Jump to content

AGM-batterier...kan de knekkes ved kontinuerlig lading?


nimbuster

Recommended Posts

Nuvel nå er det jo flere ladere man kan justere akkurat som man måtte ønske via PClink eller lignende og da kan man tilpasse de 100% til hva databladet på batteriene sier.

 

Jepp, det har du rett i. Jeg har selv en Victron der spenningene i hver fase av ladingen kan justeres som jeg vil. Den har også en "float 2"-fase, der spenningen går ned i forhold til vanlig float. Hos meg er floatspenningen 13.8V og float 2 13.2V. Jeg har gel-batterier, men dette kunne vel kanskje passet godt for AGM også?

 

Men selv om det finnes avanserte ladere, så vil jeg tro at en veldig stor andel av laderne som blir solgt enten har fast lademønster, eller valg mellom to eller tre faste lademønstre. Så lenge disse ikke passer med AGM-batteriene som er til salgs, så vil det bli problemer for folk flest.

 

Et annet problem er at det er mange AGM-batterier i salg som ikke har skikkelige datablader. Da blir det lett til at man tenker at AGM er AGM, og regner med at det er trygt å sette laderen i AGM-modus.

 

Selv valgte jeg gel i stedet for AGM fordi jeg syntes det virket tryggere. Men det gjenstår jo å se om jeg unngår problemer.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Ang. AGM og problemet med floatspenning er det nå et kjent problem som flere og flere produsenter skjønner at det er.

Det finnes ikke mange AGM-produsenter igjen som ikke har redusert floatspenningen til rett nivå, som så morsom funker hos de fleste.

Nemlig 13,2V ved 25°C +/- 0,02 - 0,03V per °C.

Så, ikke noe problem med det men terskelen er viktig.

 

:seeya:

Jørg

 

Hei Jørg!

 

Jeg har litt problemer med å forstå det du skriver her... VET du at det er slik, - eller tror du?

 

Nå har jeg akkurat inspisert innsiden av et UPS-anlegg i millionklassen, fullastet med Haze AGM-batterier. I UPS-anlegg burde jo nettopp Float-fasen være svært kritisk siden det er denne spenningen som ligger over batteriene i dager og uker av gangen. Jeg var derfor veldig spent når jeg hektet på et multimeter og målte spenningen over et av batteriene: 13,78V! Jeg fant databladet til denne typen batterier på hjemmesidene til Haze og float var der angitt til 13,6-13,8V v/20*C.

 

Her står det batterier for noen 100 000... Greit nok at leverandører av AGM-batterier "glemmer" å fortelle at deres batterier ikke får optimale levevilkår i en fritidsbåt, - men i et anlegg av denne typen burde det jo ikke være noe problem å stille Floatspenningen akkurat der man ønsker?

 

Nå byttes jo batteriene i et UPS-anlegg ut fra tid til annet,- men det har trolig andre årsaker enn at de er på grensen til å bli ødelagt pga feil ladespenning?

Link to post
Share on other sites

 

Vet du om noen ladere som håndterer dette (via en shunt for strøm inn/ut til batteriet)? Har Sterling noe slikt?

Sterling har ikke så avanserte systemer, og trenger heller ikke fordi for sånt trengs trengs det et behov.

 

Jeg er ikke lengre up to date med dem lengre, men vet at Mastervolt har hatt bus systemer som hanterte sånt.

 

Philippi har CAN og nå også super EM-box som styres via PSM-modul i sortimentet.

Med den kan bokstavelig alt styres separat, også forskjellige batterier med hver sin forskjellig ladekarakteristikk.

 

Det finnes en del tyske firmaer som hanterer spesialladere for UPS-systemer og vedlikehold av store batterigrupper.

Men det er noe i en dimensjon som ikke jeg betjener.

 

:seeya:

Jørg

 

 

Hei Jørg!

 

Jeg har litt problemer med å forstå det du skriver her... VET du at det er slik, - eller tror du?

Jeg tror at jeg vet siden vi ikke har problemer med (gode) AGM på fritidsbåt med syklisk drift så sant floatspenningen sendes på kjelleren.

