøring fra fettpressa :-)

 

2e1d941840375705b8100dc0ce5ba1e1.jpg

a0506d802ff920ba939226cecf2aca7f.jpg

31f0071e92be8b28d2e984242cd544bd.jpg

57c79cbdcd253bacab10753bcc101027.jpg

2ed6b413621012ef862d8a7a4a03f504.jpg

 

Har også fått riktige toppakninger så nå er det bare litt jobbing igjen så blir det vel oppstart utpå nyåret en gang..... :-)

Link to post
Share on other sites

Da her jeg fått dreid adaptere, eller pilotstenger heter det tror jeg. Det er forskjell på innsug og eksos så jeg måtte lage 2stk.

 

bilde

bilde

bilde

 

Lagde de i alu siden det er mye lettere å bearbeide. Jeg skal jo bare bruke de til denne jobben og jeg smurte de med molybdenfett når jeg freste setene, funka bra :-)

 

Søkte på nett for å finne setebredde og etter det jeg kunne finne så skulle det ligge på 1,1 til 1,4mm. Jeg legger de da på 1,3mm.

 

Jigg for å sette fresen riktig

bilde

bilde

 

Etter at setet er frest

 

bilde

 

legger jeg på farve på setet med blå sprit tush.

 

bilde

 

Setter ventilen på plass og dreier den med sugekopptrepinne for å se om ventilen har anlegg rundt hele setet.

 

bilde

bilde

 

Når det er gjort legger jeg farve på ventilen og dreier den på samme måte for å se om anlegget ligger riktig på ventilen.

 

bilde

 

Helt tilslutt bruker jeg fin slipepasta og dreier ventilen i setet med trepinnen.

Det var mye å frese på flere av setene, regner med at motoren får en helt annen gange etter at denne jobben er gjort :-)

 

Fikk tatt alle eksosventiler og seter i dag, morgendagen blir vel innsug i orden også.

 

Men dagen stoppet ikke der..... Fikk litt tid til motordekselprosjektet også :-)

 

Her er slippmiddelet jeg bruker når jeg støper. Flytende folie og voks.

bilde

 

To lag med folie og fem lag med voks. Har stått å tørka i to døgn og la på et lag med svart lakk.

 

bilde

 

Først la jeg på en veldig lett og fin 1oz duk, så to lag med 300g rovingduk i westsystem epoxy.

 

bilde

 

Tilslutt blandet jeg milledfibre med epoxy og la på kanten i bakkant for litt forsterking.

 

Nå blir det som alltid spennene å sr om pluggen slipper fra formen i morgen :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for det :-) Formstøping er på prøvestadiet for min del. Noen ganger får jeg det til og noen ganger skjærer det seg helt. Holder på med RC jetfly og vil prøve å støpe mitt eget fly, derfor denne utrolig tungvindte måten å lage dette dekselet.... må øve meg!

Neste gang jeg skal prøve meg på dette skal jeg kun bruke de riktige produktene.

 

Denne gangen la jeg på svart lakk på pluggen etter voksing, her har det nok skjedd et eller annet. 5 lag med voks skal gi en problemfri deling i etterkant, men det virker som lakken har løst opp voksen noen steder. Men det gikk greit og formen kan brukes :-)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Må prøve og feile litt SoBo :-) Tenkte å bruke gelcoat på selve dekselet, har kjøpt med voksblanding siden dette var påtenkt maling av motorommet.

 

Spørsmål:

Det er da sånn at jeg ikke trenger å blande i voks i gelcoaten ved formstøping ikke sant?

Hvor lenge skal gelcoat'n tørke/herde før jeg kan legge selve støpen? Våt, klebrig eller helt tørr?

Link to post
Share on other sites

 

 

Det er da sånn at jeg ikke trenger å blande i voks i gelcoaten ved formstøping ikke sant?

 

Det er helt riktig Maruma. Bare når du skal "smøre" det på i "luft" som topcoat.

 

 

 

Hvor lenge skal gelcoat'n tørke/herde før jeg kan legge selve støpen? Våt, klebrig eller helt tørr?

 

Ventet til det ble klebrig da jeg støpte. Vet ikke hva som er helt riktig her.

Tips i så henseende: Send en IM til Knude, hat vet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå er ligger dekselet å herder i forma.

La fire lag med 300g Roving, kantene har seks lag og i senter der festet blir ?a jeg først 2lag, en stålskive og fire lag med duk diagonalt på hverandre, senter har da ti lag tilsammen. Diagonal legging av duken er viktig med roving om man vil oppnå maks styrke. Nå er ikke dette noe som skal ståes på, men alikevel er det greit at et blir solid.

 

Blir spennende i kveld når den skal ut av forma. Jeg vet det er noe småtteri når det gjelder finish, men dekselet skal lakkeres helt til slutt uansett :-)

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk det til!

 

bilde

bilde

bilde

 

Noe småtteri har jeg gjort feil som feks å legge 300g duk på et penselstrøk gelcoat. Det skinner igjennom når jeg la på den svarte lakken. Men nå vet jeg det også, enten finere duk først eller to tre strøk gelcoat. Men jeg er fornøyd jeg :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for det Meklingsmannen :-)

 

Jeg er spent på hvordan det kommer til å ta seg ut jeg og, er vel egentlig mere spent på om det kommer til å virke, også som en støydemper da dette er hovedgrunnen til at jeg lager dekselet. Har et håp om å få bort litt av den harde lyden fra forgasseren.

 

Skal kle dekselet innvendig med støymatte, Biltema har en type som er iso sertifisert for båtbruk. Den er helt slett mener jeg, tenkte å skjære støyfellesystem i den isåfall. Det støymatter i motorrommet men det kunne nok med hell vært andre matter som fanger opp lyd bedre.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten romjulsoppdatering her :smiley:

Fikk prøver på skai her om dagen og har sydd litt forskjellige sømmer. Var egentlig skeptisk til om maskina til fruen skulle takle tykkelsen som blir tilslutt, men det klarte den med glans!

 

Fant en tråd som har tykkelsen jeg vil bruke (er ikke riktig farve) Maskina syr stødig og fint med stram og fin tråd både oppe og nede.

 

Farvene på skaien jeg har bestemt meg for kommer ikke helt til rette her, de er mere dus og etter mitt øye veldig behagelig å se på :smiley:

 

Farvekombinasjonen og sømmen jeg skal bruke.

bilde

 

Sømmen sett fra siden, dette blir sterkt og varig vil jeg tro.

bilde

 

Maskinvidunderet.....

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...