Jump to content

AGM-batterier...kan de knekkes ved kontinuerlig lading?


nimbuster

Recommended Posts

Nå er det jo gjerne slik at når man kommer til hjemhavn så trenger man å lade forbruksbatteriene.

De færeste drar vel ned til båthavnen og napper ut strømkabelen dagen etter?.

Da står det gjærne slik til neste helg og kanskje ble det dårlig vær så det blir en ny uke før man drar ut støpslet.

Jeg tror dette har knekt mitt AGM batteri men batteriselger mener det har sulfatert

Er man redd for at laderen står på forlenge, så hvorfor da ikke velge den enkle løsningen med et tidsur (Ukes ur).

 

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/timere-og-skumringsreleer/digital-uketimer-406068/

 

Koster kr. 99 og er betydelig rimeligere enn å ytte dyre AGM atterier :-)

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg må si det er underlig at det blir solgt produkter til marint bruk som tydligvis kun egner seg til bruk under laboratoriekontrollerte forhold.

Ja, det var mye mer styr enn jeg hadde trodd å få Haze gel batteriene mine til å vare. Nå er de byttet ut med AGM. Så er det gjerne slik at når noe er ett problem, så finnes det en tråd om det her inne på baatplassen. Jeg skal gjøre så godt jeg kan for å få disse AGM batteriene til å vare. Går det ikke, så blir det enten ett steg tilbake, eller ett steg frem. Sideveis med enda ett sett AGM batterier om de ryker tidlig er uaktuelt. Nå er de imidlertid i super form foreløpig, og mailen jeg skrev med en masse spørsmål er oversatt fra engelsk til kinesisk av Ritar kundeservice, slik at senior technical engineer kan svare meg. Sikkert etter at han har vært en tur på laboratoriet,hehe...

 

Så er det bare til å håpe at det kommer noen kloke ord....eller om det blir "lost in translation."

Link to post
Share on other sites

For meg høres det rart ut at en vanlig båtbruker skal måtte engasjere seg så dypt inn i ladesykluser på AGM batterier. Jeg tenker at dette er mat for lade og batteriprodusentene.

 

Jeg har hatt Mastervolt i flere båter. Tester nå Victron. Det sies at de er bedre.

 

Victron Phoenix laderens kurve liker jeg veldig godt. Den kjører først bulk, absorpsjon, så ett døgn med 14V float, etterfulgt av en uke med 13,2V storage. Etter en uke med storage 13,2V kjøres en time med absorption lading. Med denne laderen ville jeg bare hatt laderen tilkoblet hele tiden, uten bekymring. Den laderen ser ut til å løse problemet som mange antar skyldes uttørking pga. høy float. Mastervolt har en annen løsning, og jeg tror victron sin på phoenix laderen er bedre i forhold til hva typiske AGM batterier for amatører tåler.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra senior ingeniøren hos Ritar produsenten i kina på hvordan jeg skal lade og vedlikeholde min 4x180Ah AGM bank. ( Ritar DC12-180)

 

Først anbefaler han meg å ikke montere 4 slike batterier i paralell neste gang, men heller bygge sammen 6stk. 2V blokker i serie slik at man da får 800Ah. Det vil vurderes neste gang....

 

Deretter kommer følgende svar på spørsmål:

 

1. Jeg spør om bulk spenningen bør reduseres fra 14,8 og ned til feks. 14,7V.

 

Ritar: Ikke nødvendig.

 

2. Jeg spør om absorpsjons spenningen bør senkes fra 14,7 til feks. 14,6V

 

Ritar: Ikke er nødvendig.

 

3. Jeg spør igjen om det virkelig er slik at han ønsker at laderen skal gå fra absorpsjon til float ved 0,03C, hvilket er 21,6A på min batteribank.

 

Svaret jeg får bekrefter 0,03C, med en forklaring om at 4,2A eller 0.002C er vanskelig å komme ned i ved absorpsjonslading. Ladingen må derfor fortsette i float mode de siste 1-2 prosentene for å unngå overlading.

 

4. Jeg spør om summen av max bulk timer og max absorption timer kan være innstilt til 24 timer.

 

Ritar: Det er ok.

