Jump to content

AGM-batterier...kan de knekkes ved kontinuerlig lading?


nimbuster

Recommended Posts

Dårlig skrevet av meg. Mener at de fleste landstrømsladere kan justeres etter/for forsjellige batterityper

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Lanstrømsladern må stilles inn riktig i forhold til AGM batterier og det klarer de fleste.

 

 

Det er ikke alltid like enkelt. I en annen tråd her på forumet (Et stinkende problem) hadde vi nylig et tilfelle hvor laderen hadde fast innstilt ladespenning fra frabrikk. Mange ladere har imidlertid innstilling for batteritype, men jeg har faktisk truffet på et par stykker som ikke visste at de hadde det. Det er og blir et godt råd å lese bruksanvisningen FØR du setter i drift nytt utstyr!

Link to post
Share on other sites

Angående feil lading, må dynamo /ragulator bygges om da ? Min pøser på med 14,5 V Husker ikke om det er 80 eller 100A. Høst og vinter blir det mange motortimer og lite forbruk.

Skal bytte forbruksbank men er sterkt i tvil om batteritype.

Har ikke nødvendig kompetanse til å uttale meg om eksakt hvor mange timer med lading fra 14,5 Volts dynamo du kan ha. Men jeg vil tro at de fleste batteribanker vil tåle 14,5 volt over noen (5?) timer. Det er jo slik at batteriene bare suger det de vil ha. Litt gassing vil du kunne ha I et AGM batteri også men da er det meningen at denne skal rekombineres til veske igjen. Problemet jeg sikter til er konstant lading med batteriladerer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har noen års erfaring med bruk av AGM batterier, men det er som det er nevt her i tråden flere ganger- meget viktig å passe på bateriene( det gjelder de fleste typer batterier )

Jeg har en tommelfingerregel som jeg har brukt i mange år , og den har fungert for meg.

- jeg trekker aldri batteriene mine under 50%

 

Dette krever selvsagt et batterimeter( jeg bruker BEP) med shunt slik at man kan holde regnskap over amp inn og ut av batteriet.

I den forrige båten min kjøpte jeg 720 Ah AGM fordelt på 3 store batterier.( kun til forbruk)

Kombinert med en lader som støtter AGM samt en float spenning på 13.2V. (nordic power 50A lader , ca 3000 kr på maritim)

Jeg kjørte 5 sesonger på disse batteriene uten noen problemer.

 

Nå har jeg solgt båten og byttet til en ny hvor batteriopplegget var helt på trynet. Jeg fjernet ALT, og kjøpte inn 700 Ah fordelt på 5 euroglobe AGM batterier.

Bytter ut laderen nå med samme lader og regner med at jeg vil få det like bekymringsløst de neste 5 årene

 

Her er link til laderen : http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v ( som støtter float på 13.2V)

Redigert av WESS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Og så var det min tur til å klø meg i hodet. Forbruk er vel forsåvidt greit mener jeg med en mascot 40a lader. Verre er det med systemet til start-ankervinsj og da i tillegg for å gjøre det komplett Kaos for meg nå et batteri i front til stor baugmixmaster. Plutselig når på.sensommeren har jeg fått elendig lading på denne kretsen her. Ved kjøring virker det som om ikke batteria for lading for når visperen foran skal brukes er det såvidt releet slår in og motor går rundt. Tidligere var det virkelig fart i mixern og det skummet rundt fronten på båten.

Det som ligger å lader dette er en mascot 25a og det har fungert utmerket for tidligere eier og også meg men nå virker det som det er natta. Start-vinsj er et syrebatteri på 140 ah og set har stått til lading nå minst 1 uke og styrevedtaket ligger godt på rødt fortsatt. Er det dødt eller kan jeg prøve å recondlade det med f.eks ctek lader og se om det vekkes til liv igjen. Verre er det med det fremre batteri. Det er et gele hace 120 batteri og det har på en eller annen måte lekt syre fra toppen der hvor liksomoppskruing pluggen er. Samtidig har det fått en "hevelse" tvers over batteriet. Ser ut til at det er en celle eller noe som har blitt forhøyet/vokst og der er også lekkasjen slik det ser ut til. Har tatt en klut og det er syrevann helt klart der.