Vi har bare hatt 1 eller 2 som måtte skiftes og disse har vært (fra produktsjon) splitternye Euroglobe 104A etter 6 måneder.

Bema tok seg av dette uten å blunke, så tror jeg at det har vært et problem med selve batteriserien siden ikke en gang verste ladere klarer å drepe disse batterier ila. ikke helt et halv år.

Alle andre AGM-kunder jeg vet om trives med det de har.

At store UPS systemer har andre vilkår er en annen sake og trenger også en terskel mer spenning,

men da kan vel du forklare mer om?

Alternativ kan du sjekke oppdaterte datablader til nettopp Hazen som du målte på nå.

Jeg kan ikke tenke meg at ikke også de reduserte, eller er minst på veien til å gjøre det for ikke å skremme kunder.

 

Ellers finnes det som sagt nesten ikke lengre produsenter som ikke reduserer til 13,2V

Og da mener jeg både batteri- og laderprodusenter.

Har vel en grunn?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

AGM på start er uheldig i seg selv siden den da aldri får syklisk drift.

Med det lades dette batteriet hver gang med for høy spenning når bare noe lading begynner.

 

I jolla har jeg et AGM batteri til start. Det har stått i siden båten var ny (våren 2005), og er som nytt ennå. Eneste forbruk der er ekkolodd og kartplotter mens motoren er i gang. Jeg er i allefall veldig fornøyd med det batteriet.

Link to post
Share on other sites

Mulig, det rammes jo ikke alle like hard ikke minst pga. forskjellige bruksmønstre og hvordan batteriene får lading ellers.

Vanlig forbruk / parallelt forbruk har dessuten ikke noe å gjøre med batterier i det hele tatt.

Det blir først aktuell når den er så stor at det belaster regnestykker nevneverdig.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vi fikk båten levert med 2 90AH AGM til forbruk og 2 90AH AGM til start. Supplerte med 2 AGM til på forbruk.

 

Etter 1 1/2 år fikk jeg en mistanke om at batteriene ikke var helt på topp. Har jo ikke noen mulighet til å måle syrevekt på dem, så jeg monterte en NASA batterimonitor. Mistanken ble da bekreftet, så jeg leverte batteriene inn til Bergen Batteriservice for å ta en C20 test på dem. Resultat: 4 AGM kaputt.

 

Fikk 4 x 100AH AGM Dual fra Sønnak på reklamasjon. Veldig bra, kjempe kapasitet. I 4 måneder, så datt de rett i dass.

 

bilde

Så det var 8 AGM batterier ut av båten på to år.

 

Fikk da 4 stk Exide ES1300 GEL. Disse er helt fantastisk.

 

http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_EXIDE_GEL_PR_Sheet_NO.pdf

 

 

Men var litt skeptisk til laderen. 30AH lader er jo selvfølgelig alt for lite til både 480AH forbruk og 180AH start. Så nå har jeg montert en Sterling Pro Charge Ultra 50AH lader.

 

http://www.sterling-power-usa.com/library/PCU%20instructions.pdf

 

Denne har jeg montert på forbruksbatteriene, så bruker jeg Ladac,en kun på startbatteriene.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 4 stk. Varta 70 Ah AGM-batterier for noen år siden. Prisen var OK, så jeg syntes jeg gjorde et godt kjøp. De virket veldig overbevisende og tok lading lett. Ladestrømmen var høy når batteriene var "sultne" og sank iflg. ampertimetelleren til nærmest null når batteriene var "mette". De fikk lading som før fra generator (TWC-regulator) og solcelle og en sjelden gang fra landstrøm. Etter 4 år var det slutt. Jeg tok dem hjem og testet og fant at de hadde kapasitet på 10 Ah. De blir nå brukt hjemme til UPS og fungerer fint til det selv om det er mye volum for 40 Ah. Jeg kom ingen vei med reklamasjonsforsøket og gad ikke krangle.

 

Så jeg er foreløpig kurert for AGM-teknologien til forbruksbatterier og er tilbake til åpne blybatterier. Jeg tar heller bryet med å sjekke væskestand et par ganger i året.