 

5. Jeg sier at batteribanken står i en seilbåt som ligger til kai 300 dager i året, og at jeg er redd for at batteriene skal tørke ut dersom float spenning er så høy som 13,6V. Jeg spør om jeg kan få lov til å senke float spenningen til feks. 13,4V dersom batteriene hver måned brukes med utlading og full ladesyklus igjen.

 

Ritar: IKKE TILLATT.

 

 

6. Så har jeg etter erfaring med Haze gel batterier kommet frem til at jeg vil dyputlade banken til 10,8V / C10 hver 6 måned med direkte opplading etterpå, for å jevne cellene, hva mener dere om det?

 

Ritar: Vi foreslår at du utfører equalize på cellene hver 3. måned.

 

 

 

Konklusjonen min:

 

Da dropper jeg planene om float lavere enn 13,6V, justerer opp overgangen fra absorpsjon til float ihht Ritar sin anbefaling om 21,6A (0,03C), og utfører kapasitetstest/dyputlading med direkte opplading 4 ganger i året. Min mistanke er at uttørking og sulfatering får skylden for mange av gel/agm havariene som egentlig bare handler om manglende celle utjevning. Det er først og fremst ett problem for dem som har en stor batteribank som sjelden dyputlades.

Link to post
Share on other sites

Teorien gjelder først og fremst alle som har en stor batteribank hvor man er forsiktig med å dyputlade. Man har jo hørt at batterier sulfaterer om de lades for langt ut, og det er fortsatt like viktig å forholde seg til. Det senior ingeniøren i Ritar sier gjengir jeg like godt ordrett nedenfor, så kan folk tolke det selv. Man finner det også beskrevet fra Ritar om man googler litt.

 

Mitt spørsmål: What do you think about a C10 deep discharge to 10,8V and straight fully up again every 6 month to equalize the cells?

 

Ritar sin senior ingeniør : We suggest you equalize the cells every three months.

 

 

 

 

For de fleste er ikke dette ett problem, da bruken av båt er veldig forskjellig. Å si at alle bør gjøre dette 4 ganger i året blir derfor feil. Men for de av oss som alltid har landstrømslader tilkoblet, og som aldri lader ut banken til spenningen dropper, er dette interessant å vurdere for å forlenge levetiden på batteriene. Fordelen med å alltid ha landstrømskabelen tilkoblet er mindre sulfatering, men bivirkningen kan se ut til å være ujevne celler. Medisinen er 4 stk. 100% utladinger med direkte opplading igjen hvert år. Mine Ritar DC12-180Ah batterier er oppgitt til å klare i overkant av 300 stk. 100% D.O.D, så 4 i året om det gjør at alle 6 cellene i batteriet får jevnere ytelse og slitasje kan nok fort lønne seg. Ett batteri varer aldri lenger enn den dårligste cellen.

 

Dessuten har jeg lært en ting til. Man SKAL om batteriene i parallell nummereres fra en til feks. 4 ha alle tilkoblinger på ytterste batteri, feks. + på batteri 4, og -på batteri 1 (eller motsatt). Mange AGM batterier har i følge Staubo (mastervolt) havarert fordi folk slurver med dette. Også senior ingeniøren i Ritar var opptatt av problemstillingen rundt det å gi 4 batterier i paralell lik lading.

Link to post
Share on other sites

Dessuten har jeg lært en ting til. Man SKAL om batteriene i parallell nummereres fra en til feks. 4 ha alle tilkoblinger på ytterste batteri, feks. + på batteri 4, og -på batteri 1 (eller motsatt). Mange AGM batterier har i følge Staubo (mastervolt) havarert fordi folk slurver med dette. Også senior ingeniøren i Ritar var opptatt av problemstillingen rundt det å gi 4 batterier i paralell lik lading.

 

Jeg er interessert i å lære, selv om ikke avanserte batterier er på ønskelisten. Kan du vennligst forklare utsagnet over, jeg skjønner ikke hva du mener. Ikke ment som kverulering :-)

Link to post
Share on other sites

Hulda

 

Mange båter kommer nye med ett forbruksbatteri. + og - er da naturligvis tilkoblet dette ene batteriet. Så finner man ut at man trenger flere batterier, og bytter ut banken med en flott ny bank bestående av 4 batterier. Da er det viktig å flytte enten + eller - pol ned til det batteriet som er lengst vekk. Tenker man seg at man nummererer batteriene fra 1-4, så må man flytte enten + eller minus ned til batteri nr. 4. Batteri 2 og 3 skal ikke ha noen tilkoblinger, kun lasker.

