Jump to content

AGM-batterier...kan de knekkes ved kontinuerlig lading?


nimbuster

Recommended Posts

Komodo, jeg tror forøvrig ikke at dette er årsaken til at mine batterier har havarert på 9 måneder. Men det er likevel verdt å merke seg det han sier om paralellkobling. Optima sier også at de anbefaler færrest mulig batterier i paralell. De argumenterer med at om ett batteri av 9 havarerer, så bør alle byttes. De sier at man da om mulig heller bør velge 3 banker med 3 batterier, slik at man kun bør bytte 3 batterier.  

 

Men optima sier imidlertid ikke at det er feil å ha 9 i parallell.  Ingeniøren til ritar sier heller ikke at det er feil med 4 i parallell.....han anbefaler imidlertid en løsning han mener er bedre, og begrunner det.  

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev for 18 timer siden:

Hei, JRK
Mener du å si at det sannsynlig var feil med laderen i din båt - og ikke feil med batteriene?

Laderen ble sendt inn til Defa og jeg fikk en ny, uten noe begrunnelse. Har lest på nettet at noen av deres ladere hadde problemer med temperatursensoren eller tilkoblingen av denne

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 13 timer siden:

Ser den. Men mener de på fullt alvor at det er skjevladning fra parallellkobling som har tatt livet av batteriene dine på denne korte tiden? Har du forresten veid batteriene dine før og etter?

 

Batteriene ble nummerert og veid før montering. De står fortsatt i båten. Har nettopp informert om at jeg reklamerer. I den forbindelse har den plassen jeg kjøpte batteriene på tatt saken videre ettersom det finnes en dialog mot ritar fra før batteriene havarerte. De er sannsynligvis  også  nysgjerrige på hva ritar som produsent sier i denne saken hvor det meste er relativt godt dokumentert både før, underveis, og etter.  Jeg kan feks. ikke hevde at batteriene var sulfatert ved kjøp, for de leverte 100%, og det helt jevnt. Ved C10 lading og utladestrøm har svakeste og sterkeste batteri aldri vært lenger fra hverandre enn 1A i ytelse. dvs. feks. 17.0A-17,5A-17,5A-17,9A......Det er dokumentert. Helt frem til da problemene dukket opp. Da var disse verdiene ulike. Det svakeste hang ikke med de 3 andre i det hele tatt.  Så kan det jo diskuteres da......Jeg mener det skyldes float, så får vi se hva de ender opp med når de får tenkt seg litt mer om. Jeg har igrunnen ett veldig godt inntrykk av servicen til disse hos ritar, men hun som sendte det første negative svaret på reklamasjonen hadde tydeligvis bare skummet kommunikasjonen min med det for øye å si ordet brukerfeil. Hun hevdet derfor også at manglende equalize var en årsak, men det var jo utført. Så vi får se til slutt hva dette ender med. Ingeniøren til ritar var inne på tema om at jeg muligens hadde brukt batteriene såpass lite at lavere float kunne ha vært svaret. Han sa det ikke akkurat slik, men 13,2V var nevnt, ikke fordi det ikke skal være 13,6-13,8V float lading, men under "lagring" i mitt tilfelle, basert på min bruk. Vi får se. 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Seilars skrev On 8.11.2017 at 13.00:

 

Batteriene ble nummerert og veid før montering. De står fortsatt i båten. Har nettopp informert om at jeg reklamerer. I den forbindelse har den plassen jeg kjøpte batteriene på tatt saken videre ettersom det finnes en dialog mot ritar fra før batteriene havarerte. De er sannsynligvis  også  nysgjerrige på hva ritar som produsent sier i denne saken hvor det meste er relativt godt dokumentert både før, underveis, og etter.  Jeg kan feks. ikke hevde at batteriene var sulfatert ved kjøp, for de leverte 100%, og det helt jevnt. Ved C10 lading og utladestrøm har svakeste og sterkeste batteri aldri vært lenger fra hverandre enn 1A i ytelse. dvs. feks. 17.0A-17,5A-17,5A-17,9A......Det er dokumentert. Helt frem til da problemene dukket opp. Da var disse verdiene ulike. Det svakeste hang ikke med de 3 andre i det hele tatt.  Så kan det jo diskuteres da......Jeg mener det skyldes float, så får vi se hva de ender opp med når de får tenkt seg litt mer om. Jeg har igrunnen ett veldig godt inntrykk av servicen til disse hos ritar, men hun som sendte det første negative svaret på reklamasjonen hadde tydeligvis bare skummet kommunikasjonen min med det for øye å si ordet brukerfeil. Hun hevdet derfor også at manglende equalize var en årsak, men det var jo utført. Så vi får se til slutt hva dette ender med. Ingeniøren til ritar var inne på tema om at jeg muligens hadde brukt batteriene såpass lite at lavere float kunne ha vært svaret. Han sa det ikke akkurat slik, men 13,2V var nevnt, ikke fordi det ikke skal være 13,6-13,8V float lading, men under "lagring" i mitt tilfelle, basert på min bruk. Vi får se. 

 

Hei Seilars, interessant og detaljert tråd om AGM dette:thumbsup: 

Er noen år siden dette, fikk du reklamert? 

