Jump to content

Sommerbåten minutt for minutt NRK


Lagavulin

Recommended Posts

I svingen mot babord like etter passering av stake sør for brannøya.

Om jeg skjønte skipper rett på TV - kom de for langt "opp" i svingen og ga ekstra ror mot babord -

Antar da at hekken slår ut mot styrbord og berørte grunn på styrbord side akter på båten ( styrbord låring ifølge skipper )

Link to post
Share on other sites

Stemmer BAN, kan ikke skjønne noe annet enn at det var riktig manøver. Babord ror ville kun medført risiko for å treffe den samme grunna en gang til, eller eventuelt den neste grunna.

 

Forstod det også slik Nils1, og at grunnen til dette var litt lav fart i utgangspunktet. Da ble det sikkert litt vanskelig å hente seg inn igjen, men han trodde vel at han fortsatt hadde tid til å gi litt babord ror for å komme nærmere senter av leia.

 

Hadde det ikke vært morsomt og fått kapteinen inn på BP for en kommentar eller to? :)

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Forresten så hadde de vel roret midtskips når de traff grunnen, og kapteinen hadde akkurat gitt ordre om styrbord fem. Så vidt jeg kunne se, så dreier skipet fortsatt litt mot babord.

 

Tipper at om ordren om styrbord fem hadde kommet noen sekunder før, så hadde dette akkurat gått bra...

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Mulig det kommer en kommentar fra NRK sin representant med tiden, men regner med de har nok å stri med for øyeblikket...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er nok hendelser som mange skuter langs norskekysten har opplevd. vi har tross alt en veldig krevende kyststrekning. Selv har jeg erfaring fra forsvaret ombord på MTB og under taktisk navigering hendte det ofte at noen av båtene brørte grunner og skjær. For saktegående store skuter er det jo ofte uproblematisk med en slik lett grunnberøring og det oppstår ikke særlig skade. Skipssjef kan jo få en liten knekk på stoltheten, men han er jo ikke den første og garantert ikke den siste! Hehe . for dem som har lit erfaring med sjøen og seiling opp og ned langs norskekysten i all slags vær så er nok dette ikke en veldig uvanlig hendelse/ situasjon. Feilbedømming av strøm, avdrift styrefart og menneskelig feil kan forekomme uansett om man har hightech navigasjonsutstyr og nøyaktige radarer!!

 

Er slike hendelser "akseptert som noe som kan skje"

Eller er dette en kjempetabbe av skipper og stoooor ripe i lakken for skipper som gir han prob senere ?Sydvesten :

Her er utsnitt av track zoomet inn på stedet

Midt på bildet ( i høyden). Og akkurat der symbolet for båten er vendt mest mot babord bilde

Midt på b

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Midt på kartet, like over der det står 12,6 berørte de grunnen.

 

Tror kapteinen prøvde å si at de hadde hatt litt lav fart, og at dermed skuta ikke endret kurs raskt nok.

 

Det at de gav styrbord ror etterpå er vel helt naturlig. De berørte grunna aktenfor tvers. Kapteinen var nok obs på hvilken grunne de traff i de øyeblikket de traff. Når de snudde mot styrbord fikk de hekken lengre bort fra grunn. De berørte kun grunna en gang.

 

Er nok riktig dette slik som jeg kan bedømme det, men er nok også for å starte svingen inn mot neste stake som står litt lenger oppe og kommer på deres babord side siden de alt hadde litt lav fart for å ha god styrefart.

For øvrig virker det som de berørte grunna i en del sekunder og fikk seg noen lange skraper, hvis man ser på toppkameraet så skjelver det unormalt mye og ganske lenge. Kan ta feil her, men er mitt inntrykk etter å ha sett de forskjellige opptakene.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Los har lokalkunnskapen og erfaringen. Det er tross alt kun navigering og skipshåndtering loser gjør, mens skipsbesetningen ellers er pålagt mange andre oppgaver. Tør påstå at dette ikke ville skjedd med los ombord.

Skipet er lospliktig men gikk uten pga de kunne gå på gammel ordning uten at jeg vet hvorfor og hvordan.

Link to post
Share on other sites

Hører det antydes at de ikke har farledsbevis, men slapp los. Årsak uklar noe med gamle ordninger?? Det formelle er nok på plass uansett. Å seile på kysten uten å ha det formelt i orden kan vel gjøre forsikringen ugyldig også så alt er nok formelt i orden men hadde vore kjekt å få vite..

Men det ser ut som de slapp med skrekken nå heldigvis. .

Link to post
Share on other sites

Havbunnen i dette området består mye av lys skjellsand. Det er derfor grunnene er så lette å se nede i vannet. Med en slik myk bunn er det ikke sikkert at det har blitt noen skadde utover litt slitasje i bunnsmurningen.

 

De kunne ha valgt en annen rute litt lenger vest. Da hadde de unngått dette trange partiet, og samtidig redusert risikoen for en slik hendelse. Men de ønsker kanskje å vise frem det spektakulære med denne kyststrekningen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Eg jobber selv på båt akkurat i dette området som Sjøkurs hadde bunnberøring og kan bekrefte at det er eit meget krevande område å seile i. Her skal enn virkelig holde tunga beint i munnen for å navigere en slik stor båt igjennom. Skipperen ser ganske nervøs og urolig ut i minuttene før berøringen, men eg trur han må ha gått i dette området før sidan han tørr å driste seg igjennom med en så stor båt. Men eg kan ikkje tro at det blir noen stor konsekvens for han uansett. Eg tipper også at dette ikkje er hans første bunnberøring uten at eg veit noe om det.

Link to post
Share on other sites

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser på bildet at det ser ut som det har vært kjølstokken som har vært nedpå. Disse gamle hurtigrutene er bygget for en god støyt.

 

Har for øvrig seilt opp og ned denne kysten et tjuetalls ganger, og kan bekrefte at det er et utfordrende område å navigere i - mye også grunnet at det er mange skjær og små holmer som må skilles ad når man orienterer seg. Likevel burde det gått bra med hensyn til at fartøyet seiler med full elektronisk utrustning, hvilket gjør det mye enklere enn det var tidligere - hvor gjerne optisk kombinert med radar var hovedhjelpemidlene.

Link to post
Share on other sites

Ikke uenig, ollebolle2, men poenget mitt var at "havaristen" var fullt utstyrt med elektroniske hjelpemidler, og burde derfor kunne unngått grunnen.

Ja hadde det bare vært så enkelt. Ratter man en så stor båt rundt i fjæresteinene kan man få problemer uansett hvor mye elektronikk man har ombord.

Link to post
Share on other sites

Det er i grunnen så greit. Om man ikke kan ratte rundt i fjæresteinene med eller uten hjelpemidler, så burde man kanskje ikke rattet i området i det hele tatt...

 

Hele fordelen med ECDIS er at man kan "se" hvor man havner om 3/6/9/12 etc minutter frem i tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...