 

Men, AGM-teknologien i "spiralcelle"- batterier virker mer overbevisende. Jeg har 50 Ah Optima Red Top som startbatteri og Exide Maxxima som baugpropell og ankerwinch-batteri. Erfaringen er riktignok noe begrenset da jeg bare har hatt Optima-batteriet i 15 år og Maxxima-batteriet i 9 år.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Her har dere en side dere kan lese i helgen, mye bra info ang Batterier. Erfaringer fra Seilere som bor i båten og seiler lange turer.

 

http://www.morganscloud.com/series/tips-for-agm-battery-installation-maintenance/

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Her har dere en side dere kan lese i helgen,

Kjøpeinfo :worry: Betaler ikke abonnement for et par artikler jeg ikke vet noe om kvaliteten til.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

 

 

Ellers finnes det som sagt nesten ikke lengre produsenter som ikke reduserer til 13,2V

Og da mener jeg både batteri- og laderprodusenter.

Har vel en grunn?

 

:seeya:

Jørg

 

Jeg har veldig vanskelig for å forstå dette... Har du noen dokumentasjon som viser at "nesten alle produsentene" har endret anbefalt floatspenning til 13,2V?

 

Jeg har tidligere nevnt UPS-anlegg som i stor grad er utstyrt med AGM-batterier. AGM er valgt nettopp fordi de har gode egenskaper når det gjelder å stå (seg ihjel) med full ladning på i svært lang tid. Det tilsvarer på mange måter vår bruk av batteriene med relativt korte bruksintervaller og lange perioder tilkoblet landstrøm. Allikevel kjenner jeg ikke til at det anbefales å redusere floatspenningen ved UPS-anlegg eller at høy floatspenning skulle redusere levetiden. Der følger vi produsentens datablad!

 

Nå har jeg sett på hjemmesidene til både Haze og Rolls som jeg oppfatter som store produsenter av AGM-batterier, både til profesjonell bruk, f.eks UPS-anlegg og marine. Begge produsentene angir (fortsatt) float til 13,77V v/20*C. Det står ikke ett ord om at man anbefaler å redusere floatspenningen for å øke batterienes levetid....

 

Victron Energy som både leverer AGM-batterier og avanserte ladere angir også floatspenningen til 13.5-13.8V på sine hjemmesider...

 

Jeg er fullt klar over at mange produsenter av AGM anbefaler floatspenninger ned mot 13,2V, Concorde er en av disse, men ofte snakker vi da om batterier med helt spesielle egenskaper som gjerne også har begrensninger i ladespenning, - max 14,2V osv...

 

Som oivindg allerede har nevnt i et tidligere innlegg tror jeg det å finne datablad for det aktuelle batteriet og få stilt inn laderen i samsvar med dette er langt viktigere enn å tro at alle problemer er løst bare floatspenningen er redusert til 13,2V.

 

Det er også artig å merke seg at Concorde på sine hjemmesider fremhever AGM-batterienes gode levetid, selv under ugunstige ladevilkår. I motsetning til GEL-batterier som angivelig har mye kortere levetid dersom ladeparameterne ikke er optimale.....

Link to post
Share on other sites

Har dere rette batterier i båtene?

TEKNISK INFORMASJON FRA SØNNAK

 

 

http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sonnak_Sporsmal_og_Svar.pdf

 

 

Hva er syklingskapasitet/dyputladingsegenskaper?

 

Ettersom mengden strømforbrukende enheter øker i moderne biler stilles det større krav til batteriets evne til å

 

tåle gjentatt sykling, dvs. ut- og oppladinger. Forskjellen er betydelig mellom ulike applikasjoner.

 

For at batteriene skal kunne møte de ulike kravene utformes de i henhold til fire nivåer: E1, E2, E3 og E4.

 

Hva er vibrasjonsmotstand?

 

Batterier utsettes for ulike grader av vibrasjon avhengig av bruksområde, og de utformes derfor i henhold til

 

tre ulike nivåkrav: V1, V2 og V3.