 

Når man gjør dette, får alle fire batteriene relativt like arbeids og ladevilkår. Har man da som jeg har + tilkoblet på batteri nummer 1, og minus tilkoblet på batteri 4, så vil man dele likt på lading og forbruk. Den ene siden av banken har kort vei til minus, og lang vei til pluss, den andre siden av banken har lang vei til minus, og kort vei til pluss. Midt på er det halvlang vei til begge...altså har ingen av de fire batteriene noen fordeler eller ulemper om man vil.

 

Strømmen tar alltid letteste vei, og om man kobler alt på batteri nummer 1, og lasker på 3 flotte batterier, vil veien til batteri nr. 4 gi dette batteriet ett helt annerledes liv enn batteri nr. 1. Du kan måle dette med tangamperemeter, strømmene blir ikke helt like. Med kun ett multimeter er ikke dette like opplagt.

 

Livet til en batteribank er litt som livet til en kjetting, det er det svakeste leddet som styrer hvor lenge banken skal vare. Ved å gi alle batteriene like vilkår, og foreta celle utjevning, så er muligheten for ett langt liv tilstede.

Redigert av Seilars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal alle ha mange "små" batterier, ikke risikoen for feil/problemer med et batteri proporsjonalt med antall batterier? 

Man har vel tilstrekkelig med antall batteri fra før (baugpropell, start mfl.) om ikke man skal drasse rundt på en haug til forbruk også. 

Om det skulle oppstå en feil i den ene forbruksbanken så er det neppe krise siden man kan benytte en av de andre til man får skiftet det ut?

Link to post
Share on other sites

Ett vanlig 12V AGM batteri består av 6 stk. 2V celler i serie, men de er kapslet inne slik at man kun kan måle på polene som er 2+2+2+2+2+2=12V. Tar man da 4 stk slike batterier og paralellkobler dem, så har man 24 celler som er koblet i en kombinasjon av serie og parallell. For at disse 24 cellene skal få likest mulig hverdag, kobles + og - som nevnt ovenfor. Skal man ha ganske mange batterier koblet sammen, vil det være en bedre løsning å heller koble sammen 6 stk 2V celler i serie, slik at man får det samme som vanligvis er i ett batteri som står alene. Da vil det være enklere å gi like betingelser til alle cellene, samt at man kan måle spenning på hver enkelt celle. Om en celle svikter, kan den enkelt byttes ut.

 

Men det er gjerne dyrere med ting som ikke er hyllevare, så denne løsningen passer nok best for dem med litt større budsjett.

Redigert av Seilars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teorien gjelder først og fremst alle som har en stor batteribank hvor man er forsiktig med å dyputlade. Man har jo hørt at batterier sulfaterer om de lades for langt ut, og det er fortsatt like viktig å forholde seg til. Det senior ingeniøren i Ritar sier gjengir jeg like godt ordrett nedenfor, så kan folk tolke det selv. Man finner det også beskrevet fra Ritar om man googler litt.

 

Mitt spørsmål: What do you think about a C10 deep discharge to 10,8V and straight fully up again every 6 month to equalize the cells?

 

Ritar sin senior ingeniør : We suggest you equalize the cells every three months.

 

 

 

 

For de fleste er ikke dette ett problem, da bruken av båt er veldig forskjellig. Å si at alle bør gjøre dette 4 ganger i året blir derfor feil. Men for de av oss som alltid har landstrømslader tilkoblet, og som aldri lader ut banken til spenningen dropper, er dette interessant å vurdere for å forlenge levetiden på batteriene. Fordelen med å alltid ha landstrømskabelen tilkoblet er mindre sulfatering, men bivirkningen kan se ut til å være ujevne celler. Medisinen er 4 stk. 100% utladinger med direkte opplading igjen hvert år. Mine Ritar DC12-180Ah batterier er oppgitt til å klare i overkant av 300 stk. 100% D.O.D, så 4 i året om det gjør at alle 6 cellene i batteriet får jevnere ytelse og slitasje kan nok fort lønne seg. Ett batteri varer aldri lenger enn den dårligste cellen.