 

Det jeg lurer på, av mange ting med dette, er om dette hace batteriet tåler å stå med vedlikeholdslading nå på vinteren. Er koplet til samme lader som startnatteriet er. Det var rimelig varmt nå ikveld når det ble tatt opp, men ikke slik at det ikke gikk Ann å holde på. Hvor blir det av disse glassene her som på et blybatteri? Eller er jeg helt på vidda her nå? :-)

 

Vurdere å kjøpe meg et blysyre der hvor hace batteriet sitter nå, men det er en kraftig julmix jeg har foran på 13kw så noe power må jeg ha foran der.

Detta er ente lett synes jeg......

Link to post
Share on other sites

Et gele batteri som har lekt syre er jo bare å kaste. For øvrig enig at du må ha en kraftig strømforsyning hvis du har en elektrisk baugpropell på 13 kilowatt :eek:

 

Ellers skulle det vel ikke være nødvendig å ha et gele batteri stående med lading hele vinteren? De har jo lav selvutlading, så det skulle holde lenge å lade opp og evt. koble fra tilfelle lekkasjestrømmer.

Link to post
Share on other sites

Nå vill jeg ikke være frekk eller unødvendig skarp, men vill gjerne skrive tydelig.

 

Hvis jeg leser hva du skriver Mille da virker det på meg så at du mangler litt mye grunnlag.
Så peker f.eks. dette der oppblåste Gel-batteriet på at du ikke tar det på alvor.
Slik kan koste deg bare teknikk og penger, men også helse eller liv av noen som f.eks. sover på samme rom mens batteriene kollaberer fullstendig.

 

 

Så mener jeg relativt bestemt at du enten burde sette deg ordentlig inn i saken,
eller hente noen som kan hjelpe deg.

For det første ville jeg tenke over systemet, undersøke hva årsaken kan ha vært, og å utelukke at det finnes flere tekniske feil.
Det kan være at du har et problem med mye utlading og skeiv lading etter hvert.
Det er mulig at laderen eller dynamo leverer feil ladespenninger, eller også en kombinasjon av feil.
F.eks. trenger Gel ikke mye mer enn overspenning for å bli skadet ureversibel, det som følger er det du ser hos deg.

Ellers kan det være så enkelt at batteriene var utslitte allerede, det fantes celleslutt, og at et batteri drepte andre batteriet.
Da er det bare å bytte og å ordne at det ikke skjer igjen.

Men, dette alt er bare synsing og krever noe enkelt, men nøye undersøkelse.

Og uansett hva utløseren ha vært før: Du skal ikke lade et batteri som er verken klar eller undersøkt ordentlig.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ellers skulle det vel ikke være nødvendig å ha et gele batteri stående med lading hele vinteren? De har jo lav selvutlading, så det skulle holde lenge å lade opp og evt. koble fra tilfelle lekkasjestrømmer.

Hei igjen, Komodo.

Det eneste type blybatteri som ikke har nødvendigvis behov for tett oppfølging er AGM.

En del av dem kan stå opp til 6 måneder uten etterlading, men også det burde tas med et klype salt.

 

Med Gel er det ikke noe annet enn med normal bly-syre, avhengig batterikvalitet kan selvutladingen være alt opp til nesten 15%.

Da svarer det for seg.

 

:seeya:

Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser den joerg, men at jeg ikke tar dette på alvor er vel noe jeg ikke ser meg i. Batteriet er fjernet nå og levert skrotten. Dette er jo satt inn fra tidligere eier og han har fått dette montert av kyndige folk for å si det slik. Dette har fungert i 6 år så noe har skjedd nå i løpet av dette sommeråret går jeg utfra. Det har seg vel også slik at vanlige blybatteri IKKE skal settes inn ved installasjon der hvor opphold/sovested er bl.a pga gassingen.

 

Det jeg tenker er å sette inn et nytt gel/agm men bryte ladingen med en bep eller noe til batteriet foran.