 

Batteriets levetid varierer i stor grad avhengig av bruksområde

og bruksmåte. Ved normal drift er den gjennomsnittlige

 

levetiden på ca. 5–6 år for et personbilbatteri og ca. 3 år

 

for et lastebilbatteri.

 

Lurer på hvilken "nivåer" marinebatteriene er i.

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Athene.

Nå har jeg veldig lite tid for å google fram datablader til alle AGM-batteriene som er her på markedet,
men hvis også du er fullt klar over at det finnes mange som anbefaler lave floatspenninger
da er vi jo enig allerede.
Du nevner f.eks. Concorde, Lifeline, det er en av dem som tidligere gikk ut med "vi tåler alt".
Sier nå 13,2V, forresten ved 25°C.

Tar vi oss bryderiet og leser litt over bare dette forumet (helt bortsett av internasjonale erfaringer) her da finner du også en god del beskrivelser.
Og det første som gjøres ved reklamasjon av AGM-batterier er å åpne lokket for å se om det er tørr inne der = for høy floatspenning.

Jeg hevder ikke at det rammer alle og umiddelbart, men jo billigere batteriene er desto følsommere er den mot høy float.
Også det, bare en uttale sett på gjennomsnittet, men det er nettopp den som forteller oss hva som er best.
Eller vet du om noen som vill hevde at 13,2V har skadet et AGM som går i syklisk drift?

 

Jeg har sett det motsatte ofte nok og anbefaler 13,2V (i alle fall ikke mer enn 13,5V), og dette viser virkning.
I alle fall så vidt at i grunn ingen av mine kunder (til batteriladere og regulatorer) klager om skader eller slappe AGM,
men kan nyte alle fordelene som AGM tilbyr.
Og mer ønsker jeg egentlig ikke, forresten uansett hva både verden og produsenter mener både ellers og offentlig fordi dette ble korrigert ofte nok allerede.

Men som sagt, du har trolig andre erfaringer ved antisyklisk drift, da prøver jeg ikke en gang å huste for høyt.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette med batterier er ikke å bli klok på. Jeg bruker kun åpne bly/syre batterier. Da har jeg full kontroll, vet hva de trenger av stell og de er velutprøvd i generasjoner. Jeg har batteriene mine i 4-6 år. Forsøk det med et AGM batteri. AGM intresserer meg ikke en gang. Skjønner ikke fordelen med det så lenge det er som det er. Alt for dyre er de også.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Det finnes imidlertid ganske mange som har AGM lengre enn 6 år, Leon KAD502, det er ikke særlig spesielt.
Og gamle bly ble regelmessig eldre enn 9 år, noen opp til 15 år.
Men det vises bare at disse batterier egentlig ikke blir brukt, bortsett av bruk som ballast mente jeg nå.

Største fordelen med AGM ligger fortsatt i det at de kan lades ut dypt og gjentatte ganger uten å skade batteriene direkte hver gang , thats is.

...redigert: Og den kan stå ganske lenge uten etterlading etter topplading fordi det finnes bare lite selvutlading.

Som segler er dette av stor nytte fordi man trenger ikke å være så engstelig for å bruke opp en to sykler mer, spiller ingen rolle sånt sett.
Gjør du det med bly-syre da går levetiden / kapasiteten derimot to til fire ganger så rask,

gjelder i grunn også skikkelig gode deep cycle batterie.
Bly er bly uansett om det er flytende eller Gele-syre rund platene.

 

Forresten synes jeg at det er relativ morsomt hvordan dette blir diskutert.
"Alle" snakker om år og levetid, men nesten ingen snakker om brukte Wh og kapasitet som finnes igjen.
Kunststykke, det finnes jo nesten ingen som tar virkelig noe kapasitetsmåling til slutten av en sesong fordi alle venter bare på den dagen når ølen blir varm.