 

Dessuten har jeg lært en ting til. Man SKAL om batteriene i parallell nummereres fra en til feks. 4 ha alle tilkoblinger på ytterste batteri, feks. + på batteri 4, og -på batteri 1 (eller motsatt). Mange AGM batterier har i følge Staubo (mastervolt) havarert fordi folk slurver med dette. Også senior ingeniøren i Ritar var opptatt av problemstillingen rundt det å gi 4 batterier i paralell lik lading.

Jeg stiller et lite spørsmålstegn ved denne konklusjonen.

Dersom det benyttes tynne kabler mellom de parallell-koblede batteriene så ser jeg at dette har noe for seg. Da vil det kunne oppstå reell spenningsforskjell mellom batteriene og batteriet nærmest kilden som forbruker strøm vil kunne tappes mer enn de andre.

Er det derimot benyttet tilstrekkelig tykke kabler mellom batteriene, så vil, ved belastning, alle batterier tappes likt. 

 

Link to post
Share on other sites

Og hva mener du med "tilstrekkelig tykke kabler", 25, 50, 70, 95  . . . . . . 500 Kvadrat?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ting blir ikke nødvendigvis riktig fordi om det blir mindre feil....Men helt klart at både lav ladestrøm og kraftige kabler vil bedre saken. Noen har 550A thruster og 110A ladestrøm, andre har ledlys og 35A ladestrøm. Båter er nesten like forskjellige som bruken. Opplever man ikke problemer, så er det garantert noe som fungerer...

Link to post
Share on other sites

Seilars,

 

Det var ganske klare meldinger fra produsenten, og interessant å høre det "rett fra kilden".  Jeg krysser fingrene for at dette blir en bra løsning for deg denne gangen, du har jo hatt din andel av batteriproblemer :)

 

Som reinspikka amatør på området så skulle jeg vel være forsiktig med å sette spørsmålstegn ved noe av det som blir skrevet der.  Men jeg registrerer at det ingeniøren skriver, i grove trekk er det samme som mange andre produsenter også sier, og det blir jo til stadighet debattert som muligens ikke den beste metoden å langtidslade agm batterier på.  I tillegg så kan man kanskje ikke se helt bort fra at en hvilken som helst ansatt der borte, ikke nødvendigvis er villig til å gå særlig langt utover det offentlige materialet de har.  Bare en liten tanke.

 

Jeg har veldig inntrykk av at de som får dette "AGM-syndromet" om vi kan kalle det det, ikke nødvendigvis har store batterier. Fellesnevneren er heller konstant landstrøm, ikke store batteribanker, etter min oppfatning.  Det gjør meg litt tvilende til at det er manglende dyputladinger som er problemet, for de fleste. Men her er din gjetning like god som min :)

 

At det ikke er lov å senke floatspenningen litt, er vanskelig å forstå når Ritar samtidig sier at batteriet kan lagres i mer enn 6 mnd. i 25 grader C.  Det er greit å ikke vedlikeholdslade i det hele tatt på et halvt år, det er ikke greit å vedlikeholdslade med 13,4V, men greit å vedlikeholdslade med 13,6V...  Jeg mistenker at ingeniøren holder seg til databladet her.

 

 

Teorien gjelder først og fremst alle som har en stor batteribank hvor man er forsiktig med å dyputlade. Man har jo hørt at batterier sulfaterer om de lades for langt ut, og det er fortsatt like viktig å forholde seg til. Det senior ingeniøren i Ritar sier gjengir jeg like godt ordrett nedenfor, så kan folk tolke det selv. Man finner det også beskrevet fra Ritar om man googler litt.

Mitt spørsmål: What do you think about a C10 deep discharge to 10,8V and straight fully up again every 6 month to equalize the cells?

Ritar sin senior ingeniør : We suggest you equalize the cells every three months.

 

Sikker på at du tolker svaret fra Ritar korrekt (eller er det jeg som misforstår deg, tro)?  Jeg tolker det der som at han sier du bør utføre equalizing hver tredje måned, og ikke noe annet.  Equalizing er den overladingen med for eksempel 15-16V for en kortere periode.  Den inkluderer ikke dyputlading.  Det satt en kineser i den andre enden, med en oversetter i mellom.  Det kan ha vært meningen å bare svare på det som er "korrekt", selv om du ønsker svar på hele spørsmålet. 

