Jump to content

Sommerbåten minutt for minutt NRK


Lagavulin

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Mulig det.

Synes bare det ble antiklimax i forhold til nevnte prgram....

Blir kanskje bedre når det begynner å komme noe annet enn flatt land...

 

Vestland, vestland! Nå begynner det å bli pent. Hyggelig på Østlandet og pent her og der på nært hold, men liten tvil om at vestlandet gjør seg vesentlig bedre på skjermen, det er rett og slett vakkert.

Link to post
Share on other sites

Bare lurer, har dem hatt runde ifra maskina som har blitt sendt på tv?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Alder er så relativt. Denne har vel hatt så godt som optimale driftsforhold siden den var ny, så den holder sikkert samme farta som den alltid har gjort vil jeg tro.

Er ennå mange båter i drift langs kysten som har eldre maskineri enn dette. F. eks. tyske "ubåtmotorer" fra Deutz og MaK som kom til Norge rett etter krigen. Mange av de gamle hvalfangerne som opprinnelig var bygget med kjele og dampmaskin fikk disse motorene etterhvert som de ble modernisert/ombygd til bl.a. fiskefartøyer.

Flere av disse brukes vel ennå som vaktfartøyer i Nordsjøen.

Et av dem på veg til hugging.

http://www.termaloma.com/sip1004.html

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel kanskje et bilde fra MAN som står i bunnen av gamle M/S Rangvald Jarl

 

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skulla ha filma like ofte i maskina som dem filma i styrhuset, er jo tross alt maskina som holder det hele i gang :wink:

Ellers så kan jeg sitte i timesvis og se på at de steamer

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke ho går så fort i følge tv, ser ut ca 13-14 knips fart...? Eller tar eg feil?

 

Ifølge sporinga på marinetrafic så har farta siste døgne vært 13-14.5 knop

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Sjøkurs har en servicefart på 16.9 knop. Og det er egentlig ganske oppsiktsvekkende tatt i betraktning at hun kun har 2960 hk. til rådighet. Sammenligner man med Richard With, som riktignok er 40 m. lenger, har den 12228 hk. og går 18 knop. Tydeligvis har de nede på Blohm & Voss tenkt nøye gjennom skroglinjene.

Link to post
Share on other sites

Ja Mulligan, de kunne det den gangen.

Men vi er nå i en helt annen tidsalder hvor det er slutt på å tenke linjer..

Husker jeg lå ute og fisket og en av de nye hotellene som seiler til Danmark møtte en av de gamle turistbåtene...

Det var fullstendig kulturkollisjon ute på fjorden...Omtrent "flatt hav" aktenom den gamle damen kontra den nye tidsalderen.

 

Snart er det bare bildene igjen av de.

 

La oss kose oss med de siste vi har igjen.

Link to post
Share on other sites

Det du skriver over så jeg i praksis i går i tolvtiden,og dette gjelder akkurat Ragnvald Jarl, i fjorden syd av Florø. Jeg møtte den midtfjords,den var kommet opp i bortimot full fart etter å ha passert trangt farvann.

Hekk og baugsjø var nesten fraværende. På babord låring kommer den hvitmalte eskortebåten opp,sliter seg til en plass for maximal TV eksponering ved passering Florø. Den hekk og baugsjø som her ble satt opp var ganske imponerende,og båten ville nok fortjent tittelen sommerens fjordplog.

Her ser man i praksis når den gamle og nye tid møtes.

Link to post
Share on other sites

Har hytte ved sjøen - en trafikert lei -

og ser dette tydelig når fjordplogene ( laget for å gå PÅ SJØEN ) kommer med baugen i været og 2 meter aktersjø - og en klasisk deplasementsbåt ( bygget for å gå I SJØEN ) kommer glidende motsatt vei og med flat sjø etter seg.

Ser unektelig litt - unnskyld uttrykket - komisk ut til tider.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...