Jump to content

Sommerbåten minutt for minutt NRK


Lagavulin

Recommended Posts

Nå har Sjøbris nok en skrogfart på ca 18-19 knop (LOA på 266 fot, antatt LWL på 200fot , så den generer ikke så mye hekkbølger i hastigheter under dette.... Det at mindre overmotoriserte "deplasement" båter graver seg ned og drar med seg halve fjorden opp mot denne farten er nom normalt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjøkurs har en servicefart på 16.9 knop. Og det er egentlig ganske oppsiktsvekkende tatt i betraktning at hun kun har 2960 hk. til rådighet. Sammenligner man med Richard With, som riktignok er 40 m. lenger, har den 12228 hk. og går 18 knop. Tydeligvis har de nede på Blohm & Voss tenkt nøye gjennom skroglinjene.

 

Det er to skrog som ikke er sammenlignbare i det hele tatt. Den eneste fellesnevneren de har er at de flyter.

 

Her er en båt som virkelig ikke drar mye hav etter seg.

http://www.marinetraffic.com/ais/no/shipdetails.aspx?mmsi=258355000

 

De fleste langs kysten mellom Bodø og Alta har sett denne skjære seg som en kniv gjennom sjøen i mange år. Nå er det dessverre slutt. De skal heller kjøre 3000 flere vogntog for å overta lasten for Tege.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi går svært sjelden med toppfart, siden dieselforbruket da er ganske stort og utslippene deretter — men det er helt rett at hun hadde en toppfart på litt over 16 knop da hun var ny.

 

Kanskje det er noen BP-ere på vedlagte bilder?

 

Mvh

Sindre Skrede/NRK

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Sindre Skrede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig at NRK Sommer melder sin ankomst her på forumet, velkommen skal dere være :flag_bp:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Følger dere hele turen på nettet, herlig!

 

Lars H.

17 år i NRK, nå pensjonist

tidligere, som 17-åring,

radiooperatør på hurigruten

Sanct Svithun

(sommeren før hun gikk ned for 50 år siden)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre! Undertegnede kan ikke skilte med 17 år i NRK ennå, men vi får se ;) Vi har observert noen BP-båter som har fulgt oss, så tenkte å bidra litt tilbake med noen bilder så lenge jeg er om bord her, i alle fall.

 

Er det noen her som har jobbet om bord på Ragnvald Jarl, tro?

Redigert av Sindre/NRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må bare melde tilbake til dine kollegaer i NRK at dette er et kjempeprogram. For meg var det rett og slett rørende når båten gikk inn Hessafjorden og deretter inn til Ålesund. Det er mange her som har et forhold til havnene dere besøker; enten som hjemsted eller som et mål for mang en båtferie.

 

Stå på! Dette er kvalitetsreality, spør du meg!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

At Lars H. har fartstid på hurtigruten St. Svithun var nytt for meg... Det var nok ett par år før jeg ble født gitt, for den gikk vel ned i 62

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til Helglandskysten, det vel er en av Norges vakreste sjøreiser... Flott program er det iallefall... og et par hakk over de tidligere sommeråpnet programmene ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

At Lars H. har fartstid på hurtigruten St. Svithun var nytt for meg... Det var nok ett par år før jeg ble født gitt, for den gikk vel ned i 62

 

Jeg hadde sommerjobb som radiotelefonist som 17-åring, 6 turer tur/retur Bergen-Kirkenes. Ikke dårlig sommerjobb det? Litt yngre og penere var jeg nok enn på avatarbildet. Jeg kunne godt tenkt meg en tur igjen som pensjonist, men det blir neppe det samme som på en av de gamle båtene.

 

bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Offisersluen er nok ekte den. Jeg har den fremdeles, dog har jeg mistet emblemet for DSD (Det Stavangerske Fampskipsselskap). Det eneste jeg har gjort er å legge på litt farger på det gamle svart/hvit-bildet vha. PSP.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi går svært sjelden med toppfart, siden dieselforbruket da er ganske stort og utslippene deretter — men det er helt rett at hun hadde en toppfart på litt over 16 knop da hun var ny.

 

Den gikk med over 16 knop mellom Vardø og Vadsø en gang da jeg jobbet ombord der , den gikk hva den kunne for å å redde livet til en nyfødt unge som var født for tidlig og sykehuset i Vardø hadde for lite surstoff til kuvøsen og i den tid så var det bare hurtigruta som kunne gjøre en slik transport der oppe.. Barnet ble reddet og Ranvald fikk hederlig omtale i pressen den gang.

Denne båten har mange historier , fx da kua hoppa på sjøen osv. Den gamle Rangvald har egen Facebook side og de som har betjent båten opp gjennom årene møtes til hyggelige samhvær minst en gang i året i Trondheim.

Link to post
Share on other sites

Jaså? Det hadde vært artig å møte noen av dem som har jobbet om bord, hvis dere er en gjeng som møtes i Trondheim. Dere er vel neppe der alle sammen, men hvis noen av dere har lyst til å komme om bord en liten tur når vi ligger til kai, er det bare å ta kontakt! Vi tar selvsagt betalt i form av at vi vil høre en liten historie eller to ;)

 

Ring meg gjerne på 994 24 706.

Link to post
Share on other sites

Har noen år som maskinist/maskinsjef på denne skuta som MS Gann. Mener vi hadde 16,4 knop når vi testkjørte i med manuelt pådrag/pitch i byfjorden utenfor Stavanger en gang. Han som satt i "tunnelen" gav for mye vinger og den gamle MAN-en måtte virkelig mate på for å ikke bli kvelt :-)

Link to post
Share on other sites

Jaså? Det hadde vært artig å møte noen av dem som har jobbet om bord, hvis dere er en gjeng som møtes i Trondheim. Dere er vel neppe der alle sammen, men hvis noen av dere har lyst til å komme om bord en liten tur når vi ligger til kai, er det bare å ta kontakt! Vi tar selvsagt betalt i form av at vi vil høre en liten historie eller to ;)

 

Ring meg gjerne på 994 24 706.

Klippet og lagt ut på Facebooksiden til Ranvald Jarl som heter : Vi som seilte i Nordenfjelske

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...