 

Jeg har riktignok også sett at man kan hente frem "ny giv" i et agm batteri ved å dyputlade det, men 4 ganger i året, det er kanskje ikke det som er meningen. Jeg er ikke bekymret for at equalizing er ok, så lenge produsenten sier det, så det er sagt, tvert imot.  Vil bare unngå at du gjør noe litt mer drastisk hvis det er en misforståelse.  Kanskje 1 dyputlading i året er nok.

 

 

Link to post
Share on other sites

https://www.slo.lv/uploads/2012/katalogi/ritar.ra.rt.ev.ft.dc.hr.battery.technical.manual.2012.pdf

 

Linken fører til en manual fra 2012 som ritar har gitt ut. Den bekrefter slik jeg tolker det 12 års batteri levetid ved konstant float lading og 25 graders omgivelsestemp. Ved float lading og 20 grader øker design levetiden til 15 år. Det med equalization charge 14,7V hver 3. måned / hver 20. cycle står i avsnitt 9.

 

Det står at batteriet kan lagres i 6 måneder uten å lades, men jeg oppfatter det ikke som om man nødvendigvis forlenger levetiden ved å gjøre det. Men i praksis i norge gjør man kanskje nettopp det pga. behovet for equalization charge hver 3. måned som få etterlever.

 

 

 

Om ikke linken virker, søk "Ritar technical manual DC" ( mine batterier heterRitar DC12-180)

 

Men......jeg tviler på at jeg får batteriene mine til å holde 15 år bare fordi det er kaldt i norge....Det er nok flere faktorer som kan få dem til å miste gnisten.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk idag en enda mer utfyllende forklaring på hvordan jeg med min 70A lader og 4x Ritar DC 12-180 skal utføre equalize hver 3. måned fra mr. Yang i Ritar. Det er ikke så mye å være i tvil om. Ritar sin tålmodighet med alle mine spørsmål er rett og slett imponerende.

 

Først har jeg foreslått c10 utlading til 10.8V, etterfulgt av normal opplading.

 

Det ble da presisert at etter at man har ladet ut batteriet til 10.8V bør det stå to timer før det lades opp igjen. Med min 70A lader skal jeg da lade 70A i to timer først (bulk) og deretter skal spenningen stå på 14,7V i 24 timer med Max 70A

 

Vil presisere at dette svaret kom etter at jeg spurte om nøyaktig hvordan denne equalize skal utføres med mine batterier og min 70A lader.

Link to post
Share on other sites

Det batteriprodusenter gir opp i anbefalt floatspenn på AGM er til topplading før batteriene man tar dem i bruk på ny. Om dem skulle produsere slike batterier til å stå i ukevis uten bruk skulle dem anbefale at dem skal frakobles til dem blir tatt i bruk igjen. Derfor har produsenter av systemer vært å anbefale lavere spenn over tid.
Etter finanskrise lagde kinesere batterier p
å lager og fikk betalt støtte fra staten i forhold til hva dem klarte. Det tok noen år for staten å oppdage problemet og før dem klarte endre regelverk var blitt en kjempelager som har vært levert ut fra siste årene. Ved kjøp av kinesiske batterier er det lotto om batteriene er nye eller gamle, dato er stemplet ved levering fra lager.
Etter store kostnader med havareringer av store batteribanker med manglende garanti fra leverand
ører, leverer jeg i dag AGM og Gel batterier som er produserte i Østerrike.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må visst begrave min skepsis da  :wink: . 

 

Ser i den tekniske manualen at utjevningsmetoden er nevnt ifm. "float service", og som jeg tolker ikke ifm. syklisk drift, men den er tydeligvis bra i alle tilfeller.  Du kommer til å gjøre 40 stk. 100%-utladinger de neste 10 årene og forbruke (i teorien) rundt 13% av batteriet på vedlikehold.  Men hvis det funker så veier det jo opp for ulempene.  Som du sier så er det mange ting som kan ta knekken på batteriene, så det blir spennende å høre etter hvert.  Synd det vil ta mange år å få verifisert metoden, dette er noe som ganske få har fått med seg, tror jeg.

 

edit: og der kom Servicemannen imellom :)

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

StorStas

 

13% på 10år dersom de faktisk blir 10 år er uansett vinn vinn i ett land der båtfolk ikke har verdens beste forhold til AGM. Jeg får ofre meg litt for forskningen, så skal jeg heller avgi rapport i denne tråden dersom de havarerer tidlig.

