Jump to content

AGM-batterier...kan de knekkes ved kontinuerlig lading?


nimbuster

Recommended Posts

Etter et kurs hos Mertic plukket jeg opp endel hint:

 

De har en unik batteriseparator med mulighet for tvangskjøring (sammenkobling av forbruks- og startbatteriet), til et par båtpenger.

EMT 2198. (Trekker ingen strøm til eget bruk. MOS-FET teknologi.)

 

Lading av AGM: Best med en lade- og floatspenning på 13,62 volt...

 

 

Lading av GEL : Best med en lade- og floatspenning på 13,5 volt...

 

 

Lading av åpne blybatterier: Best med en lade- og floatspenning på 13,8 - 14,2 volt...

 

Ved 14,4 volt vil gassingen av disse øke og dette krever vann-etterfylling. (DESTILLERT vann)

14,4 volt brukes kun ved opplading og skal ikke stå på konstant.

 

Det er KUN vann som fordamper i et åpent batteri, derfor skal det KUN etterfylles vann.

(Det blir altså feil å overføre syre fra en celle til en annen hvis du er uheldig å fylle for mye på en celle)

Sterkere syre nedsetter batteriets levetid dramatisk.

Det finnes en "AquaGen" som kan skrues på batteritoppen i stedet for den pluggen som sitter der.

Den kondenserer vannet og fører den ned i battericellen igjen. Bevirker at man slipper vannetterfylling...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

De sa så.

Skikkelig gassing starter først ved 14,4...

Ikke noe i veien for å kjøre der kontinuerlig, men det krever hyppig etterfylling av vann, samt at det stresser batteriene unødig...

Samt: Hvis et batteri blir stående med lite veske over litt lengre tid, vil det dannes et belegg på den "tørre" delen, og den blir ikke effektiv i batteriet etterpå, altså nedsettes Ah-tallet tilsvarende.

Dårlig lading / lengre tid på lav spenning resulterer i at batteriet sulfaterer raskere > levetiden går mye ned.

(Men DET emnet har vært diskutert en masse her på Bp tidligere) :giggle:

 

(På spørsmål om dårlig levetid og noe feilrate på AGM og GEL (som har vært diskutert her på Bp), mente de at inkorrekt ladespenning kanskje hadde mye skyld. Samt øvrige batteribetingelser: Temp.- riktig batteri til formålet osv.)

 

Min tanke: Hva slags instrument bruker dere til å måle denne spenningen? Det er hunderedels volt det er snakk om...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Så høy float på åpne som 13,8-14,2 høres rart ut

 

Min Victron Multipluss 80A lader opp fra typisk 60% kapasitet til 100% ved først å trykke på med 14,4 til 14,6V. Deretter reduserer den spenninga til 13,8 for så etter ett døgn (trur jeg det er) å gå ytterligere ned til 13,2V.

Der blir den liggende for så en gang i mellom (en gang i døgnet?) en kort periode å gå opp igjen til 13,8V.

 

Slik har den jobba nå på 4. året. Jeg ligger alltid på landstrøm, sommer som vinter, og etterfyller kun litt vann på vårparten.

 

Jeg har en batteribank på totalt 920Ah og lader aldri ut til under 60%. Når jeg er ute i feriene og lignende ligger jeg og sykler mellom 60 og 80% kapasitet. Kjører da agregat en drøy times tid hver ettermiddag da vi stort sett ligger i uthavner. Dropper da de siste 20% da de tar uforholdsmessig lang tid å fylle opp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent slik min nye Victron 25A Blue Power lader (for åpne bly/syre batterier) også er. Og så langt ser alt ut til å fungere helt utmerket.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jepp, just så der Lars. Just så der. Den kurven har funka for meg nå i flere år, så den holder jeg på.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Deretter reduserer den spenninga til 13,8 for så etter ett døgn (trur jeg det er) å gå ytterligere ned til 13,2V.

Der blir den liggende for så en gang i mellom (en gang i døgnet?) en kort periode å gå opp igjen til 13,8V.

Du kan vel stille inn dette selv, men jeg mener fabrikkinnstillingen er at den går opp til 13.8V en gang i uka, og blir der en time før den går ned til 13.2V igjen.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Som vanlig, ved 20 gr.pluss.

Vanlig finnes ikke, men det er vanligvis angitt ved enten 20°C eller 25°C.

Så, se datablad, alltid.

 

Dessuten er det kanskje verdt å sjekke det som Mertic (?) skal ha sagt en gang til.

Man pleier vel ikke å bruke det samme spenning for både bulk og float så sant vi snakker om syklisk drift.