...jeg også. :saint:

 

Så, takker for meg for i kveld, kokken må holde familien i liv.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Feil SveinHa, det koster intet

Mulig det men jeg ga meg da jeg havnet på PayPal sine sider...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Ritar AGM 200ah som nevnt, og produsenten sier på sine sider at floatspenningen skal være 13,6 - 13,8 V ved 25 gr.. De ble av Seatronic anbefalt som bedre enn de Vision AGM-batteriene jeg hadde først, og som varte i 4 sesonger. Det er i hvert fall ikke min erfaring.

 

Uansett om jeg får disse som nå holdt bare et snaut år på garantien, eller om jeg må kjøpe nye...skal jeg skifte ut laderen. Jeg leste i juni-nummeret av Båtmagasinet, om GantiCharger, og vurderer en 4-kanalers. Denne beskrives jo å være den aller beste på flere områder, da den bl.a. lader ulike batterityper og størrelser uavhengig av hverandre. Dette fordi den er sammensatt av 4 ulike ladeelementer, som hver for seg automatisk innretter seg etter det batteriet som er koblet opp.

 

Jeg er usikker, men føler at "testen" som Seatronic og importøren av Ritar skal utføre på batteriene og laderen, munner ut i at laderen er for liten, og at det har knekt batteriene på under ett år.

 

Er det ikke slik at det går an å toppe batteriene, selv med en lader som i utgangspunktet er for liten...bare den blir gitt nok tid til det?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke om laderen har en tidsbegrensning på hvor lenge den lader i de ulike trinnene i syklusen. Da kan du risikere at den ikke har toppet batteriene før "tidsbryteren" for bulk lading slår inn

 

På vår lader fra Mastervolt er det maks 8 timer bulk og maks 4 timer absorbtion. Ved konstant float vil laderen hver 14. Dag gi 85 min med bulk for sirkulasjon i batteriene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GantiCharger-produsenten sier følgende:

Det som knekker batteriene er enten at laderen gir seg for tidlig eller at batteriersom er ferdig ladet fortsatt må ta imot lading fordi de blir foret av samme laderen som de batteriene som ikke er ferdig. Ett fulladet AGM-batteri som mottar 14,8 V etter at det er fulladet, fordi andre batterier i banken har behov for mer lading vil kunne ødelegge batteriet.

 

Men, vil ikke en batteriseparator forhindre dette?

 

Altså, feillading er den mest sannsynlige årsaken til at en celle ryker, og batteriet blir ødelagt.

 

PS: Bitteliten...

Jeg tror ikke laderen min har en slik timer...det er en Waeco/Mobitronic IU 25A, 6 år gml. riktignok en automatic elektronic "smartlader".

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det men jeg ga meg da jeg havnet på PayPal sine sider...

Ja, ser nå at de har laget en bokklubb utav all infoen de har lagt ut.

Trist, men de bruker mye tid på dette, så de har vel lyst å få litt igjen for sine utgifter.

Det er en meget bra side med masse bra info. om det meste, spesiellt på strøm. Da de har test ut mange løsninger.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tenkt litt over det som Komodo er inne på, nemlig at det står et kjøleskap på i tillegg til ladingen. Min lader har egen innstilling for slik bruk. Selve ladeprogrammet, som er en annen innstilling, skal bare brukes når batteriene er frakoblet all belastning. Om det har så mye å bety vet jeg ikke, men det går vel kanskje i surr for ladeprogrammet når spenningen dumper litt opp og ned som kjøleskapet eller andre forbrukere forårsaker.

Det står også at hvis batteriene skal topplades må innstillingen settes på lading og batteriene skal være ubelastet.

Link to post
Share on other sites

Kjøleskap trekker bare 2 - 4A i gjennomsnittet.

Forutsett at ikke det overskrider 92% av laderens maksimalt effekt blir dette helt sikkert ikke registrert som ladestrøm,

og ramler ikke inn som beregningsgrunnlag for timere.

Og når laderen først er ferdig skal den ikke hoppe tilbake til IU hvis det finnes belastning som ikke trekker batteriene ned på noe lavere enn 12,8V
Alt som er over det er parallelt belastning.
Under det er det utlading, og først der skal ladere skifte tilbake til maks spenning.

Gjør "din" lader ikke akkurat det da er det på tide for å kjøpe noe annet.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...