 

Servicemannen

 

Ritar er en merkevare som leverer mye til proffmarkedet. Jeg får bare håpe at dersom de har svin på skogen, så skriver de ikke Ritar på disse batteriene. Det ville vært bedre å selge noen konteinere fulle av batterier som kan påmonteres klistremerker med navn på om man vil kvitte seg med noe som ikke er kvalitet. Jeg er naturlig skeptisk til ukjente merker. Men kina leverer mye både inne skrot og kvalitet.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Seilars skrev On 11.2.2017 at 21.39:

StorStas

 

13% på 10år dersom de faktisk blir 10 år er uansett vinn vinn i ett land der båtfolk ikke har verdens beste forhold til AGM. Jeg får ofre meg litt for forskningen, så skal jeg heller avgi rapport i denne tråden dersom de havarerer tidlig.

 

 

 

Vel, denne tråden handler jo om hvorvidt man knekker AGM ved å ha kontinuerlig landstrøm tilkoblet.  Batteribanken min ble montert september 2016, og jeg bestemte meg for å følge produsentens anvisning om å ligge med 13,6V +temp. kompensering året rundt. Det ble krevd utladetest hver 3. mnd, og det er også utført og loggført. På det kaldeste i vinter lå spenningen på 13,95V, og jeg fikk da produsenten til å bekrefte at dette var ok, ettersom jeg var skeptisk. I mars ble banken testet ved ca. 10 graders omgivelsestemperatur, og den leverte da 704 av sine 720Ah. Altså mer enn 100% når man  også regner inn temperaturen. Frem til da hadde båten ligget i vinteropplag, og det var nå på tide å starte sesongen. Båten som aldri brukes til dagsturer var på noen helgeturer med 30-50%D.O.D de neste 3 månedene, men bortsett fra det lå den på landstrøm.  Stor var derfor overraskelsen da utladetest i juni viste at banken kun leverte ca. 50% ved C10 (72A utladestrøm) men fortsatte å levere tilsammen 500Ah når jeg justerte ned strømmen til ca. 20A.  Produsenten ble informert, og batteribanken ble frakoblet og testet med batteritester. Indre motstand var like lav som på nye batterier, så da er vel sulfatering utelukket. Splittet banken, og prøvde flere individuelle ut og oppladinger uten at dette hadde noen positiv effekt.  Konklusjonen er nå at batteribanken er varig ødelagt. Produsenten hevder at det mest sannsynlig skyldes at jeg har hatt 4 batterier i parallell.  De har også satt døren på gløtt for at min bruk kanskje har vært litt for liten til å ligge på 13,6V+temp kompensering over så lang tid.  Men først og fremst har de stått på at 4 batterier i parallell er krevende og en dårlig løsning.  At batteriene mine har havarert igjen for n.te gang kan jeg forsovidt leve med. De gjorde en grei nok jobb ut sesongen selv om de har vært svekket. Nå er det imidlertid på tide å få  eliminert dette slitsomme styret med batteriene, så derfor er følgende ombygging utført.

 

4x180Ah forsynte før alt unntatt start og ankerwinsj akter, dvs forbruk, baugpropell, ankerwinsj forut etc. Forbruksbanken ble ladet av 115A Volvo dynamo og 70A mastervolt chargemaster.  med 14,7V ABS og 13,6V float (+temp sensor)

 

Nå har jeg valgt å lytte til produsentens anbefaling om å styre unna 4x180Ah i paralell. Båten er derfor i høst bygget om. 

 

1x 75Ah optima yellowtop forsyner nå baugpropell. Lades av ny 7A victron 4 trinns lader og 12v fra motor.

 

Forbruksbank 1:

2x180Ah AGM forsyner nå større forbrukere som ankerwinsj og 220V inverter. Denne banken lades av en ny victron multi 70A lader med 1600VA inverter, og 12v fra motor. 

 

Forbruksbank 2:

2x180Ah forsyner nå små forbrukere, dvs. sikringspanelet med lanterner,kjøle, og alt det vanlige.  Denne banken lades av en 70A mastervolt chargemaster, og motor. Tiltak som led belysning etc. er også på plass for å redusere forbruket. 

 

Alle 12V ladekabler er også oppgradert til 70mm2 fordi splitting av forbruksbank krevde ett nytt balansert ladefordelings opplegg.

