Jump to content

Sommerbåten minutt for minutt NRK


Lagavulin

Recommended Posts

Da er båten på Helgeland, og seilasen videre kan bli vakker å se på om været er med...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er bra det da, når en kommer nord for trøndelagen så stiller folket opp uansett vær og vind.. De står han av ... Blir nattseilas til Træna nå skjønner jeg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Berørte Sjøkurs grunnen i natt ?

Har satt oppe i natt og følger seilasen til Træna

Den går en rute som er utrolig trang og grunn

Flere steder ser vi tydelig bunn helt inntil båten.

På et tidspunkt mens de filmer fra broen rister det kraftig og skipperen sier " var den så stor ? "

" kjør over den - full fart "

Det virket som de berørte grunnen

Har tatt opp hele seilasen på video - skal sjekke nøyere i morgen.

Etter ca 10 min var de ute i åpen sjø og da stoppet de helt opp - kanskje fem min før de gikk videre.

Var litt pussig episode.

Link to post
Share on other sites

ser man på tracket fra marinetraffic har de vært

på land flere ganger, så det er nok bare satelittene

som ikke er justert.

 

for eksempel geiterøya slåtterøya skåvær..

en time før den posisjonen du refererer til.

 

Kjører sikkert slik for og lage god tv til oss :yesnod:


de redegjør for bunnberøringa nå..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var tilløp til dramatikk på broen til MS «Sjøkurs» da båten med NRKs flytende TV-studio berørte et skjær klokken 02.37 natt til fredag på ferden mellom Brønnøysund og Træna.

Midt under turen som blir vist direkte på statskanalen, ristet det plutselig kraftig i båten.

– Oi, oi, oi. Nei, nei, nei. Kjør på, full fart, kommanderte kaptein Frank Walsøe foran tv-kameraene.

Midt i de hektiske øyeblikkene fikk styrmannen manøvrert fartøyet vekk fra grunna og ut på dypere vann.

 

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-gaar-nrkbaaten-paa-grunn-paa-direkten-4086663.html

 

La oss håpe de nattevåkende pensjonistene ikke mister dagsøvnen av den grunn.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Sitat tv2:

Ifølge Møklebust vil ikke nattens hendelse føre til forsinkelser eller få andre konsekvenser for den videre produksjonen av sommerprogrammet.

 

Om båten skal seile videre er ikke opp til hverken NRK eller kapteinen.

De har hatt en grunnberøring og må ha en inspeksjon for å finne omfanget av skaden.

Når ett eventuelt skadeomfang er kartlagt så er det klasseselskapet og NMA(sjøfartsdirektoratet) som bestemmer om båten kan seile videre.

Link to post
Share on other sites

Tror det var en Sjømann 22 som ikke ville slippe skipet forbi... han hadde nok blått område på plotteren sin, og kunne dermed ikke vike..


Hvilket skjær var det de hadde berøring med?? Det ligger et kart utsnitt lenger opp som viser område..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er slike hendelser "akseptert som noe som kan skje"

Eller er dette en kjempetabbe av skipper og stoooor ripe i lakken for skipper som gir han prob senere ?

Sydvesten :

Her er utsnitt av track zoomet inn på stedet

Midt på bildet ( i høyden). Og akkurat der symbolet for båten er vendt mest mot babord

 

bilde

 

Midt på b

Link to post
Share on other sites

Hvis kaptein (og rederi) oppfører seg som de skal er dette akeptert.

Hvis de prøver å skjule en slik hendelse, blir det tatt alvorlig og kan/vil få konsekvenser for både en kaptein og ett rederi.

(Hvordan ett rederi internt behandler en kaptein er opp til dem)

 

Her er det vel dokumentert for hele norge og ingen som nekter for at skuta har hatt en grunnberøring.

Prosedyre vil nok være å få kartlagt skaden, fastslå om det er trygt å seile videre. Hvis det er trygt å seile videre: det blir da gjort ett notat i "filen" til båten om skaden som blir reparet på neste dokking7anledning.

 

for å sette alvorlihetsgrad påp skaden: Hva ville skjedd hvis båten seilte på den samme grunna en gang til og traff skroget på samme sted, og hva ville da konsekvensen blitt?

Link to post
Share on other sites

Ser området, men det er jo noen skjær i sjøen, og det mye bedre å diskutere med fakta og kartutsnitt som viser området...

 

Er det ett av de to skjærene vest om stiplet lei som de har gått på...? etter Vasskjær ? Eller er det noen andre steder.. Kartutsnittet er fra gulesider som er linket til lengre opp

 

bilde

 

Om vi kan får kartlagt hvilket skjær det er og ved å legge ut kart så kan en få en konstruktiv debatt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Midt på kartet, like over der det står 12,6 berørte de grunnen.

 

Tror kapteinen prøvde å si at de hadde hatt litt lav fart, og at dermed skuta ikke endret kurs raskt nok.

 

Det at de gav styrbord ror etterpå er vel helt naturlig. De berørte grunna aktenfor tvers. Kapteinen var nok obs på hvilken grunne de traff i de øyeblikket de traff. Når de snudde mot styrbord fikk de hekken lengre bort fra grunn. De berørte kun grunna en gang.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...