Så kommer mitt neste trinn med at mascotladeren min tåler batteriet den slags lader? Leser at det er tilegnet lading av gel etc men noenganger er jo heller ikke dette tilfelle sant.

Link to post
Share on other sites

Da gleder jeg meg.
Er skremt hver gang at noen evtl ikke kjenner tegnene, men det gjør vel du.

Som sagt, det er helt enkelt mulig at det bare er batteriene som ga seg, det må ikke mye til for å henrette slik,

men det er best hvis du virkelig måler spenningene både fra dynamo og laderen så snart du har anledning til det.

Med det får du også direkte svar om laderen duger for det du skal.

 

Angående type batterier.
Det er ikke nødvendigvis AGM som er best for deg.
Ganske mange med motorbåt (og bruker motorene regelmessig) har i grunn ikke behov for det.

Ang. spenninger.
Du er nødt å lese databladene til batteriene du ønsker å bruke.
Bare så kan du finne ut alt som må til for å drive disse, og om det du har passer.

 

I motsetning til AGM og andre ligger Gel og bly-syre mht. spenninger fint tett til hverandre.
Hovedforskjellen er da flest bare at Gel trenger forferdelig lenge med utjevningslading (som følger etter bulklading).
Det er ikke sjelden at det er 2,5 til 4x så lenge enn bly-syre trenger.

Men dette pleier ikke å være et problem for batteriene (normal bly-syre tåler det fint).

Problemet ligger da heller på lang ladetid, noe som kan være mer komplisert for seilere enn for motorbåt.

Mascott´n din bør du som sagt sjekke, for spenning og ladetider den teoretisk tilbyr og praktisk gjør.
Men jeg forventer egentlig at du kan bruke den i hvert fall for start og forbruk,
enkelt siden akkurat disse batterier ikke får syklisk drift.
Vanligvis.

Dermed er denne laderens hovedoppgave hos deg kun at den utjevner,
og dette burde den klare siden det ikke krever strøm men mest konstant spenning.

 

Om du trenger et VSR mellom start og baugen er en annen spørsmål.
Er baugbatteriet stor nok for å levere kapasiteten som denne trusteren trekker da finnes det også andre muligheter.
I så fall kunne du også lade strømbegrenset, og så kan trusteren ikke trekke på statbatteriet.

 

Og ja, jeg har lyst å spørre det samme:
Er du sikker på at det er 13 kw?

Men uansett, sjekk både bevisst og nøye, da blir det fint igjen.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Komodo.

Det eneste type blybatteri som ikke har nødvendigvis behov for tett oppfølging er AGM.

En del av dem kan stå opp til 6 måneder uten etterlading, men også det burde tas med et klype salt.

 

Med Gel er det ikke noe annet enn med normal bly-syre, avhengig batterikvalitet kan selvutladingen være alt opp til nesten 15%.

Da svarer det for seg.

 

Hei på deg også Jörg!

Beklager, men jeg har visst vært litt feilinformert. Jeg tar det til etterretning :smiley:

 

Noen kilder som er med på å spre villedende informasjon om selvutlading:

 

Et klipp fra Hellanor:

http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/

bilde

 

 

 

Et klipp fra Sønnak sine sider om gel batterier:

http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_EXIDE_GEL_PR_Sheet_NO.pdf

bilde

 

 

 

En informasjonstabell om batterityper fra Sønnak sine sider:

http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sammenligning-mellom-FV-AGM-og-Gel.pdf

bilde

 

 

Men hva legger du i at selvutladingen kan være 15%? Mener du per dag, per vinter, eller per år?