 

Fra før har jeg også en egen 25A strømforsyning slik at ved landstrøm benyttes ingen av de to forbruksbankene for å unngå parallellforbruk.

 

Da er min mistanke at enten korrosjon på +platene eller uttørking har vært en viktig årsak til alle mine problemer. Begge disse kommer som følge av float lading. Jeg vet at åpne tykkplatede blybatterier nok ville spart meg for alle disse ombyggingene, men jeg har valgt å gjøre dem likevel. Tanken er litt at nå skal jeg gjøre alt ekspertene sier unntatt en ting.......jeg skal ikke ha permanent float på 13,6-13,8+ temperatur kompensering. Nå skal jo egentlig batteriene lades med float 13,6-13,8V for å toppe dem 100% på en skånsom måte. Det gjør den nye victron laderen min på en fin måte på den ene forbruksbanken. På den andre forbruksbanken er det imidlertid en noe mer gammeldags mastervolt chargemaster som kun har 3 trinn. Her er foreløpig plan å kjøre 14,4V bulk, istedenfor anbefalte 14,7V bulk. Produsenten anbefalte opprinnelig 14,7V ABS  med overgang til 13,6V float ved 0,03C (ca. 11A). Det velges nå heller på eget initiativ  ABS på litt snillere 14,25V med en litt senere overgang fra ABS  til float. Batteriet må da fylles 100% med 14,25V.  Planen  er å  senke float til 13,3V+ temp kompensering. Laderen kjører i tillegg hver 12. dag 85 minutter med 14,4V, så den etterfyller jevnlig.  

 

Jeg hadde jo egentlig sagt at det ikke ble flere forsøk før AGM/GEL ble droppet, men vi får se.....Foreløpig er svaret fra produsenten at det er brukerfeil, men jeg har gjort mer enn de fleste for å følge produsentens anbefalinger.  Det er kanskje på tide at produsentene av AGM og gel kommer med nye anbefalinger, så det med brukerfeil skal produsenten få kommentere litt nærmere.  Mye tyder på at disse AGM batteriene enten ikke passer til alt de selges til, eller at de krever mer avanserte ladere enn folk flest har. Ikke vet jeg, det eneste jeg vet er at jeg er ekspert i å ødelegge batterier, og at jeg nærmer meg en foreløpig konklusjon på hvorfor. Den er som så mange her inne på baatplassen har sagt før......AGM/GEL tåler dårlig å stå permanent på den ladingen produsentene krever at de skal lades med. Man må da enten etter at batteriene er fulle slå av laderen, eller sørge for ytterligere redusert float spenning. Har man permanent forbruk i båten mens den ligger til kai, bør man muligens heller velge vanlige åpne batterier, fremfor å balansere mellom under og overlading på en AGM/GEL bank som ikke tilgir slik åpne batterier gjør.  

 

Så da har jeg som jeg lovet sagt i fra i denne tråden, og nok en gang gikk det ikke spesielt bra. Men det var nok ikke de 4 stk. utladetestene som sørget for å ødelegge banken, de kan jeg vel heller takke for at jeg vet at alt var 100% det første halve året. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke så helt logikken i det som batteriprodusenten krever, men du er jo på spor selv.
13,6V ++ som float er i grunn bare brukbart for batterier som går konstant i syklisk drift.

Så, reduser gjerne float, da pleier det å gå helt fint.


Jeg kan ellers bare bidra med informasjonen at sikkert 40 - 50% av alle mine kunder har 4,  og en del opp til 7 koblet i parallell.
Ingen av dem har så vidt det er kjent et problem pga det,
men en del folk får problemer med 1 stykke batteri (som også følger statistikken her).

Men kanskje du orker å fortelle om type batteriene du har.
Så kan man se på det straks dagslyset skinner gjennom PC-skjermen igjen.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 39 minutter siden:

 

Foreløpig er svaret fra produsenten at det er brukerfeil, men jeg har gjort mer enn de fleste for å følge produsentens anbefalinger.

 

Kjenner at jeg blir forbanna på dine vegne her nå :thumbsdown:  Sa de noe om problemet med parallellkobling av 4 batterier når du kjøpte dem? Dette blir jo for dumt. Når noen virkelig setter seg inn i hvordan produsenten foreskriver at batteriene skal behandles, og så får man det svaret når det ikke fungerer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...