 

13,62 V ved 20 grader er 13,8V ved 25 grader,

Hvis, da omvendt.

Spenninger økes ved sinkende temperaturer og senkes ved stigende temperaturer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

November 2012 kjøpe jeg 5 nye EP900 AGM 100AH fra Exide.

Om bord i båten hadde jeg en Ctek MXS 25. Denne skulle etter spesifikasjonene være grei nok til den nye batteribanken, da den lader batteri-banker opp til 500AH.

 

Da båtsesongen startet på våren 2013, så synes jeg at det var liten effekt på den nye batteribanken.

Jeg tok kontakt med der jeg hadde kjøpt både batterier og ladere. De skulle undersøke saken med Exide i Rogaland. Tilbakemeldingen jeg fikk var noe uventet.

 

Hos Exide påsto at laderen jeg hadde var for liten og at jeg trengte en lader til. Han sa at jeg burde kjøpe en Ctek M300.

Jeg kjøpte denne laderen, men jeg synes fortsatt ikke det var tilstrekkelig effekt ut av den nye batteribanken.

Nå i sommer så har det fungert bra, men så har vi ikke hatt behov for den store batterikapasiteten.

 

Jeg reiste ut med båten nå i helgen, og det eneste som trakk strøm var VHF. Lørdag morgen var det bare 6 varmegrader i båten, så jeg skrudde på varmeapparatet.

Etter ca. en time skrudde jeg på kokeapparatet(Wallas). Det ville ikke starte, og rett etterpå så skrudde varmeapparatet seg av. Jeg så på battericomputeren at spenningen på batteribanken var da bare 10,7 volt.

Jeg tok med meg ett voltmeter ned der batteribanken er plassert, og målte spenningen direkte på batteriene. Den var da 10,8 volt.

 

Etter ca. 30 minutter så hadde hvilespenningen på batteribanken tatt seg opp til 12,7 volt. Jeg avbrøt båtturen og kjørte inn til båtplassen min. Jeg koblet inn landstrømmen, og begge laderne startet å lade.

Etter kun 1,5 time så var batteriene ferdig ladet, og laderen gikk over i vedlikeholds lading på 13,8 volt.

Mitt råd er da som følger. Styr unna AGM på forbruk siden.

Redigert av Vibberodden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men her må det da være ett, eller flere, batteri som har tatt kvelden.

Jeg har tre slike batterier på forbrukssiden + to på start.

Disse har fungert greit i fire år.

 

Ved en overnatting med kontinuerlig bruk av varmer og kjøleskap ligger spenning på ca. 12.6 til 12,7 volt.

Da bidrar alle fem batteriene.

 

Jeg bruker også startbatteriene til forbruk til spenningen er ca. 12.4 volt, de kobles startbatteriene fra.

 

Dette gjøres for å bedre utnytte total batterikapasitet, men også slik at startbatteriene har behov for lading når motoren startes.

 

Med bakgrunn i de erfaringer flere har gjort seg i forhold til ladespenning kobles landstrømladeren ut når batteriene er ladet.

Da for å unngå å tørke ut batteriene med for høy spenning over tid.

 

Neste på ønskelisten er en lader med lavere float spenning...

Link to post
Share on other sites

Vibberodden : Etter ca. 30 minutter så hadde hvilespenningen på batteribanken tatt seg opp til 12,7 volt.

Etter kun 1,5 time så var batteriene ferdig ladet,

Disse to tingene tyder jo ikke akkurat på at batteriene er dårlige, men de kan jo kanskje være det. Sikker på at det ikke er noe som trekker mye mer strøm enn det skal gjøre?

Nå har jeg nylig fiksa opp i min båt som hadde lignende oppførsel. Det startet med blinkende lys i kabinen og knitring i høyttaler. Jeg slet også med start av varmer. Senere falt også ekkolodd og kartplotter ut når jeg brukte baugtruster. I teorien skulle ikke det kunne skje da de tar strømmen fra hver sin bank som er adskilt med skillediode. For å gjøre en lang historie kort var det en klassisk feil som jeg burde oppdaget. Minuskablene, en til motorblokk og en til minusterminal var festet sammen på batteri. Den til terminal var helt løs, mens den til motorblokk var noe bedre, og dermed var start av motor mulig.

Riktignok falt starteren ut også og det var da jeg fant ut av det.

Etter fiksing av dette har alt fungert.