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips fra deg her joerg. Tusen takk :-) blir litt svekking gjennom vinteren og litt tenketank for best mulig løsning. Tar å kontakter sleipner en eller annen gang. Det er de som har prosjektert dette derfor er dette litt rart synes jeg. Kan muligens nå vise seg at startbatteriet er snart god natt og dette har påvirket videre, men jeg skjønner ikke helt den oppsvulminga på gelbatteriet. Så mye peiling har jeg ikke på strøm og batteri, lading. Kan lett innrømme det :-)

Link to post
Share on other sites

Hvilken thruster har du i båten din? Tror nok du tar feil når du sier den yter 13,5kW. Jeg har en SE80, og den yter 4,4kW ved 10,5V (Sleipner oppgir effekt ved 10,5V i motsetning til en del andre produsenter). Ser nå av hjemmesidene til Sleipner at de ikke har noen modeller som yter 13,5kW, bare en på 11,4 og en på 15. Dette er thrustere som er beregnet på båter fra 60 fot og oppover. Thrusterens effekt er vesentlig i forhold til dimensjonering av batterier og ledninger.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg skal ikke være 100 prosent påståelig på dette nei, men det er en meget overdimensjonert jækel som sitter der. Tunnelen var stor og tidligere eier som importerte båten ville ha en kraftig julvisp. Sleipner og slippen (gammelt båtverksted i Fredrikstad) fant ut at denne fyllte plassen helt opp :-) forøvrig er det kabelmessige meget bra dimensjonert og lagt opp med sikring og altet mellom batteri foran og til thrusteren.

 

Skal sjekke helt hva som står nedi der, den fyller nesten hele bunnplassen i båten og der er det god plass kan man si :--)

Link to post
Share on other sites

Gel batteriet ditt fikk med høy sannsynlighet for høy spenning over lang tid.
Det skyldes gjerne bare ladekilden, men kan også ha sin opprinnelig grunn på mekaniske feil på batteriet.

Som sagt, sjekk nøye både spenning og ladetid.

 

Komodo:
ja, ikke sant?
Masse ord og store piler holder for å forvirre også klokeste hoder.

Ellers pleier vi å snakke om "per måned".
Det er helt riktig at selvutladingen bremses jo kaldere det blir men likevel finnes det vel ingen som sier at det gjelder like for hvert batteri.

Men så klart, hvis vi forutsetter -20°C fra Oktober til mai/juni og frem til båten kommer på vann igjen, da reduseres dette problem for det meste.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja joerg det kan muligens stemme. Mener jeg målte 13,50-60 over flere dager på det. Både startbatteriet, som er et vanlig påfyllbatteri og gelet hadde samme ladespenningen. Er dette for mye for et gelbatteri tro over tid?

Da har jeg evt. En oppgave å få skilt dette på et vis for videre landstrøm og lading generelt tror jeg.

Innspill tas med takk :-)

 

Og det minner veldig på den Hulda. Det var vel 130kg det var og ikke 13kw.........et lite svakt øyeblikk der.

Redigert av Mille II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er alle lastet med svake øyeblikk, sånn er det bare. Egen mening: Ser ikke poenget med å ha batterier av forskjellig karakteristikk i båten. Om man da ikke er ihuga elektriker. Hulda er utstyrt med baugpropellen hakket under den du har. I baugen ligger det et vanlig blybatteri med korker til å fylle vann. Det har 180 Ah og CCA 1050 A. Sier deg kanskje ikke så mye. Men det er plenty godt nok for å dra ankerwinch og baugpropell. Batteriet trenger en liten skvett demineralisert vann år om annet. Og så holder det minst 10 år. Mer kan du ikke forlange, uansett vanlig batteritype. Selv om man velger batteri som koster det dobbelte av det jeg har.

Link to post
Share on other sites

Mener jeg målte 13,50-60 over flere dager på det. Både startbatteriet, som er et vanlig påfyllbatteri og gelet hadde samme ladespenningen. Er dette for mye for et gelbatteri tro over tid?

Det finnes også Gel som er angitt med 13,3V floatspenning, ja.

 

Men de fleste skal float-lades med 13,6 til 13,8V.

Siden dette ligger tett til bly-syre, og den av deg (denne gangen) målte spenningen er enda lavere,

ville ikke det ødelegge noe, men er tvertimot helt ok.

 

Men, som sagt, husk å sjekke databladene til batteriene du bruker/ønsker å bruke fremtidig.

For det meste* er det bare det som er avgjørende.

 

:seeya:

Jørg

 

*unntak er fremdeles noen AGM ved bruk som "fritidsbatteri" (...for et tullete betegnelse, synes jeg)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...