Link to post
Share on other sites

2017, det var noen år siden. Reklamasjon har aldri vært noe problem, problemet på den tiden var å få batteriene til å vare.  Byttet dem ut med nye batterier i 2017, og de batteriene lever fortsatt i beste velgående. Sommeren 2023 byttet vi dem ut med skanbatt lithium, så ritar batteriene har fått ny eier.  Måten jeg fikk dem til å prestere utmerket på år etter år var ved å aldri lade dem med temp. kompensert lading(ved kulde), og holde spenningen på maksimalt 14,25V ved lading. Aldri over gasse spenningen til vår typiske båt bruk med andre ord.  Årsaken er at det skal utrolig lite til for å overlade AGM når man er over gasse spenningen.  Ved å holde seg litt under den, dvs. typisk  14,2-14,25, så tåler AGM ganske mye mer overlading før de tar skade etter min erfaring.  Så beste lade metoden er inntil O,2C (20A pr. 100Ah kapasitet ladestrøm), og maksimalt 14,25V. Vi tok også utjevnings ladinger ett par ganger i året, dvs. vi tømte dem 100%, og ladet dem opp igjen straks etter at de var nede i 10,8V.  Det var mange her på båtplassen som var skeptiske til å tømme batteriene 100%  2-4 ganger pr. år slik bruker manualene til ritar beskriver for å jevne cellene. Men det gjorde vi, og batteriene leverte utmerket og gjør det fortsatt etter 7 år.   Vi hadde dessuten batteriene  tilkoblet landstrøms lader 100% av tiden i havn, dvs. mer enn 300 dager i året. Det var derfor greit å kunne konkludere med at AGM batterier kan fungere fint år etter år på landstrøm, men at mange som selger slike batterier gir anbefalinger for lading og bruk som er dårlig tilpasset kundens bruk, og dermed i mange tilfeller en direkte årsak til at batteriene har kort levetid.  Dette gjør de naturligvis ikke med vilje, så skylden kan flyttes oppover i systemet til produsenter som av en eller annen grunn ikke tar seg bryet med å fortelle folk hvordan man skal lade og vedlikeholde AGM batterier ved ulike typer av bruk.  Båtbruk med permanent landstrøm har vist seg å være en slik utfordrende bruk. 

 

 Men lithium ble for interessant, så ritar AGM batteriene måtte vike plassen og finne seg en ny båt sommeren 2023, selv om det ville vært artig å se hvor lenge jeg kunne holdt liv i dem ved min bruk.  

Link to post
Share on other sites

Ja, 14,4V kan fungere, og det kan også 14,7V, og temp. kompensert lading. Men man balanserer da på en relativt skarp knivsegg der bruken er en viktig faktor.  Det er en gjenganger at båteiere med AGM som normalt ligger på landstrøms lading  rapporterer om hyppige havarier.  Det som er viktig med alle blybatterier er å ikke gå i fra dem når de er dyputladede, og toppe dem 100% innen rimelig tid når man har dyputladet dem. AGM skiller seg fra åpne blybatterier ved at de er veldig sensitive for overlading. Overlading tar kortere tid jo høyere spenning man benytter, og jeg har notert meg at man kan ha AGM batteriene veldig lenge på absorpsjon uten at de tar skade ved påtrykt spenning inntil 14,25V.  Straks man øker til 14,4V, så skjer denne overladingen vesentlig raskere.  Min konklusjon er at jo mer syklisk drift man har, desto mer aktuelt er det å lade med høyere spenninger. En feiemaskin som daglig tømmes er eksempelvis en god kandidat til å lades med 14,7V for å topp lades til neste dag.  Båtfolk flest har ikke en utpreget syklisk drift på batteriene sine, og kan derfor legge spenningene ett sted midt i mellom en feiemaskin og en bank i standby bruk som feks. en UPS.  På de fleste batteriene står det påstemplet ladespenning ved cycle use, og ved standby use.  Båtbruk er etter min mening en kombinasjon av standby bruk og cycle use dersom man ligger på landstrøm i flere dager etter hver båttur. Man har dermed anledning til å lade mer skånsomt. Solceller kan ikke sammenlignes med landstrøm, da solen de fleste steder i landet går ned på kvelden, hvilket fører til en liten utlading før soloppgang.  Har ingen erfaring med å sette ladespenninger på solcelle anlegg, så mine tips gjelder båter på konstant lading, og da regnes ikke solcelle lading med.  Jeg er derfor ikke overrasket om AGM med litt forbruk og solceller håndterer høyere ladespenninger enn dem som ligger på landstrøm. Perfekt lading handler om å tilpasse lading etter bruk, og fylle dem 100% opp regelmessig på en mest mulig skånsom måte. Det er der 14,25V kommer inn i bildet som en mer skånsom absorpsjons og bulk spenning for dem som uansett skal ligge ett døgn på float etter absorpsjon. Da kan de siste 1-2% toppes opp på float.   Men på generelt grunnlag, så er det vanskelig å gi tips til lading når man ikke vet hva slags bruk folk har, og det gjelder også for dem som selger batterier. Jeg mener å se at mange som er såkalt flinke, og som følger det de mener er alle råd fra butikken oftere opplever batteri problemer.  Svaret på hvorfor tror jeg er at AGM tåler dyputladinger bedre enn åpne blyakumulatorer, samtidig som de tåler overlading dårligere.  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...