 

Men hvis du målte 10,8 volt direkte på batteripolene så har ikke du samme feil som jeg hadde vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

AGM batterier er bra på papiret men ikke til praktisk bruk. Det virker som om en hel bransje har tjent mye penger på å selge kostbare AGM batterier med kort levetid. Jeg skiftet i år ut mine ca. 10 år gamle tradisjonelle bly / syre batterier med nye bly / syre. De har skrukorker og enkle å fylle på. Billige og kjempegode. Kanskje holder de i nye 10 år.

 

Bare et lite hjertesukk altså :smiley:

 

hls Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Uff, batterier er et vanskelig tema.

 

Etter å ha lest gjennom tråden, blir jeg bare mer forvirret, så hvis noen kan enkelt anbefale om jeg bør gå for disse batteriene eller om jeg ska gå for vanlige bly/syre batterier, hadde jeg satt stor pris på det.

 

Jeg har en Mastervolt 24V/50A fra 2007 i båten og og skal ha 4 stk nye batterier. Er blitt anbefalt AGM batterier DJM12-140 fra Leroch.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Enkel anbefaling: Gå for steinalderteknologi, altså åpne bly/syre :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor driver dere og bytter ut batteriene deres med nye og"uprøvede" AGM batterier når det finnes så gode "gammeldagse" åpne bly/syre batterier som er mye billigere på markedet?

 

Jeg har mange ganger blitt imponert over folk som påtar seg å teste ut nytt eller ukjent utstyr for egen regning og risiko. Slik testing bør etter min mening være fabrikantens ansvar, og uansett for hans regning. Det er åpenbart at en del fabrikanter bevisst markedsfører utstyr som ikke er ferdig utvilket og testet, og overlater problemene i forbindelse med dette til brukerne.

Link to post
Share on other sites

Uff, batterier er et vanskelig tema.

 

Etter å ha lest gjennom tråden, blir jeg bare mer forvirret, så hvis noen kan enkelt anbefale om jeg bør gå for disse batteriene eller om jeg ska gå for vanlige bly/syre batterier, hadde jeg satt stor pris på det.

 

 

 

Gode åprne bly/syre batterier med litt tyngde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det man betaler for er bly og syre. Så jeg slutter meg til de andre dinosaurenes (hyle) kor. Det eneste jeg sjekker er CCA, vekt og pris. Det skal være korker for etterfylling av demineralisert vann. I sommer kastet jeg ut det første batteriet. Dette var kjøpt hos Biltema i 2003. Jeg er redd for at jeg dumpet et fullt brukbart batteri, feilen ligger et annet sted.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg tror at mange AGM batterier tar kvelden pga feil lading.

Det sier seg selv at et åpent bly syre batteri kan overlades uten å ta skade, da det bare er å etterfylle vann.

 

Problemet med AGM er at man ikke har tilstrekkelig kontroll på ladeprosessen:

- Landstrømmen er ustabil og ladeforløpet resettes, med overlading av batteribank som resultat.

- Ladetiden på bulk blir feil da man bruker samme lader på en 100 og en 500 Ah batteribank. Med liten bank blir banken overladet og for stor aldri ladet helt opp. Man bør kunne justere bulktiden

- Så tror jeg at vedlikeholdspenningen er for høy om laderen star på kontinuerlig.

 

Får man kontroll på dette er nok AGM overlegen I forhold til åpne bly/syre

 

(Til alle dinosaurer : Det er en grunn til at man bruker AGM I nesten alle UPS anlegg. Og det er en grunn til at EL. biler ikke bruker åpne bly syre) :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at mange AGM batterier tar kvelden pga feil lading.

 

Dette er etter min oppfatning riktig. Fabrikanter av batteriladere, selgere og folk flest har hundreårig erfaring i lading av blybatterier og vet det meste om dette tema. Tilsvarende kunnskaper om AGM er foreløpig svært begrenset. Følgene er feil behandling / lading, ofte med havari som resultat. Grunnen til at det er forsvarlig å bruke AGM i UPS-anlegg skyldes at man i slike anlegg har en helt annen oversikt over batteristatus og vedlikehold enn i en båt. Mitt inntrykk av batterivedlikehold i fritidsbåt er at batteriene stort sett er overlatt til seg selv, med unntak av sporadisk kontroll av syrenivå (der dette er mulig).

Link to post
Share on other sites

Lanstrømsladern må stilles inn riktig i forhold til AGM batterier og det klarer de fleste.

Men mange glemmer ladningen fra dynamoen som ofte ikke har riktig lading for AGM batterier.

Ofte må det da settes inn en ekstern regulator (fra f.eks. Balmar eller Becker eller andre).

Glem heller ikke at hvis du har solceller lading at det her også blir ivaretatt.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...